7.9 °C, 1.6 m/s, 75.6 %

Izglītība

Sākumlapa JaunumiIzglītībaJauna mācību programma veselīgākam dzīvesveidam
Jauna mācību programma veselīgākam dzīvesveidam
25/10/2022

Domājot par to, kā bērnus un jauniešus izglītot par veselīga dzīvesveida nozīmi un atkarību profilaksi, Jelgavā tapusi jauna vienota atkarību profilakses programma pilsētas izglītības iestādēm. No šī mācību gada tās īstenošana tiek uzsākta visu pirmsskolas izglītības iestāžu 5 un 6 gadus veco bērnu grupās, kā arī skolās no 1. līdz 9. klasei. Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centra speciālisti šo programmu izstrādājuši, cerot, ka tā kļūs par būtisku atbalstu izglītības iestādēm atkarību profilakses darba organizēšanā.

“Dzīve ir dažādu – arī negatīvu – izaicinājumu pilna. Kāds tos pieņem, bet cits spēj atturēties. Mēs Jelgavā gribam izaudzināt zinošu jauno paaudzi, kura īstajā brīdī spēj pateikt nē. Tieši tāpēc ir tapusi šī jaunā mācību programma, ar kuru vēlamies stiprināt bērnu un jauniešu aizsargfunkcijas, dot zināšanas un celt viņu pārliecību. Taču ar izglītības programmu vien ir par maz, lai rezultāts būtu pozitīvs. Tas ir mūsu visu atbildīgs kopdarbs. Ir svarīgi, lai iegūtās zināšanas tiktu pielietotas ikdienā ģimenē, tāpēc aicinu ikvienu vecāku iesaistīties sava bērna un arī visas ģimenes veselīgāka dzīvesveida veidošanā,” uzsver Jelgavas domes priekšsēdētāja vietniece Rita Vectirāne. 

 

Līdz šim tematus par veselīgu dzīvesveidu un atkarību profilaksi izglītības iestādes mācību procesā iekļāvušas pēc saviem ieskatiem. Pilsētā nav bijis vienota redzējuma par to, kā par šīm tēmām jārunā ar bērniem un jauniešiem izglītības iestādē. Lai veidotu vienotu mācību metodiku, tapusi jauna ieteicamā atkarību profilakses programma profilaktiskā darba īstenošanai Jelgavas pašvaldības izglītības iestādēs. Jaunā programma ir sava veida ceļvedis izglītības iestādēm, kā ar bērnu jau no piecu gadu vecuma līdz pat devītajai klasei runāt par veselīgu dzīvesveidu un atkarībām. Jau pavasarī trīs mēnešus programma bērndārzniekiem aprobēta pirmsskolas izglītības iestādē “Ķipari” un “Mācos mācīties”, kas to veiksmīgi turpina arī šogad.

 

“Mēs visi gribam, lai sabiedrība ir laimīgāka un veselāka. Diemžēl statistika apliecina, ka situācija nav tik labvēlīga. Pieaug to jauniešu skaits, kas kļuvuši atkarīgi no tehnoloģijām, smēķē elektroniskās cigaretes, parastās cigaretes, ir izbaudījuši psihotropās vielas un apreibinošos dzērienus. No visām 38 Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) valstīm tieši Latvijā ir augstākais alkohola patēriņš uz vienu iedzīvotāju, liecina OECD veselības aprūpes pētījums. Alkohola patēriņš ir 12,9 litri uz iedzīvotāju. Pētījuma dati apliecina, ka Latvijā ir arī viens no augstākajiem smēķētāju īpatsvariem Eiropā – 22,6 procenti smēķētāju vecumā virs 15 gadiem. Redzot situāciju, saprotam, ka pašvaldībai ir jāiesaistās preventīvi, lai jaunā paaudze augtu pašapzinīgāka, mēs spētu mainīt viņu paradumus, mudinātu pievērsties veselīgam dzīvesveidam, lai atturētu vai vismaz attālinātu viņus no dažādām atkarībām. Lai tas izdotos, svarīgi ir strādāt kopā – izglītības iestādei, ģimenei un sabiedrībai,” atzīst Jelgavas domes priekšsēdētāja vietniece R.Vectirāne.

 

Vienots redzējums visā pilsētā

 

Jauno programmu izstrādājusi Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centra (ZRKAC) kā metodiskā atbalsta centra izglītības speciālistu komanda ar mērķi veidot vienotu redzējumu un pieeju atkarību profilaktiskā darba īstenošanai Jelgavas pašvaldības izglītības iestādēs, veicinot darba efektivitāti visās izglītības pakāpēs.

