«Mūsdienu cilvēks vienā mājas lapā pavada ne vairāk kā 18 sekundes, tātad minūtes laikā paspēj apmeklēt vismaz trīs jūsu konkurentu lapas. Tāpēc svarīgākais ir klientu apturēt,» uzskata e-pārdošanas speciālists uzņēmējs Kristaps Budrēvics. Viņš šodien dalījās pieredzē, kā uzņēmējiem savu mazo biznesu e-vidē virzīt mērķtiecīgi un kā no tā saņemt maksimālu atdevi finansiāli.
Ligita Vaita
Kā novēroja portāls www.jelgavasvestnesis.lv, vairums uzņēmēju uz semināru ieradās jau ar zināmu pieredzi e-pārdošanā, kas galvenokārt gūta pašmācības ceļā. «Saistība man ir vistiešākā. Papildus izglītības darbam LLU mans hobijs ir rotu gatavošana. Un gandrīz vienīgais pārdošanas veids šim vienlaikus hobijam un biznesam ir tieši e-vide,» ir pārliecināta jelgavniece Zane Beitere-Šeļegovska. Viņa ar e-pārdošanu nodarbojas jau gadus piecus un vērtē, ka ārvalstu klientus var iegūt tikai šādā veidā. «Vienalga sevi uzskatu par iesācēju un nezinu, vai tas, ko esmu iemācījusies pašmācības ceļā, ir pietiekami. Visu esmu mēģinājusi un lasījusi pati, bet ceru, ka šodien dzirdēšu kādu jaunu ideju, par ko vēl neesmu iedomājusies vai ko daru ne īsti veiksmīgi,» stāsta jelgavniece.
Līdzīgi – pašmācības ceļā – e-pārdošanu mācījusies jelgavniece Vija Zilkalna, kurai dzīvesbiedra bizness mēbeļu pārdošanā licis mācīties, kā preces pārdot e-vidē. «Vīram tam nepietika laika, tas arī nešķita prioritāri, taču sapratām, ka nepieciešams domāt par klientu piesaisti e-vidē, par komunikāciju sociālos tīklos un mājas lapas izveidi,» stāsta V.Zilkalna. Nu viņa pati izveidojusi arī Facebook.com lapu «Jauns Jelgavā», kurā apkopot jauno uzņēmēju piedāvājumu. «Neesmu līdzīgus seminārus nekad apmeklējusi, tāpēc īsti nezinu, ko gaidīt. Nenāku ar konkrētu mērķi, bet gribu saprast, vai turpmāk ko līdzīgu apmeklēt, vai tam ir jēga,» spriež jaunā uzņēmēja.
Arī semināra laikā jūtams, ka uzņēmēji, kas ieradušies, jau ir kaut nedaudz izmēģinājuši spēkus e-pārdošanā, jo lektoram K.Budrēvicam uzdeva jau sagatavotus jautājumus. «Kā nodrošināties, lai mājas lapas uzturētājs vienā dienā nepazūd «ar galiem»?», «kā iekļūt kolektīvās iepirkšanās portālu piedāvājumā?», «kā zināt, ko cilvēki internetā meklē?» – ar šādiem un citiem jautājumiem uzņēmēji uzreiz vērsās pie lektora.
Savukārt K.Budrēvics, kurš vada klientu meklēšanas un piesaistīšanas uzņēmumu «Targeto», vispirms liek domāt par klientu. «Pārdošana ir jāuztver kā attiecības. Kaut vai romantiskas. Jo tikai tad pārdošana būs veiksmīga, ja gan viena, gan otra puse būs apmierināta,» uzsver uzņēmējs. Viņš ir pārliecināts, ka šodienas biznesa vidē uzņēmumiem vairs nepietiek ar to, ka tie ir pieejami internetā. «Iedomājieties pasaules tirgu, iedomājieties pārdošanas milžus «Ebay», «AliExpress» un «Amazon». Bieži līdzīgos semināros stāsta, ka svarīgākais ir kreativitāte, lai ar viņiem konkurētu. Muļķības! Šiem «biznesa monstriem» ir veselas pārdošanas nodaļas, ar kurām jūs nespēsiet konkurēt. Taču jāmeklē tieši tas, kā viņiem trūkst – mazā biznesa priekšrocības un iespēja klientu turēt «rokas stiepiena attālumā»,» uzskata uzņēmējs.
Viņš ieskicē Latvijas Interneta asociācijas datus, kas liecina, ka interneta lietotāju skaits ir ap 70 procentiem, no kuriem absolūtais vairākums – 89 procenti – preces un informāciju par tām meklē interneta meklētājos, bet 71 procents – iepērkas internetā. «Tie ir ļoti nozīmīgi skaitļi, kas nozīmē, ka jums ir jāspēj būt ne tikai labākiem par konkurentiem, bet arī pamanāmākiem, vieglāk atrodamiem, jāspēj apturēt klients, kurš «skrien» no vienas mājas lapas uz nākamo,» uzsver K.Budrēvics.
Seminārs izvērtās arī gana praktisks, jo uzņēmējs sniedza padomus, kā, izmantojot «Google AdWords» iespējas, uzlabot sava uzņēmuma reitingu meklējumu programmās un kā izzināt savu mērķauditoriju un tās paradumus internetā.
Jāpiebilst, ka seminārs notika E-prasmju nedēļas gaitā Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrā. Tajā piedalījās ap 50 uzņēmēju no Jelgavas un tuvējiem novadiem. Kā norāda ZRKAC Uzņēmējdarbības atbalsta nodaļas vadītāja Līga Miķelsone, aptuveni puse no dalībniekiem ir jelgavnieki.
Foto: Raitis Supe
Saistītā ziņa
Izmanto iespēju uzlabot savas iemaņas E-prasmju nedēļā!