Aizvadītajā nedēļā Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) biedri – lielāko valsts pasažieru pārvadātāju uzņēmumu vadītāji, kā arī asociācijas sadarbības partneri – viesojās jaunatklātajā «Amo Plant» rūpnīcā, lai klātienē iepazītos ar ražošanas procesu un piedāvāto autobusu modeļiem. LPPA prezidents Pēteris Salkazanovs pēc prezentācijas atzina, ka nozares uzņēmumu atsauksmes par jaunajiem autobusiem ir pozitīvas, tomēr jārēķinās, ka savu pozīciju iekarošanai arī Latvijas tirgū būs nepieciešams zināms laiks, tādēļ rūpnīcai jāturpina aktīvi strādāt, lai pārliecinātu, ka Jelgavā komplektētie holandiešu VDL grupas «Ambassador» modeļa autobusi ir piemēroti Latvijas apstākļiem un konkurētspējīgi ar līdzvērtīgiem piedāvājumiem tirgū. «Jelgavas Vēstnesis» uzklausa vairāku autobusu parku vadītāju viedokli jau pēc tam, kad viņi iepazinušies ar mūsu pilsētā komplektētajiem autobusiem.
«Atsevišķos maršrutos varētu izmantot «Amo Plant» autobusus»
Valērijs Siņica, SIA «Autotransporta firma «Jūrmala SV»» direktors:
«Tas neapšaubāmi ir notikums, ka Latvija ir atgriezusies autobūvētāju saimē. Jaunie autobusi gan vizuāli, gan tehniski izskatās labi. Arī komplektācijas process tiek organizēts ļoti kvalitatīvi. Tādas būtiskas autobusa sastāvdaļas kā motors, tilti un ātrumkārba tiek izmantoti arī citos holandiešu VDL grupas ražotajos autobusos. Tomēr to, cik piemēroti šie autobusi būs Latvijas tirgum, varēs izvērtēt tikai pēc gada vai diviem. Jelgavas Autobusu parks šobrīd jau ir pieņēmis lēmumu izmantot šos autobusus ilgtermiņa īrē. Sekosim līdzi un vērtēsim atsauksmes. Labprāt kādu no šiem autobusiem izmantotu testēšanai, lai novērtētu, cik piemēroti tie ir mūsu vajadzībām. Jūrmalā ir vairāki maršruti, kuros varētu izmantot «Amo Plant» piedāvātos 10 un 12 metrus garos pilsētas autobusus ar daļēji zemo grīdu. Kompānija izvērtē iespēju kādu no šobrīd saražotajiem 15 autobusiem piedāvāt tieši testēšanai Latvijas pasažieru pārvadātājiem. Vienīgais mīnuss šiem autobusiem šobrīd ir to cena. Ja šāda cena, aptuveni 185 tūkstoši eiro, tiktu piedāvāta kā bezprocentu līzings, tad tas vēl būtu pieņemami. Jācer, ka, sakārtojot ražošanas procesu un pēc iespējas vairāk darot uz vietas, rūpnīcas menedžments spēs piedāvāt konkurētspējīgāku cenu savai produkcijai. Tad noteikti izvērtēsim iespēju iegādāties Latvijā ražotos autobusus.»
«Ir vairākas priekšrocības»
Sergejs Mihailovs, SIA «Daugavpils Autobusu parks» valdes priekšsēdētājs:
«Esmu priecīgs, ka Latvijā ir atgriezusies autobūves nozare, tikai žēl, ka šī ražotne neatrodas Daugavpilī. Ar «Amo Plant» sarunas esam uzsākuši jau sen un kopumā uz šo projektu raugāmies pozitīvi. Izvērtēsim iespēju praktiskos apstākļos pārbaudīt arī «Ambassador» autobusus. Jāatzīst gan, ka šobrīd mūsu rīcībā ir laba tehnika un, būtiski nemainoties situācijai, aptuveni trīs gadus neplānojam jaunu autobusu iegādi. «Amo Plant» piedāvātais produkts tehniski atbilst Latvijas apstākļiem. Tam ir arī vairāki plusi attiecībā pret konkurentiem tieši no ekspluatācijas viedokļa. Piemēram, autobusa elektropievadi un apsildes sistēma ir iebūvēta jumta konstrukcijās, līdz ar to šīs komunikācijas nav pakļautas agresīvās ārējās vides ietekmei, turklāt autobuss ir par divām tonnām vieglāks nekā konkurentu piedāvātie, kas potenciāli varētu nozīmēt mazāku degvielas patēriņu un iespēju uzņemt vairāk cilvēku. Manā skatījumā – autobusa cena un kvalitāte ir optimāla. Vienmēr jau var vēlēties kaut ko lētāku, jo šī autobusa cena nav pati zemākā, tomēr pirmais iespaids, gan tehniskais, gan vizuālais, par autobusu ir labs. Bet par to, cik patiesībā praktisks un piemērots būs šis autobuss Latvijas apstākļiem, varēs spriest tikai pēc vairākiem gadiem, kad būs izķertas tā sauktās «bērnu slimības», kuras parādās lielākajai daļai jaunās tehnikas.»
