21.2 °C, 5.5 m/s, 50.7 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāInterneta mājas lapu veidošanai augstākā izglītība nav nepieciešama
Interneta mājas lapu veidošanai augstākā izglītība nav nepieciešama
05/08/2012

Informācijas tehnoloģiju (IT) nozare ir viena no tām, kurā novērojama visstraujākā attīstība un bieži vien pieprasījums pārsniedz piedāvājumu. Arī LLU jau vairāk nekā desmit gadus iespējams studēt IT. Par to, cik pieprasīti ir šīs nozares speciālisti un kādas perspektīvas paveras pēc studijām, – saruna ar LLU Informācijas tehnoloģiju fakultātes (ITF) asociēto profesoru Egilu Stalidzānu, kurš desmit gadus strādājis uzņēmējdarbībā ražošanas sistēmu automatizācijas jomā, bet kopš 2006. gada ir LLU vadošais pētnieks un doktorantūras studiju programmas vadītājs

Jānis Kovaļevskis

Informācijas tehnoloģiju (IT)
nozare ir viena no tām, kurā novērojama visstraujākā attīstība un
bieži vien pieprasījums pārsniedz piedāvājumu. Arī LLU jau vairāk
nekā desmit gadus iespējams studēt IT. Par to, cik pieprasīti ir
šīs nozares speciālisti un kādas perspektīvas paveras pēc studijām,
– saruna ar LLU Informācijas tehnoloģiju fakultātes (ITF) asociēto
profesoru Egilu Stalidzānu, kurš desmit gadus strādājis
uzņēmējdarbībā ražošanas sistēmu automatizācijas jomā, bet kopš
2006. gada ir LLU vadošais pētnieks un doktorantūras studiju
programmas vadītājs
.

 

«Studiju galvenā nozīme ir iegūt tādas
zināšanas un iemaņas, kuras ārpus izglītības iestādes nav
pieejamas. IT nozarē tās ir fizikas un matemātikas zināšanas
apvienojumā ar datorsistēmu vadības iemaņām. Diemžēl daudziem
topošajiem speciālistiem tieši fizika un matemātika izrādās
lielākais šķērslis, līdz ar to tikai puse no tiem, kuri uzsāk
studijas, tās sekmīgi pabeidz,» stāsta E.Stalidzāns, piebilstot, ka
studenta galvenais uzdevums nav iegūt diplomu, bet gan celt savu
vērtību darba tirgū, lai kāds par šīm iegūtajām zināšanām būtu
gatavs arī maksāt.

 

Cik pieprasītas šobrīd ir studijas IT
jomā un cik konkurētspējīgi ir mūsu sagatavotie
speciālisti?

Informācijas tehnoloģijas šobrīd ir
pieprasītas teju visās dzīves jomās, tādēļ arī potenciālo studentu
interese ir pietiekami augsta. Mūsu studiju programmas Latvijas
mērogā saņēma augstāko novērtējuma līmeni saskaņā ar Eiropas
finansēto Latvijas studiju programmu izvērtēšanas kritērijiem.
Tomēr, ja mēs vēlamies konkurēt starptautiski, arī programmas būtu
jāvērtē pēc starptautiskiem kritērijiem, jo šajā jomā jābūt
gataviem konkurēt globālajā tirgū. Lokālā līmenī mūsu sagatavotie
speciālisti šobrīd ir pietiekami konkurētspējīgi, jo lielākā daļa
no viņiem jau studiju laikā strādā algotu darbu. Tas arī ir viens
no iemesliem, kādēļ ITF studenti nelabprāt iesaistās studentu
apmaiņas programmās, kuras atbilstoši mūsdienu standartiem ir
neatņemama studiju cikla sastāvdaļa.

 

Kurās jomās studenti parasti izvēlas
rakstīt diplomdarbu?

Mēs esam specializējušies vairākos
virzienos. Tradicionāli tā ir programmatūras izstrāde, kurā arvien
var meklēt kādus jauninājumus. Ļoti attīstīts mūsu fakultātē ir
biosistēmu virziens. Gandrīz puse no 20 doktorantūras studentiem
saviem pētījumiem izvēlējušies tieši šo jomu. Pētījumos tiek
meklēti risinājumi, kā uz blakusproduktu rēķina saražot vairāk mums
nepieciešamo izejvielu. Piemēram, zināms, ka, ražojot biodīzeli no
rapšu eļļas, kā blakusprodukts veidojas glicerīns, un mūsu
Biosistēmu grupas uzdevums sadarbībā ar Latvijas Universitātes un
Rīgas Tehniskās universitātes speciālistiem ir pārveidot vielā
esošās baktērijas tādā veidā, lai no glicerīna radītu bioetanolu.
Sadarbību finansē ES projekts «Latvijas starpaugstskolu zinātniskās
grupas izveide sistēmbioloģijā».

