19.9 °C, 1.9 m/s, 90.8 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijā«airBaltic» aiziet no Lietuvas tirgus
«airBaltic» aiziet no Lietuvas tirgus
30/09/2008

Latvijas nacionālā aviokompānija «airBaltic» aizies no Lietuvas aviopārvadājumu tirgus, lielāko daļu lidojumu pārceļot uz Rīgu, šodien žurnālistiem paziņoja satiksmes ministrs Ainars Šlesers.

Latvijas nacionālā aviokompānija «airBaltic» aizies
no Lietuvas aviopārvadājumu tirgus, lielāko daļu lidojumu pārceļot
uz Rīgu, šodien žurnālistiem paziņoja satiksmes ministrs Ainars
Šlesers.

 

Šāds lēmums pieņemts, ņemot vērā tiesas
Lietuvā pieņemto lēmumu uzlikt arestu «airBaltic» un Rīgas lidostas
īpašumiem aptuveni 40 miljonu latu apmērā, lai tādējādi apmierinātu
Lietuvas aviokompānijas «flyLAL-Lithuanian Airlines» («flyLAL»)
prasību pret «airBaltic».

Kā ziņo portāls «db.lv», «flyLAL»
iesniedzis prasību Viļņas tiesā pret «airBaltic» un Rīgas lidostu
par iespējamiem konkurences pārkāpumiem, kas lietuviešiem esot
radījuši 40 miljonu latu zaudējumus, norāda «flyLAL»
ģenerāldirektors Ģediminds Žemelis.

Tiesa kā nodrošinājumu esot arestējusi
«airBaltic» un Rīgas lidostas īpašumus, izņemot banku kontus, jo
tas varētu traucēt uzņēmuma darbību.

Šlesers šodien pirms valdības sēdes
pauda sašutumu par «flyLAL» rīcību, vēršoties tiesā pret
«airBaltic».

Kā uzsvēra ministrs, šādi «flyLAL»
mēģina risināt savas problēmas, jo šī aviokompānija esot bankrota
priekšā. Tomēr lielākie cietēji būs paši lietuvieši, jo,
bankrotējot «flyLAL» un no Lietuvas tirgus aizejot «airBaltic»,
šajā valstī būs lielas problēmas ar aviopārvadājumiem.

Šlesers atgādināja, ka «flyLAL» pirms
kāda laika piedāvājis iegādāties «airBaltic», bet saņēmis
noraidījumu.

Ministrs arī informēja, ka «airBaltic»
nav nekādu īpašumu Lietuvā, ko varēt apķīlāt.

Šlesers uzsvēra, ka Latvija nekad nav
vērsusies pret Lietuvas uzņēmējiem, kas strādā mūsu valstī, bet
šāda lietuviešu aviokompānijas rīcība ir vērtējama kā
nekorekta.

Šā gada aprīlī «flyLAL» paziņoja, ka
varētu vērsties pret «airBaltic» tiesā par iespējamu negodīgu
konkurenci. Lietuvieši uzskata, ka Latvijas nacionālā kompānija
Lietuvas tirgu cenšas iekarot uz Latvijas pasažieru rēķina –
Lietuvā «airBaltic» uzturot zemākas cenas nekā Latvijā, lai arī
Rīgas lidostā «airBaltic» saņem ievērojamas atlaides.

«Pēc būtības sanāk, ka «airBaltic» ar
mums Lietuvas tirgū konkurē uz Latvijas pasažieru rēķina. Jo kā gan
savādāk var būt, ka «airBaltic» cenas Lietuvā ir zemākas nekā Rīgā,
lai arī Rīgā «airBaltic» saņem ievērojamas atlaides, bet Viļņā nē,»
laikrakstam «Dienas Bizness» iepriekš sacīja Žemelis.

Tādējādi aptuveni 8-10 miljoni latu, ko
ieekonomē «airBaltic», pateicoties Rīgas lidostas 80% atlaidei,
tiek izmantoti Lietuvas tirgus noturēšanai. «Par to maksā Latvijas
pasažieri,» apgalvoja «flyLAL» vadītājs.

«airBaltic» nesniedza skaidrojumu par
iemesliem minimālās cenas starpībai Viļņā un Rīgā. Tāpat
«airBaltic» neatklāj, kāpēc, pēc oficiāliem datiem, Viļņā daudzviet
biļešu cenas aviokompānijā ir zemākas, lai arī izmaksas ir
lielākas, jo kompānija nesaņem atlaidi.

Latvijas Konkurences padomes vadītāja
Inese Jaunzeme laikrakstam skaidroja, ka «airBaltic» Lietuvā nav
dominējošā stāvoklī, līdz ar to uz kompāniju neattiecas daudzi
ierobežojoši normatīvi. «Ir sīkāk jāizpēta tas jautājums atbilstoši
Lietuvas likumdošanai,» teica Jaunzeme. Savukārt Lietuvas
Konkurences padomes pārstāvji laikrakstam šo jautājumu nekomentēja,
uzsverot, ka sākotnēji sīkāk jāpiepazīstas ar detaļām.

Kā ziņots, «flyLAL» šā gada pirmajos
astoņos mēnešos apkalpoja vairāk nekā 500 000 pasažieru, teikts
lidsabiedrības paziņojumā. Tādējādi aviokompānijai izdevies pārspēt
pagājušā gada divpadsmit mēnešu kopējo rezultātu, kas bija 475 000
pasažieru.

Savukārt šā gada augustā «flyLAL»
pārvadāja 81 775 pasažierus, kas ir par 71 procentu vairāk nekā
pagājušā gada attiecīgajā mēnesī.

Augustā «flyLAL» apkalpoja 36% no Viļņas
lidostā apkalpoto pasažieru kopskaita.

«flyLAL» zaudējumi pagājušajā gadā
samazinājušies par 39% līdz 11,8 miljoniem litu (2,4 miljoniem
latu). Savukārt uzņēmuma apgrozījums pieauga par 2% līdz 252
miljoniem litu (51,4 miljoniem latu).

Kā ziņots, «airBaltic» apgrozījums
pagājušajā gadā sasniedzis 159,43 miljonus latu un, salīdzinot ar
attiecīgo periodu 2006. gadā, tas ir pieaudzis par 38%. Pasažieru
skaits pieaudzis par 41% un sasniedzis divus miljonus. Savukārt
aviokompānijas «airBaltic» peļņa pērn samazinājusies trīskārtīgi,
sasniedzot 1,24 miljonus latu, kamēr 2006. gadā aviokompānijas
peļņa bija 4,06 miljoni latu.

Uzņēmums iekļauts 32. vietā žurnāla
«Kapitāls» sadarbībā ar investīciju baņķieru sabiedrību «IBS
Prudentia» un Rīgas Fondu biržu veidotajā 2007. gada vērtīgāko
uzņēmumu sarakstā «TOP 101».

 

www.leta.lv