19.6 °C, 1.9 m/s, 89 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētā«Džipi» satiksmes negadījumos iekļūst pārgalvīgās braukšanas dēļ
«Džipi» satiksmes negadījumos iekļūst pārgalvīgās braukšanas dēļ
01/04/2013

Džipi jeb apvidus automašīnas nav drošākās uz Latvijas bedrainajiem ceļiem – secinājuši «Baltas» eksperti. Arī ceļu satiksmes negadījumos «apvidnieki» iekļūst nebūt ne retāk. «Šādi vadītāji bieži paļaujas uz mašīnas komplektāciju, bet paši brauc pārgalvīgāk,» uzskata CSDD Jelgavas nodaļas priekšniece Evita Šalājeva.

Ligita Lapiņa

Džipi jeb apvidus
automašīnas nav drošākās uz Latvijas bedrainajiem ceļiem –
secinājuši «Baltas» eksperti. Arī ceļu satiksmes negadījumos
«apvidnieki» iekļūst nebūt ne retāk. «Šādi vadītāji bieži paļaujas
uz mašīnas komplektāciju, bet paši brauc pārgalvīgāk,» uzskata CSDD
Jelgavas nodaļas priekšniece Evita Šalājeva.

Statistika par atlīdzības
pieteikumiem, ko apkopojusi apdrošināšanas sabiedrība «Balta»,
liecina, ka, braucot pa Latvijas ceļiem, neglābj arī džipi.
«Piemēram, «Toyota Land Cruiser», BMW X5 un «Volkswagen Touareg»
bedru negadījumos cieš tikai nedaudz retāk kā citi auto, taču to
remonta izmaksas pēc iebraukšanas bedrē ir pat teju piecas reizes
lielākas nekā citu klašu auto,» atklāj
uzņēmuma
komunikācijas vadītāja Ilze Rassa.

Pēc «Baltas» datiem, pēc
iebraukšanas bedrē visbiežāk tiek sabojāti lielās klases («Audi
A6», BMW 5. sērijas modeļi, «Volvo V70») un luksusa klases
(«Mercedes Benz» S sērijas modeļi, BMW 7. sērijas modeļi, «Lexus»
LS sērijas modeļi) spēkrati. Vislielākie zaudējumi parasti šādos
gadījumos tiek nodarīti sporta klases auto, piemēram, dažos
gadījumos tie ir sasnieguši pat 2400 latus. Savukārt kompaktklases
auto («Volkswagen Passat», BMW 3. sērijas modeļi, «Toyota Avensis»)
vidējā atlīdzība šādos negadījumos ir gandrīz piecas reizes
mazāka.

Arī citos ceļu satiksmes negadījumos
apvidus automašīnas iekļūst visai bieži. «Baltas» apkopotā
statistika liecina, ka lielo džipu jeb lielo apvidus auto
(piemēram, «Toyota Land Cruiser», BMW X5, «Audi
Q7»
) ir 15 procenti no visiem pagājušajā gadā cietušajiem
auto.
Savukārt mazie džipi jeb mazie apvidus auto
(piemēram, «Mitsubishi Outlander», «Volkswagen Tiguan», «Honda
CR-V») cietuši 12 procentos no visiem reģistrētajiem
negadījumiem.

Ceļu satiksmes drošības
direkcijas (CSDD) Jelgavas nodaļas priekšniece E.Šalājeva vērtē, ka
braucēji, kas sēž pie stūres apvidus automobiļiem, bieži vien pārāk
paļaujas uz automašīnas komplektāciju, nepievēršot tik lielu
uzmanību automašīnas vadīšanas prasmēm. «Ir pieņemts uzskatīt, ka
apvidus automašīnas ir drošākas. Tās parasti iegādājas turīgāki
cilvēki, jo gan ekspluatācijā, gan degvielas patēriņa ziņā šīs
automašīnas uzturēt ir ievērojami dārgāk. Tāpēc autovadītājiem var
šķist, ka viņi ir nopirkuši drošu auto, tāpēc var atļauties braukt
ar to neuzmanīgāk,» skaidro E.Šalājeva. Viņas novērojumi arī
liecina, ka cilvēki pie mazlitrāžas automobiļu stūres arī,
piemēram, pa slideniem un bedrainiem ceļiem brauc daudz
apdomīgāk.

«Visuzmanīgākajiem uz
Latvijas ceļiem vajadzētu būt lielās klases un luksus klases auto
īpašniekiem – viņu auto parasti ir aprīkoti ar lielākiem diskiem un
zemāka profila riepām, kas nozīmē arī lielāku apdrošināšanas
gadījuma iespējamību, iebraucot bedrē,» norāda «Baltas» transporta
apdrošināšanas eksperts Krišjānis Caune.

Laika posmā no 2012. gada
sākuma līdz šā gada martam «Balta» ir izmaksājusi atlīdzību 270
nelaimes gadījumos, kuru iemesls bijis iebraukšana bedrē.

Visbiežāk reģistrētie pieteikumi par auto bojājumiem pēc
iebraukšanas bedrē ir saņemti pērnā gada martā, maijā un oktobrī.
Savukārt cietušo automašīnu TOP 5 veido «Volkswagen», BMW, «Audi»,
«Volvo» un «Mercedes» marku automašīnas.

Jelgavā «Balta» 2012. gadā reģistrējusi
četrus atlīdzību pieteikumus par zaudējumiem, kas nodarīti auto pēc
iebraukšanas bedrēs.

Valsts policijas apkopotie dati liecina,
ka 2012. gadā Jelgavā reģistrēti 420 ceļu satiksmes negadījumi, bet
2013. gada pirmajos divos mēnešos – 61 ceļu satiksmes negadījums.
Atsevišķu uzskaiti par negadījumiem pēc transportlīdzekļu uzbūves
tipa policijā neveic, vien zināms, ka pērn 359 no negaidījumos
iesaistītajām bija vieglās automašīnas, bet 72 – kravas
auto.

Foto: Ivars Veiliņš