25 °C, 2.5 m/s, 53.4 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāVērienīgas pārmaiņas gaida pilsētas centru
Vērienīgas pārmaiņas gaida pilsētas centru
07/10/2010

Rekonstruēta Raiņa iela, sakārtots Lielās ielas atlikušais posms, kas no vienkāršas tranzīta ielas pārvērsts par tūristiem un jelgavniekiem saistošu pilsētas daļu, atjaunots un labiekārtots Čakstes bulvāris ar gājēju promenādi, pa kuru dodoties pavērsies skats uz Driksu un Lielupi; jauns gājēju tilts pār Driksu – tās ir tikai dažas ieceres, ko pilsētas centrā paredzēts īstenot tuvāko trīs gadu laikā. Pašlaik vēl turpinās tehniskā projekta izstrāde, taču jau tagad zināms, ka šī pilsētas daļa kļūs par vienu no pievilcīgākajām Jelgavas vizītkartēm.

 

Sintija Čepanone

Rekonstruēta Raiņa iela, sakārtots Lielās ielas
atlikušais posms, kas no vienkāršas tranzīta ielas pārvērsts par
tūristiem un jelgavniekiem saistošu pilsētas daļu, atjaunots un
labiekārtots Čakstes bulvāris ar gājēju promenādi, pa kuru dodoties
pavērsies skats uz Driksu un Lielupi; jauns gājēju tilts pār Driksu
– tās ir tikai dažas ieceres, ko pilsētas centrā paredzēts īstenot
tuvāko trīs gadu laikā. Pašlaik vēl turpinās tehniskā projekta
izstrāde, taču jau tagad zināms, ka šī pilsētas daļa kļūs par vienu
no pievilcīgākajām Jelgavas vizītkartēm.

 

Pērn rudenī Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrijas Koordinācijas padomē tika apstiprināta Jelgavas
pašvaldības iecere sakārtot Lielās ielas posmu no Dambja ielas līdz
tiltam, Raiņa ielu, kā arī Čakstes bulvāri vairāk nekā 3,5
kilometru kopgarumā, piesaistot Eiropas Reģionālās attīstības fonda
(ERAF) līdzekļus. Drīz pēc tam sākās tehniskā projekta izstrāde,
bet jau oktobra beigās šo projektu varētu iesniegt ministrijā, lai
nākamgad jau varētu sākties reāli darbi. Projekta plānotās kopējās
izmaksas tiek lēstas 10 – 12 miljonu latu apmērā, tostarp 85
procenti ir ERAF finansējums, bet 15 procenti – pašvaldības
līdzfinansējums. Pašvaldības Attīstības un pilsētplānošanas
pārvaldes vadītāja Gunita Osīte akcentē, ka, plānojot darbu
grafiku, vērā tiks ņemti vairāki apstākļi, tostarp tas, lai šo ielu
rekonstrukcija radītu pēc iespējas mazāk neērtību
iedzīvotājiem.

 

Darbi notiks trijos posmos

Kā stāsta G.Osīte, pašvaldība, piesaistot ERAF līdzekļus, tuvāko
trīs gadu laikā realizēs projektu «Ielu infrastruktūras attīstība
un Driksas upes krastmalas sakārtošana». «Šī projekta gaitā
paredzētie rekonstrukcijas darbi sadalīti trijās daļās: Lielās
ielas sakārtošana posmā no Dambja ielas līdz Driksas tiltam, Raiņa
ielas rekonstrukcija visā garumā jeb no Tērvetes ielas līdz Čakstes
bulvārim un Čakstes bulvāra rekonstrukcija no Raiņa ielas līdz pat
tirgum,» norāda G.Osīte. Viņa uzsver, ka šo ielu rekonstrukcija
noritēs paralēli ūdensvada un kanalizācijas rekonstrukcijas otrajai
kārtai, ko ar Kohēzijas fonda atbalstu īstenos SIA «Jelgavas
ūdens».

