22.3 °C, 4.4 m/s, 32.9 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāKas apdraud Jelgavu? Riski novērtēti, paaugstina drošību
Kas apdraud Jelgavu? Riski novērtēti, paaugstina drošību
06/11/2010

Uzņēmums «PSI Grupa» veicis riska novērtējumu Jelgavā un šobrīd izstrādā arī Civilās aizsardzības plānu. «Riska vadība un Civilās aizsardzības plāns nav domāti tikai ārkārtas situāciju vadībai. Tiem ir arī preventīvs raksturs – atbildīgās institūcijas, iepazīstoties ar riskiem un iespējamajām sekām, var izstrādāt un īstenot mērķtiecīgus riska samazināšanas pasākumus, lai mazinātu risku izpausmi un to radītās sekas. Piemēram, ja četras, sešas vai astoņas stundas iepriekš var saprast, ka šī vieta noteikti applūdīs, var pagūt izdomāt, kā visefektīvāk rīkoties un evakuēt apdraudētos cilvēkus sausām kājām. Tas ir ļoti svarīgi, jo tajā brīdī, kad viss jau applūdis, preventīva rīcība ir nokavēta un atliek tikai cīnīties ar sekām,» stāsta «PSI Grupas» valdes priekšsēdētājs Andris Maurāns.

Ilze Knusle-Jankevica

Uzņēmums «PSI Grupa» veicis riska novērtējumu Jelgavā un
šobrīd izstrādā arī Civilās aizsardzības plānu. «Riska vadība un
Civilās aizsardzības plāns nav domāti tikai ārkārtas situāciju
vadībai. Tiem ir arī preventīvs raksturs – atbildīgās institūcijas,
iepazīstoties ar riskiem un iespējamajām sekām, var izstrādāt un
īstenot mērķtiecīgus riska samazināšanas pasākumus, lai mazinātu
risku izpausmi un to radītās sekas. Piemēram, ja četras, sešas vai
astoņas stundas iepriekš var saprast, ka šī vieta noteikti
applūdīs, var pagūt izdomāt, kā visefektīvāk rīkoties un evakuēt
apdraudētos cilvēkus sausām kājām. Tas ir ļoti svarīgi, jo tajā
brīdī, kad viss jau applūdis, preventīva rīcība ir nokavēta un
atliek tikai cīnīties ar sekām,» stāsta «PSI Grupas» valdes
priekšsēdētājs Andris Maurāns.

Riska novērtējums Jelgavā, Jelgavas un Ozolnieku novadā un Jelgavas
sadraudzības pilsētā Šauļos izstrādāts Latvijas – Lietuvas
pārrobežu sadarbības programmas 2007. – 2013. gadam līdzfinansētā
projekta «Pārrobežu sadarbības iniciatīva riska vadības sistēmas
veidošanai Latvijas un Lietuvas kaimiņu reģionos» gaitā. Riska
novērtējumā apkopota informācija par nozīmīgākajiem riska veidiem,
to avotiem un apdraudēto populāciju.

Vislielākais risks – cisternas ar sašķidrināto naftas
gāzi

Par visbīstamāko Jelgavā tiek uzskatīta dzelzceļa stacija un
dzelzceļa kravu pārvadājumi. A.Maurāns stāsta, ka pirmo reizi ar
dzelzceļu saistītais risks Jelgavā izvērtēts jau 1994. gadā. Toreiz
noskaidrots, ka kravu pārvadājumi caur Jelgavu ir intensīvi, bet
reaģēšanas iespējas, ja notiktu avārija, – ierobežotas. «Tagad,
veicot atkārtotu izvērtējumu, secināms, ka risks, kas saistīts ar
dzelzceļu, Jelgavā ir tajā pašā līmenī, tomēr Latvijā fiksēto
dzelzceļa avāriju skaits liecina, ka tas tomēr varētu būt audzis.
Tāpat ir mainījusies kravu nomenklatūra un parādās jaunas un
bīstamākas vielas, kas tiek pārvadātas pa dzelzceļu,» stāsta
A.Maurāns. Viena no bīstamākajām vielām ir sašķidrinātā naftas gāze
(SNG) – tā ir sprādzienbīstama viela, tās tvaiki izplatās ļoti ātri
un tālu.

