23.7 °C, 1.1 m/s, 73.1 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētā«Notiekošais grauj pasažieru pārvadājumus valsts mērogā»
«Notiekošais grauj pasažieru pārvadājumus valsts mērogā»
18/10/2009

«Esam atgriezušies situācijā, kāda pasažieru pārvadājumu jomā bija deviņdesmito gadu vidū – valsts dotāciju praktiski nav, būtiski samazināts reisu skaits gan starppilsētu, gan pilsētas maršrutos –, un arī diemžēl nākotnē nevaram raudzīties optimistiski. Pagājušajā nedēļā sarunās ar Satiksmes ministriju izkristalizējās divi iespējamie scenāriji: valsts atbalsts pasažieru pārvadātājiem varētu tikt samazināts vēl par 20 procentiem vai arī līdzekļi šim mērķim netiek piešķirti vispār,» teic SIA «Jelgavas Autobusu parks» valdes loceklis Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Pēteris Salkazanovs.

Sintija Čepanone

«Esam atgriezušies situācijā, kāda pasažieru pārvadājumu
jomā bija deviņdesmito gadu vidū – valsts dotāciju praktiski nav,
būtiski samazināts reisu skaits gan starppilsētu, gan pilsētas
maršrutos –, un arī diemžēl nākotnē nevaram raudzīties
optimistiski. Pagājušajā nedēļā sarunās ar Satiksmes ministriju
izkristalizējās divi iespējamie scenāriji: valsts atbalsts
pasažieru pārvadātājiem varētu tikt samazināts vēl par 20
procentiem vai arī līdzekļi šim mērķim netiek piešķirti vispār,»
teic SIA «Jelgavas Autobusu parks» valdes loceklis Latvijas
Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Pēteris
Salkazanovs.

Kopš 1. jūlija pasažieru pārvadājumiem republikas nozīmes pilsētas
maršrutos vairs nav nekāda valsts atbalsta, savukārt pārējos valsts
dotācijas samazinātas par vidēji desmit procentiem. «Nevienā
Eiropas Savienības valstī sabiedriskais transports nav tikai kā
komercpārvadājums – būtisku daļu zaudējumu pasažieru pārvadātājiem
sedz dotācijas,» akcentē P.Salkazanovs un sarunā ar «Jelgavas
Vēstnesi» atklāj situāciju pasažieru pārvadājumu jomā.

