Rekonstruēta Raiņa iela, sakārtots Lielās ielas atlikušais posms, kas no vienkāršas tranzīta ielas pārvērsts par tūristiem un jelgavniekiem saistošu pilsētas daļu, atjaunots un labiekārtots Čakstes bulvāris ar gājēju promenādi, pa kuru dodoties pavērsies skats uz Driksu un Lielupi; jauns gājēju tilts pār Driksu – tās ir tikai dažas ieceres, ko pilsētas centrā paredzēts īstenot tuvāko trīs gadu laikā. Pašlaik vēl turpinās tehniskā projekta izstrāde, taču jau tagad zināms, ka šī pilsētas daļa kļūs par vienu no pievilcīgākajām Jelgavas vizītkartēm.
Sintija Čepanone
Pērn rudenī Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas Koordinācijas padomē tika apstiprināta Jelgavas pašvaldības iecere sakārtot Lielās ielas posmu no Dambja ielas līdz tiltam, Raiņa ielu, kā arī Čakstes bulvāri vairāk nekā 3,5 kilometru kopgarumā, piesaistot Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) līdzekļus. Drīz pēc tam sākās tehniskā projekta izstrāde, bet jau oktobra beigās šo projektu varētu iesniegt ministrijā, lai nākamgad jau varētu sākties reāli darbi. Projekta plānotās kopējās izmaksas tiek lēstas 10 – 12 miljonu latu apmērā, tostarp 85 procenti ir ERAF finansējums, bet 15 procenti – pašvaldības līdzfinansējums. Pašvaldības Attīstības un pilsētplānošanas pārvaldes vadītāja Gunita Osīte akcentē, ka, plānojot darbu grafiku, vērā tiks ņemti vairāki apstākļi, tostarp tas, lai šo ielu rekonstrukcija radītu pēc iespējas mazāk neērtību iedzīvotājiem.
Darbi notiks trijos posmos
Kā stāsta G.Osīte, pašvaldība, piesaistot ERAF līdzekļus, tuvāko trīs gadu laikā realizēs projektu «Ielu infrastruktūras attīstība un Driksas upes krastmalas sakārtošana». «Šī projekta gaitā paredzētie rekonstrukcijas darbi sadalīti trijās daļās: Lielās ielas sakārtošana posmā no Dambja ielas līdz Driksas tiltam, Raiņa ielas rekonstrukcija visā garumā jeb no Tērvetes ielas līdz Čakstes bulvārim un Čakstes bulvāra rekonstrukcija no Raiņa ielas līdz pat tirgum,» norāda G.Osīte. Viņa uzsver, ka šo ielu rekonstrukcija noritēs paralēli ūdensvada un kanalizācijas rekonstrukcijas otrajai kārtai, ko ar Kohēzijas fonda atbalstu īstenos SIA «Jelgavas ūdens».
Tieši tādēļ darbu izpildes laiki tiks saskaņots ar ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmas rekonstrukciju. «Ņemot vērā lielo darbu apjomu un to nozīmīgumu pilsētas infrastruktūras sakārtošanā, šis ir ļoti komplicēts projekts. Pašlaik šīs komunikācijas, tostarp lietus ūdens kolektori, ir ļoti sliktā stāvoklī un atbilst Jelgavas pilsētbūvnieciskajai struktūrai pirms simts gadiem, kad virkne ēku vēl nebija uzbūvētas, tādēļ sanāk, ka lietus ūdens kanalizācijas sistēma pašlaik ved caur daudzdzīvokļu namu pagalmiem, kas apgrūtina to ekspluatāciju un apsaimniekošanu. Pēc rekonstrukcijas tā tiks izbūvēta pa ielām,» situāciju raksturo G.Osīte.
Raiņa ielā uzlabos ielas stāvokli
Īstenojot projektu, liela uzmanība tiks pievērsta ne tikai braukšanas apstākļu uzlabošanai, bet arī katras ielas telpiskajam izskatam, lai, akcentējot īpašo katrā ielā, radītu pilsētas vizītkarti. Tiesa gan – mazāk ar dažādām arhitektūras formām tiks papildināta Raiņa iela, taču arī tā piedzīvos būtiskas pārvērtības. Proti, tā tiks rekonstruēta visā garumā – no Tērvetes ielas līdz Čakstes bulvārim.
«Raiņa iela atsevišķos posmos – gan brauktuve, gan gājēju ietves – pašlaik ir kritiskā stāvoklī, taču, to sakārtojot, līdztekus ūdensvada un kanalizācijas izbūvei notiks visu komunikāciju, tostarp ārējā apgaismojuma, rekonstrukcija. Abpus ielai tiks izbūvētas arī gājēju ietves, izveidots veloceliņš, kā arī nedaudz mainīta krustojumu ģeometrija, lai uzlabotu satiksmes drošību tajos,» stāsta Attīstības un pilsētplānošanas pārvaldes vadītāja. Tādējādi būtiskākie darbi Raiņa ielā būs saistīti ar ielas tehniskā stāvokļa uzlabošanu.
Lielajā ielā tiks mainīta noskaņa
Savukārt Lielajā ielā posmā no Dambja ielas līdz Čakstes bulvārim līdztekus komunikāciju un ceļa seguma rekonstrukcijai mainīta tiks arī apstādījumu koncepcija, kā arī ielas kopējā «noskaņa».
