22.8 °C, 3 m/s, 55.9 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāAtbalsta tālrunis sniedz ne vien psiholoģisku, bet arī informatīvu palīdzību
Atbalsta tālrunis sniedz ne vien psiholoģisku, bet arī informatīvu palīdzību
04/08/2017

Kopš 2016. gada 1. janvāra Latvijā darbojas atbalsta tālrunis noziegumos cietušajiem 116006 – tā mērķis ir sniegt bezmaksas psiholoģisko un informatīvo palīdzību personām, kuras cietušas no noziedzīgiem pāridarījumiem. «Analizējot pusotra gada kopējo statistiku, var secināt, ka vidēji nedēļā saņemam 40 zvanus. Jāuzsver, ka tālrunis ir anonīms un mēs neprasām norādīt zvanītāja atrašanās vietu, ja vien persona pati sarunas gaitā to neatklāj. Taču, apkopojot datus par tiem zvanītājiem, kuri izvēlējušies atklāt savu atrašanās vietu, iespējams konstatēt, ka tālruņa darbības laikā no Jelgavas saņemti gandrīz 4 procenti zvanu,» stāsta atbalsta tālruņa pārstāvis Ivars Livdāns.

Atbalsta tālruni apkalpo krīžu un konsultāciju centra «Skalbes»
darbinieki, kuri pastiprināti papildina juridiskās zināšanas par
cietušo tiesībām, lai varētu sniegt ne vien psiholoģiskus un
emocionālus ieteikumus, bet arī lietišķu informāciju par cietušo
tiesībām un valsts iestādēm, kurās vērsties attiecīgajā situācijā.
«Visbiežāk nākas sniegt padomus par Kriminālprocesa likumu – ir
gadījumi, kad process jau ir ierosināts, un ir situācijas, kad vēl
nav. Pirmajā gadījumā cilvēki zvana, paužot neapmierinātību ar
policijas darbinieku vai citu procesa virzītāju darbu, bet otrajā –
mēs cenšamies iedrošināt cilvēku vērsties attiecīgajās tiesību
aizsardzības iestādēs, lai panāktu atbilstošu savu aizskarto
tiesību aizsardzību,» papildina I.Livdāns. Tēmas, par kurām cilvēki
visvairāk interesējas, ir ekonomiskie noziegumi, noziegumi pret
īpašumu (krāpšanas, zādzības, laupīšanas), noziegumi pret dzīvību
un veselību (miesas bojājumi, slepkavības), huligānisms, ceļu
satiksmes negadījumi un citas. «Aktuālāko zvanu tematu vidū
nemainīgi savu nozīmīgumu saglabā vardarbība, kas veido 27
procentus no konsultāciju kopskaita,» norāda atbalsta tālruņa
noziegumos cietušajiem pārstāvis.

I.Livdāns skaidro, ka pārsvarā zvana cilvēki, kuri paši ir
saskārušies ar noziedzīgiem pāridarījumiem un ir no tiem cietuši,
tomēr tāpat pietiekami daudz tiek saņemti zvani arī no personām,
kas ir nobažījušās par saviem tuviniekiem. «Nereti mēs, izvērtējot
situāciju, lūdzam tuvinieku informēt cietušo par mūsu tālruni, lai
viņš pats varētu saņemt konsultāciju un uzdrošinātos spert visus
nepieciešamos soļus savu tiesību aizsardzībā,» tā atbalsta tālruņa
pārstāvis. Zvani uz atbalsta tālruni tiek saņemti no visiem
Latvijas novadiem – visvairāk no Rīgas iedzīvotājiem.

Uz atbalsta tālruni noziegumos cietušajiem 116006 var zvanīt
katru dienu no pulksten 7 līdz 22, respektīvi, 15 stundas
diennaktī. «Palīdzības tālrunis darbojas anonīmi – konsultanti
nejautā nedz zvanītāja personas datus, nedz arī atrašanās vietu.
Tāpat konsultanti paši par noskaidroto informāciju neziņo citām
iestādēm – vien tad, ja saskata tādu nepieciešamību. Cietušajai
personai tiek ieteikts pašai vērsties policijā, pie ārsta vai
citur,» papildina I.Livdāns.

Atbalsta tālrunis noziegumos cietušajiem ir pieejams bez maksas
– tā darbību atbalsta Latvijas Republikas Tieslietu ministrija.

Foto: amizanti.lv