Latvijā jau ir 137 autovadītāji, kuriem ir tiesības braukšanai tikai ar automātisko ātrumkārbu, bet Jelgavā nokārtot šādu eksāmenu pagaidām nav pieteicies neviens interesents. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Jelgavas nodaļā norāda – lai eksāmenu ar «automātu» varētu nokārtot mūsu pilsētā, nepieciešama vismaz 3 – 5 cilvēku grupa.
Sintija Čepanone
CSDD Jelgavas nodaļas vadītāja Evita Šalājeva stāsta, ka līdz šim brīdim nodaļā nav saņemts neviens pieteikums nokārtot eksāmenu auto vadīšanai ar automātisko ātrumkārbu. «Jā, atsevišķi cilvēki ir interesējušies par šādu iespēju, taču pieteicies eksāmenam nav neviens. Jāņem vērā, ka eksāmenu kārtošanu ar automātisko ātrumkārbu gan Rīgā, gan ārpus galvaspilsētas nodrošina viena CSDD automašīna, tādēļ, lai eksāmens notiktu reģionā, mašīnai speciāli jābrauc uz attiecīgo nodaļu,» tā E.Šalājeva, piebilstot – tā kā Jelgava ir salīdzinoši tuvu Rīgai, eksāmens ar «automātu» mūsu pilsētā varētu tikt organizēts, ja pieteiktos vismaz trīs, pieci cilvēki, kuri vēlas iegūt autovadītāja apliecību ar 78. ierobežojumu kodu, kas ļauj vadīt mašīnu tikai ar automātisko ātrumkārbu.
Kā norāda instruktors Jānis Batņa, kurš Jelgavā nodrošina braukšanas apmācību ar automašīnu, kas aprīkota ar automātisko ātrumkārbu, pašlaik lielākais klupšanas akmens ir tieši maldīgā informācija, kas izskanējusi saistībā ar iespēju Jelgavā nokārtot eksāmenu ar «automātu». «Cilvēki interesējas par iespēju mācīties braukt ar «automātu», daži arī vairākas reizes izbrauc, bet līdz eksāmenam neviens tā arī nav ticis, jo CSDD viņiem paskaidrots, ka braukšanas eksāmens būs jākārto Rīgā un to nevarēs nokārtot Jelgavā,» lielāko problēmu atklāj J.Batņa. «Taču interese ir, un, ja vien cilvēki būtu pārliecināti, ka eksāmenu varēs nokārtot Jelgavā, šī lieta aizietu,» tā viņš.
Iespēju kārtot eksāmenu B kategorijas vadītāja apliecības iegūšanai braukšanai ar automātisko ātrumkārbu CSDD nodrošina kopš pagājušā gada augusta, un braukšanas eksāmeni līdz šim notikuši Rīgā, Daugavpilī un Liepājā, informē LETA.
CSDD rīcībā pagaidām ir tikai viena automašīna, kas nodrošina iespēju nokārtot braukšanas eksāmenu ar mašīnu, kurai ir automātiskā pārnesumkārba, un tā pēc pieprasījuma dodas uz CSDD nodaļām, kas sniedz vadītāju kvalifikācijas pakalpojumus, nodrošinot iespēju kārtot eksāmenu iepriekš nokomplektētai cilvēku grupai.
Šādā gadījumā eksāmena kārtība un cena neatšķiras no ierastās procedūras un izmaksām, taču braukšana jākārto ar auto, kas aprīkots ar automātisko ātrumkārbu, un sekmīga eksāmena rezultātā jaunais vadītājs saņem apliecību ar 78. ierobežojumu kodu, kas nodrošina tiesības vadīt transportlīdzekli tikai ar automātisko pārnesumkārbu. Minētais kods ir vienāds visās ES dalībvalstīs, tādēļ ar šādām tiesībām ir iespēja vadīt auto arī ārpus Latvijas. Savukārt, ja šis vadītājs vēlāk vēlēsies vadīt auto ar mehānisko pārnesumkārbu, tad CSDD būs jānokārto attiecīgais braukšanas eksāmens bez autoskolas kursu apmeklēšanas un jāapmaina tiesības.
Latvijā patlaban ir jau 137 autovadītāji, kuriem ir tiesības vadīt tikai ar automātisko pārnesumkārbu aprīkotus vieglos spēkratus. Statistika liecina, ka apmēram 70 procenti vadītāju Latvijā, kuriem ir tiesības vadīt spēkratu ar automātisko ātrumkārbu, ir sievietes, savukārt vislielākais šādu tiesību īpašnieku īpatsvars ir cilvēki vecuma grupā līdz 30 gadiem, norāda LETA.
Jāpiebilst, ka februāra sākumā CSDD eksāmens ar «automātu» notika Liepājā un pirms tam Liepājas nodaļā topošajiem autovadītājiem bija iespēja veikt iepriekš plānotu braukšanas iemaņu pārbaudes braucienu. Tā ir iespēja brīvprātīgi kārtot B kategorijas braukšanas eksāmenu «izmēģinājuma režīmā» un pēc tam saņemt skaidrojumu no inspektora par pieļautajām kļūdām un neprecizitātēm, kā arī saņemt protokolu ar vērtējumu.
Foto: Ivars Veiliņš