Tieši tādēļ darbu izpildes laiki tiks saskaņots ar ūdensapgādes
un kanalizācijas sistēmas rekonstrukciju. «Ņemot vērā lielo darbu
apjomu un to nozīmīgumu pilsētas infrastruktūras sakārtošanā, šis
ir ļoti komplicēts projekts. Pašlaik šīs komunikācijas, tostarp
lietus ūdens kolektori, ir ļoti sliktā stāvoklī un atbilst Jelgavas
pilsētbūvnieciskajai struktūrai pirms simts gadiem, kad virkne ēku
vēl nebija uzbūvētas, tādēļ sanāk, ka lietus ūdens kanalizācijas
sistēma pašlaik ved caur daudzdzīvokļu namu pagalmiem, kas
apgrūtina to ekspluatāciju un apsaimniekošanu. Pēc rekonstrukcijas
tā tiks izbūvēta pa ielām,» situāciju raksturo G.Osīte.

 

Raiņa ielā uzlabos ielas stāvokli

Īstenojot projektu, liela uzmanība tiks pievērsta ne tikai
braukšanas apstākļu uzlabošanai, bet arī katras ielas telpiskajam
izskatam, lai, akcentējot īpašo katrā ielā, radītu pilsētas
vizītkarti. Tiesa gan – mazāk ar dažādām arhitektūras formām tiks
papildināta Raiņa iela, taču arī tā piedzīvos būtiskas pārvērtības.
Proti, tā tiks rekonstruēta visā garumā – no Tērvetes ielas līdz
Čakstes bulvārim.

«Raiņa iela atsevišķos posmos – gan brauktuve, gan gājēju ietves
– pašlaik ir kritiskā stāvoklī, taču, to sakārtojot, līdztekus
ūdensvada un kanalizācijas izbūvei notiks visu komunikāciju,
tostarp ārējā apgaismojuma, rekonstrukcija. Abpus ielai tiks
izbūvētas arī gājēju ietves, izveidots veloceliņš, kā arī nedaudz
mainīta krustojumu ģeometrija, lai uzlabotu satiksmes drošību
tajos,» stāsta Attīstības un pilsētplānošanas pārvaldes vadītāja.
Tādējādi būtiskākie darbi Raiņa ielā būs saistīti ar ielas tehniskā
stāvokļa uzlabošanu.

 

Lielajā ielā tiks mainīta noskaņa

Savukārt Lielajā ielā posmā no Dambja ielas līdz Čakstes
bulvārim līdztekus komunikāciju un ceļa seguma rekonstrukcijai
mainīta tiks arī apstādījumu koncepcija, kā arī ielas kopējā
«noskaņa».

G.Osīte norāda, ka pašlaik vēl tiek meklēts piemērotākais
risinājums Lielās ielas vizuālajam izskatam, taču ieskicēta ideja
par šī ielas pārveidošanu no vienkāršas tranzīta, «caurskrejamas»
ielas uz tūristiem un pilsētas iedzīvotājiem pievilcīgu objektu.
«Tā ir mūsu pilsētas galvenā iela, pa kuru braucot vismaz pašlaik
ir grūti gūt priekšstatu par Jelgavu. Tieši tādēļ tiek meklētas
iespējas, kā mainīt šī ielas posma telpisko izskatu, padarīt to
atraktīvāku,» tā pārvaldes vadītāja, norādot, ka viena no iespējām
ir apstādījumu koncepcijas maiņa. Visticamāk, tiks koriģēta liepu
aleja abpus ielai, tādējādi ielu vizuāli paplašinot. «Aktuāls gan
ir jautājums, ko darīt ar namu fasādēm, kas tādējādi pavērsies
skatam. Iespējamie risinājumi tiks meklēti tehniskā projekta
izstrādes gaitā,» tā viņa. Savukārt kā tūristiem, tā vietējiem
iedzīvotājiem saistošas varētu būt izveidotās stāvvietas šajā ielas
posmā, kas ļautu caurbraucot ērti apstāties, novērtējot tuvumā
esošos apskates objektus, uzkavēties izveidotajās kafejnīcās,
veikaliņos. Tādējādi arī tiktu atbalstīta uzņēmējdarbība mūsu
pilsētā.