Vēl pirms pāris gadiem pasažieru pārvadātāju situācija nemaz nebija
tik dramatiska – valsts un pašvaldības dotācijas pasažieru
pārvadātāju zaudējumu segšanai bija pietiekamas, lai pārvadātāji,
tostarp JAP, spētu nodrošināt pakalpojumus, kas lielākoties
apmierināja pasažieru vajadzības. Tagad situācija ir būtiski
mainījusies.
Pašlaik tāpat kā pārējās astoņas republikas nozīmes pilsētas
Jelgava sabiedriskā transporta nodrošināšanai pilsētā nesaņem
nekādu valsts atbalstu – tas gulstas uz pašvaldības pleciem. Bet
iedzīvotāju maksātspēja būtiski samazinās, sarūk arī pasažieru
plūsma, un viens no iemesliem ir fakts, ka aizvien vairāk cilvēku
zaudē darbu un tādējādi viņiem vairs nav vajadzības izmantot
sabiedrisko transportu.
Pasažieru skaita samazinājuma dēļ bijām spiesti vēlreiz pārskatīt
reisu rentabilitāti un slēgt tos, kas visa maršruta garumā
nekompensēja pat degvielas izdevumus. Ir jāsaprot, ka pārvadāt
trīs, piecus pasažierus neatmaksājas, turklāt tas ir pretrunā arī
ar sabiedriskā transporta definīciju: sabiedriskais transports ir
domāts sabiedrības, nevis atsevišķu indivīdu interešu
apmierināšanai.
JAP patiesi labprāt nodrošinātu autobusus jebkurā diennakts laikā,
ja vien būtu pasažieri, kas ar tiem brauktu.
Taču arī tiem trijiem, pieciem cilvēkiem, kuri par pārvietošanās
līdzekli izvēlējušies autobusu, kaut kā ir jānokļūst galamērķī arī
tajā laikā, kad autobusi nekursē!
Protams, taču, ja nav citu iespēju, tad diemžēl šajā gadījumā
viņiem jāizvēlas taksometra pakalpojumi. Gribu gan akcentēt, ka
situācija kopumā nav nemaz tik kritiska, ja uz šo problēmu paskatās
kompleksi, ņemot vērā, ka sabiedriskais transports nav tikai
autobusi pilsētas maršrutos vien. Pašlaik, optimizējot pasažieru
pārvadājumus, praktiski visos virzienos no pilsētas centra satiksme
ir nodrošināta – ja nekursē pilsētas autobuss, var izmantot
sabiedrisko transportu, kas kursē starppilsētu tīklā, rajona
pārvadātāju pakalpojumus. Cilvēki vienkārši nav informēti, ka
pastāv arī alternatīva pilsētas autobusiem. Piemēram, cauri
Ozolniekiem tranzītā vien brauc septiņdesmit autobusi plus vēl
vietējais sabiedriskais transports un pasažieru vilciens.
Esam saņēmuši sūdzības arī par to, ka slēgti vairāki reisi vakaros,
tādējādi nav iespējams nokļūt mājās pēc, piemēram, kultūras
pasākumiem. Taču šīm iebildēm nav racionāla pamatojuma, jo ir ļoti
maz cilvēku, kas uz šādiem pasākumiem dodas ar sabiedrisko
transportu. Šķiet, 1995. gadā, kad autobusu reisi tika samazināti
degvielas trūkuma dēļ, ar kultūras namu JAP bija vienošanās par
pasažieru pārvadājumu nodrošināšu pēc pasākumiem. Tas darbojās
varbūt kādu pusgadu, jo vienkārši nebija, kas ar šiem speciāli
norīkotajiem autobusiem brauc. Šādu iespēju varam nodrošināt arī
pašlaik, ja vien juridiska persona, kas organizē pasākumu, no JAP
to pieprasa un apņemas segt zaudējums, ja tādi rodas gadījumā, kad
nav brauktgribētāju. Līdz šim speciāls autobuss bija pieprasīts
vienreiz pēc futbola mača Ozolniekos – šo iespēju izmantoja tikai
16 braucēji. Dažus pasažierus šoferis uzņēma arī pa ceļam, un
rezultātā izgājām pa nullēm.
Pašreizējā situācijā problēmas risinājums noteikti ir arī
kooperēšanās ar tiem cilvēkiem, kas vienā vai otrā virzienā dodas
ar automašīnu. Ir tikai normāli, ja šoferis pa ceļam uz darbu,
piemēram, Rīgā, uzņem arī pasažierus – šāda prakse ir ierasta citās
valstīs. Arī internetā var atrast daudzus sludinājumus, kuros
šoferis meklē līdzbraucējus. Protams, tas nav izdevīgi mums kā
pasažieru pārvadātājam, taču prioritāte ir cilvēks un mēs
nedrīkstam iebilst pret šādu procesu.

Bet vai tas neveicina nelegālo pasažieru pārvadātāju biznesa
uzplaukumu?
Pašreizējā ekonomiskajā situācijā šādu pasažieru kooperēšanos es
negribētu saukt par nelegālu. Citādi ir tad, ja pasažieru
pārvadājumus ar mikroautobusu nodrošina privāta persona un atviļ
pasažierus konkrētiem reisiem. Piemēram, pirms kāda laika saņēmām
informāciju, ka kāds šoferis ar mikroautobusu nodrošina pasažieru
pārvadājumus maršrutā Eleja – Rīga caur Jelgavu. Informāciju ar
konkrētiem faktiem par šo nelegālo pārvadātāju nosūtījām Satiksmes
ministrijai, taču saņēmām atbildi, ka pārkāpums nav fiksēts. Bet
tieši šādi gadījumi ir jāizskauž, jo pārvadātājs, izvērtējot
pasažieru skaita samazinājumu konkrētā reisā, izšķiras par tā
slēgšanu nerentabilitātes dēļ, un zaudētāji ir iedzīvotāji, jo nav
nekādas garantijas, ka nelegālais pārvadātājs transportu šajā laikā
arī turpmāk spēs nodrošināt regulāri.    
 
