5.8 °C, 2.4 m/s, 95.4 %

Jaunumi

Sākumlapa JaunumiRomu mediatore ikdienā sadarbojas ar vairāk nekā 40 ģimenēm
Romu mediatore ikdienā sadarbojas ar vairāk nekā 40 ģimenēm
22/07/2021

Jelgavas valstspilsētas pašvaldības administrācijas Sabiedrības integrācijas pārvaldes kolēģiem romu mediatore Ināra Kozlovska ir enerģijas un pozitīvisma devēja, bet tautiešiem – autoritāte. I. Kozlovska ir viena no pieredzes bagātākajām romu mediatorēm Latvijā.

Viena no I.Kozlovskas darba vietām ir Rotaļlietu bibliotēka “Ringla”. Savukārt kā mediatore viņa risina nodarbinātības jautājumus. Ināras pedagoģisko pieredzi veido pašas dēls un meita, kā arī nu jau desmit gadus ilgā pieredze romu bērnu iekļaušanā – tajā kopš pirmsākumiem viņa darbojusies kopā ar meitu Danu Didžus. Ināra sākusi kā romu auklīte bērnudārzā, bet meita vēl līdz šim ar iedvesmu un panākumiem strādā par skolotāja palīgu romu bērniem Jelgavas 4. sākumskolā. Abas atzīst, ka soli pa solim Jelgavā viss ir sakārtojies un romiem nav tik smagu sociālu problēmu kā citviet.

 

“Jebkura integrācija sākas ģimenē. Ja ir ielikts izglītības un kultūras pamats, tad viss aiziet pareizi,” uzskata Ināra. “Analfabētu mums nav, arī romu vecāku motivācija laist bērnus skolā nu jau ir izmainīta. Kad sākām, tik labi nebija. Svarīgi, ka ir kāds romu pārstāvis un informē pašvaldību par visiem bērniem. Daudzi nedzīvo deklarētajās adresēs vai maina dzīvesvietas, pašvaldības dienesti pat nezina par viņiem. Daudziem vecākiem tas bija jaunums – bērns jāved uz bērnudārzu? Kas tas tāds? Jāpiesaka skolai? Kāds iesniegums?”

 

Tagad situācija esot līdzsvarota un sakārtota. Inārai romu mediatores un Danai izglītības darbā sanāk sadarboties ar 40 – 45 ģimenēm. Tām nav izteiktu sociālo problēmu, tomēr ir jautājumi, ko labāk var atrisināt kopīgi. Atsevišķas romu klases Jelgavas skolās nekad nav bijis, bērni mācās kopā ar visiem. Īpaši izceļamu problēmu nav ne attieksmes ziņā, ne arī mentalitātē. Mazajās klasītēs Dana ar bērniem vairāk strādā individuāli, jo ir svarīgi paskaidrot vielu dzimtajā valodā. Vēlāk konfliktsituācijās iesaistās skolotāja palīgs, bet tādu kļūstot arvien mazāk un tajos nav izteikta “čigānu faktora”. Gandrīz visi Jelgavas romu bērni ir absolvējuši deviņas vai divpadsmit klases. Ir jaunas meitenes, kurām jau pašām ir mazuļi – tām Dana palīdz pabeigt arodskolu. Lai arī tas nav tiešs Ināras pienākums, arī viņa iesaistās mācību jautājumos – jo īpaši aktuāli tas bijis attālināto mācību laikā.

 

Kundze, kas dzimusi un augusi ar Dieva vārdu un stingru disciplīnu ģimenē, tagad ir mīloša vecmāmiņa, kas īpaši lepojas ar saviem mazbērniem. Armands, Kristīne, Vanesa – visi ar to pašu stabilo pamatu, kāds bijis ielikts pašai Inārai. “Izglītība, kultūra, pamatvērtības – tas notur katru tautu, tas notur mūs,” atzīst Ināra.

 

Šī informācija ir izstrādāta projekta „Latvijas romu platforma V” ietvaros (līgums Nr.881892-NRP5-LV) ar Eiropas Savienības programmas „Tiesības, vienlīdzība un pilsonība 2014 – 2020” finansiālo atbalstu. Par pasākuma saturu atbild Elvita Ruka, Kultūras ministrija un tajā nav atspoguļots Eiropas Komisijas viedoklis.

 

 

Foto: Kultūras ministrija

 

Informācija sagatavota

Kultūras ministrijā