23.3 °C, 3.2 m/s, 54.3 %

Pilsētā

Paaugstina prasības velosipēdistiem
10/11/2010

No šodienas spēkā stājas izmaiņas Ceļu satiksmes noteikumos, kas paaugstina drošības prasības velosipēdistiem diennakts tumšajā laikā. Jauno noteikumu izskaidrošana būs viens no policistu pienākumiem akcijas «Esi redzams», ko vakar sāka īstenot Valsts policijas (VP) Zemgales reģiona pārvalde, gaitā.   

Ilze Knusle-Jankevica

No šodienas spēkā stājas izmaiņas Ceļu satiksmes
noteikumos, kas paaugstina drošības prasības velosipēdistiem
diennakts tumšajā laikā. Jauno noteikumu izskaidrošana būs viens no
policistu pienākumiem akcijas «Esi redzams», ko vakar sāka īstenot
Valsts policijas (VP) Zemgales reģiona pārvalde, gaitā.
  

 
Lai gan «tumšie» gājēji un velosipēdisti tiek «ķerti» gandrīz ik
dienu, Valsts Policija (VP) regulāri rīko akcijas, lai sabiedrībai
atgādinātu, ka ir jānēsā atstarotāji. Vakar VP Zemgales reģiona
pārvalde sāka īstenot kārtējo akciju «Esi redzams», kuras galvenais
mērķis ir mazināt ceļu satiksmes dalībnieku risku diennakts tumšajā
laikā. «Akcijā tiks pievērsta pastiprināta uzmanība gājējiem un
velosipēdistiem, kuri nav ievērojuši ceļu satiksmes noteikumu
prasības. Tāpat tiks dalīti gaismas atstarotāji un izskaidrota tā
lietošanas nepieciešamība. Gadījumos, ja minētās prasības nebūs
ievērojuši izglītības iestāžu audzēkņi, tiks organizēti atbilstoši
preventīvie pasākumi attiecīgajās izglītības iestādēs,» norāda VP
Zemgales reģiona pārvaldes priekšnieka vietniece Ieva Sietniece.
Šogad plānots izdalīt ap 1400 atstarotāju, 300 aproču, 400 uzlīmju
un apmēram 100 atstarojošās vestes velosipēdistiem. Pērn Jelgavā un
bijušā Jelgavas rajona teritorijā izdalīti ap 1200 atstarotāju.

Policisti norāda, ka laika gaitā gan velosipēdisti, gan gājēji
kļuvuši piesardzīgāki un apzinīgāki, jo zina, ka viņus kontrolē,
turklāt arvien populārākas velosipēdistu vidū kļūst atstarojošās
vestes. Tomēr akcijas «Esi redzams» pirmajā dienā izdevās sastapt
arī tādus ceļu satiksmes dalībniekus, kuri nebija pamanāmi. Viens
no tiem bija Armands, kurš, kā pats izteicās, pavēlajā stundā devās
uz veikalu pēc bombongām. «Man nav televizora, ne radio, avīzes arī
nelasu, tāpēc neko par tādiem atstarotājiem nezinu,» atzīst
Armands, piebilstot, ka ar kājām gan staigā daudz, turklāt arī
tumšā laikā. Uz jautājumu, kāpēc viņš neparūpējas par savu drošību,
vīrietis atbildēja, ka par viņu rūpējas kāds augstāks spēks. Tomēr
viņš policistiem pajautāja, vai par to, ka nelieto atstarotāju, var
arī tikt sodīts.

Tikpat kā nepamanāma bija velosipēdiste Vineta. Lai gan sievietei
pie somas bija atstarotājs, soma bija ielikta groziņā velosipēda
priekšā, tāpēc tas savas funkcijas nepildīja. Arī iedegtais
lukturītis negarantēja to, lai velosipēdisti varētu pamanīt no
aizmugures braucošas mašīnas vadītājs. «Ir jau taisnība, kā saka
policisti – tas sarkanais atstarotājs riteņa aizmugurē ir noputējis
un nav redzams. Tāpēc šoreiz godīgi atzīstu, ka neesmu ievērojusi
noteikumus,» teic Vineta. Viņa ar velosipēdu brauc diezgan bieži,
jo darbs beidzas vēlu un ne vienmēr sanāk pagūt uz autobusu. Lai
turpmāk ceļš būtu drošāks, policisti sievietei pasniedza īpašo
velosipēdistiem domāto atstarojošo vesti, ko Vineta uzreiz arī
uzvilka mugurā.  
No šodienas velosipēdistiem ir vēl papildu prasības – to paredz
izmaiņas Ceļu satiksmes noteikumos. Turpmāk velosipēdam abos sānos
(riteņos) jābūt diviem oranžiem (dzelteniem) gaismas atstarotājiem.
Tāpat kā līdz šim ritenim priekšpusē jādeg baltas gaismas lukturim,
bet aizmugurē – sarkanas. Ja tie nav vai nedeg, tad tā vietā jābūt
attiecīgu krāsu atstarotājiem. Sarkanam gaismas atstarotājam jābūt
arī velosipēda piekabes aizmugurē. Velosipēdam jābūt tehniskā
kārtībā un aprīkotam ar bremzēm.