Vai tomēr, lai saglabātu maksimāli visus reisus pilsētas maršrutos,
nebija iespējams veikt uzņēmuma vērienīgāku iekšējo
reorganizāciju?
JAP darbs kopš pagājušā gada jūnija ir tik ļoti optimizēts, ka
pašlaik vairs neredzam pozīcijas, kurās vēl varētu ietaupīt.
Darbinieku skaitu no 55 strādājošajiem esam samazinājuši līdz 24,
atalgojums samazināts par vidēji trīsdesmit procentiem, lai gan
darba apjoms ir būtiski audzis. Piemēram, «Rīgas satiksmē» uz vienu
šoferi ir divi apkalpojošie cilvēki, JAP uz katru šoferi ir 0,24,
kā mēs sakām, kantornieki. Tādējādi uz 100 šoferiem, kas pašlaik
nodrošina pasažieru pārvadājumus, apkalpojošais personāls ir tikai
24 cilvēki.
Nākas taupīt arī uz autobusu uzturēšanu – protams, autobusam ir
jābūt tīram, taču šajā pozīcijā izdevumi šosezon samazināti par 30
– 35 procentiem. Salonu kārtībā uztur paši šoferi, arī salona
ķīmiskā tīrīšana tiek veikta retāk.
Turpmāk tikai divreiz gadā – oktobrī un martā – tiks apsekoti un
nomainīti pieturās izvietotie autobusu kustības saraksti, jo kopumā
visos maršrutos to ir ap 400 un reaģēšana uz katru sabojāto
sarakstu uzņēmumam izmaksā pārāk dārgi. Protams, atsevišķos
gadījumos rīkosimies arī ārpus kārtas, taču tas nebūs
sistemātiski.

Pašlaik par prioritāti valsts noteikusi dzelzceļu. Kāpēc, jūsuprāt,
šāds lēmums un kā tas ietekmē JAP darbu?
Satiksmes ministrijai vienkārši bija jārod veids, kā samazināt
dotāciju apjomu, un tā izšķīrās par labu dzelzceļam, slēdzot
vairākus autobusu reisus, kas bija paralēli vilcienu reisiem. Tā
tas notika gan Jelgavas, gan Ogres, gan Jūrmalas virzienos. Tiesa
gan – šāds lēmums mums nav saprotams, jo  dzelzceļš ne visur
ir pieejams un dzelzceļa pārvadājumi ir dārgāki.
Autotransporta direkcijas ziņojumā Starptautiskajam Valūtas fondam
par vidējiem ekonomiskajiem rādītājiem 2008. gadā norādīts, ka
starppilsētu nozīmes pārvadājumu pa dzelzceļu viena kilometra
pašizmaksa ir 1,57 lati, tajā pašā laikā starppilsētas pārvadājumu
ar autobusiem – 0,70 lati, vietējas nozīmes pārvadājumu – 0,73
lati, pilsētu pārvadājumu – 1,41 lats. Jelgavā pilsētas pārvadājumu
viena kilometra pašizmaksa ir vidēji 85 – 90 santīmi.
Runājot par nākotni un to, vai varētu tikt paaugstinātas biļešu
cenas pilsētas maršrutos, jāteic, ka pasažieru pārvadājumus
pilsētas maršrutos valsts budžets tiešā veidā vairs neskar, jo
dotācijas zaudējumu segšanai netiek piešķirtas, taču valsts budžets
ietekmē pašvaldību budžetu, tādējādi par to varēs spriest nākamā
gada pašvaldības budžeta kontekstā. Manuprāt, pašlaik valstī
notiekošais grauj pasažieru pārvadājumus visas valsts mērogā.
Pašlaik diezgan utopisks man šķiet arī projekts par autobusu iegādi
skolēnu pārvadāšanai, jo neviens nav padomājis, cik tas izmaksās un
kā tas ietekmēs pārējo pārvadātāju ikdienu, lai gan šī iecere,
protams, ir apsveicama. Taču līdzīga bija situācija arī
deviņdesmitajos gados, kad skolēnu pārvadājumus pašvaldības centās
realizēt saviem spēkiem, līdz ar to JAP atsevišķi reisi kļuva
nerentabli, jo par samaksu skolēnu autobusā tika pārvadāti arī citi
pasažieri. Nav nekādas garantijas, ka tā nebūs arī ar jaunajiem
skolēnu autobusiem. Uz šo problēmu esmu norādījis arī Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministram Edgaram Zalānam.

