14 °C, 3.6 m/s, 91.5 %

Ekonomika

«Igatei» bankrots nedraud
19/01/2009

Atsaucoties uz laikraksta «Dienas Bizness» šodienas publikāciju par ceļu būvnieku bankrotu draudiem, ceļu būvniecības firma «Igate» par bankrotu nedomā – tā uzņēmuma līdzīpašnieks un valdes priekšsēdētājs Māris Peilāns.

www.jelgavasvestnesis.lv

Atsaucoties uz laikraksta «Dienas Bizness» šodienas
publikāciju par ceļu būvnieku bankrotu draudiem, ceļu būvniecības
firma «Igate» par bankrotu nedomā – tā uzņēmuma līdzīpašnieks un
valdes priekšsēdētājs Māris Peilāns.

Kā ziņu aģentūrai LETA sacīja Peilāns, pašvaldību iepirkumi ir
samazinājušies vēl straujāk nekā valsts iepirkumi, un esot
iespējams, ka ceļu būvnieku vidū var izkrist kāds spēlētājs, taču
«Igatei» jau ir daži līgumi, bet iepirkumus var sekmēt izmaksu
samazināšanās.

«Ar iepirkumiem ir tā, ka lecam no viena grāvja otrā. Ja nebūs
pasūtījumu, tad ir ļoti smagi, jo ceļu būvnieki ir ļoti atkarīgi no
iepirkumiem, un tiem nav tādas alternatīvas kā eksports. Protams,
mums ies grūtāk, taču mums jau ir parakstīti vairāki līgumi, ar
kuriem viss ir kārtībā, un par bankrotu nedomāsim. Taču nozarē
kopumā pieļauju, ka kāds spēlētājs varētu pazust,» secināja
Peilāns.

«Igates» līdzīpašnieks sacīja, ka pašvaldību iepirkumi esot
sarukuši vēl straujāk nekā valsts iepirkumi. Pašvaldības pilnībā
atcēlušas lielu daļu projektu, tām nav, kur aizņemties, jo arī
Valsts kase (VK) ir apturējusi aizdevumus. Izņēmums ir projekti,
kam ir Eiropas finansējums, ko paspējusi iegūt arī Jelgava.
«Pašvaldībās cilvēki tagad staigā bāli,» taupības iespaidus
raksturo Peilāns.

Viņaprāt, situāciju var uzlabot izmaksu samazināšanās, kad daudzos
valsts un pašvaldību iepirkumos speciālisti sastapsies ar mazākām
izmaksām, nekā plānots, un ietaupīto varēs novirzīt citam
projektam. Ceļu būvētāju glābiņu uzņēmējs saskata izmaksu
samazinājumā, optimizācijā un kvalitātē, kuru nedrīkst upurēt
taupībai.

«Ja varbūt būtiski nav mainījušās materiālu cenas, tad ir
samazinājušās kvadrātmetra būves izmaksas, kas kopsummā var radīt
ietaupījumu. Turklāt šī situācija nebūs mūžīgi, un ekonomika atkal
sakustēsies,» uzskata Peilāns.

Kā šodien vēsta laikraksts «Dienas Bizness», šogad ceļu būvniekiem
draud bankroti. «Latvijas Valsts ceļu» (LVC) iepirkumu skaits šogad
sarucis līdz 17 iepirkumiem par 99,65 miljoniem latu. Pirms budžeta
apstiprināšanas bija plānoti 86 iepirkumi par 145,21 miljonu latu,
līdz ar to plānoto iepirkumu pakete sarukusi par 69
iepirkumiem.

Tāpat jaunais iepirkumu plāns liecina, ka iepriekš nebija plānoti,
bet tagad nākuši klāt deviņi iepirkumi, kuri iecerēti Eiropas
Reģionālā attīstības fonda (ERAF) līdzekļu apguvei. Līdz ar to 100%
apmērā no valsts budžeta šogad tiks finansēti tikai astoņi
iepirkumi, kuru kopējā summa paredzēta 37,41 miljons latu. Vēl
62,24 miljonu latu vērtībā paredzēti ERAF līdzfinansētie projekti,
no kuriem 85% finansē ERAF, bet no valsts budžeta jāsedz 15%.
Minētajās summās iekļauta ne tikai pati būvniecība, bet arī zemju
iegūšana, projektu vadība, būvuzraudzība u.c., līdz ar to pašai
būvniecībai naudas būs vēl mazāk.

Iepirkumu skaita samazinājuma sekas būs valsts autoceļu stāvokļa
pasliktināšanās un sabrukšana, jo ceļu kvalitāte jau tagad ir ļoti
slikta. Pašreizējos apstākļos situāciju ceļu būvē varētu raksturot
kā visai nervozu, norāda biedrības «Latvijas ceļu būvētājs»
izpilddirektors Zigmārs Brunavs. «Esam informēti par apmēram 25%
finansējuma samazinājumu nozarē, bet, apzinoties, ka kuru katru
dienu var pienākt vēl sliktākas ziņas, šī nervozitāte arī
izpaužas.»