24.6 °C, 2.5 m/s, 56.1 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētā«Amo Plant» autobusus vērtē pasažieru pārvadātāji
«Amo Plant» autobusus vērtē pasažieru pārvadātāji
25/09/2010

Aizvadītajā nedēļā Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) biedri – lielāko valsts pasažieru pārvadātāju uzņēmumu vadītāji, kā arī asociācijas sadarbības partneri – viesojās jaunatklātajā «Amo Plant» rūpnīcā, lai klātienē iepazītos ar ražošanas procesu un piedāvāto autobusu modeļiem. LPPA prezidents Pēteris Salkazanovs pēc prezentācijas atzina, ka nozares uzņēmumu atsauksmes par jaunajiem autobusiem ir pozitīvas, tomēr jārēķinās, ka savu pozīciju iekarošanai arī Latvijas tirgū būs nepieciešams zināms laiks, tādēļ rūpnīcai jāturpina aktīvi strādāt, lai pārliecinātu, ka Jelgavā komplektētie holandiešu VDL grupas «Ambassador» modeļa autobusi ir piemēroti Latvijas apstākļiem un konkurētspējīgi ar līdzvērtīgiem piedāvājumiem tirgū. «Jelgavas Vēstnesis» uzklausa vairāku autobusu parku vadītāju viedokli jau pēc tam, kad viņi iepazinušies ar mūsu pilsētā komplektētajiem autobusiem.

Aizvadītajā nedēļā Latvijas Pasažieru pārvadātāju
asociācijas (LPPA) biedri – lielāko valsts pasažieru pārvadātāju
uzņēmumu vadītāji, kā arī asociācijas sadarbības partneri –
viesojās jaunatklātajā «Amo Plant» rūpnīcā, lai klātienē iepazītos
ar ražošanas procesu un piedāvāto autobusu modeļiem. LPPA
prezidents Pēteris Salkazanovs pēc prezentācijas atzina, ka nozares
uzņēmumu atsauksmes par jaunajiem autobusiem ir pozitīvas, tomēr
jārēķinās, ka savu pozīciju iekarošanai arī Latvijas tirgū būs
nepieciešams zināms laiks, tādēļ rūpnīcai jāturpina aktīvi strādāt,
lai pārliecinātu, ka Jelgavā komplektētie holandiešu VDL grupas
«Ambassador» modeļa autobusi ir piemēroti Latvijas apstākļiem un
konkurētspējīgi ar līdzvērtīgiem piedāvājumiem tirgū. «Jelgavas
Vēstnesis» uzklausa vairāku autobusu parku vadītāju viedokli jau
pēc tam, kad viņi iepazinušies ar mūsu pilsētā komplektētajiem
autobusiem.

«Atsevišķos maršrutos varētu izmantot «Amo
Plant» autobusus»

Valērijs Siņica, SIA «Autotransporta firma «Jūrmala SV»»
direktors:
 

«Tas neapšaubāmi ir notikums, ka Latvija ir atgriezusies
autobūvētāju saimē. Jaunie autobusi gan vizuāli, gan tehniski
izskatās labi. Arī komplektācijas process tiek organizēts ļoti
kvalitatīvi. Tādas būtiskas autobusa sastāvdaļas kā motors, tilti
un ātrumkārba tiek izmantoti arī citos holandiešu VDL grupas
ražotajos autobusos. Tomēr to, cik piemēroti šie autobusi būs
Latvijas tirgum, varēs izvērtēt tikai pēc gada vai diviem. Jelgavas
Autobusu parks šobrīd jau ir pieņēmis lēmumu izmantot šos autobusus
ilgtermiņa īrē. Sekosim līdzi un vērtēsim atsauksmes. Labprāt kādu
no šiem autobusiem izmantotu testēšanai, lai novērtētu, cik
piemēroti tie ir mūsu vajadzībām. Jūrmalā ir vairāki maršruti,
kuros varētu izmantot «Amo Plant» piedāvātos 10 un 12 metrus garos
pilsētas autobusus ar daļēji zemo grīdu. Kompānija izvērtē iespēju
kādu no šobrīd saražotajiem 15 autobusiem piedāvāt tieši testēšanai
Latvijas pasažieru pārvadātājiem. Vienīgais mīnuss šiem autobusiem
šobrīd ir to cena. Ja šāda cena, aptuveni 185 tūkstoši eiro, tiktu
piedāvāta kā bezprocentu līzings, tad tas vēl būtu pieņemami.
Jācer, ka, sakārtojot ražošanas procesu un pēc iespējas vairāk
darot uz vietas, rūpnīcas menedžments spēs piedāvāt
konkurētspējīgāku cenu savai produkcijai. Tad noteikti izvērtēsim
iespēju iegādāties Latvijā ražotos autobusus.»