 

ZRKAC direktore Sarmīte Vīksna stāsta, ka, pirms sākt veidot ieteicamo atkarību profilakses programmu Jelgavas izglītības iestādēm, veikts pamatīgs iepazīšanās un izpētes darbs ar jau esošo piedāvājumu – programmām, metodiskajiem materiāliem, rīcības modeļiem, kā arī labās prakses piemēriem Eiropas un pasaules lielākajās valstīs. Jaunizstrādātā pro­gramma sastāv no izglītības iestādes atkarību profilakses programmas izstrādes metodikas, balsta tēmām, kas apgūstamas, sākot no 5–6 gadu vecuma, un nodarbību tematikas katram vecumposmam. Skolotāju atbalstam piedāvātajām tēmām ir pievienoti atbilstoši informatīvie un mācību resursi.

 

Jāuzsver, ka programmā iekļautās balsta tēmas ir vienotas visiem vecumposmiem: “Kļūsti pašatbildīgs”, “Nikotīns un tā ietekme”, “Mediji, to izmantošana un ietekme”, “Alkohols un tā ietekme”, “Psihotropās vielas”. Tēmas tiek atkārtotas ik gadu ar nolūku stiprināt esošās zināšanas bērna un jaunieša apziņā, katru nākamo gadu paplašinot to saturu atbilstoši izglītojamo vecumposmam.

 

Tas var būt iekļauts arī skolas veselības veicināšanas plānā 

 

Jaunā programma veidota, ievērojot šādus pamatprincipus: veselīga dzīvesveida paradumu veidošana no agrīna vecuma, saturiskās pēctecības ievērošana, mācību satura pieejamība ikvienam pedagogam un atbilstība bērna vecumposmam. S.Vīksna stāsta: “Lai nodrošinātu atkarību profilakses darba efektivitāti, skolai ieteicams izstrādāt savai specifikai atbilstošu darbības modeli. Programmai pievienotā metodika sniedz idejas un ieteikumus, kā to paveikt, uzsverot, ka efektīvs skolas atkarību profilakses darbs ir atkarīgs no skolas, vecāku un vietējās kopienas sadarbības. Ceram, ka šī programma kļūs par būtisku atbalstu izglītības iestādēm ne tikai atkarību profilakses darba plānošanā, bet arī veidojot savas iestādes veselības veicināšanas rīcības plānu.”

 

To, kā šī programma realizēsies skolās, varēs novērtēt nākamā gada sākumā, taču viņa aicina vecākus līdzdarboties jau šobrīd, jo tieši ģimenes iesaiste ir ļoti būtiskai, lai iegūtās zināšanas nostiprinātos gan bērna, gan visas ģimenes ikdienas dzīvē.

 

Iespēja mainīt bērnu un arī ģimeņu paradumus

 

Šobrīd pirmos secinājumus par programmu var izdarīt tikai pirmsskolā. “Lai pārliecinātos, vai teorija darbojas praksē, kā tas strādā, pavasarī bērnudārzos “Mācos mācīties” un “Ķipari” tika uzsākta šīs programmas aprobācija,” stāsta S.Vīksna. “Ķiparu” vadītājas vietniece izglītības jomā Inga Vicupa atzīst, ka šī programma ir balstīta uz cilvēcīgām vērtībām un bērni, iepazīstot sevi, savus draugus, praktiski darbojoties, mācās, veido savu priekšstatu par atkarību tēmām. “Svarīgākais, ko sapratām, – bērni ir gatavi uzzināt visu jauno, bet daudz svarīgāk ir tieši vecākiem izskaidrot, kā programma darbojas, ko mēs tajā mācīsimies, kā tas tiks īstenots. Tad arī viņi ir gatavi līdzdarboties,” atzīst I.Vicupa, norādot, ka šī ir iespēja mainīt bērnu un arī ģimeņu paradumus, mudinot daudz vairāk aizdomāties par veselīgu dzīvesveidu.

 

Cik cukura ir manā našķī?