Vēl studenti strādā pie tēmām, kuras
saistītas ar ražošanas sistēmu vadību un precīzo mežsaimniecību. Tā
ir joma, kurā ar aerofoto un lāzerskenēšanas tehnoloģiju palīdzību
iegūtos datus apstrādā datorspeciālisti. Tādējādi tiek noteikta
meža nogabalu vērtība un modelēts vērtības pieaugums, lai noteiktu
ekonomiski izdevīgāko meža ciršanas laiku un citu praktiski
pielietojamu informāciju.

 

Vai studenti programmēšanā spēj piedāvāt
kādus ievērības cienīgus jauninājumus, ņemot vērā lielo konkurenci
šajā jomā?

Iespējas programmēšanā ir milzīgas, tēmu
loks arvien paplašinās. Piemēram, šobrīd viens students strādā pie
diplomdarba par starpkulturālu interneta vietņu veidošanu. Darba
rezultāts būs programma jeb sistēma, kura palīdzēs lielām
kompānijām izstrādāt savas mājas lapas dažādās pasaules valstīs,
ņemot vērā vietējās normas un ieražas. Bieži vien tas, kas ir
pieņemams un veiksmīgs risinājums Eiropas tirgū, krāsu salikuma vai
citu iemeslu dēļ nebūs piemērots Āzijā vai Tuvajos
Austrumos.

 

Kā veidojas sadarbība ar uzņēmējiem –
vai viņus interesē jūsu pētījumu rezultāti?

Tāpat kā citās nozarēs, arī IT jomā
starp biznesu un akadēmisko vidi nav tik ciešas sadarbības, kā to
vēlētos mēs. Galvenais iemesls tam ir pārāk lielais risks. Uzņēmējs
nav gatavs finansēt pētījumu, ja nav garantiju par rezultātu, bet
zinātnieks nevēlas uzņemties atbildību par konkrētiem rezultātiem,
jo bieži vien tos nav iespējams paredzēt. Biznesā vienkāršāk ir
nopirkt jau praksē pārbaudītu tehnoloģiju vai iekārtu un nopelnīt
savus prognozētos procentus, nekā cerēt uz lielo lomu, izmantojot
pētījumos iegūtās atziņas.

Tā kā pats esmu strādājis
uzņēmējdarbībā, saprotu abas puses. Mūsu uzņēmumi ir pārāk mazi,
lai varētu atļauties pasūtīt zinātniskos pētījumus. Jārēķinās, ka
šādus pētījumus bieži vien var nākties finansēt vairākus gadus, bet
neviens nevarēs garantēt naudas izteiksmē izmērāmus
rezultātus.

 

Bet kā ar ES finansētajiem
pētījumiem?

To rezultāti ir publiski, bet
lielākoties šie pētījumi nav pakārtoti komerciāliem mērķiem, tādēļ
nevarētu teikt, ka uzņēmējiem ir liela interese par
tiem.  

 

Vai apgalvojumi, ka nozarē trūkst
strādājošo, ir pamatoti, ņemot vērā, ka piedāvātās vakances
pārsvarā saistītas ar relatīvi vienkāršiem darbiem un salīdzinoši
zemu atalgojumu?

Viena no Latvijas problēmām ir tā, ka
sabiedrībā tiek pārvērtēta augstāko izglītību apliecinoša dokumenta
nozīme. Studējošo skaits pret iedzīvotāju skaitu mums ir viens no
augstākajiem pasaulē. Jaunieši studē tikai tādēļ, lai viņiem būtu
augstākā izglītība, kaut gan faktiski dažādu iemeslu dēļ nav
sagatavoti studijām vai arī nemaz nevēlas studēt. Rezultātā
universitātes gatavo «augstām lietām», kuras jaunieši nav gatavi
ņemt pretī, izvēloties vieglāko ceļu.