«Ir vairākas priekšrocības»

Sergejs Mihailovs, SIA «Daugavpils Autobusu parks»
valdes priekšsēdētājs:

«Esmu priecīgs, ka Latvijā ir atgriezusies autobūves nozare,
tikai žēl, ka šī ražotne neatrodas Daugavpilī. Ar «Amo Plant»
sarunas esam uzsākuši jau sen un kopumā uz šo projektu raugāmies
pozitīvi. Izvērtēsim iespēju praktiskos apstākļos pārbaudīt arī
«Ambassador» autobusus. Jāatzīst gan, ka šobrīd mūsu rīcībā ir laba
tehnika un, būtiski nemainoties situācijai, aptuveni trīs gadus
neplānojam jaunu autobusu iegādi. «Amo Plant» piedāvātais produkts
tehniski atbilst Latvijas apstākļiem. Tam ir arī vairāki plusi
attiecībā pret konkurentiem tieši no ekspluatācijas viedokļa.
Piemēram, autobusa elektropievadi un apsildes sistēma ir iebūvēta
jumta konstrukcijās, līdz ar to šīs komunikācijas nav pakļautas
agresīvās ārējās vides ietekmei, turklāt autobuss ir par divām
tonnām vieglāks nekā konkurentu piedāvātie, kas potenciāli varētu
nozīmēt mazāku degvielas patēriņu un iespēju uzņemt vairāk cilvēku.
Manā skatījumā – autobusa cena un kvalitāte ir optimāla. Vienmēr
jau var vēlēties kaut ko lētāku, jo šī autobusa cena nav pati
zemākā, tomēr pirmais iespaids, gan tehniskais, gan vizuālais, par
autobusu ir labs. Bet par to, cik patiesībā praktisks un piemērots
būs šis autobuss Latvijas apstākļiem, varēs spriest tikai pēc
vairākiem gadiem, kad būs izķertas tā sauktās «bērnu slimības»,
kuras parādās lielākajai daļai jaunās tehnikas.» 

«Neatšķiras no Eiropas rūpnīcām» 

Mārtiņš Rupmejs, SIA «Jēkabpils Autobusu parks» valdes
priekšsēdētājs:
 

«Autobuss ir samērā normāls un izskatās labi. Gan pēc komforta
līmeņa, gan tehniskajiem rādītājiem tas atbilst mūsdienu prasībām.
Esmu bijis daudzās Eiropas rūpnīcās, un šī ne ar ko īpaši
neatšķiras. Pēc darbnīcas principa autobusi tiek salikti, un
izskatās, ka ar kvalitāti nevajadzētu būt problēmām. Metode ir
pazīstama. Mūs gan vairāk interesētu augstāki autobusi, jo
apkalpojam maršrutus arī pa zemes ceļiem. Šis «Ambassador» modelis
vairāk piemērots piepilsētas un pilsētas maršrutiem. Vēl jau neko
nevar zināt arī par cenu – ja tā būs tāda pati kā pārbaudītām
vērtībām, tad noteikti būs grūti konkurēt ar citiem ražotājiem, jo
reputācija ir jāiekaro. Šo autobusu kvalitātes un tehnisko īpašību
ziņā varētu pielīdzināt «Setra» modeļiem, kuri maksā aptuveni 190
tūkstošus eiro. Ja «Amo Plant» un «Setra» būs vienā cenu
kategorijā, visdrīzāk, iegādātos jau sevi apliecinājušu modeli.
Šobrīd gan mums jaunas tehnikas iegāde arī nav pārāk aktuāla, jo
nupat kā esam papildinājuši savu autoparku ar četriem jauniem
«Mercedes–Benz Vario» autobusiem. Tomēr jāuzteic, ka esam
atgriezušies autoražotāju saimē, tā ir lieliska ziņa, un pat nav
tik būtiski, kam pieder šī ražotne. Ir prieks, ka arī šajā jomā būs
darbs virknei vietējo uzņēmēju.»