Lai novērtētu, cik liels ir risks, jānosaka tā pakāpe. Katram
riskam jāizvērtē divas komponentes – iespējamība un sekas. «To
izvērtējot, var teikt, ka dzelzceļa pārvadājumiem Jelgavā ir augsts
risks. Stacijas tuvumā vienmēr ir pietiekami daudz cilvēku, kas
dodas uz vai no vilcieniem, un avārijas gadījumā šie cilvēki var
tikt nopietni apdraudēti. Turklāt jāņem vērā tas, ka Jelgavas
stacija ir remontstacija, tāpēc kravas te uzkavējas ilgāk, bet
apkārtējā vide – pilsētvide – nav piemērota šādam objektam:
amonjaka dzelzceļa cisternas avārijas gadījumā zona, kurā varētu
būt manāmas tās negatīvās sekas, ir ļoti liela. Piemēram, amonjaka
un SNG tvaiku iedarbība būtu jūtama gan Grēbnera parkā, gan
Sieramuižā, gan pie Jāņa baznīcas un LLU Sporta nama, gan
Pārlielupē – bijušajā cukurfabrikas teritorijā un pie moteļa
«Akva»,» tā A.Maurāns, piebilstot, ka dzelzceļa pārvadājumi gan nav
tieša pašvaldības kompetence.

Bīstami gan DUS, gan ražotnes
Jelgavā atrodas vēl citi paaugstinātas bīstamības objekti, tostarp
degvielas uzpildes stacijas (DUS) un daži uzņēmumi – naftas bāze
«Danfort», Jelgavas Gaļas kombināts, «Zemgales piens». A.Maurāns
stāsta, ka tradicionālo DUS, kurās uzpilda degvielu, bīstamība nav
pārāk liela, jo degviela tiek uzglabāta pazemes tvertnēs, kas
ievērojami samazinātu avārijas apjomu. Daudz bīstamākas ir tās DUS,
kur var uzpildīt SNG. Jelgavā tādas ir sešas.

Naftas bāze «Danfort», kas atrodas Aviācijas ielā, ir reģionālas
nozīmes paaugstinātas bīstamības objekts. Eksperts norāda, ka tas
ir saimnieciski vajadzīgs objekts, turklāt sākotnēji atradās ļoti
labā vietā – pilsētas rūpnieciskajā zonā, tālu no dzīvojamajiem
namiem. «Pilsēta «pienāca» naftas bāzei klāt, un tas arī radīja
objekta bīstamības pieaugumu,» piebilst A.Maurāns. Nozīmīgākā
avārija, kas tur varētu notikt, ir naftas produktu rezervuāra pilns
vai daļējs sabrukums – ja benzīns izlītu un tā tvaiki aizdegtos,
apdraudēta būtu Aviācijas iela un arī tuvējo māju iedzīvotāji.

Jāpiebilst, ka minētie pārtikas ražošanas objekti ir bīstami
tāpēc, ka tajos esošo saldēšanas iekārtu darbību nodrošina
amonjaks. Ja Jelgavas Gaļas kombināts atrodas pilsētas nomalē, tad
«Zemgales piena» tuvumā ir gan individuālā apbūve, gan
daudzdzīvokļu mājas. «Objektu apsekojām 7. aprīlī, un tobrīd tajā
nekāda saimnieciskā darbība kopš 2007. gada netika veikta, tomēr
uzņēmuma pārstāvji norādīja, ka tuvākajā laikā iecerējuši atsākt
ražošanu. Laika gaitā viņi plānoja arī veco, 1969. gada, amonjaka
saldēšanas iekārtu aizstāt ar freona saldēšanas iekārtu,» stāsta
A.Maurāns, piebilstot – ja tas tiks izdarīts, objekts vairs nebūs
tik bīstams. Tomēr lielas amonjaka noplūdes gadījumā tvaiku
toksiskajai iedarbībai būtu pakļautas ne vien dzīvojamās ēkas, bet
arī sabiedriskās, tostarp bērnudārzi, 3. pamatskola, tirgus,
kultūras nams.

Zemestrīce nedraud
Izvērtējot dabas riskus, jāsecina, ka Jelgavā vislielāko
apdraudējumu rada plūdi un stiprs vējš. Pēdējos desmit gados teju
ik gadu vidēji divas dienas Jelgavā reģistrēts vējš ar maksimālajām
brāzmām 20 – 24 metri sekundē, tomēr 2005. gada 9. janvāra orkāna
laikā mūsu pilsētā reģistrēts vēja ātrums 25 metri sekundē.
Mainoties laikapstākļiem, Jelgavā var tikt novēroti gan ilgstoši
karstuma, gan aukstuma viļņi, kā arī citas dabas parādības. Šobrīd
augstākā fiksētā gaisa temperatūra Jelgavā ir 36 grādi 1994. gadā,
bet zemākā – mīnus 35 grādi 1985. gadā.

