Lai konsolidētu budžetu, valdība nolēmusi par trīs miljoniem latu samazināt subsīdijas sabiedriskā transporta pārvadājumiem. Jelgavas Autobusu parka valdes loceklis un Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Pēteris Salkazanovs norāda – ja valdība nepārdomās, sekas būs neizbēgamas: biļešu kāpums līdz 30 un maršrutu samazinājums līdz 50 procentiem, kas, savukārt, nozīmē nozarē strādājošo skaita samazinājumu līdz 30 procentiem.
Ilze Knusle-Jankevica
Valsts SIA «Autotransporta direkcija» jau paziņojusi, ka, lai iegūtu plānotos trīs miljonus, atliek tikai kardināli risinājumi – pārvadājumu braukšanas maksas tarifu celšana vai maršrutu slēgšana. P.Salkazanovs gan norāda, ka pat šie soļi situāciju neglābs. «Tas, ka autobuss kursēs no rīta un vakarā vai divas reizes nedēļā, problēmu neatrisinās, jo cilvēkiem uz darbu jātiek katru dienu. Rezultātā viņi zaudēs darbu, bet valsts – nodokļus. Savukārt cenu celšana nozīmē tikai to, ka samazināsies pasažieru skaits,» viņš skaidro. Pagaidām gan vēl nav skaidrs, kā tieši šis valdības solis ietekmēs Jelgavu, jo lēmums par to, cik liels samazinājums būs katram pārvadājumu veidam, Saeimai jāpieņem līdz 1. maijam.
Jau ar šā gada budžetu, kas tika samazināts par 9,8 miljoniem latu, pasažieru pārvadājumu nozarei līdz gada beigām nepietiek, un plānotais deficīts ir 3,6 miljoni latu. Ja tas palielināsies vēl par valdības pieprasītajiem trīs miljoniem, var sekot pārvadātāju maksātnespējas procesi – tad atsevišķi reģioni vispār var palikt bez pasažieru pārvadājumiem.
Tomēr pārvadātāji cer, ka tik tālu nenonāks. «Jau esam brīdinājuši valdību – ja tā vienpusēji izmainīs jau noslēgtos līgumus par pasažieru pārvadājumiem, mums ir tiesības tiesas ceļā piedzīt zaudējumus. Mēs esam gatavi to darīt,» tā P.Salkazanovs.
Jāpiebilst, ka sākotnēji valdība šos trīs miljonus plānoja iegūt, samazinot budžeta vietas augstskolās. «Šīs jomas nav saistītas, un tas tikai pierāda, ka valdība par katru cenu grib atrast to summu, bet lēmumi ir administratīvi un bez jebkāda ekonomiska pamatojuma,» piebilst Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents.