Elektroniskās Jelgavas pilsētas skolēna apliecības ieviešana un izmantošana norēķiniem pilsētas autobusos vecāku vidū radījusi plašas diskusijas. Vieni šo sistēmu kritizē un norāda uz nelietderīgi iztērētiem līdzekļiem, citi to vērtē pozitīvi un jau pašlaik interesējas par iespējām skolēna apliecībai piesaistīt papildu funkcijas, teiksim, to izmantot arī norēķiniem par bērnu maltīti skolā. «Apzināmies, ka e-apliecība ir jauns produkts un nepieciešams laiks, lai pie tā pierastu. Tāpat vēl pašlaik turpinās sistēmas pilnveidošana, un esam pateicīgi ikvienam, kurš, saskāries ar problēmsituāciju e-kartes lietošanā, izrāda vēlmi un interesi to risināt. Katrs šāds gadījums mums ir mācība, jo visas situācijas niansēs prognozēt nav iespējams, un bez klienta, kurš šo sistēmu izmanto ikdienā, novērst trūkumus būtu daudz grūtāk,» norāda SIA «Jelgavas Autobusu parks» (JAP) valdes loceklis Pēteris Salkazanovs.
Atlaide – norēķiniem ar apliecību Kā būtisku problēmu, ar ko nākas saskarties e-skolēna apliecību izgatavošanas procesā, Izglītības pārvaldes vadītāja min nesakārtotos juridiskos jautājumus. Ja bērns sasniedzis 16 gadu vecumu, formalitātes viņš drīkst kārtot pats, bet jaunāki bērni – tikai kopā ar vecākiem vai aizbildņiem. «Ir bijušas situācijas, kad vecāki, kuri dzīvo un strādā ārzemēs, bērnu uzticējuši vecvecākiem vai citiem radiniekiem, taču aizbraucot nav nokārtojuši nepieciešamos dokumentus, kas atbildīgajam tuviniekam likumiski ļauj rīkoties bērna interesēs. Tā bērna pārstāvim nav pilnvarojuma arī parakstīt līgumu ar «SEB banku» par e-skolēna apliecības saņemšanu un izmantošanu,» uz nepieciešamību Bāriņtiesā vai pie notāra sakārtot juridiskos jautājumus norāda G.Auza.
Visas problēmas ir būtiskas E-skolēna apliecība darbojas no 1. oktobra, tādēļ vēl aizvien notiek problēmu apzināšana un sistēmas pilnveidošana, un tas nebūtu iespējams bez klientiem, kuri norāda uz problēmsituācijām. P.Salkazanovs skaidro, ka pašlaik JAP vidēji dienā saņem vienu divas sūdzības, kas skar e-skolēna apliecību izmantošanu, un salīdzinājumā ar šīs sistēmas ieviešanas sākumposmu sūdzību skaits ir būtiski samazinājies. Tas apliecina, ka lielākās nepilnības, pateicoties vecāku ieinteresētībai, ir novērstas.
SIA «Jelgavas Autobusu parks», tālrunis 63086161 JAP kompetencē ir jautājumi, kas attiecas uz pasažieru, šajā gadījumā – skolēnu pārvadāšanu, norēķināšanos autobusos, biļešu izdruku, maršrutiem. Problēmu situācijās obligāti jāpiefiksē autobusa maršruts, reiss, diena, kā arī pietura un laiks. Ja autobusa vadītājs nevar izdrukāt biļeti, obligāti jāpaņem un jāsaglabā no POS termināļa izdrukātais «atteikuma čeks» jeb izraksts, kurā norādīts iemesls, kāpēc darījums atteikts, – tas ļaus identificēt katru konkrēto gadījumu.
«SEB bankā», tālrunis 8777 Bankā jāvēršas par visiem jautājumiem, kas skar finanšu plūsmu un norēķinus ar konkrētu e-skolēna apliecību, tostarp gadījumos, ja skolēns kaut kādu iemeslu dēļ autobusā nevar norēķināties ar e-skolēna apliecību un saņem «atteikuma čeku». Tas obligāti jāsaglabā, lai bankas darbinieki var redzēt atteikuma iemeslu un klientam izskaidrot konkrēto situāciju. Tāpat bankai jāzvana, lai nobloķētu pazaudētu karti.
Kad pašvaldība kontā ieskaita transporta kompensāciju? Pašvaldības dotācija e-skolēna apliecībām tiek piesaistīta reizē ar to izgatavošanu. Dotācija tiek piešķirta tikai Jelgavā deklarētiem skolēniem, izņemot bērnus, kas apgūst pirmsskolas izglītības programmu, – viņi sabiedriskajā transportā var braukt bez maksas. Ja skolēns Jelgavā deklarējas pēc kartes izgatavošanas, tad subsīdija kartei tiek piesaistīta, tiklīdz informācija par deklarēšanos saņemta.
Kā rīkoties gadījumos, kad ar e-skolēna apliecību autobusā norēķināties nevar? Katra šāda situācija, kad ar e-skolēna apliecību autobusā nevar norēķināties, ir jāvērtē individuāli – šādos gadījumos skolēnam no autobusa šofera obligāti jāpaņem «atteikuma čeks» un ar to jāvēršas bankā. Iemesls varētu būt, piemēram, kāda tehniska kļūme, iespējams arī, ka nauda bankas kontā vēl nav ienākusi vai e-apliecība ir bloķēta – bankas speciālisti katru gadījumu klientam izskaidros. Autobusā, piedzīvojot šādu situāciju, skolēnam jāpaņem «atteikuma čeks» un jāiegādājas biļete par pilnu cenu – 50 santīmiem. Taču, ja skaidras naudas viņam nav, autobusa šoferis bērnam līdz 15 gadu vecumam nedrīkst likt izkāpt no autobusa – to paredz likums –, tādēļ šādās situācijās bērnam līdz 15 gadu vecumam nav jāizkāpj no autobusa – viņš var turpināt ceļu. Bet vecākiem ar saņemto «atteikuma čeku» obligāti jāvēršas bankā, lai noskaidrotu problēmu.
Kāpēc ir bijušas situācijas, kad bērns autobusā var norēķināties ar elektronisko skolēna apliecību, ja vecāki kartē nav ieskaitījuši naudu? Apzinoties, ka e-skolēna apliecības sistēma vēl ir jauna un lietotājiem pie tās ir jāpierod, «SEB banka», domājot par skolēnu drošību – lai bērns varētu nokļūt mājās pat tad, ja naudas kaut kādu iemeslu dēļ nav ne kontā, ne makā –, nodrošina iespēju skolēnam apmaksāt vienu braucienu ar «tukšu» karti. Tiesa, tādā gadījumā bankas kontā tiek izveidots negatīvs atlikums un skolēna apliecība tiek bloķēta līdz laikam, kad tas tiek dzēsts. Būtiski apzināties, ka sistemātiska braukšana ar «tukšu» karti netiek pieļauta un vecākiem negatīvais atlikums bankas kontā obligāti jādzēš, pretējā gadījumā tas nokļūst tā saucamajā stop sarakstā un e-skolēna apliecība tiek bloķēta. Tādējādi bērnam līdz konta papildināšanas brīdim ir liegta iespēja braukt ar pilsētas autobusu par puscenu. Pašlaik negatīva bilance ir jau apmēram 1000 kontos, kas piesaistīti e-skolēna apliecībām, tādēļ vecāki vēlreiz aicināti internetbankā regulāri sekot līdzi bērna konta stāvoklim, nodrošinot, ka tajā ir nauda. Pieredze apliecinājusi, ka nelielu naudas summu tur vajadzētu ieskaitīt kaut vai drošības dēļ, arī tad, ja ikdienā jaunā skolēna apliecība netiek izmantota braukšanai autobusā, jo ir bijušas atsevišķas situācijas, kad bērni draugu pulkā intereses vadīti nolemj izmēģināt, kā ar e-skolēna apliecību var norēķināties autobusā.
Kāpēc nauda no konta atskaitīta par diviem braucieniem, ja skolēns ar e-apliecību maksājis tikai vienu reizi? Autobusos uzstādītā sistēma paredz, ka divreiz pēc kārtas samaksāt par vienu braucienu, ko kompensē pašvaldība, nav iespējams – subsidēto biļeti vienā un tajā pašā POS terminālī var izdrukāt tikai ar piecu minūšu intervālu. Šāda situācija radusies tehniskas kļūmes vai pārpratuma dēļ. Lai pilnībā izskaustu šādas situācijas, speciālisti turpina pilnveidot programmatūru, un galvenokārt tiek strādāts pie tā, lai POS terminālis informāciju no kartes nolasītu un biļeti izdrukātu tikai tādā gadījumā, ja e-skolēna apliecība korekti pielikta pie termināļa, nevis, teiksim, tikai gar to ātri novicināta.
Kā e-skolēna apliecībai piesaistītajā kontā var ieskaitīt naudu? Ērtākais un arī vecākiem izdevīgākais veids ir veikt pārskaitījumu, izmantojot internetbanku. Papildināt kontu iespējams, izmantojot jebkuras bankas pakalpojumus, un nauda kontā tiek aktivizēta četru stundu laikā no ieskaitīšanas brīža. Jāņem vērā, ka atbilstoši bankas pakalpojumu cenrādim par pārskaitījumu var tikt piemērota komisijas maksa. Tāpat iespējams izmantot pakalpojumu «Regulārais maksājums».