«Uzņēmumam «Jelgavas tipogrāfija» ir 17 gadi, bet uzņēmums «Balta Eko» vakar nosvinēja savu 15. jubileju. Uzsvars uz vārda «vakar»,» ar tik draisku ievadu savu uzstāšanos 5. Inovācijas dienā Jelgavā sāka abu šo uzņēmumu valdes priekšsēdētājs Juris Sīlis. Tomēr, neskatoties uz to, viņš pauda viedokli, ka inovācija nav tikai jauns produkts – tas ir ikdienišķs process, kas ļauj uzņēmumam saglabāt konkurētspēju.
Ilze Knusle-Jankevica
«Jelgavas tipogrāfija» ražo grāmatas, no kurām 50 procenti tiek eksportēti, savukārt «Balta Eko» izgatavo dienasgrāmatas, kalendārus, klades. «Manā uztverē inovācija ir kaut kas jauns, atšķirīgs no tā, kas ir pieejams, un līdz ar to arī konkurētspējīgs. Par inovācijām jādomā nepārtraukti, lai šo konkurētspēju saglabātu,» uzskata J.Sīlis. Viņaprāt, viņa uzņēmumu trumpis ir jaudīgas un sarežģītas iekārtas, ar kurām var eksperimentēt un radīt gan jaunus produktus, gan tehnoloģijas, gan tehniku. Piemēram, apmēram 15 procentiem «Balta Eko» ražoto dienasgrāmatu ik gadu tiek mainīts dizains, tāpat nemitīgi tiek meklēti jauni izejmateriāli. «Tad, kad ir tā inovatīvā ideja, būtiski ir saprast, kā to varēs saražot, kādas būs izmaksas, vai šo produktu varēs pārdot un vai tas būs veiksmes stāsts,» dalās pieredzējušais uzņēmējs, norādot, ka viens no inovatīvākajiem tipogrāfijas produktiem ir mīkstie grāmatu vāki, kas izgatavoti pēc cietā sējuma tehnoloģijām jeb Flexy Cover.
Savā pieredzē un izpratnē par inovācijām dalījās arī citi uzņēmēji. SIA «Dzintara dziednīca» valdes priekšsēdētājs Vilnis Brils pastāstīja, ka viņa uzņēmumā inovācija ir dzintara kosmētika un dzintara izmantošana masāžās. «Kad biju uzgājis informāciju par dzintara iedarbību uz veselību, sāku pārbaudīt to savā masiera praksē un vēroju, kādas būs cilvēku atsauksmes. Tā kā tās bija labas, atmetu visus pārējos darbības virzienus un par savu pamatvirzienu izraudzījos dzintaru,» tā viņš. Uzņēmējs atzīst, ka sabiedrībai ir maza izpratne par to, kas īsti ir dzintars, un lielākajai daļai tas asociējas ar vecmāmiņas rotaslietām, tāpēc viss pagājušais gads veltīts sabiedrības informēšanai, izglītošanai, sarunām ar cilvēkiem. Nostrādāja atgriezeniskā saikne un Vilnis guvis pārliecību, ka cilvēkiem viņa ideja patīk, palīdz un ir vajadzīga, un šobrīd «Dzintara dziednīcai» jau ir divi masāžas saloni ar iespēju iegādāties produktus – pa vienam Jelgavā un Rīgā.
Jaunums Latvijas tirgū ir arī augļu kubi, ko ražo uzņēmums «Biograph Organic Sweets». Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Didzis Desainis gan pats saka, ka viņu gadījumā inovācija ir augļu un ogu saldumu sagatavošanas veids. «Ideja mums ar biznesa partneri radās 2009. gadā. Tolaik veicām tirgus pētījumu un secinājām, ka mūsu produkts Latvijā varētu interesēt pieciem procentiem patērētāju, kas nozīmē – vajadzēs eksportēt,» viņš stāsta, pieļaujot, ka šobrīd tā tirgus daļa varētu būt nedaudz lielāka. «Mūsu iecere ir ražot saldumus no visām ogām un augļiem, kas aug Latvijas dārzos, bet, septembrī uzsākot ražošanu, secinājām, ka nesezonā Latvijā ir problēmas iepirkt nepieciešamās izejvielas – sertificētas bioloģiskas ogas. Šobrīd ražojam trīs veidu kubus – upeņu, melleņu un aveņu – un tikai mellenes ir no Latvijas mežiem,» atzīst D.Desainis, cerot gan, ka situācija uzlabosies. Plānots, ka no februāra augļu kubus Jelgavā varēs iegādāties veikalā «db daba».
Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrā notika 5. Inovācijas diena, kurās piedalījās gan uzņēmēji, gan dažādu jomu eksperti, kuri pauda savu viedokli, kas ir inovācija un kā tā ietekmē uzņēmējdarbību.
Foto: Ivars Veiliņš