6 °C, 2.6 m/s, 46 %

Pilsētā

Amatu nevar mācīties «ar acīm»
15/01/2012

Šis ir pirmais mācību gads, kad Jelgavas Amatniecības vidusskola strādā jaunā statusā. «Ja stāvēsi uz vietas, tad citi tev aizsteigsies garām,» skolas filosofiju atklāj Rietumzemgales profesionālās izglītības kompetences centra «Jelgavas Amatniecības vidusskola» direktore Janīna Rudzīte, piebilstot, ka jaunais statuss ne tikai paver plašākas iespējas sevi realizēt skolas pedagogiem un izglītojamiem, bet arī uzliek virkni pienākumu, kas uz daudzām norisēm liek paskatīties plašāk par vienas skolas sienām.

Sintija Čepanone

Šis ir pirmais mācību gads, kad Jelgavas Amatniecības
vidusskola strādā jaunā statusā. «Ja stāvēsi uz vietas, tad citi
tev aizsteigsies garām,» skolas filosofiju atklāj Rietumzemgales
profesionālās izglītības kompetences centra «Jelgavas Amatniecības
vidusskola» direktore Janīna Rudzīte, piebilstot, ka jaunais
statuss ne tikai paver plašākas iespējas sevi realizēt skolas
pedagogiem un izglītojamiem, bet arī uzliek virkni pienākumu, kas
uz daudzām norisēm liek paskatīties plašāk par vienas skolas
sienām.

Par to, kā laikā, kad profesionālā izglītība visā valstī
pasludināta par prioritāti, ar atbildību, pienākumiem un
izaicinājumiem galā tiek viena no divām mūsu pilsētas amatu skolām
– saruna ar Jelgavas Amatniecības vidusskolas direktori.

Pesimismam neļaujas
Jelgavas Amatniecības vidusskola, īstenojot ERAF projektus, ir ceļā
uz skolas sakārtošanu. Taču Izglītības un zinātnes ministrijas
paziņojums, ka ar pašreizējo finansējuma sadalījumu nav iespējams
nodrošināt pilnīgu infrastruktūras modernizāciju nevienai
profesionālās izglītības iestādei, kas startē projektā, aktivitātes
apstādinājis.

J.Rudzīte stāsta, ka, piesaistot ES finansējumu, plānots uzlabot
mācību aprīkojumu, iekārtu iegādei vien atvēlot ap 400 tūkstošiem
latu, rekonstruēt skolu un dienesta viesnīcu. «Šo projektu
apturēšana nozīmētu konkurētspējas zaudēšanu, taču pagaidām
pesimismam neļaujamies. Esam ieguvuši kompetences centra statusu,
un tas ļauj cerēt, ka uzsāktie darbi mūsu skolā tomēr tiks
īstenoti,» spriež direktore, atklājot, ka projekti apturēti
pagājušā gada nogalē īsi pirms būvniecības līgumu noslēgšanas.
Tādējādi, tiklīdz ministrija paziņos savu lēmumu, kas, kā cer
J.Rudzīte, Jelgavas Amatniecības vidusskolai būs pozitīvs, atliks
nokārtot nepieciešamās formalitātes, lai darbiem dotu zaļo gaismu.
Saskaņā ar iecerēm materiāltehniskās bāzes modernizēšana lielākās
pārmaiņas ieviesīs izglītības programmās «Autotransports»,
«Būvdarbi» un «Kokizstrādājumu izgatavošana». «Piemēram,
«Autotransportā» mūsu skolā vien mācās ap 200 audzēkņu, taču
tuvākajā apkārtnē ir vairākas skolas, kur iespējams apgūt
radniecīgas profesijas. Sakārtojot infrastruktūru, mēs iegūtu
modernu autotransporta apmācību bāzi, kas dotu iespēju pilnveidot
profesionālās kompetences arī citu  profesionālo izglītības
iestāžu izglītojamajiem,» skaidro direktore.

Viņasprāt, tieši sakārtotā infrastruktūra ir viens no
svarīgākajiem aspektiem, kas profesionālajai izglītībai praksē
tiešām ļautu kļūt prioritārai. «Nesen kopā ar kolēģiem viesojāmies
Igaunijas profesionālajās skolās, un tur jau pašlaik vairums
jauniešu izšķiras par labu profesionālajai izglītībai. Kāpēc?
Tāpēc, ka Igaunijā profesionālo skolu infrastruktūras sakārtošanai
tiek pievērsta ļoti liela uzmanība, nodrošinot ne tikai sakārtotas
ēkas un telpas, rekonstruētus pat piebraucamos ceļus, bet arī
atbilstošu mācību bāzi – tā dažkārt ir krietni modernāka nekā vienā
otrā uzņēmumā,» redzēto atklāj J.Rudzīte. Viņa spriež, ka, pēc
līdzīga principa attīstot mūsu profesionālās skolas, jauniešu
karjeras plānošanas procesi arī mūsu valstī varētu noritēt daudz
pārdomātāk.

Interese par profesionālo izglītību aug 
Taujāta, vai profesionālā izglītība par prioritāti mūsu valstī nav
pasludināta tikai «uz papīra», J.Rudzīte saka: «Zināmas korekcijas
šis uzstādījums ieviesis arī praksē.» Viņa novērojusi, ka ne tikai
jauniešu, bet arī sabiedrības attieksme kopumā mainījusies par labu
profesionālajai izglītībai, kaut arī, lai pārvarētu daļas
sabiedrības snobismu, vēl jāiegulda milzīgs darbs. «Pēdējā laikā ir
mainījušās tendences. Proti, ja agrāk vidējais vērtējums, ar kādu
skolēni stājās Jelgavas Amatniecības vidusskolā, bija piecas
balles, tad pašlaik jau mūsu skolu izvēlas arī jaunieši ar vidējo
rādītāju sešas un pat septiņas balles. Manuprāt, tas ir spilgts
apliecinājums tam, ka, lai gan pamazām, tomēr par labu
profesionālajai izglītībai jaunieši izšķiras, rūpīgi izvērtējot
iespējas, nevis situācijā, kad zemais vērtējums liedz pretendēt uz
studijām augstskolā.» Viņasprāt, savu artavu šajā ziņā sniedz arī
plašsaziņas līdzekļi, sabiedrībai atklājot veiksmes stāstus
profesionālajā izglītībā. «Arī mēs varam lepoties ar absolventiem,
kuri turpina izglītoties augstskolās, veiksmīgi iekļāvušies darba
tirgū, nodibinājuši savus uzņēmumus. Mums pat ir pašiem savs
doktorants!» ar audzēkņiem lepojas direktore.

Tiesa gan – šis mācību gads no iepriekšējiem nedaudz atšķīrās ar
studiju programmu izvēli. «Salīdzinot ar iepriekšējo gadu,
skaitliski krituma nav – pašlaik skolā mācās 665 izglītojamie. Taču
šogad nenokomplektējām 1. kursu apdares darbu un sekretāru
specialitātē, toties pa divām grupām ir automehāniķiem un viesnīcu
servisa speciālistiem. Tendences nenoliedzami visā valstī diktē
tirgus, īpaši jau, ja runājam par topošajiem apdares darbu
tehniķiem – iepriekš uz mācībām šajā programmā pretendēja pat četri
cilvēki uz vietu, taču līdz ar kritumu būvniecībā interese par šo
profesiju būtiski saruka. Toties mazliet citāda situācija ir
sekretāru specialitātē. Varbūt skaitliskā izteiksmē arī šajā mācību
gadā grupu būtu varējuši nokomplektēt, tomēr mūsu uzstādījums bija
strikts: ja sagatavojam speciālistu, viņam ir jābūt augsta līmeņa,
nevis viduvējībai. Piemēram, mūsuprāt, viens no priekšnoteikumiem,
lai būtu profesionāla sekretāre, ir labas valodu zināšanas, taču
šajā gadā lielākoties vērtējums valodās pretendentiem bija
viduvējs, un tas vien ir šķērslis kļūt par tiešām labu un darba
tirgū pieprasītu speciālistu,» spriež J.Rudzīte, gan neslēpjot, ka
pašlaik rūpīgi tiek apzināti visi iemesli, kas varētu būt radījuši
šādu intereses kritumu: «Analizējot situāciju, esam apzinājuši arī
savas kļūdas. Iespējams, par maz pievērsām uzmanību šo specialitāšu
popularizēšanai, jo bijām pieraduši, ka jaunieši tāpat tās
izvēlējās un parasti pat veidojās konkurss. Šī ir viena no tām
jomām, kurā arī mums pašiem acīmredzot ir jāpilnveidojas.»

Uzņēmēji neatsaka
Pašlaik Amatniecības vidusskola intensīvi veido sadarbību ar
uzņēmējiem, un direktore neslēpj, ka tieši iegūtais Rietumzemgales
profesionālās izglītības kompetences centra statuss bijis
pamudinājums šim jautājumam pievērst pastiprinātu uzmanību. «Līdz
šim sadarbība ar uzņēmējiem mums galvenokārt bija centralizētajos
eksāmenos un izglītojamo prakšu laikā, taču, apzinoties, cik
būtiski ir viņus iesaistīt ne tikai vērtēšanā, bet arī mācību
procesā, uzsākām jaunu aktivitāti – diskusiju organizēšanu, un šo
sadarbību novērtē kā topošie speciālisti, tā arī potenciālie darba
devēji, kaut arī tas ir tikai pats sākums,» tā J.Rudzīte. Jautāta,
cik atsaucīgi ir uzņēmēji, direktore atzīst, ka uzņēmējiem rūp
reālā dzīve. Jā, varbūt ir kāds, kuram jaunu kadru sagatavošana
pašlaik ir mazāk aktuāla, taču līdz šim neviens no uzrunātajiem
uzņēmējiem nav atteicis, un tas vien apliecinot, ka gan skolai, gan
darba devējiem ir kopīgs mērķis: panākt, lai Latvijā sagatavotie
speciālisti arī strādātu Latvijā. «Arī mūsu praksē ir bijuši
gadījumi, kad jaunieši diplomu vēlas saņemt vēl pirms izlaiduma, jo
gaidīt nevar – viņiem jālido strādāt uz Angliju, Vāciju. Un
aizbrauc tiešām gudri un perspektīvi jaunieši, jo ar šeit iegūto
profesionālo izglītību viņi citās valstīs ir ne tikai pieprasīti,
bet arī atbilstoši atalgoti. Tieši tādēļ ar vietējiem uzņēmējiem
esam vienojušies darīt visu, lai absolventi nebrauktu prom, un
viens no veidiem, kā to panākt, ir darba devējus iesaistīt mācību
procesā – tieši ar viņu pieredzi sagatavot topošos speciālistus
atbilstoši darba tirgus situācijai,» stāsta direktore. Tā,
piemēram, veiksmīga sadarbība jau izvērtusies ar SIA «Fortum
Jelgava» un Jelgavas Nekustamā īpašuma pārvaldi, īstenojot jaunāko
skolas programmu «Ēku iekšējo komunikāciju montāžas un apkalpošanas
speciālists», audzēkņi novērtējuši iespējas tikties ar zīmola «Pils
matrači» attīstītāju Juri Griķi, uzņēmuma «Urbix» īpašnieku
Normundu Štefenhagenu un citiem kokapstrādes nozares pārstāvjiem,
tāpat līdzīgas iespējas nodrošinātas topošajiem viesmīļiem un citās
programmās studējošajiem. «Pieredze apliecinājusi, ka nereti
jaunieši pedagogam nenotic līdz galam. Savukārt tikšanās ar pašiem
darba devējiem viņus pārliecina, jo uzņēmēji stāsta par reālo
situāciju, iepazīstina ar savu pieredzi darbinieku meklēšanā, un
tas ir vērā ņemams pamudinājums jauniešiem kļūt par tādiem
speciālistiem, kādus sagaida darba tirgus,» rezumē J.Rudzīte.

