4.1 °C, 3.1 m/s, 96.2 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāAutomašīna – nākamais pirkums pēc sava mājokļa
Automašīna – nākamais pirkums pēc sava mājokļa
24/04/2008

Pašlaik dīleri Jelgavā piedāvā iegādāties sešu marku – «Peugeot», «Lada», «KIA», «Ford», «Renault» un «Dacia» – automašīnas. Šogad to klāstu varētu papildināt «Toyota» autosalons. Dīleri atzīst, ka plašāks klāsts veicina gan konkurenci, gan patērētājiem nodrošina lielākas izvēles iespējas. «Atliek vēlēties, lai cilvēku ienākumi pieaugtu un viņi varētu atļauties iegādāties jaunas automašīnas ar tik patīkamo jauna auto auru.» Ekonomiskā situācija gan ieviesusi savas korekcijas, un auto tirdzniecības apjomi gandrīz visu marku tirgotājiem ir ievērojami sarukuši.

Anna Afanasjeva

Pašlaik dīleri Jelgavā piedāvā iegādāties sešu marku –
«Peugeot», «Lada», «KIA», «Ford», «Renault» un «Dacia» –
automašīnas. Šogad to klāstu varētu papildināt «Toyota» autosalons.
Dīleri atzīst, ka plašāks klāsts veicina gan konkurenci, gan
patērētājiem nodrošina lielākas izvēles iespējas. «Atliek vēlēties,
lai cilvēku ienākumi pieaugtu un viņi varētu atļauties iegādāties
jaunas automašīnas ar tik patīkamo jauna auto auru.» Ekonomiskā
situācija gan ieviesusi savas korekcijas, un auto tirdzniecības
apjomi gandrīz visu marku tirgotājiem ir ievērojami
sarukuši.

Martā valstī reģistrēti 1885 jauni auto jeb par 32 procentiem mazāk
nekā šajā mēnesī pērn. Savukārt pirmajā ceturksnī kopumā
reģistrētas 5934 jaunas automašīnas, tas ir, par ceturto daļu mazāk
nekā pērn. Jelgavā reģistrēts mazāk nekā 100 automašīnu.
Speciālisti atzīst, ka ievērojamais sarukums uz pēdējo gadu fona
nav kritisks. Zināmā mērā situāciju var vērtēt pat pozitīvi, arī
auto tirgotāji piekrīt, ka pagājušā gada tempi bija pārlieku
strauji. Uz tirdzniecības apsīkuma fona šogad atsākusies kādreizējā
Latvijas auto tirgus līdera – «Lada» – renesanse. Pirmajā ceturksnī
valstī reģistrētas 144 jaunas šīs markas mašīnas, kas ir teju par
400 procentiem vairāk nekā šajā laikā pērn. Speciālisti auto vērtē
kā vienkāršu, bet visai praktisku modeli, kas maksā nepilnus 5000
latus. Pieņemams risinājums tiem, kam nepieciešams lēts
pārvietošanās līdzeklis.
Tomēr kopumā nav piepildījušās prognozes, ka smagajos ekonomikas
apstākļos pieaugs lielākajai pircēju daļai pieejamais mazās klases
automašīnu segments. 2005. gadā tas veidoja 14,9 procentus no jauno
auto tirgus, bet šā gada martā sarucis līdz 12,8 procentiem. Toties
jūtami – no 19,7 procentiem 2005. gadā līdz 25,7 procentiem šajā
martā – pieauguši apvidus auto SUV klases tirdzniecības apjomi.
Populārākie šīs klases modeļi šogad ir bezceļu milzis «Toyota
Landcruiser» un «Honda CRV». Tas atgādina par nepilnībām auto
nozares normatīvajos aktos un uzskatāmi pierāda mūsu ceļu kritisko
stāvokli.