Daudzas lietas IT nozarē var darīt arī
bez augstākās izglītības. Jaunieši datoru lietas uztver ātri, daudz
ko var apgūt pašmācības ceļā. Tomēr, ja darba devējs ir izvirzījis
kritēriju, ka potenciālajam darbiniekam jābūt augstākajai
izglītībai, IT jomā ar kadriem par zemu atalgojumu varētu būt
problēmas, jo, beidzot studijas, mūsu absolventi jau kādu laiku ir
bijuši darba tirgū un uzkrājuši pieredzi, kas ļauj izvirzīt zināmas
prasības par atalgojumu.

 

Kāds šobrīd ir IT speciālistu atalgojuma
līmenis?

Jau sešus gadus neesmu saistīts ar
uzņēmējdarbību, tādēļ šobrīd nevēlos spekulēt ar skaitļiem, bet
statistikas dati uzrāda, ka tieši IT nozarē ir viens no
augstākajiem atalgojumiem nozaru griezumā.

 

IT ir viena no tām jomām, kurā daudz ko
iespējams apgūt individuāli, bez formālās izglītības. Kas ir tā
pievienotā vērtība, kuru cenšaties iedot saviem studentiem ārpus
tā, ko viņi jau apguvuši pašmācības ceļā?

Vispirms studentam pašam jāapzinās, ka
viņš ir atnācis uz universitāti, lai celtu savu vērtību, nevis
vienkārši labi pavadītu laiku. Saviem studentiem cenšamies iedot
tās bāzes zināšanas, kuras viņi neapgūs, mājās sēžot pie datora. Ja
kāds ir atnācis studēt IT, lai pēc tam veidotu interneta mājas
lapas, datorspēles vai dažādas animācijas, tad viņš pavisam
noteikti nav izdarījis pareizo izvēli, jo šīs lietas ļoti
elementāri var apgūt arī mājas apstākļos. Mēs akcentu liekam uz
matemātiku un fiziku, lai jauniešiem veidotos priekšstats par lietu
kārtību un viņi būtu konkurētspējīgāki par tiem, kuri visu apguvuši
pēc internetā publicētajām instrukcijām. Piemēram, man ir grūti
iztēloties, kā IT speciālists bez matemātiskās domāšanas varētu
radīt luksoforu darbības režīmu programmu pilsētai, ņemot vērā
dažādus mainīgos faktorus.

 

Latvijas Informācijas un komunikāciju
tehnoloģiju asociācija šogad kopā ar sadarbības partneriem
parakstījusi hartu, kurā viena no prioritātēm ir iedzīvotāju
e-prasmju paaugstināšana. Kā jūs kopumā novērtētu sabiedrības
e-prasmes, un vai mēs esam gatavi arī skolās attiekties no drukātās
informācijas?

Uz to noteikti būtu jāvirzās. Tas pat
nav jautājums, uz kuru varam atbildēt ar «jā» vai «nē», drīzāk tas
ir jautājums par to, kad mēs izglītības sistēmā pāriesim uz
elektronisko informāciju. Faktiski elektroniskās informācijas
izmantošana ir cieši saistīta darba ražīgumu un efektivitāti. Viens
no galvenajiem iemesliem, kāpēc Latvija darba ražīguma ziņā
atpaliek no attīstītājām Rietumu valstīm, ir iedzīvotāju vājās
e-prasmes. Visi procesi notiek lēnāk un dārgāk. Visasāk to izjūt
eksportējošie uzņēmumi, kuriem jākonkurē globālajā
tirgū.

 

Kāpēc, jūsuprāt, Latvijā tik smagi iet
ar e-pakalpojumu ieviešanu? E-parakstu joprojām lieto niecīgs
iedzīvotāju skaits.

Jāatzīstas, ka arī pats vēl neesmu
izmantojis e-parakstu. Līdz šim nav bijusi nepieciešamība to darīt.
Noteikti jādomā par to, kā paplašināt e-paraksta lietošanas
iespējas arī ikdienā. Pakāpeniski tam vajadzētu ieiet apritē. Te
gan jāņem vērā, ka cilvēkiem joprojām ir bail no elektroniskajiem
pakalpojumiem. Viens no iemesliem tam varētu būt banku krīzes, kad
cilvēki pazaudēja savu naudu. Viņi neuzticas elektroniskajai
naudai, līdz ar to ir grūti uzticēties arī elektroniskajiem
pakalpojumiem. Turpinoties paaudžu nomaiņai, šī problēma noteikti
kļūs mazāk aktuāla, tomēr ar zināmām tehnoloģiskajām barjerām un
bailēm no jaunā jārēķinās būs vienmēr.

 

Foto: Ivars Veiliņš