Tomēr vislielāko risku rada plūdu draudi, kādus Jelgavas
iedzīvotāji piedzīvoja šajā pavasarī. Daudzi par tiem teica, ka
tādi plūdi mūsu pilsētā nav piedzīvoti vismaz gadus divdesmit.
A.Maurāns norāda, ka plūdu draudus Jelgavai rada arī Jelgavas
novada teritorijā esošie polderi un mazās HES, kas ir atstātas bez
nopietnas uzraudzības, bet polderu gadījumā – arī bez finansiāla
atbalsta. «Viena no problēmām ir tā, ka nav sakārtota hidrotehnisko
būvju pārvaldītāju komunikācija ar pašvaldībām. Ir bijušas
situācijas, kad, atverot HES aizvarus, par to netiek paziņots
pašvaldībai, bet tas ir būtiski, jo jārēķinās – ūdens līmenis upēs
pēc aizvaru atvēršas strauji celsies,» tā eksperts.

Dominē vēzis, sirds un asinsrites sistēmas
slimības

«PSI Grupa» izvērtēja arī veselības un sociālos riskus Jelgavā.
Pēdējos trīs gadus divi izplatītākie nāves cēloņi gan Jelgavā, gan
valstī kopumā ir sirds un asinsrites sistēmas slimības (2008. gadā
reģistrēti 587 gadījumi uz 100 000 iedzīvotāju) un audzēji (2008.
gadā – 230 uz 100 000 iedzīvotāju). Diemžēl ir tendence
palielināties to cilvēku skaitam, kas mirst audzēju dēļ. «Gribu
uzsvērt, ka abas slimību grupas tomēr ir labi prognozējamas, tāpēc
arī to risku ir iespējams preventīvi mazināt. Ir skaidri zināmas
riska grupas, piemēram, zinām, ka sirds un asinsrites saslimšanām
vairāk pakļauti cilvēki gados, kuriem ieteicams regulāri veikt
diagnostiku – regulāras veselības pārbaudes ļaus slimību atklāt
agrāk, bet savlaicīgi uzsākta ārstēšana samazina letāla iznākuma
risku,» tā A.Maurāns, piebilstot, ka Jelgavā diagnostikas iespējas
ir labas, turklāt atsevišķos gadījumos tā pieejama bez maksas.

Eksperts uzsver, ka veselības riski nav atdalāmi no sociālajiem
procesiem. Tie uzrāda, ka no ārējiem nāves cēloņiem visaugstākais
risks Jelgavā ir tīšs paškaitējums jeb suicīds: laika posmā no
1999. līdz 2008. gadam vidējais pašnāvību skaits uz 100 000
iedzīvotāju ir 24 gadījumi gadā. Ļoti līdzīgi rādītāji ir tādiem
nāves cēloņiem kā kritieni, transporta negadījumi un vardarbība.
«Lai gan pēdējos gados noziedzības līmenis mazinājās, nu vērojama
tendence, ka tas atkal pieaug. Jelgavai tuvējos novados jau tagad
palielinās cilvēku skaits, kas pastrādā noziedzīgus nodarījumus, un
pastāv risks, ka tas palielināsies arī pilsētā, ja ekonomiskā
situācija neuzlabosies,» stāsta «PSI Grupas» pārstāvis, piebilstot,
ka veiktā pētījuma pievienotā vērtība ir iespēja raksturot
tendences.

Gatavojas ārkārtas situācijām
Šobrīd «PSI Grupa» turpina darbu pie Civilās aizsardzības plāna
izstrādes, kurš balstās uz risku novērtējumu. Abi šie dokumenti ir
tā sauktā lielā drošības projekta jeb projekta «Pārrobežu
sadarbības iniciatīva riska vadības sistēmas veidošanai Latvijas –
Lietuvas kaimiņu reģionos» sastāvdaļa, informē projekta
koordinatore Liene Rulle. Iegūtie dati tiks ievadīti Krīzes vadības
informācijas sistēmā, un tas ļaus daudz operatīvāk reaģēt ārkārtas
situācijās.

Jāpiebilst, ka Jelgava ir Eiropas Ceļu satiksmes drošības hartas
dalībniece un apņēmusies uzlabot satiksmes drošību pilsētā, veicot
preventīvus pasākumus, samazinot ceļu satiksmes negadījumu, cietušo
un bojā gājušo skaitu. Kopš pilsētā ir uzsākti ielu un krustojumu
rekonstrukcijas darbi, izglītojoši pasākumi jauniešiem, 2008. un
2009. gadā ceļu policijas statistika rāda, ka ceļu satiksmes
negadījumu skaits un bojā gājušo skaits ir samazinājies par vienu
trešdaļu.

