Aizvien vairāk cilvēku Jelgavas ielās redzami kreklos vai cepurītēs ar uzrakstu «Es mīlu Jelgavu». Patriotiskās uzņēmējdarbības idejas autori brāļi Deivids un Denijs Cjukšas teic, ka viņi pašu radītājos kreklos dosies Pilsētas svētku gājienā, un, apliecinot piederību pilsētai, aicina to darīt arī citus.
Ligita Vaita
«Vēlme izteikt savu piederību ne tikai vārdos, bet arī darbos, radīja motivāciju izveidot šos kreklus. Mēs gribam, lai ikviens, kurš vēlas parādīt savu piederību pilsētai, varētu to izdarīt, uzvelkot «Es mīlu Jelgavu» kreklu,» teic Deivids, piebilstot, ka nu jau šādos kreklos staigā ap 60 jelgavnieku – tik eksemplāru ir pārdots pirmo pāris mēnešu laikā.
Stāstot par savu biznesa ideju, jaunieši stāstu sāk ar gadu miju. «Mums ir tāda forša ģimenes bilde pie Ziemassvētku eglītes,» stāsta puiši, atklājot, ka pirmie četri krekli izveidoti un uzdāvināti ģimenei. Pēc Jaunā gada brāļi izveidojuši suvenīru līniju «Es mīlu Jelgavu» un nu jau piedāvā iegādāties ne tikai apdrukātus kreklus, bet arī citus suvenīrus ar patriotisko uzrakstu «Es mīlu Jelgavu».
Ideja nav jauna, tā aizgūta no Ņujorkas tūrisma kampaņas pagājušā gadsimta 70. gados, bet pēdējos gados kļuvusi populāra arī Latvijā. «Paziņas Liepājā dara ko līdzīgu, tur izveidota suvenīru līnija «I Love Liepāja», un, sākot studēt Rīgā, man gribējās popularizēt arī savu pilsētu,» stāsta Deivids.
Jaunieši vērtē, ka ejošākie no suvenīriem ir T krekli un cepures, taču pagaidām biznesa ideja finansiāli vēl nav atmaksājusies. «Pirmajā mēnesī varējām tikai pasūtīt suvenīrus un tad gaidīt, vai kādam tie patiks. Nu jau redzam, ka jelgavnieki tos labprāt pērk. Divu mēnešu laikā pārdevām ap 60 kreklu,» teic Deivids. Jaunieši vērtē, ka meitenes kreklus pērk vairāk, taču uz ielas krekli biežāk redzēti tieši puišiem. «Meitenes laikam nopērk un ieliek skapī, bet puiši patiešām tos valkā. Tas ir tik forši redzēt cilvēkus mūsu kreklos!» tā Denijs.
Biznesa idejas iekustināšanai liels palīgs esot sociālie tīkli, un daļa klientu zīmolu atpazīst tieši no sociālajiem tīkliem. «Bijām izdomājuši, ka ideju mēģināsim iekustināt, un es domāju, ar ko lai sāk. Šķita, ka vienkāršākais ir sākt ar tvitera profilu, un decembrī to arī izveidojām,» stāsta Deivids.
Līdz pirmā pasūtījuma veikšanai gan vēl pagājuši vairāki mēneši, bet marta sākumā pirmos kreklus varēja iegādāties «Pūra lādē» «Pilsētas pasāžā». Tagad atvērts arī interneta veikals www.esmilujelgavu.lv, kur ar atpazīstamo simbolu var iegādāties T kreklus, krūzītes, lietussargus, cepures un atslēgu piekariņus.
Jauniešu radītie suvenīri ir ieinteresējuši arī Jelgavas reģionālo Tūrisma centru, un jau drīzumā daļu no tiem varēs iegādāties arī tornī. «Tie ir jelgavnieki, un priecājamies, ka viņu ideja veiksmīgi tiek realizēta. Jau šovasar daļu «Es mīlu Jelgavu» suvenīru varēs iegādāties arī tornī,» teic JRTC vadītāja Anda Iljina.
Jāpiebilst, ka pagājušā gada nogalē viens no idejas autoriem Deivids Cjukša «CV-Online» konkursā tika atzīts par labāko pārdevēju Latvijā 600 dalībnieku konkurencē. Uzvara konkursā viņam sniedza titulu «Pārdošanas guru», un nu jaunietim ir iespēja savu pārdošanas varēšanu pierādīt praksē.
Foto: Vineta Zelča