21.6 °C, 1.8 m/s, 72.2 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāAtklāj klasi čigānu tautības bērniem un atbalsta centru viņu vecākiem
Atklāj klasi čigānu tautības bērniem un atbalsta centru viņu vecākiem
30/09/2011

«Man ir septiņu klašu izglītība, jo tēvs īsti negribēja, ka mācos. Taču es saprotu, cik svarīga mūsdienās ir izglītība, lai cilvēks kaut ko varētu sasniegt savā dzīvē, tāpēc esmu nolēmis darīt visu iespējamo, lai mani bērni būtu izglītoti,» saka Felikss Gindra, kura dēls Artūrs sācis mācības multikulturālās klases piecgadnieku grupā.

Sintija Čepanone

«Man ir septiņu klašu izglītība,
jo tēvs īsti negribēja, ka mācos. Taču es saprotu, cik svarīga
mūsdienās ir izglītība, lai cilvēks kaut ko varētu sasniegt savā
dzīvē, tāpēc esmu nolēmis darīt visu iespējamo, lai mani bērni būtu
izglītoti,» saka Felikss Gindra, kura dēls Artūrs sācis mācības
multikulturālās klases piecgadnieku grupā.

Šodien svinīgi tika atklātas
labiekārtotās piecgadnieku un sešgadnieku klases telpas Jelgavas 4.
pamatskolā, kur latviešu bērnu grupiņās integrēti romu tautības
bērni, kā arī durvis vēris čigānu vecāku un senioru atbalsta
centrs. Šīs aktivitātes īstenotas projekta «Skola un sabiedrība
čigānu bērnu iekļaušanai» gaitā.

Artūrs ir viens no diviem čigānu
tautības bērniem, kurš pirmsskolas grupiņā mācības sācis kopā ar 22
latviešu bērniņiem. «Čigānu bērni ir mazliet citādāki, bet mēs visi
draudzējamies. Mums ļoti patīk, ka nodarbībās mēs dziedam čigānu
dziesmas, iemācāmies vārdus čigānu valodā,» saka sešgadnieces
Elizabete Kuprēviča un Emīlija Zariņa, kuras mācās kopā ar četriem
čigānu tautības bērniem. Un to, ka bērni pēc cilvēkiem nespriež pēc
tautības, apliecina arī grupiņas audzinātāja Ilze Zajankovska.
«Mācoties kopā ar latviešu bērniem, čigānu bērni iepazīst mūsu
kultūru, un otrādi. Tas noteikti ir pozitīvi, jo viss labais, ko
vienas tautības bērni skolā uzzina par otras tautības bērniem,
veicina sapratni, jo viņi savu pieredzi iznes ārpus skolas sienām,
runā par to ar vecākiem,» uzskata skolotāja.

Šogad strādāt multikulturālajā klasē,
kur piecdadnieku un sešgadnieku grupā mācās pa 24 bērniem katrā,
viņai palīdz romu tautības skolotājas palīdze Dana Dižus. «Nevar
nenovērtēt tās priekšrocības, ko paver Danas klātbūtne grupiņā,
īpaši jau, runājot par čigānu bērniņiem – bērni jūt, ka tepat
līdzās, skolā, ir kāds no savējiem, tāpēc kļūst atvērtāki. To
apliecina arī mazā Ailanda pieredze – pagājušajā gadā, sākot
apmeklēt piecgadnieku grupiņu, zēns bija ļoti noslēgts, daudz ko
viņš nesaprata un negribēja darīt, taču šogad ar viņu dzimtajā
valodā aprunājās Dana, un viņš kļuva drošāks, sadraudzējās ar
grupiņas bērniem, un tagad viņš ir skaļākais dziedātājs!» stāsta
I.Zajankovska.

Iespēju strādāt par skolotāja palīdzi
ļoti novērtē pati Dana. «Manā ģimenē izglītība vienmēr bijusi
svarīga – esmu ieguvusi 1. līmeņa augstāko izglītību tūrisma jomā,
bet kopš pavasara iesaistījos dažādās apmācībās, lai kļūtu par
skolotāja palīgu,» tā Dana, neslēpjot, ka, kaut 4. pamatskolā
strādā tikai kopš septembra, bērni viņas sirdī iemājojuši uz
palikšanu. «Ir forši iesaistīties mācību procesā un redzēt, ka
manas tautības bērni mācās, ka viņu vecāki vēlas, lai bērni iegūst
izglītību,» saka Dana.

Viņa arī atzinīgi novērtē atklāto čigānu
vecāku atbalsta centru: «Nereti gadās tā, ka bērns no skolas
vecākiem atnes lapiņu, uz kuras uzrakstīts, kas jāizdara, bet
vecāki neprot lasīt. Tādās reizēs neveidojas dialogs starp vecākiem
un skolu, un zaudētāji ir čigānu bērni. Tagad ar katru vecāku
aprunājos individuāli, izskaidroju visus jautājumus, un ieguvēji
esam mēs visi. Un ne tikai bērni, bet arī vecāki skolā jūtas
gaidīti.»

«Man ir prieks, ka mana meita var
mācīties šajā grupiņā – es jūtu, ka viņa šeit jūtas labi, ka viņa
draudzējas ne tikai ar savas, bet arī latviešu tautības bērniem.
Tas viņai noteikti dzīvē palīdzēs daudz vairāk sasniegt,» saka
Diānas mamma Santa Sunīte.

Jāpiebilst, ka projektu «Skola un
sabiedrība čigānu bērnu iekļaušanai» kopš februāra īsteno
Izglītības iniciatīvu centrs sadarbībā ar Jelgavas Izglītības
pārvalde. Projekta mērķis ir sekmēt čigānu (romu) bērnu iekļaušanu
un integrāciju vispārējās izglītības sistēmā un viņu ģimeņu, īpaši
čigānu senioru, integrāciju sabiedrībā, veicinot sadarbību un
starpkultūru dialogu sociālo atšķirību samazināšanai.

Foto: Ivars Veiliņš