Mašīnas pirks,
kājām
nestaigās
SIA «Enro» valdes locekle Biruta Ribaka atzīst, ka situācija jauno
auto tirdzniecībā mainījās pagājušajā vasarā. Nav tā, ka mašīnas
vispār nepērk. Lielākoties to dara juridiskās personas, iedzīvotāji
– retāk. Sarucis pieprasījums pēc modeļiem ar lielāku cenu, vairāk
pērk vidējās klases mašīnas – liecina novērojumi «Peugeot»
autosalonā, kam šovasar apritēs pieci gadi. Mēnesī pašlaik tajā
pārdod četras piecas mašīnas, labākajos laikos bija vidēji
deviņas.
«Nozarē strādājam no 1994. gada. No 2004. gada vairs nevar
prognozēt, kurā mēnesī mašīnas pērk vairāk. Tagad nevar teikt
darbiniekiem: nostrādājiet kārtīgi novembrī un decembrī, jo
janvāris nāks ar zināmām «Bonifācija brīvdienām»,» atklāj
B.Ribaka.
SIA «Intransserviss» tirdzniecības menedžeris Juris Līcis arī
neslēpj, ka tirdzniecības apjoms sarucis reizes trīs. Klienti šajā
laikā lielākoties lūkojas ekonomiskās klases mašīnu virzienā. Visi
darījumi galvenokārt notiek, izmantojot līzinga pakalpojumus.
Savukārt Tatjana Popova no «Karpoviča automobiļu komerckompānijas»
ir apmierināta, ka uz vispārējā apsīkuma fona aug noiets «Lada»
automašīnām. Jelgavā tās pieejamas no šā gada sākuma. Arī «KIA»
nevarot runāt par samazinājumu valstī – šīs markas pārdošanas
apjoms palielinājies par vienu procentu. Viņa, norādot uz
komercnoslēpumu, gan neatklāj šā gada pārdošanas apjomus Jelgavā.
Pērn klienti te iegādājušies 67 «KIA» markas auto, vēl pirms gada –
30. Esot samazinājies luksus auto realizācijas apjoms, bet vidējai
klasei pieprasījums saglabājas. Būtiski, ka korejiešu markas auto
ražotājs nodrošina ievērojamu – septiņu gadu – garantiju. Tāpat
standarta aprīkojumā ietilpst tas, ko citi piedāvā kā papildu
bonusus. T.Popova uzskaita priekšrocības un pauž pārliecību, ka
cilvēki automašīnas turpinās pirkt un kājām nestaigās: «Mašīna ir
otrais pirkums pēc nekustamā īpašuma, un automašīnu tirgus būs
pēdējais, kas apstāsies.»
Viņa atzīst, ka Meiju ceļā nav «aizgājusi» «Ford» auto
tirdzniecība, tomēr labi, ka tā Jelgavā saglabājusies Aviācijas
ielā. Savukārt SIA «Auto fans» jaunajā salonā Atmodas ielā šogad
varētu piedāvāt «Toyota» markas spēkratus. Uzņēmuma valdes loceklis
Ziedonis Jacevičs stāsta, ka pašlaik turpinās diskusijas par
tirdzniecības nosacījumiem. Proti, šīs markas mašīnas varētu tirgot
kaut tūlīt, ja salons vispirms tās iegādātos. Apstākļos, kad
200 000 latu izlietoti jaunu rezerves daļu iegādei apjomīgajai
noliktavai, tas nav vienkārši. Uzņēmums vēlas panākt, ka mašīnas
salonā varēs izvietot bez iegādes. Salons saņēmis piedāvājumu
nodarboties ar korejiešu auto «Hyndai», «KIA» un «Ssang-Yong»
pārdošanu, bet pagaidām atturējies.