Tikšanās ar uzņēmējiem jauniešiem ir arī lieliska iespēja
uzzināt aroda «aizkulises». «Ir labi, ja profesionālā izglītība ir
mērķtiecīgs solis jaunieša karjeras veidošanā. Tieši tādēļ ļoti
augstu novērtējām ES atbalstīto iespēju 8. un 9. klašu skolēniem
pulciņos iepazīt interesējošo amatu. Novembrī gan šī programma
noslēdzās, taču skolēnu interese bija apliecinājums tam, ka no
karjeras izglītības viedokļa šāda iespēja ir ļoti svētīga,» stāsta
direktore, akcentējot, ka profesionālā orientācija nevar notikt
tikai «uz papīra» – jauniešiem ir jāiejūtas procesā, lai izšķirtos
par labu vienam vai otram arodam. ««Ar acīm» amatu mācīties ir
viena lieta, bet realitātē – pavisam kas cits. Ir svarīgi gūt
pārliecību par izvēlēto profesiju vēl pirms mācību uzsākšanas – lai
nesanāk tā, ka, piemēram, topošais viesnīcas speciālists prakses
laikā piekūst jau pēc trim saklātām gultām, lai gan jāsakārto 27
istabiņas,» tā J.Rudzīte.

Ieslodzītie pieprasa stipendiju
Valsts noteiktā stipendija pašlaik ir desmit lati, ko par
nepietiekamu zināšanu līmeni vai neattaisnotiem kavējumiem var
samazināt līdz septiņiem latiem, taču pašlaik vairāk nekā 440
Amatniecības vidusskolas audzēkņu papildus saņem arī ES stipendiju,
kas atkarībā no atbilstības izvirzītajiem kritērijiem var būt līdz
pat 50 latiem. Skolas direktore vērtē, ka stipendija ne visos
gadījumos ir motivējošais faktors mācīties pēc iespējas labāk un
izvairīties no neattaisnotiem kavējumiem, tomēr ļoti daudziem
audzēkņiem tā ir vienīgā iespēja apmeklēt skolu, jo bērnu vecāku
ienākumi ir būtiski sarukuši, viņiem jātiek galā ar savulaik
paņemtajiem kredītiem, kas krietni mazāk līdzekļu ļauj atvēlēt
bērnu izglītošanai.

Jelgavas Amatniecības vidusskola realizē arī tālākizglītības
programmas ieslodzījuma vietās, un kopumā astoņos cietumos skolas
pedagogi amatu palīdz apgūt 342 ieslodzītajiem, tostarp 90 Jelgavas
cietumā. «Pašlaik ieslodzītie arī interesējas par iespēju saņemt
stipendijas, taču Ministru kabineta noteikumi Nr.740 «Noteikumi par
stipendijām» to neparedz,» tā J.Rudzīte.

Jāatzīst, ka jo īpaši pašreizējā situācijā šī ieslodzīto vēlme
šķiet absurda, jo viņiem par nodokļu maksātāju naudu ir
nodrošinātas tādas iespējas, kas daudziem mūsu jauniešiem ir
liegtas. Viņi ir pilnā valsts apgādībā – par valsts līdzekļiem tiek
segta pedagogu darba samaksa un valsts obligātās sociālās
apdrošināšanas iemaksas, iegādāts inventārs, materiāli, mācību
līdzekļi un kancelejas preces.

J.Rudzīte vērtē, ka ieslodzījuma vietās realizētās apmācības
programmas guvušas lielu atsaucību, lai gan motivācija mācīties
atšķiras – daudziem tā vienkārši ir iespēja ieviest pārmaiņas
vienmuļajā ikdienā, citi patiesi vēlas apgūt izvēlēto profesiju.
Dati par to, cik ieslodzīto pēc atbrīvošanas strādā apgūtajā
profesijā, valstī nav apkopoti, taču centīgākajiem ir nodrošināta
iespēja ieslodzījuma laikā strādāt cietuma ražotnēs. «Tiesa gan,
darbavietu ieslodzītajiem varētu būt arī vairāk, tāpēc aicinu
uzņēmējus iepazīties ar darba apstākļiem ieslodzījuma vietās un
apsvērt iespējas tur atvērt uzņēmumus vai to filiāles. Turklāt
jāpiebilst, ka mācību apstākļi un aprīkojums tur pašlaik ir būtiski
labāks nekā vienā otrā profesionālajā skolā,» tā J.Rudzīte.

Foto: Ivars Veiliņš