Par gājēju un velosipēdistu drošību uz ceļiem uztraucas ne tikai
policisti, bet arī mediķi, kuri norāda – iestājoties tumšākam
laikam, palielinās uz ceļa notriekto cilvēku skaits. Neatliekamās
medicīniskās palīdzības (NMP) dienesta mediķi aicina iedzīvotājus
būt ļoti piesardzīgiem, diennakts tumšajā laikā šķērsojot ielas vai
pārvietojoties gar ceļu malām, jo cilvēka un automašīnas sadursmes
rezultātā cilvēks var gūt ļoti smagas un dzīvībai bīstamas traumas.
Smagākos gadījumos, kad gājējs tiek notriekts vai pat «pamests
gaisā» un krītot atsitas pret mašīnu un zemi, cilvēks var gūt
komplicētus roku, kāju, iegurņa, krūškurvja, ribu un mugurkaula
lūzumi, kas var kombinēties ar iekšējo orgānu un galvas sasitumiem
un asins izplūdumiem.

VP Zemgales reģiona pārvaldes Kārtības policijas biroja
Patruļpolicijas nodaļas priekšnieks Aivars Putniņš norāda, ka arī
Jelgavā ceļu satiksmes negadījumos cietušo gājēju un velosipēdu
skaitam ir tendence pieaugt. 2009. gadā Jelgavā ceļu satiksmes
negadījumos gājis bojā viens gājējs, cietuši 23 gājēji un 16
velosipēdisti, savukārt 2010. gadā uz šo brīdi cietuši 25 gājēji un
11 velosipēdisti.

Lai pārvietoties būtu drošāk, NMP dienests definējis ieteikumus
gājēju drošībai tumšā laikā:


izejot uz ielas, pie apģērba vai somas ir jābūt atstarojošam
elementam;


ja pārvietojoties pa ceļiem, šosejām un to nomalēm, aicinām
izmantot ne tikai atstarojošus elementus pie apģērba, bet arī
iedegtus kabatas lukturīšus;


pārvietojieties par ceļa nomali vai braucamo daļu tikai tad, ja
citādāk nav iespējams. Ja to darāt, tad turieties pēc
iespējas tuvāk ceļa ārējai malai un ejiet pretī
mašīnu braukšanas virzienam un obligāti pārliecinieties par
to, ka esat autovadītājiem pamanāms;


laikā, kad pat dienas gaišajā laikā ir miglains, lietains un
pelēks, aicinām pārdomāt iespēju izvēlēties košāku apģērbu vai
kādu apģērba detaļu, kas var izcelt un padarīt jūs pamanāmāku
pelēkajās rudens dienās;


aicinām vecākus īpaši uzmanīgi izvēlēties apģērbu bērniem. Veikali
piedāvā gan jakas, gan mēteļi ar apģērbā jau
iestrādātiem atstarojošiem elementiem. Tāpat
atstarojošie elementi tiek izvietoti arī uz skolas somām.
Tādēļ mediķi aicina vecākus – padariet savus bērnus redzamus!;


šķērsojiet ielu tam paredzētās vietās (pie luksofora, gājēju
pārejas u.c.), bet, ja tas nav iespējams  vairākkārt
pārliecinieties vai izvēlētais ceļš ir drošs. Ejiet nevis taisnāko,
bet drošāko ceļu;


tāpat kā autovadītāji nedrīkst pie stūres sēsties alkohola reibumā,
arī gājēju drošība nav savienojama ar alkohola
lietošanu;


minētie noteikumi jāievēro ne tikai gājējiem, bet arī personām, kas
brauc ar riteni, skeitbordu, skrituļslidām,
skrejriteni un invalīdu ratiņiem.

 
Foto: Ivars Veiliņš