 

kipari2.jpg

 

Viena no pirmajām atkarībām, par kuru var runāt jau pirmsskolā, ir cukura atkarība. “Mūsu lielākie bērni ļoti labi zina, ka diennakts ieteicamā cukura deva cilvēkam ir 20 grami. Piemēram, mazajā bundžiņā “Coca-Cola” ir 115,5 grami cukura, bet “Baltais” biezpiena sieriņā – 7,41 grams, savukārt paciņā “Skittles” – 92,3 grami,” stāsta “Ķiparu” grupas “Zibenītis” skolotāja Oksana Maškovska. Viņa kopā ar bērniem šomēnes pēta, vai cukurs ir bērna draugs vai tomēr ne. Lai īstenotu pētījumu, bērni uz bērnudārzu atnesuši savu mīļāko našķu tukšos iepakojumus, uz kuriem redzams cukura sastāvs. Lai bērns uzskatāmi redzētu, cik daudz cukura viņš, ēdot našķi, apēd, bērni paši nosver tik daudz cukura, cik norādīts uz iepakojuma. “Svarīgi ir vizuāli parādīt, cik tad daudz ir 20 vai 80 grami,” tā skolotāja. Uzrunātie bērni atzīst, ka kolu viņi vairs nedzers, jo tajā ir ļoti daudz cukura, bet “Limpo” zemeņu suliņu drīkst, jo tajā ir tikai divi grami cukura. “Ja saēdas par daudz cukura, var sāpēt vēders, bojājas zobi, tie var sāpēt,” sekas skaidro piecgadnieki. Grupā tiek runāts gan par sintētisko cukuru, kas tiek uzņemts ar dažādiem našķiem, gan dabīgo cukuru, kas ir veselīgs un tiek uzņemts ar augļiem un dārzeņiem. “Ābolā ir aptuveni 17 grami cukura, bet bumbierī – 19 grami. Bērni paši atnesa augļus un dārzeņus, sagrieza, lai organizētu degustāciju un mēs noteiktu, kurš būs mūsu veselīgais “Zibenīša” našķis,” stāsta skolotāja O.Maškovska. Viņa norāda, ka pirmie secinājumi jau mainījuši ieradumus grupā un arī ģimenēs – biežāk dažādu saldumu vietā uz grupu tiek atnesti augļi vai dārzeņi. “Vecāki ir atzinuši – nu jau paši bērni veikalā sakot, ka to nevajag pirkt, jo tajā ir daudz cukura. Arī vecākiem esot vieglāk pamatot, kāpēc viņš konkrēto našķi nepirks, jo bērnam jau ir radusies izpratne,” stāsta I.Vicupa.

 

atkaribas_IMG_0412.jpg

 

Iepazīst savu ķermeni

 

Kam lūgt palīdzību, ja esi nonācis kādā neparedzētā situācijā vai jūties nevesels? Veidojot izpratni par to, kam drīkst uzticēties un kam ne, atkarību profilakses programmas gaitā bērnudārzā ciemos tiek aicināti dažādi operatīvie dienesti, lai iepazīstinātu ar to, ko tie dara, un paskaidrotu bērniem, kādās situācijās konkrētie speciālisti viņiem var palīdzēt. “Bērni pēta profesijas, kuru pārstāvji konkrētā brīdī var palīdzēt, – mums ir tikšanās ar Pašvaldības policijas, Valsts policijas darbiniekiem, bērni ir apmeklējuši ugunsdzēsēju un glābēju depo, tikušies ar ātrās palīdzības darbiniekiem,” stāsta I.Vicupa. Domājot par to, kā uzskatāmāk bērniem ļaut iepazīt sevi, savu ķermeni, “Ķiparos”, pateicoties šai atkarību profilakses programmai, iekārtota arī īpaša telpa, kurā iestādes medmāsa audzēkņiem palīdz iepazīt ķermeni un procesus tajā. “Piemēram, mēs pētām gremošanas sistēmas darbību, izzinot, kas notiek ķermenī ar iedzerto apelsīnu sulu. Mācāmies, kur atrodas elkonis, celis, sirds, lai gadījumā, ja kaut kas sāp, bērns arī pieaugušajam varētu precīzāk paskaidrot, kas tieši viņam sāp, par ko ir sūdzības. Lai viņš zinātu, pie kā vērsties,” stāsta I.Vicupa.