«Jāapliecina sevi
ekspluatācijā Latvijas apstākļos»

Artūrs Lieģis, SIA «Vents­pils reiss» valdes
priekšsēdētājs: 

«Kaut ko vairāk varēsim spriest pēc tam, kad šie autobusi būs
sevi apliecinājuši ekspluatācijā. Paši izmantojam «Mercedes»
autobusus – šī kompānija apliecinājusi, ka tās produkcija ir
piemērota Latvijas apstākļiem. Līdz šim gan nebija sanācis
saskarties ar VDL grupas piedāvātajiem produktiem, to skaitā
«Ambassador» autobusiem. Vērtējot tehniskos parametrus un dizainu,
«Amo Plant» autobusi izskatās labi, tomēr grūti pateikt, cik
piemēroti tie būs mūsu apstākļiem. Līdz šim esam braukuši un
skatījušies, kā autobusi tiek salikti citu valstu ražotnēs, tādēļ
īpašs prieks, ka autobūve ir atgriezusies arī Latvijā. Te viss
notiek identiski citām līdzīga profila Eiropas ražotnēm. Tāpat kā
citiem pasažieru pārvadātājiem, arī mums ir aktuāla jaunas tehnikas
iegāde. Tomēr, vai tie varētu būt arī «Amo Plant» autobusi, izšķirs
konkurss. Ja piedāvājums būs konkurētspējīgs un būsim
pārliecinājušies par šo autobusu piemērotību mūsu prasībām, kāpēc
gan ne?!»   

«Jāsamēro kvalitāte ar cenu» 

Gundars Kristapsons, a/s «Liepājas Autobusu parks»
valdes priekšsēdētājs: 

«Pirmais iespaids par Jelgavā ražotajiem autobusiem ir labs.
Kopumā autobuss varētu būt piemērots Latvijas tirgum, tomēr jāņem
vērā, kā tas kalpos intensīvas ekspluatācijas apstākļos. Jebkuru
autobusu pirms iegādes izmēģinām, novērtējot tā tehnisko stāvokli
un ekspluatācijas īpatnības. Uzklausām arī autovadītāju un
pasažieru viedokli. Skolas autobusu modeli redzējām jau pirms gada.
Arī ar holandiešu VDL grupas piedāvājumu esam pazīstami, jo
«Ambassador» modeļa autobusi nav vienīgie, ko piedāvā šī kompānija.
Šobrīd gan autobusu cena ir mazliet par augstu, jo, piemēram,
«Volvo» atbilstoša modeļa autobusus iespējams iegādāties pat lētāk.
Šobrīd sadarbojamies ar čehu kompāniju «SOR», kura autobusus
piedāvā iegādāties par 130 tūkstošiem eiro, kas salīdzinājumā ar
piedāvāto «Amo Plant» autobusu cenu (aptuveni 185 tūkstoši eiro) ir
būtiski zemāka. Lai veiksmīgi startētu Latvijas tirgū, ražotājam
noteikti jāpadomā, kā samērot piedāvāto autobusu kvalitāti ar
cenu.»

Sagatavoja Jānis Kovaļevskis, foto Ivars Veiliņš