Džipi jeb apvidus automašīnas nav drošākās uz Latvijas bedrainajiem ceļiem – secinājuši «Baltas» eksperti. Arī ceļu satiksmes negadījumos «apvidnieki» iekļūst nebūt ne retāk. «Šādi vadītāji bieži paļaujas uz mašīnas komplektāciju, bet paši brauc pārgalvīgāk,» uzskata CSDD Jelgavas nodaļas priekšniece Evita Šalājeva.
Ligita Lapiņa
Statistika par atlīdzības pieteikumiem, ko apkopojusi apdrošināšanas sabiedrība «Balta», liecina, ka, braucot pa Latvijas ceļiem, neglābj arī džipi. «Piemēram, «Toyota Land Cruiser», BMW X5 un «Volkswagen Touareg» bedru negadījumos cieš tikai nedaudz retāk kā citi auto, taču to remonta izmaksas pēc iebraukšanas bedrē ir pat teju piecas reizes lielākas nekā citu klašu auto,» atklāj uzņēmuma komunikācijas vadītāja Ilze Rassa.
Pēc «Baltas» datiem, pēc iebraukšanas bedrē visbiežāk tiek sabojāti lielās klases («Audi A6», BMW 5. sērijas modeļi, «Volvo V70») un luksusa klases («Mercedes Benz» S sērijas modeļi, BMW 7. sērijas modeļi, «Lexus» LS sērijas modeļi) spēkrati. Vislielākie zaudējumi parasti šādos gadījumos tiek nodarīti sporta klases auto, piemēram, dažos gadījumos tie ir sasnieguši pat 2400 latus. Savukārt kompaktklases auto («Volkswagen Passat», BMW 3. sērijas modeļi, «Toyota Avensis») vidējā atlīdzība šādos negadījumos ir gandrīz piecas reizes mazāka.
Arī citos ceļu satiksmes negadījumos apvidus automašīnas iekļūst visai bieži. «Baltas» apkopotā statistika liecina, ka lielo džipu jeb lielo apvidus auto (piemēram, «Toyota Land Cruiser», BMW X5, «Audi Q7») ir 15 procenti no visiem pagājušajā gadā cietušajiem auto. Savukārt mazie džipi jeb mazie apvidus auto (piemēram, «Mitsubishi Outlander», «Volkswagen Tiguan», «Honda CR-V») cietuši 12 procentos no visiem reģistrētajiem negadījumiem.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Jelgavas nodaļas priekšniece E.Šalājeva vērtē, ka braucēji, kas sēž pie stūres apvidus automobiļiem, bieži vien pārāk paļaujas uz automašīnas komplektāciju, nepievēršot tik lielu uzmanību automašīnas vadīšanas prasmēm. «Ir pieņemts uzskatīt, ka apvidus automašīnas ir drošākas. Tās parasti iegādājas turīgāki cilvēki, jo gan ekspluatācijā, gan degvielas patēriņa ziņā šīs automašīnas uzturēt ir ievērojami dārgāk. Tāpēc autovadītājiem var šķist, ka viņi ir nopirkuši drošu auto, tāpēc var atļauties braukt ar to neuzmanīgāk,» skaidro E.Šalājeva. Viņas novērojumi arī liecina, ka cilvēki pie mazlitrāžas automobiļu stūres arī, piemēram, pa slideniem un bedrainiem ceļiem brauc daudz apdomīgāk.
«Visuzmanīgākajiem uz Latvijas ceļiem vajadzētu būt lielās klases un luksus klases auto īpašniekiem – viņu auto parasti ir aprīkoti ar lielākiem diskiem un zemāka profila riepām, kas nozīmē arī lielāku apdrošināšanas gadījuma iespējamību, iebraucot bedrē,» norāda «Baltas» transporta apdrošināšanas eksperts Krišjānis Caune.
Laika posmā no 2012. gada sākuma līdz šā gada martam «Balta» ir izmaksājusi atlīdzību 270 nelaimes gadījumos, kuru iemesls bijis iebraukšana bedrē. Visbiežāk reģistrētie pieteikumi par auto bojājumiem pēc iebraukšanas bedrē ir saņemti pērnā gada martā, maijā un oktobrī. Savukārt cietušo automašīnu TOP 5 veido «Volkswagen», BMW, «Audi», «Volvo» un «Mercedes» marku automašīnas.
Jelgavā «Balta» 2012. gadā reģistrējusi četrus atlīdzību pieteikumus par zaudējumiem, kas nodarīti auto pēc iebraukšanas bedrēs.
Valsts policijas apkopotie dati liecina, ka 2012. gadā Jelgavā reģistrēti 420 ceļu satiksmes negadījumi, bet 2013. gada pirmajos divos mēnešos – 61 ceļu satiksmes negadījums. Atsevišķu uzskaiti par negadījumiem pēc transportlīdzekļu uzbūves tipa policijā neveic, vien zināms, ka pērn 359 no negaidījumos iesaistītajām bija vieglās automašīnas, bet 72 – kravas auto.
Foto: Ivars Veiliņš