1. februārī darbu sāks Pašvaldības operatīvās informācijas dienesta (POIC) dispečeri – viņu darbs galvenokārt būs vērsts uz to, lai ikdienā iedzīvotāju un atbildīgo dienestu komunikācija, novēršot problēmsituācijas, kļūtu daudz operatīvāka, savukārt krīzes situācijās dienestu darbs – saskaņots un mērķtiecīgs.
Sintija Čepanone
Realizējot projektu «Pārrobežu sadarbības iniciatīva riska vadības sistēmas veidošanai Latvijas un Lietuvas kaimiņu reģionos II», kura viens no primārajiem mērķiem ir nodrošināt vienotu operatīvo dienestu rīcību krīzes situācijās, tika rasta iespēja izveidot POIC, piesaistot šim mērķim arī pašvaldības aģentūras «Pilsētsaimniecība» resursus. «Apzināmies, ka tas ir tikai sākums, lai mēs spētu izmantot visas iespējas, ko perspektīvā paredz nodrošināt vienota operatīvās informācijas dienesta izveide Jelgavā, taču nu varam būt pārliecināti, ka darbs ne tikai ārkārtas apstākļos, bet arī ikdienā būs daudz koordinētāks un produktīvāks un pirmām kārtām ieguvēji būs iedzīvotāji,» uzsver «Pilsētsaimniecības» direktors Andrejs Baļčūns, norādot, ka tādējādi POIC izveidotas četras struktūrvienības: Krīzes situāciju novēršanas vadības centrs, Pašvaldības policijas Operatīvā vadības nodaļa, Satiksmes vadības centrs un vienots dispečerpunkts, kas strādā ar Problēmu uzskaites kontroles sistēmu.
Jau līdz šim šajā sistēmā tika reģistrētas visas iedzīvotāju sūdzības, kas saņemtas iesniegumu veidā, pa tālruni, e-pastu vai atzīmētas interaktīvajā kartē, taču no 1. februāra darbu sāks vienotais diennakts tālruņa numurs 8787. «Tā ir iespēja, izmantojot īsu un viegli iegaumējamu numuru, dispečeru nekavējoties informēt par pilsētā fiksētu problēmsituāciju, kas ir «Pilsētsaimniecības» kompetencē. Tiklīdz tiks saņemts zvans, dispečers informāciju nodos speciālistam, kurš atbildīgs par tās novēršanu,» skaidro A.Baļčūns. Lai izvairītos no iespējamām domstarpībām, visas telefonsarunas starp iedzīvotāju un dispečeru tiks ierakstītas. Tiesa gan – pašlaik vēl nav panākta vienošanās ar mobilo telefona operatoru «Tele 2» par šī pakalpojuma nodrošināšanu, tādēļ šī operatora klienti problēmu pieteikšanai aicināti zvanīt pa tālruni 63084417 – arī uz to atbildēs dispečers. «Taču jau tuvākajā laikā šo problēmu ceram atrisināt,» tā direktors.
Dispečeru pienākums būs ne tikai fiksēt iedzīvotāju sūdzības, bet arī pārraudzīt situāciju pilsētā. Viņu kompetencē ir kontrolēt meteoroloģisko staciju, ielu apgaismojuma, sūknētavu darbību, kā arī koordinēt inteliģentās satiksmes vadības sistēmu. «Ja, piemēram, dispečers monitorā pamana, ka kādā pilsētas daļā nedeg apgaismojums, par to tiek informēts apsaimniekotājs; ja strauji mainās dati par laika apstākļiem, tiek ziņots ceļu uzturētājam un koriģēts darbu plāns,» tā A.Baļčūns. Savukārt inteliģentās satiksmes vadības sistēma perspektīvā paredz iespēju automātiski nodrošināt luksoforu darbību atbilstoši satiksmes plūsmai.
Jāpiebilst, ka kopumā POIC strādās četri dispečeri, kas izraudzīti konkursa rezultātā. A.Baļčūns stāsta, ka jau sākotnēji potenciālajiem darbiniekiem tika izvirzītas ļoti augstas prasības. No 130 pieteikumiem rūpīgas atlases rezultātā tika izraudzīti septiņi atbilstošākie, savukārt no tiem – četri, kas pēc apmācībām atzīti par piemērotākajiem dispečera pienākumu veikšanai. «Tādējādi iedzīvotāji var būt pārliecināti, ka POIC strādās patiesi profesionāla komanda, kas zināšanas nemitīgi papildinās,» tā direktors.
Jāpiebilst, ka līdztekus tālrunim 8787 iedzīvotāji problēmu var pieteikt arī pa e-pastu: poic@poic.jelgava.lv.