«Neatšķiras no Eiropas rūpnīcām»
Mārtiņš Rupmejs, SIA «Jēkabpils Autobusu parks» valdes priekšsēdētājs:
«Autobuss ir samērā normāls un izskatās labi. Gan pēc komforta līmeņa, gan tehniskajiem rādītājiem tas atbilst mūsdienu prasībām. Esmu bijis daudzās Eiropas rūpnīcās, un šī ne ar ko īpaši neatšķiras. Pēc darbnīcas principa autobusi tiek salikti, un izskatās, ka ar kvalitāti nevajadzētu būt problēmām. Metode ir pazīstama. Mūs gan vairāk interesētu augstāki autobusi, jo apkalpojam maršrutus arī pa zemes ceļiem. Šis «Ambassador» modelis vairāk piemērots piepilsētas un pilsētas maršrutiem. Vēl jau neko nevar zināt arī par cenu – ja tā būs tāda pati kā pārbaudītām vērtībām, tad noteikti būs grūti konkurēt ar citiem ražotājiem, jo reputācija ir jāiekaro. Šo autobusu kvalitātes un tehnisko īpašību ziņā varētu pielīdzināt «Setra» modeļiem, kuri maksā aptuveni 190 tūkstošus eiro. Ja «Amo Plant» un «Setra» būs vienā cenu kategorijā, visdrīzāk, iegādātos jau sevi apliecinājušu modeli. Šobrīd gan mums jaunas tehnikas iegāde arī nav pārāk aktuāla, jo nupat kā esam papildinājuši savu autoparku ar četriem jauniem «Mercedes–Benz Vario» autobusiem. Tomēr jāuzteic, ka esam atgriezušies autoražotāju saimē, tā ir lieliska ziņa, un pat nav tik būtiski, kam pieder šī ražotne. Ir prieks, ka arī šajā jomā būs darbs virknei vietējo uzņēmēju.»
«Jāapliecina sevi ekspluatācijā Latvijas apstākļos»
Artūrs Lieģis, SIA «Ventspils reiss» valdes priekšsēdētājs:
«Kaut ko vairāk varēsim spriest pēc tam, kad šie autobusi būs sevi apliecinājuši ekspluatācijā. Paši izmantojam «Mercedes» autobusus – šī kompānija apliecinājusi, ka tās produkcija ir piemērota Latvijas apstākļiem. Līdz šim gan nebija sanācis saskarties ar VDL grupas piedāvātajiem produktiem, to skaitā «Ambassador» autobusiem. Vērtējot tehniskos parametrus un dizainu, «Amo Plant» autobusi izskatās labi, tomēr grūti pateikt, cik piemēroti tie būs mūsu apstākļiem. Līdz šim esam braukuši un skatījušies, kā autobusi tiek salikti citu valstu ražotnēs, tādēļ īpašs prieks, ka autobūve ir atgriezusies arī Latvijā. Te viss notiek identiski citām līdzīga profila Eiropas ražotnēm. Tāpat kā citiem pasažieru pārvadātājiem, arī mums ir aktuāla jaunas tehnikas iegāde. Tomēr, vai tie varētu būt arī «Amo Plant» autobusi, izšķirs konkurss. Ja piedāvājums būs konkurētspējīgs un būsim pārliecinājušies par šo autobusu piemērotību mūsu prasībām, kāpēc gan ne?!»
«Jāsamēro kvalitāte ar cenu»
Gundars Kristapsons, a/s «Liepājas Autobusu parks» valdes priekšsēdētājs:
«Pirmais iespaids par Jelgavā ražotajiem autobusiem ir labs. Kopumā autobuss varētu būt piemērots Latvijas tirgum, tomēr jāņem vērā, kā tas kalpos intensīvas ekspluatācijas apstākļos. Jebkuru autobusu pirms iegādes izmēģinām, novērtējot tā tehnisko stāvokli un ekspluatācijas īpatnības. Uzklausām arī autovadītāju un pasažieru viedokli. Skolas autobusu modeli redzējām jau pirms gada. Arī ar holandiešu VDL grupas piedāvājumu esam pazīstami, jo «Ambassador» modeļa autobusi nav vienīgie, ko piedāvā šī kompānija. Šobrīd gan autobusu cena ir mazliet par augstu, jo, piemēram, «Volvo» atbilstoša modeļa autobusus iespējams iegādāties pat lētāk. Šobrīd sadarbojamies ar čehu kompāniju «SOR», kura autobusus piedāvā iegādāties par 130 tūkstošiem eiro, kas salīdzinājumā ar piedāvāto «Amo Plant» autobusu cenu (aptuveni 185 tūkstoši eiro) ir būtiski zemāka. Lai veiksmīgi startētu Latvijas tirgū, ražotājam noteikti jāpadomā, kā samērot piedāvāto autobusu kvalitāti ar cenu.»
Sagatavoja Jānis Kovaļevskis, foto Ivars Veiliņš