 

atkaribas_IMG_0465.jpg

 

Spēles un multfilmas pret virtuālu ceļojumu pie leduslāčiem

 

Viena no mūsdienās ļoti izplatītām atkarībām ir tehnoloģiju atkarība. Būtiski jau bērnudārzā runāt par to, kā mēs telefonu un planšetdatoru varētu izmantot jēgpilni. “Un te svarīgi ir nevis pakratīt pirkstu, ka slikti ir skatīties daudz multfilmu un spēlēt spēles planšetdatorā vai telefonā, bet gan parādīt, kā šīs tehnoloģijas var izmantot jēgpilnāk. Proti, pavasarī bērni ar viedierīču starpniecību devās virtuālā ceļojumā, pētot, kā dzīvo leduslāči un pingvīni Ziemeļpolā. Tāpat bērni kopā ar ģimenēm tika aicināti dienu pavadīt aktīvi, veselīgi un svaigā gaisā, dodoties pārgājienā. Izmantojot lietotnes, aicinājām pašiem veidot pārgājiena maršrutu, attēlojot grupas logo, piemēram, zvaigznīte, saulīte, lāsīte. Un ģimenes patiešām iesaistījās,” stāsta I.Vicupa, papildinot, ka bērni arī vēlāk grupā stāstīja, ka kopā ar tēti internetā vērojuši roņus un putnus. “Tādējādi tiek veidots viņu priekšstats, un mēs redzam, ka paradumi mainās,” tā pedagoģe.  

 

Lai runātu par smēķēšanu, izzina elpošanas sistēmu

 

5.jpg

Jau bērnudārzā var runāt arī par nikotīnu un tā ietekmi. “Svarīgākais ir runāt bērniem saprotamā valodā. Mēs pētām svaiga gaisa nozīmi cilvēka organismā. Mūsu bērni, ienākot sporta zālē un ieraugot atvērtus logus pirms nodarbības, vairs nesaka – te ir auksts! Viņi saprot, ka vēdināšana ir ļoti nozīmīga un telpā tā tiek ielaists svaigais gaiss, lai viņi varētu strādāt un smadzenēm pietiktu skābeklis,” stāsta I.Vicupa, papildinot – lai labāk izprastu elpošanas sistēmas darbību, bērni pat gatavojuši plaušu maketus. “Kā izskatās elpošanas process, kā plaušas piepildās ar gaisu, kā tās iztukšojas. Tieši šajā sadaļā tiek runāts arī par svaiga gaisa nozīmi cilvēkam un to, ka jebkuram no mums ir tiesības elpot tīru gaisu. Mēs drīkstam palūgt, lai mums blakus nesmēķē. Tāpat runājam par to, kā rodas skābeklis, un paši bērni, lai vairotu skābekli, iesēja un audzē priežu stādus,” stāsta I.Vicupa.

 

Mazas lietas veido attieksmi

 

Viņa norāda, ka visi praktiskie uzdevumi izvietoti pie iestādes “runājošajām sienām”, lai arī vecāki redzētu, ko bērni dara, ko izzina. “Trīs mēneši vēl ir par īsu, lai izdarītu būtiskus secinājumus, taču esam pārliecināti, ka ilgtermiņā rezultāts būs – būs mums pašapzinīgāki un izglītotāki bērni, kuri mācēs par sevi pastāvēt un spēs arī atteikt, jo zinās, kā tas var kaitēt viņa organismam,” pārliecināta I.Vicupa, uzsverot, ka tieši mazas lietas veido attieksmi.

 

Jāpiebilst, ka janvārī, kad tiks rīkota sadarbības diskusija par resursu izmantošanu, savā pieredzē varēs dalīties arī skolas. “Dzīvē izaicinājumu ir daudz – viens tos pieņem, cits spēj atturēties. Mēs Jelgavā vēlamies izaudzināt zinošu jauno paaudzi, ar attieksmi. Un tas ir mūsu visu atbildīgs kopdarbs. Ir svarīgi, lai lietas, par kurām māca bērnudārzā, skolā, tiek ievērotas arī ģimenē un lai arī apkārtējā sabiedrība iesaistās. Kaut vai nenopirktu nepilngadīgajam jaunietim elektronisko cigareti vai alkoholu. Ar šo programmu vēlamies stiprināt bērnu un jauniešu aizsargfunkcijas, dot zināšanas un celt viņu pārliecību,” tā R.Vectirāne.

 

Ar pašvaldības izstrādāto atkarību profilakses programmu kā pedagogi, tā arī vecāki var iepazīties Jelgavas pašvaldības metodisko materiālu krātuvē www.metodiskiedargumi.lv.

 

 

Foto: Jelgava.lv, bērnudārzs “Ķipari”

 

Informācija sagatavota

Sabiedrisko attiecību pārvaldē