Vairākkārt dzirdētas pasažieru sūdzības par to, ka šoferi
neizsniedz biļeti. Viņuprāt, šādi JAP mākslīgi tiek radīti
zaudējumi, jo naudu šoferis patur sev, līdz ar to konkrētais reiss
pārvadātājam šķiet nerentabls un perspektīvā ietekmē arī izmaiņas
maksā par braucienu.
Te nu gan jāuzsver – šoferis, neizsniedzot biļeti, bagātāks nekļūst
un arī biļešu cenas kāpumu tas neietekmē. Katrā reisā ir noteikts
naudas nodošanas plāns, kas izstrādāts, pamatojoties uz regulāru
pasažieru skaitīšanu katra maršruta visos reisos, – tas nozīmē, ka
katram reisam ir noteikts naudas daudzums, kas šoferim uzņēmumam
jānomaksā.
Savukārt, ja biļeti šoferis tomēr neiedod, pasažierim ir tiesības
to pieprasīt, jo par braukšanu bez tās viņu var saukt pie
administratīvās atbildības. Biļete ir dokuments, kas apliecina, ka
cilvēks konkrētajā autobusā atrodas likumīgi.
Pasažieru skaits septembrī salīdzinājumā ar augustu ir audzis par
vidēji pusotru procentu, un tas ir ļoti niecīgs rādītājs. Izmaiņas
pasažieru plūsmā pašlaik, visticamāk, skaidrojamas ar vēsākiem
laika apstākļiem, jo sabiedrisko transportu cilvēki izmanto tikai
vajadzības gadījumā – pat ja tiktu samazināta biļešu cena,
pasažieru skaits proporcionāli nepalielinātos. Ne jau JAP diktē
biļešu cenu, bet gan situācija valstī kopumā.

«Jelgavas Vēstnesis» saņēma Aleksandra Balsa vēstuli, kurā viņš JAP
aicina pensionāriem, kas vecāki par 80 gadiem, pilsētas sabiedrisko
transportu atļaut izmantot bez maksas. Vai tas būtu iespējams?
Šādu vēstuli saņēma arī JAP, taču diemžēl mums nav likumīgu iespēju
realizēt pensionāra ierosinājumu. Normatīvajos dokumentos pastāv
noteikta kārtība, uzņēmuma vadītāja pilnvaru līmenis, un
likumdošanā nav paredzēts, ka sabiedriskā autotransporta uzņēmuma
vadītājs pēc kādas personas vai vairāku personu pārstāvja lūguma
var noteikt braukšanas maksas atvieglojumus kādai pasažieru
kategorijai. To ir tiesības noteikt domei, turklāt tam pretī
noteikti jābūt atbilstošam finansējumam – pasažieru pārvadājumi ar
sabiedrisko transportu ir maksas pakalpojums.