4.1 °C, 2.5 m/s, 86.8 %

Izglītība

Sākumlapa JaunumiIzglītībaJelgavas 5. vidusskolas skolēni absolvē projektu “Debašu Līderu skola 2020/2021”
Jelgavas 5. vidusskolas skolēni absolvē projektu “Debašu Līderu skola 2020/2021”
22/03/2021

Noslēdzies projekts “Debašu Līderu skola 2020/2021”, kurā piedalījās arī dalībnieki no Jelgavas 5. vidusskolas. Projekta gaitā gan skolēni, gan pedagogi pilnveidoja savas debašu prasmes – argumentāciju, publisko runu, valodu un citas prasmes -, kā arī guva ieskatu debašu kā noderīgas aktivitātes norisē un organizēšanā, lai uzsāktu debašu kustību savā skolā.

“Debašu Līderu skolu 2020/2021” absolvējuši Jelgavas 5. vidusskolas skolēni Daniels Ribalko, Viktorija Kuļuka un Artjoms Dovgals skolotājas Raisas Andžānes vadībā. Projektu īstenoja biedrība “Latvijas Debašu asociācija”, publiski zināma ar nosaukumu “QUO Tu domā?” ar British Council pārstāvniecības Latvijā atbalstu.

 

Kā skaidro projekta vadītāja Ieva Elizabete Ērgle, tā gaitā skolēni un skolotāji apguva debašu prasmes – argumentāciju, publisko runu, kritisko un loģisko domāšanu un mediju pratību, guva zināšanas par vides, politikas un ekonomikas aktualitātēm, kā arī uzlaboja savas angļu valodas prasmes starptautiskā līmenī atzītu debašu lektoru un treneru vadībā, jo visas projekta aktivitātes notiek angļu valodā. Tāpat būtisks projekta ieguvums bija katrai dalībskolai pieejamais debašu mentoru – pieredzējušu debatētāju atbalsts -, uzsākot debašu kustību savā skolā un piedaloties nacionāla līmeņa debašu turnīros, Jelgavas skolēniem pērn novembrī aizvadītās debašu sacensībās iegūstot otro vietu.

 

“Projekts ir palielinājis manu redzesloku! Es dažādos formātos debatēju kopš 6. klases – jau sešus gadus -, bet tomēr šajā projekta es atklāju daudz ko jaunu, un tas bija pārsteigums. Dažādu aktivitāšu ietvaros es nonācu pie jauniem veidiem, kā domāt un uztvert informāciju. Piedaloties lekcijās, es guvu jaunas zināšanas, bet tieši dalība turnīros ļāva man pārbaudīt un nostiprināt jauniegūtās zināšanas,” stāsta Jelgavas 5. vidusskolas skolēns D.Ribalko. Atzinīgi par projektu izsakās arī skolotāja R.Andžāne: “Piedaloties projektā, īpaši atzinīgi novērtēju, kā tika organizētas teorētiskās nodarbības. Pirmkārt, informācija bija izvērtēta un tā tika nodota auditorijai aktīvi un atraktīvi, ļaujot skolēniem piedalīties diskusijās un debatēs par nodarbību tēmām. Otrkārt, pēc debatēm dalībniekiem bija iespēja saņemt skaidru un pamatotu izvērtējumu par treniņdebatēm, tiesnešiem ne tikai izvērtējot, bet arī mācot un sniedzot padomu debatētājiem.”

 

Kā piebilst projekta vadītāja I.E.Ērgle, projekta noslēgums nav tā beigas, jo ikvienam interesentam ir dažādas iespējas, kā turpināt stiprināt debašu prasmes arī pēc projekta: “Šogad jauno debatētāju vidū ļoti populāri ir tiešsaistes debašu turnīri – jauna pieeja debašu organizēšanai arī mums kā rīkotājiem. Tiešsaistes formātam ir gan savi mīnusi, gan arī priekšrocības – tieši turnīrus šī gada projektā jaunieši un skolotāji apmeklē ļoti aktīvi un dalībnieku skaits turnīros būtiski pārsniedz mūsu sākotnējās gaidas! Ticam, ka viens no iemesliem tam ir tiešsaistes pasākumu priekšrocība – nav jāceļas piecos no rīta un jāveic garš ceļš, lai nonāktu līdz turnīram. Tāpat tiešsaistes turnīri ir atvērti ikvienas skolas skolēnam ar vai bez iepriekšējas pieredzes. Esmu pārliecināta, ka prasmes, ko jaunieši apgūst projekta laikā, noderēs katram no viņiem skolā, augstkskolā, kā arī darba vidē. Tāpēc, lai dotu iespēju pēc iespējas vairāk Latvijas skolēnu apgūt kritiskās domāšanas prasmes, Latvijas Debašu asociācija ir izstrādājusi kritiskās domāšanas tiešsaistes rīku, kas pieejams ikvienam interesentam bez maksas mūsu mājaslapā – www.quotudoma.lv.”

 

 

Foto: iStockphoto.com

 

Informācija: biedrība “Latvijas Debašu asociācija”