G.Osīte norāda, ka pašlaik vēl tiek meklēts piemērotākais risinājums Lielās ielas vizuālajam izskatam, taču ieskicēta ideja par šī ielas pārveidošanu no vienkāršas tranzīta, «caurskrejamas» ielas uz tūristiem un pilsētas iedzīvotājiem pievilcīgu objektu. «Tā ir mūsu pilsētas galvenā iela, pa kuru braucot vismaz pašlaik ir grūti gūt priekšstatu par Jelgavu. Tieši tādēļ tiek meklētas iespējas, kā mainīt šī ielas posma telpisko izskatu, padarīt to atraktīvāku,» tā pārvaldes vadītāja, norādot, ka viena no iespējām ir apstādījumu koncepcijas maiņa. Visticamāk, tiks koriģēta liepu aleja abpus ielai, tādējādi ielu vizuāli paplašinot. «Aktuāls gan ir jautājums, ko darīt ar namu fasādēm, kas tādējādi pavērsies skatam. Iespējamie risinājumi tiks meklēti tehniskā projekta izstrādes gaitā,» tā viņa. Savukārt kā tūristiem, tā vietējiem iedzīvotājiem saistošas varētu būt izveidotās stāvvietas šajā ielas posmā, kas ļautu caurbraucot ērti apstāties, novērtējot tuvumā esošos apskates objektus, uzkavēties izveidotajās kafejnīcās, veikaliņos. Tādējādi arī tiktu atbalstīta uzņēmējdarbība mūsu pilsētā.
G.Osīte atgādina, ka ar laiku iecerēts pārveidot arī Hercoga Jēkaba laukumu, bet tas nenotiks šī projekta realizācijas gaitā. Taču Lielā iela tiks rekonstruēta tā, lai perspektīvā tā nekontrastētu ar mūsu pilsētas centrālo laukumu.
«Gribu gan uzsvērt, ka šajā ielas posmā netiks mainīts luksoforu skaits, arī gaismas signālu intervāls tiks plānots tā, lai cauri pilsētai varētu izbraukt bez liekas kavēšanās,» tā pārvaldes vadītāja. Jāpiebilst, ka pēc Lielās ielas posma no Dambja ielas līdz Čakstes bulvārim rekonstrukcijas cauri Jelgavai autovadītāji varēs izbraukt pa vienlaidus rekonstruētu ielu – Rīgas ielas rekonstruēta jau iepriekš, šogad darbi noslēgušies daļā Dobeles šosejas un Lielās ielas, nākamā gada laikā tiks pabeigta Dobeles šosejas posma līdz Svētes upes tiltam rekonstrukcija, bet pēc tam – atlikušais Lielās ielas posms.
Gājēju tilts un promenāde pie upes
«Izbūvējot aizsargdambi Lielupes labajā krastā un to sakārtojot, uzskatāmi varam novērtēt vienu no mūsu pilsētas lielākajām bagātībām – upes, tādēļ ir tikai pašsaprotami, ja šo darbu pašvaldība turpina. Jelgavnieki ir pelnījuši iespēju ērti piekļūt pie ūdeņiem un iespēju no krasta nesteidzīgi baudīt ainavu,» ideju par vērienīgajiem Čakstes bulvāra rekonstrukcijas darbiem pamato G.Osīte.
Konkursā par tehniskā projekta izstrādi šiem darbiem uzvarēja SIA «C3», un vizualizācijas uzmetumā projektētāji Čakstes bulvārī piedāvā izveidot rekreācijas zonu. Kaut arī galīgais risinājums vēl nav izstrādāts, iecerēts, ka Čakstes bulvāra posmā no Raiņa ielas līdz tirgum gar upes krastu tiks izveidota gājēju promenāde ar soliņiem un atpūtas vietām divos līmeņos – vienā līmenī ar ielu un vienā līmenī ar upes krastu -, taču transporta kustības iespējas paliks nemainīgas. «Veidojot promenādes, svarīgs ir apstāklis, lai pie Driksas tilta nebūtu pārrāvuma un gājēji varētu turpināt ceļu līdz pat Ausekļa ielai. Viens no risinājumiem – gājēju pontontiltiņa izbūve zem Driksas tilta, taču arī transporta satiksme, visticamāk, tiks organizēta tā, lai gājēji varētu šķērsot arī Lielo ielu.»
Kā viens no interesantākajiem arhitektūras elementiem šajā pilsētas daļā būs gājēju tilts uz Pasta salu, kas iecerēts teju kā Driksas ielas turpinājums. «Gluži Driksas ielas turpinājumā tas nesāksies, jo tam traucē vairākas ēkas, tādēļ tilts tiks izbūvēts no pagalma pāri Čakstes bulvārim, Driksai un noslēgsies Pasta salā,» ieceri atklāj G.Osīte. Veicamo darbu nianses tiks koriģētas tehniskā projekta izstrādes gaitā.
Projektā iezīmēti arī citi arhitektūras elementi, piemēram, strūklaka Driksā, laivu piestātnes, kafejnīcu un suvenīru veikaliņu vietas uz paaugstinājumiem. G.Osīte skaidro, ka daļa no šiem arhitektoniski telpiskajiem elementiem tiks izbūvēti, realizējot šo projektu, bet daļai vajadzēs meklēt iespējas, kā tam piesaistīt uzņēmēju iniciatīvu un papildu finansējumu. «Taču svarīgākais, ka būsim sakārtojuši Driksas krastmalu un radījuši atpūtas iespējas vietējiem iedzīvotājiem un priekšnosacījumus daudzveidīgākai tūrisma attīstībai,» uzsver G.Osīte.
Vizualizācija: SIA «3C»