Transporta negadījumu statistika liecina, ka tas ir samērā
augsts risks. Ļoti straujš bojā gājušo skaits bija vērojams laikā
no 2005. līdz 2007. gadam, turklāt 2006. un 2007. gadā mirstības
rādītājs pārsniedza vidējo mirstības līmeni ceļu satiksmes
negadījumos Latvijā. 2006. gadā transporta negadījums kā nāves
cēlonis bija 20 uz 100 000 iedzīvotāju, bet 2007. gadā – 22.
Konstatēts arī, ka Jelgavā ir liels to cilvēku īpatsvars, kuri
avārijas brīdī bijuši alkohola reibumā, piemēram, 2000. gadā
Jelgavā 43 procentos no visiem negadījumiem ar cietušajiem un bojā
gājušajiem kāds bija alkohola reibumā. Tiesa, pēdējos gados šis
skaits būtiski samazinās.

Jelgavas Gaļas kombināts ir augstas bīstamības objekts, un
lielākais risks saistās ar amonjaka noplūdi saldēšanas iekārtās.
Lai gan uzņēmums veicis saldēšanas iekārtu modernizāciju, eksperti
uzskata, ka uz drošības automātikas rēķina tomēr ietaupīts. «Tas
nozīmē, ka gadījumā, ja būs cauruļvada plīsums, amonjaks, kas
atrodas saldēšanas iekārtās, visticamāk, iztecēs,» norāda eksperts
Andris Maurāns. Viņaprāt, notiekot avārijai ražošanas korpusā,
galvenokārt apdraudētas būs tur strādājošo dzīvības, tomēr amonjaka
tvaiku mākonis pie nelabvēlīgiem laikapstākļiem var apdraudēt arī
tuvumā dzīvojošos jelgavniekus. Jāpiebilst, ka amonjaks ir ļoti
toksiska viela.

Plūdi ir dabas risks, kas visvairāk apdraud Jelgavu. To nācās
piedzīvot pavasarī, kad Lielupē ūdens līmeņa maksimālā sasniegtā
atzīme bija 342 centimetri virs stacijas 0 atzīmes. Kritiskā atzīme
ir 1,38 metri – tad jāsāk papildnovērošana. Risku izvērtēšanas
eksperts Andris Maurāns vērtē, ka piedzīvotie plūdi atbilst vidēja
riska pakāpei – šādi plūdi var atkārtoties vidēji vienu reizi 10 –
100 gados, to radītie zaudējumi var būt no 10 līdz 100 tūkstošiem
latu (pavasara plūdu radītie zaudējumi Jelgavai novērtēti 62 000
latu apmērā). «Jāsaka gan, ka pietrūka pavisam maz, lai pavasara
plūdi sasniegtu augsta riska pakāpi,» tā A.Maurāns.

Izvērtējot risku, ļoti būtisks faktors ir objekta atrašanās
vieta un tā apkārtne. Jelgavā ir sešas degvielas uzpildes stacijas,
kurās var uzpildīt vienu no bīstamākajām vielām – sašķidrināto
naftas gāzi (SNG). SNG tvertnes atrodas virs zemes, tāpēc arī
avārijas apjoms būs daudz lielāks nekā parastā degvielas uzpildes
stacijā. Par visbīstamāko no izvietojuma viedokļa eksperti uzskata
SIA «Zemgales gāze» uzpildes staciju Rūpniecības ielā – tai tuvumā
ir tradicionālā degvielas uzpildes stacija, lielveikals, kurā visu
dienu atrodas cilvēki, un dzīvojamais masīvs. Turklāt garām
stiepjas tranzītmaģistrāle, pa kuru tiek novirzīta smagā transporta
plūsma, tostarp ar bīstamām kravām.

Lai gan pēdējo desmit gadu laikā Jelgavā dzēsti ap 3000
ugunsgrēku, eksperti to neuzskata par ļoti lielu risku. Visvairāk
ugunsdzēsēju izbraukumu saistīti ar kūlas dedzināšanu, otrs
izplatītākais ugunsgrēka cēlonis ir neuzmanīga rīcība ar uguni.
Riska novērtējumā secināts, ka pēdējos gados pilsētā pasliktinājies
ugunsdrošības stāvoklis dzīvojamajā sektorā un apkures ierīcēs,
dubultojies arī ugunsgrēku skaits, kas radušies nepareizas
elektroierīču ekspluatācijas rezultātā. «Ugunsgrēka dzēšanas
efektivitāte ir saistīta ar laiku, kurā notikuma vietā ierodas
glābēji, bet pēdējos gados VUGD kapacitāte ir samazinājusies,»
piebilst Andris Maurāns.

Foto: Ivars Veiliņš