19 °C, 0.8 m/s, 85.8 %

Ekonomika

Takšos būs jādod čeks
23/07/2010

Lai uzlabotu taksometru pakalpojumu kvalitāti, valdība otrdien lēmusi, ka no 1. janvāra par braucienu taksometrā obligāti jāizsniedz kases čeks. Jelgavas taksometru firmu pārstāvji ir vienisprātis, ka nekādu praktisku labumu jaunās izmaiņas nedos, tikai prasīs no uzņēmējiem liekus izdevumus.

Ilze Knusle-Jankevica

Lai uzlabotu taksometru pakalpojumu kvalitāti, valdība otrdien
lēmusi, ka no 1. janvāra par braucienu taksometrā obligāti
jāizsniedz kases čeks. Jelgavas taksometru firmu pārstāvji ir
vienisprātis, ka nekādu praktisku labumu jaunās izmaiņas nedos,
tikai prasīs no uzņēmējiem liekus izdevumus.

Šobrīd spēkā esošie noteikumi paredz, ka taksometra vadītājs par
sniegto pakalpojumu izsniedz kases čeku vai kvīti, tāpēc daļā
taksometru jau tagad izsniedz ne vien kvīti, bet arī čeku, ja
klientam tas nepieciešams. Tomēr tiem, kas līdz šim izmantoja
stingrās uzskaites kvītis, nāksies aprīkot visus taksometrus ar
printeriem, kas pieslēgti skaitītājiem. Viens šāds aparāts izmaksā
150 – 300 latus. «Mums ir četri taksometri, un tos visus nāksies
aprīkot ar kases aparātiem. Tas izmaksās ap tūkstoti,» lēš IK
«Tarča» vadītājs
Vladislavs Deikuns.

Lai gan tas prasīs katram lielākus vai mazākus ieguldījumus,
uzņēmēji neredz, ka tam būs atdeve. Tiesa, varbūt taksometra
vadītājam būs ērtāk strādāt, jo nevajadzēs rakstīt kvīti, tomēr to
tik un tā nāksies darīt, ja klients vēlēsies atšifrētu maršrutu vai
rekvizītus – šāda informācija čekā netiks uzrādīta. Turklāt ir vēl
citas neskaidrības. «Ir divu veidu skaitītāji un vieniem printerus
pieslēgt nevar. Lai gan šos skaitītājus ļauts izmantot līdz 2016.
gadam, iespējams, tie būs jāmaina, kas nozīmē papildu izdevumus,»
norāda «Jelgavas taksometru servisa» valdes loceklis Laimonis
Vecums-Veco. Viņaprāt, tas tikai kārtējo reizi apliecina, ka mūsu
valstī par uzņēmējiem nedomā un dara visu, lai traucētu tiem
strādāt.

Uzņēmēji apšauba arī to, ka šādā veidā varētu pildīties valsts
kase, ja nu gadījumā tāda bijusi iecere, pieņemot jaunos
noteikumus. «Taksometru bizness tāpat ir stagnējoši mazs, un
uzņēmumi knapi elpo, savukārt klientu maksātspēja tikai sarūk,»
situāciju raksturo IK «Arma 8» pārstāvis. Savukārt līdz ar čeku
izsniegšanu varētu sadārdzināties pats pakalpojums, jo nevienam nav
noslēpums, ka arī tagad daudzi taksometri brauc bez skaitītāja –
tas ir izdevīgāk klientam, bet šajos laikos ikviens klients ir
zelta vērtē. «Zinu, ka gandrīz visās Latvijas pilsētās, varbūt
izņemot Rīgu, taksometri neslēdz skaitītājus, jo tas ļauj piedāvāt
zemāku un klientam draudzīgāku cenu. Ar skaitītāju brauciens
sadārdzinās apmēram divas reizes, piemēram, ja līdz Rīgai varu
aizvest klientu par 15 latiem, tad, ieslēdzot skaitītāju, cena būs
vismaz 25 lati,» tā V.Deikuns. Viņš arī atklāti norāda, ka uzņēmēji
darīs visu, lai nemaksātu lielākus nodokļus – ja ienākumi būs
lielāki, «palielināsies» arī izdevumi – maksa par degvielu,
automašīnas remontu, apkopi –, un no kā maksāt nodokļus tāpat
nebūs.

Taksometru firmu pārstāvji pieļauj, ka šāds solis sperts, lai
lobētu skaitītāju ražotājfirmas vai izplatītājus, kā arī lai
izspiestu no tirgus mazos spēlētājus – izdevumi būs tik lieli, ka
mazās firmas vai cilvēki, kas vienkārši piepelnījās ar vienīgo
automašīnu, to vairs nevarēs atļauties.