Lai rosinātu skolēnus pievērsties eksaktajām zinātnēm caur pētniecisko darbu, šajā mācību gadā vairākās pilsētas skolās ik pa laikam tiek izvietotas īpašas 52 «Miniphanomenta» eksperimentu stacijas, kurās skolēni patstāvīgi var darboties starpbrīžos, rosinot radošo un tehnisko domāšanu. Līdz šim stacijas izvietotas jau piecās pilsētas skolās, bet Jelgavas 2. pamatskolā, iesaistoties desmit skolēnu ģimenēm, nu ir izgatavotas piecas savas eksperimentu stacijas.
Jelgavas 2. pamatskola bija pirmā skola Jelgavā un Latvijā, kurā tika izvietotas 52 stacijas, un šī skola pašlaik ir visvairāk paveikusi projekta realizācijas svarīgākajā posmā – eksperimentu staciju izgatavošanā sadarbībā ar skolēnu vecākiem, informē projekta ieviesēji Latvijā Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrs (ZRKAC). Iesaistoties desmit skolēnu ģimenēm, šobrīd izveidotas un skolas gaiteņos izvietotas piecas bērnu iecienītākās eksperimentu stacijas: «Mūzikas caurules», «Lodīšu rallijs», «Garākais ceļš», «Lisažū figūras» un «Kino rats», taču darbs tiks turpināts.
2. pamatskolas direktore Ināra Pampe atzīst, ka skolēnu vecāki un vecvecāki ir apzinājušies, ka šīs eksperimentu stacijas ir ļoti vērtīgas, lai rosinātu bērnus domāt radoši un tehniski, un aktīvākie vecāki ar lielu azartu iesaistījušies staciju izgatavošanā. «Kad eksperimentu stacijas tika izvietotas mūsu skolā, daudz par tām stāstījām, rādījām, ļāvām iemēģināt arī vecākiem. Jāatzīst, viņiem ļoti patika. Zinu, ka pat vectētiņi, kuri no rītiem veda bērnus uz sākumskolas nodarbībām, nereti laiku īsināja stacijās, pētot to darbību,» stāsta direktore.
52 staciju komplekts ceļo pa pilsētas skolām, tāpēc viens no projekta nākamajiem soļiem – skolēniem kopā ar vecākiem izgatavot savas eksperimentu stacijas, kas paliek uz «pastāvīgu dzīvi» skolā. 2. pamatskola ir pirmā, kura šo mērķi sākusi īstenot. «Idejai vienu sestdienu veltīt piecu staciju veidošanai atsaucās desmit skolēnu ģimenes – kopā 26 cilvēki, kuri strādāja ar milzīgu aizrautību. Vienai no stacijām bija nepieciešamas jūras smiltis. Kāda skolēna ģimene nākamajā dienā pati aizbrauca uz jūru, atveda smiltis, izšāvēja un nogādāja skolā. Tas ir tik patīkami, ka ģimenes iesaistās,» stāsta direktore, uzsverot, ka šis pasākums iezīmējis arī ģimenes kopā būšanas prieku. «Viņi priecājās, ka var kopīgi kaut ko praktisku paveikt,» tā I.Pampe. Pie katras no izveidotajām stacijām, kas tiek «iedarbinātas» ik starpbrīdi, izvietoti ģimeņu uzvārdi, un direktore atzīst, ka bērni, kuru vecāki palīdzējuši, ar to ļoti lepojas. «Ģimenes jau ir nākušas un interesējušās, kad darbs tiks turpināts. Tas nozīmē, ka pie sasniegtā neapstāsimies, bet kopīgiem spēkiem noteikti taps vēl citas eksperimentu stacijas,» tā direktore.
Jāpiebilst, ka pagājušajā nedēļā projekta «Miniphanomenta» realizētāji – izglītības pārvalžu vadītāji, skolu direktori un skolotāji no Jelgavas pilsētas, Jelgavas novada un Ozolnieku novada – ZRKAC atskatījās uz paveikto un plānoja turpmākās aktivitātes. 2012./2013. mācību gada pirmajā semestrī eksperimentu stacijas tika izvietotas Jelgavas 2. pamatskolā, Jelgavas 5. vidusskolā, Jelgavas 1. speciālajā internātpamatskolā, Ozolnieku vidusskolā, Jelgavas 4. pamatskolā un Jelgavas 6. vidusskolā. Otrajā semestrī plānota komplekta izstādīšana Svētes pamatskolā, Jelgavas 3. pamatskolā, Jelgavas 4. vidusskolā un Teteles pamatskolā.
52 aizraujoši eksperimenti mācību stundām un starpbrīžiem jeb «Miniphanomenta» ir Jelgavas pilsētas pašvaldības atbalstīts projekts, kuru sadarbībā ar Ziemeļvācijas metāla un elektroindustrijas uzņēmumu darba devēju apvienības «Nordmetall» fondu Latvijā realizē ZRKAC. Projekta mērķis ir skolēnu iespējami agra iepazīstināšana ar tehnikas norisēm, lai attīstītu viņu pētnieciskās prasmes un veicinātu viņu interesi par dabaszinātnēm. Projekta idejas autors ir fizikas doktors Lucs Fīzers no Flensburgas universitātes Vācijā.
Foto: Ivars Veiliņš