Tas, vai cilvēks var būt labs vadītājs, vai viņš ar azartu metīsies aizvien jaunos darbos vai tomēr labāk visu izdarīs klusām un nevienam nemanot, ir lielā mērā atkarīgs no tā, kurā nedēļas dienā cilvēks ir dzimis, pārliecināts ir koučinga eksperts Andris Urbāns. Izrādās, vispiemērotākie cilvēki biznesa vadīšanai ir tie, kuri dzimuši ceturtdienā un 20. mēneša datumā.
Ligita Vaita
Šodien jauno uzņēmēju un līderu konferencē «Uzrāviens» tika prezentētas vairākas idejas un pieredzes stāsti no uzņēmējiem, kuri, kaut arī gados salīdzinoši jauni, veiksmīgi spējuši uzsākt un arī attīstīt biznesu. Jāteic gan, ka klausītāju šoreiz konferencē nav pārāk daudz, taču kā smej organizatori Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) , iespējams, visi – topošie veiksmīgi uzņēmēji.
Koučinga treneris un biznesa konsultants A.Urbāns skaidro, ka biznesā nereti daudz ko nosaka no cilvēka neatkarīgi faktori, piemēram, viņa dzimšanas laiks – nedēļas diena, mēnesis un gads. Tā, piemēram, viņš ieskicē, ka pirmdienā dzimušie ir spēcīgākie analītiķi – gudri, taču nelabprāt pieņem pārmaiņas, otrdienā dzimušie ir visizturīgākie pret fiziski un emocionāli smagu darbu, dzimšanas diena trešdienā nozīme, ka cilvēks ir labs runātājs un pārdevējs. Ceturtdienā dzimušie ir vislabākie vadītāji un viņu uzstājību jau varot redzēt bērnībā, piektdienā dzimušie visveiksmīgāk varēs rūpēties par saimnieciskiem jautājumiem, dzimšanas diena sestdienā liecina, ka cilvēks ir vairāk pesimistisks un precīzi saskata problēmas, savukārt svētdienā dzimst līderi – cilvēki, kuri ir pastāvīgā kustībā, ir ļoti aktīvi, taču nav vadītāji.
«Izvēloties uzņēmuma darbiniekus, šīs visas lietas ir vērts ņemt vērā, tāpat kā izskaitļot, ar kuriem cilvēkiem sadarbība veidosies veiksmīgākā,» teic A.Urbāns. Taču viņš uzsver, ka nekādā gadījumā bizness nav jāveido kopā ar draugiem. «Bizness un saskaņa ikdienā ir divas dažādas lietas! Tas ir pavisam vienkārši numeroloģiski izskaidrojams,» norāda A.Urbāns.
«Man sāk šķist, ka par maniem datiem kāds man melo,» smejas Egils, kurš, kaut arī pagaidām sevī neredz lielu biznesa potenciālu, norāda, ka varbūt nākotnē vēlētos darboties uzņēmējdarbībā ar savu hobiju – informācijas tehnoloģijām. «Kaut arī strādāju pilnīgi citā jomā – Valsts policijā un apsardzē –, tomēr ap datoriem esmu darbojies teju pusi dzīves. Ja veidotu biznesu, tad noteikti šajā jomā,» vērtē Egils. Viņš piebilst, ka numeroloģijai nekad īsti nav pievērsis uzmanību, taču novērtē, ka šodien uz biznesa jautājumiem viņš var palūkoties citādi. «Varbūt kaut kas tur ir,» vērtē Egils.
Tam, ka numeroloģijai ir liela nozīme dzīvē, piekrīt arī cits konferences labais piemērs, kas šodien savu pieredzi prezentēja «Uzrāvienā» – SIA «Livani Eco Group» izveidotājs un vadītājs Gatis Pastars. «Mana uzņēmuma aizsākumi meklējami laikā, kad Latvijā bija slieku audzēšanas bums. To darīja visi! Pensionāri krāja naudu brīvdienām siltajās zemēs, tas šķita tik perspektīvi! Šādu hobiju – audzēt sliekas – sāka arī mans tēvs. Līdz brīdim, kad nostabilizējās tirgus un kļuva skaidrs – visapkārt ir pilns ar mēsliem, bet nauda no tā nerodas,» sava biznesa sākumu sāk G.Pastars.
Tieši tādā veidā, kad tēvam apnika «ņemties ap sliekām», jaunais uzņēmējs nolēma šo hobiju veidot par biznesu. «Mans pirmais starta kapitāls bija 200 latu, ko ieguvu, pārdodot savu vienīgo auto – vecu «fordu»,» atceras G.Pastars. Viņš šo naudu izmantojis, lai noīrētu tukšu fermu, kurā turpināt audzēt sliekas daudz lielākos apjomos.
Piecu gadu laikā uzņēmums ir būtiski audzis, turklāt neizmantojot bankas aizdevumus. «Vienā brīdī man šķita – visi man apkārt sacēluši tādas ražotnes, bet es viens pats stāvu tukšā fermā, kas pilna ar mēsliem,» smejas G.Pastars, tomēr viņš norāda, ka būtiskākais pavērsiena punkts bija saprast – viņam nevis jābūvē ražotne, bet gan jāmācās savs produkts pārdot.
«Praktiski visu pirmo gadu es mocījos ar domu, cik grūti ir piezvanīt svešam cilvēkam un piedāvāt savu produktu. Taču tam ir jātiek pāri,» viņš ir pārliecināts. Nu viņš ir apņēmies ik gadu radīt kādu jaunu produktu, bet neaugt uzņēmumā cilvēkresursu ziņā. «Mūsu uzņēmumā strādā četri pieci cilvēki, ne vairāk. Esmu pārliecinājies, ka cilvēka faktors ir ļoti sāpīgs, ja kādam pēkšņi iesāktais apnīk vai viņš pieprasa neadekvāti augstu samaksu. Tādā ziņā maksimāla automatizācija ir paredzamāka,» secina uzņēmējs.
Jāpiebilst, ka šogad «Uzrāviens» tika piedāvāts kā viens no Karjeras nedēļas pasākumiem. Bez A.Urbāna un G.Pastara ar klātesošajiem pieredzē dalās arī SIA «Pure Food» vadītājs Aivars Žimants un «Skrīveru mājas saldējuma» vadītāja Lelde Sotniece.
Foto: Krišjānis Grantiņš