Sestdienas vakarā Jelgavas dzelzceļa stacijā notika avārija un no sliedēm noskrēja pieci dīzeļdegvielas vagoni. Atbildīgie dienesti strādāja gandrīz diennakti, lai novērstu avārijas sekas. «Paldies visiem valsts, pašvaldības un «Latvijas dzelzceļa» dienestiem, kas operatīvi un prasmīgi novērsa radušos avārijas situāciju. Civilās aizsardzības komisijas sēdē izvērtēsim dienestu rīcību, lai vēl vairāk pilnveidotu to savstarpējo sadarbību,» uzsver Jelgavas pilsētas, Jelgavas un Ozolnieku novada apvienotās civilās aizsardzības komisijas priekšsēdētājs Andris Rāviņš.
Ilze Knusle-Jankevica
Operatīvie dienesti informāciju par avāriju saņēma sestdienas vakarā pulksten 20.56, un liela loma atbildīgo dienestu apziņošanā un informācijas apkopošanā bija Pašvaldības operatīvās informācijas centram jeb POIC. Pirmais notikuma vietā ieradās VUGD, bet tur jau strādāja dzelzceļa darbinieki. «Trīs cisternas bija apgāzušās, bet vēl viena atradās 45 grādu leņķī. No vienas cisternas tika konstatēta dīzeļdegvielas noplūde ar intensitāti apmēram desmit litri minūtē. Zem cisternas operatīvi tika nolikta saliekama gumijas tvertne, kurā degviela tecēja, bet VUGD teritoriju ap cisternām noklāja ar putām, lai nerastos ugunsgrēka draudi. Vienas cisternas tilpums ir 60 tonnas. Zemē izlijusī dīzeļdegviela tika savākta ar absorbenta palīdzību. Mūsu galvenais uzdevums bija gādāt par ugunsdrošību notikuma vietā,» stāsta VUGD Jelgavas daļas komandieris Vadims Kuzmičs. Tā kā avārija notika netālu no dzelzceļa tilta, VUGD bija gatavs arī tam, ja dīzeļdegviela sāktu plūst Lielupē – uz notikuma vietu bija atvestas bonas un cits nepieciešamais aprīkojums.
«Latvijas dzelzceļa» Jelgavas ugunsdzēsēju komandas vadītājs Ivars Plāte norāda, ka situāciju apgrūtināja tas, ka cisternas krītot bija sabojājušas elektrovadus un tika pārtraukta elektrības padeve, kā arī tas, ka abi tilta sliežu ceļi bija aizņemti un notikuma vietai nevarēja ne piekļūt palīdzības vilcieni, ne stacijā varēja iebraukt pasažieru un kravas vilcieni. Lai nodrošinātu pasažieru pārvadājumus, dzelzceļa dispečeri sazinājās ar Jelgavas Autobusu parka dispečeriem. «Ar diviem autobusiem nodrošinājām pasažieru plūsmu no sestdienas vakara līdz svētdienas rīta pulksten 8,» stāsta SIA «Jelgavas Autobusu parks» valdes loceklis Pēteris Salkazanovs. Autobuss uzņēmis pasažierus Jelgavas stacijā, Cukurfabrikā, Ozolnieku stacijā un vedis līdz Cenu stacijai. Tur pasažieri pārsēdušies elektrovilcienā un tālāk devušies uz Rīgu. Arī virzienā Rīga–Jelgava darbojās tāda pati sistēma. Jelgavas Autobusu parka autobusi veikuši piecus braucienus katrā virzienā. «Situācijas, kad autobusi palīdz dzelzceļam pārvadāt pasažierus, Latvijā ir diezgan bieži, un šī sistēma jau ir atstrādāta,» norāda P.Salkazanovs, piebilstot, ka visus radušos zaudējumus segs «Pasažieru vilciens». Dzelzceļa darbību un vilcienu kustību pilnībā izdevās atjaunot svētdienas vakarā.
Jelgavas pilsētas domes Administratīvās pārvaldes civilās aizsardzības speciālists Felikss Jasenas vērtē, ka situācija bija nopietna un bīstama, kā ikviena šāda veida avārija uz dzelzceļa, bet šoreiz – ar labām beigām. Viņš vērtē, ka lielākais risks šoreiz bija degvielas iespējamā ieplūšana Lielupē, kas veiksmīgi tika novērsts. Uz jautājumu, vai pastāvēja arī aizdegšanās draudi, viņš norāda, ka šajā situācijā šis risks nebija tik liels.
Par notikušo ir ierosināts kriminālprocess pēc Krimināllikuma 21. nodaļas – noziedzīgi nodarījumi pret satiksmes drošību. «Latvijas dzelzceļš» kā iespējamo avārijas iemeslu min to, ka lūzusi riteņu pāru ass. Uzņēmums skaidro, ka zaudējumi kādam būs jāsedz, taču, kurš to darīs, varēs pateikt tikai pēc izmeklēšanas beigām. Pārvadājumus ar šiem vagoniem veicis «Baltijas ekspresis», savukārt paši vagoni pieder kādai Krievijas kompānijai.
Foto: Ivars Veiliņš