Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) eksāmenu automašīnas nākamos trīs gadus būs «golfi» – vakar Jelgavā nogādātas pirmās divas «Vokswagen Golf» markas automašīnas, ar kurām turpmāk topošie šoferi kārtos CSDD eksāmenu. Atlikušās divas mašīnas Jelgavas nodaļā tiks nomainītas līdz mēneša beigām, informē nodaļas priekšniece Evita Šalājeva. Savukārt no septembra arī Latvijā tiks nodrošināta iespēja iegūt tiesības, kas ļaus vadīt tikai tās automašīnas, kurām ir automātiskā ātrumkārba.
Sintija Čepanone
Līdz šim autovadītāju eksāmeni tika kārtoti ar BMW markas automašīnām, kas sākotnēji radīja plašu ažiotāžu, taču, kā stāsta E.Šalājeva, aizvadīto trīs gadu laikā nevienam no kopumā četriem BMW nebija tehnisku problēmu. «Nu trīs gadu līzinga periods noslēdzies, un pašlaik jau arī Jelgavā autovadītāju eksāmenu ir iespējams kārtot ar diviem jauniem «golfiem»,» tā nodaļas priekšniece, norādot, ka vēl divas šīs markas automašīnas Jelgavā tiks nogādātas 27. jūlijā, līdz ar to no šī datuma eksāmenu kārtot ar BMW vairs nebūs iespējams.
Mārtiņš Rūgums bija pirmais, kurš CSDD braukšanas eksāmenu kārtoja ar jauno mašīnu, un, kaut arī viņš atzīst, ka iepriekš ar «golfu» nekad nebija braucis, eksāmens ir nokārtots. «Pārējās mašīnas bija aizņemtas, un man nekas cits neatlika, kā eksāmenā braukt ar «Vokswagen Golf». Stresa nebija, kaut arī iepriekš biju izbraucis ar BMW, ar kuru, domāju, man būs jābrauc eksāmenā,» stāsta Mārtiņš, kurš eksāmena laikā nopelnīja vien trīs soda punktus par nenozīmīgiem pārkāpumiem. Atzinīgi jauno mašīnu vērtē arī CSDD inspektors UIdis Bitēns. «Ideāla mašīna un labs kursants, kam pirmajam bija tā iespēja eksāmenā novērtēt jauno mašīnu,» tā viņš.
Tiesa gan – ja iepriekš virkne autoskolu nekavējoties reaģēja uz CSDD eksāmena mašīnu maiņu, tad šobrīd vairumā gadījumu to liedz ekonomiskā situācija. «Visticamāk, vismaz vienu «golfu» vajadzēs iegādāties, taču labi apzinos, ka pašreizējās divas BMW markas automašīnas nebūs tik viegli pārdot,» saka autoskolas «STNIG» direktors Gints Jumiķis, pēc kursantu pieredzes spriežot, ka eksāmenu nokārtot ar tādu pašu mašīnu, ar kādu mācījies braukt, neapšaubāmi ir vieglāk, taču tas nebūt nav galvenais apsvērums, kāpēc izvēlas vienu vai otru autoskolu. Arī pasniedzējs un instruktors Jānis Batņa norāda uz to, ka «kabata neļauj» automašīnu nekavējoties piemērot CSDD eksāmenu mašīnai. «Taču principā jau pašlaik varu piedāvāt iespēju mācīties braukt ar «golfu», kuram ir automātiskā ātrumkārba,» tā J.Batņa.
Tiesa gan – kā CSDD Jelgavas nodaļas priekšniece, tā inspektori spriež, ka interese par iespēju iegūt šofera tiesības ar īpašu kodu, kas ļauj vadīt tikai «automātu», nebūs pārāk liela. «Zināma interese par šādu iespēju bijusi vienmēr, taču pieļauju, ka nebūs daudzi, kas to izmantos. Varbūt pirmajā brīdī tas var šķist saistoši, taču, apzinoties, ka eksāmens būs jāpārliek, ja vēlēsies braukt arī ar mehānisko ātrumkārbu, no šīs domas varētu atteikties,» tā E.Šalājeva, akcentējot gan, ka nokārtot eksāmenu ar «automātu», visticamāk, varēs jau no septembra, taču tas būs iespējams tikai Rīgā. «Lietuvā ir trīs šādas eksāmenu automašīnas, kas aprīkotas ar automātisko ātrumkārbu, taču reāli noslogota ir tikai viena,» tā viņa. Taču J.Batņa ir pārliecināts: ja būs piedāvājums, būs arī pieprasījums. Turklāt cilvēku, kuriem problēmas sagādā ātrumu pārslēgšana, nav mazums, visbiežāk arī sievietes pārliecinātas, ka daudz vieglāk ir braukt ar «automātu» un ar mehānisko kārbu viņām nekad nevajadzēs braukt. «Pieprasījums nebūs milzīgs, bet šādu iespēju cilvēki izmantos. Galu galā pasaulē šī ir ierasta prakse,» tā J.Batņa.
«Par to, ka CSDD eksāmenu, kas paredzēts augustā, vajadzēs kārtot ar «golfu», esmu tikai priecīga, jo mājās mums ir «golfiņš», tādēļ ar to jau esmu pieradusi braukt,» saka Ieva, kura pašlaik mācās autovadītāju kursos. Taču, vērtējot iespēju no septembra iegūt autovadītāja apliecību, kas ļautu vadīt tikai tās automašīnas, kurām ir automātiskā ātrumkārba, viņa ir noraidoša. «Manuprāt, tas ir neizdevīgi, labāk uzreiz mācīties braukt ar mašīnu, kurai ir mehāniskā ātrumkārba, jo šādā gadījumā es varu braukt ar abu veidu mašīnām. Pat ja būtu pilnīgi pārliecināta, ka braukšu tikai ar «automātu», nevar jau paredzēt, vai šī izvēle kādreiz nebūs jānožēlo,» spriež 18 gadus vecā Ieva, prātojot, ka šis piedāvājums saistošs varētu būt, piemēram, rīdziniekiem – viņiem intensīvās satiksmes, sastrēgumu dēļ pa pilsētu ērtāk ir pārvietoties ar mašīnu, kurai ir automātiskā ātrumkārba.
Foto: Ivars Veiliņš