G.Osīte atgādina, ka ar laiku iecerēts pārveidot arī Hercoga
Jēkaba laukumu, bet tas nenotiks šī projekta realizācijas gaitā.
Taču Lielā iela tiks rekonstruēta tā, lai perspektīvā tā
nekontrastētu ar mūsu pilsētas centrālo laukumu.

«Gribu gan uzsvērt, ka šajā ielas posmā netiks mainīts luksoforu
skaits, arī gaismas signālu intervāls tiks plānots tā, lai cauri
pilsētai varētu izbraukt bez liekas kavēšanās,» tā pārvaldes
vadītāja. Jāpiebilst, ka pēc Lielās ielas posma no Dambja ielas
līdz Čakstes bulvārim rekonstrukcijas cauri Jelgavai autovadītāji
varēs izbraukt pa vienlaidus rekonstruētu ielu – Rīgas ielas
rekonstruēta jau iepriekš, šogad darbi noslēgušies daļā Dobeles
šosejas un Lielās ielas, nākamā gada laikā tiks pabeigta Dobeles
šosejas posma līdz Svētes upes tiltam rekonstrukcija, bet pēc tam –
atlikušais Lielās ielas posms.

 

Gājēju tilts un promenāde pie upes

«Izbūvējot aizsargdambi Lielupes labajā krastā un to sakārtojot,
uzskatāmi varam novērtēt vienu no mūsu pilsētas lielākajām
bagātībām – upes, tādēļ ir tikai pašsaprotami, ja šo darbu
pašvaldība turpina. Jelgavnieki ir pelnījuši iespēju ērti piekļūt
pie ūdeņiem un iespēju no krasta nesteidzīgi baudīt ainavu,» ideju
par vērienīgajiem Čakstes bulvāra rekonstrukcijas darbiem pamato
G.Osīte. 

Konkursā par tehniskā projekta izstrādi šiem darbiem uzvarēja
SIA «C3», un vizualizācijas uzmetumā projektētāji Čakstes bulvārī
piedāvā izveidot rekreācijas zonu. Kaut arī galīgais risinājums vēl
nav izstrādāts, iecerēts, ka Čakstes bulvāra posmā no Raiņa ielas
līdz tirgum gar upes krastu tiks izveidota gājēju promenāde ar
soliņiem un atpūtas vietām divos līmeņos – vienā līmenī ar ielu un
vienā līmenī ar upes krastu -, taču transporta kustības iespējas
paliks nemainīgas. «Veidojot promenādes, svarīgs ir apstāklis, lai
pie Driksas tilta nebūtu pārrāvuma un gājēji varētu turpināt ceļu
līdz pat Ausekļa ielai. Viens no risinājumiem – gājēju
pontontiltiņa izbūve zem Driksas tilta, taču arī transporta
satiksme, visticamāk, tiks organizēta tā, lai gājēji varētu šķērsot
arī Lielo ielu.»

Kā viens no interesantākajiem arhitektūras elementiem šajā
pilsētas daļā būs gājēju tilts uz Pasta salu, kas iecerēts teju kā
Driksas ielas turpinājums. «Gluži Driksas ielas turpinājumā tas
nesāksies, jo tam traucē vairākas ēkas, tādēļ tilts tiks izbūvēts
no pagalma pāri Čakstes bulvārim, Driksai un noslēgsies Pasta
salā,» ieceri atklāj G.Osīte. Veicamo darbu nianses tiks koriģētas
tehniskā projekta izstrādes gaitā.

Projektā iezīmēti arī citi arhitektūras elementi, piemēram,
strūklaka Driksā, laivu piestātnes, kafejnīcu un suvenīru veikaliņu
vietas uz paaugstinājumiem. G.Osīte skaidro, ka daļa no šiem
arhitektoniski telpiskajiem elementiem tiks izbūvēti, realizējot šo
projektu,  bet daļai vajadzēs meklēt iespējas, kā tam
piesaistīt uzņēmēju iniciatīvu un papildu finansējumu. «Taču
svarīgākais, ka būsim sakārtojuši Driksas krastmalu un radījuši
atpūtas iespējas vietējiem iedzīvotājiem un priekšnosacījumus
daudzveidīgākai tūrisma attīstībai,» uzsver G.Osīte.

 

Vizualizācija: SIA «3C»