Mīnusu īlens no maisa
nelien, bet blusas var atrast
Jelgavas auto dīleriem Rīgas tuvums nozīmē mīnusu – potenciālie
pircēji nereti brauc uz galvaspilsētu. Uzsākot darbību, to
dzirdējis ne viens vien auto tirgotājs. Mūsu pilsētā jaunās mašīnas
vairāk sāka piedāvāt, kad pieauga auto realizācijas apjomi. Tajā
pašā laikā ne viens vien šejienes dīleris itin veiksmīgi par
klientiem pacīnījies ar Rīgas kolēģiem. «Viss atkarīgs no tā, kā
klientam sevi pasniedz. Vai visu uzmanību velta tikai viņam, vai
arī uzmanības pietrūkst. Ir arī klienti, kam liekas, ka, pērkot
jaunu mašīnu, visam salonam, ieraugot viņu, ir jāklanās un jāstaigā
uz pirkstgaliem,» pieredzē dalās B.Ribaka, piebilstot, ka galējības
un pārspīlējumi nav labākais sabiedrotais, jābūt līdzsvaram.
J.Līcis stāsta – dažkārt klienti maldīgi domā, ka Jelgavā cenas ir
augstākas nekā Rīgā. Tāpat ir klienti, kas spriež, ka te var
iegādāties tikai apskatei izvietotos modeļus. Arī tā nav tiesa –
pircējiem pieejams viss, kas atrodas noliktavā. Dīleri piekrīt, ka
šodien cilvēki pirkumam gatavojas – atnāk vienreiz, otrreiz, un
tikai trešajā reizē darījums notiek. Zināma, bet ne noteicošā loma
ir piedāvātajām akcijām. «Atkarīgs no tā, ko klientam tajās
piedāvā. Ja klāt nāk KASKO apdrošināšana vai lielas atlaides, tas
cilvēkus piesaista, bet neteikšu, ka īpaši,» stāsta B.Ribaka.
Katram par akcijām jābūt savam viedoklim. Dzirdot reklāmas, ir
vērts pajautāt, kāpēc. Ir vērts pārliecināties, cik īsta šī akcija
ir, jo veikalos nereti nākas saskarties, ka tā ir nosacīta – pirms
tās preču cenu palielina un tad izsludina atlaides. Arī automašīnu
pārdošana šajā ziņā nav izņēmums. Tiesa, parasti piedāvājums ir
skaisti noformulēts un mīnusu «īlens» nekur īsti no maisa ārā
nelien. Tomēr savas «blusas» arī var atrast.
Līdzīgi kā citām precēm, arī jaunajām automašīnām samazinās
kalpošanas laiks. Ražotāji to īpaši gan neatklāj, tomēr kuluāros
figurē septiņu gadu normālas ekspluatācijas termiņš. Rūpnīcas
garantijas standarta laiks ir trīs gadi, daži ražotāji, kā «KIA»,
piedāvā visus septiņus gadus. B.Ribaka norāda, ka Arābu Emirātos,
piemēram, uzskata, ka jau trīs gadus kalpojusi mašīna ir ļoti veca.
Mūsu labklājību ar attīstītajām valstīm, kur nu vēl ar Arābu
Emirātiem, grūti salīdzināt. Tiesa, tajā pašā laikā pat uz vecās
Eiropas labklājības valstu fona izceļamies ar pārlieku dārgu un
prestižu auto īpatsvaru. Kad uz otrā modeļa golfu daudzi skatās kā
uz antikvāru lietu, īsti vecu mašīnu pie mums nemaz tik daudz nav.
Pārsvarā ir 10 – 12 gadus vecas un jaunākas, tomēr liela daļa
iedzīvotāju mašīnu nevar atļauties vispār.
Dīleri atzīst, ka tagadējās mašīnas 20 gadus vairs nekalpo, pēc
desmit gadu ekspluatācijas seko utilizācija. Kalpošanas laiku
ietekmē braukšanas stils un auto uzturēšana.

Kad klientu neinformē,
var sekot «trādi rīdi»
Jauno auto pircēji kā negatīvu vērtē to, ka garantijas laikā mašīna
piesaistīta vienam konkrētam servisam, nereti pakalpojums ir
jāgaida. Turklāt vai ik reizi, veicot garantijas apkopi, meistari
konstatējot visādus papildu trūkumus, par ko papildus jāmaksā
pieklājīgas summas, bet skaidru pamatojumu ne vienmēr izdodas
saņemt. Pēc klientu domām, tas garantijas servisiem ir labs naudas
pelnīšanas veids. Dīleri apgalvo, ka ikvienam klientam jau pirms
auto iegādes ir iespēja uzzināt visu par auto apkopēs veicamajiem
pakalpojumiem un izmaksām garantijas laikā. Iespējams, klienti ne
visu par izmaksām noskaidrojuši. Dīleri atgādina, ka uz pirmo
apkopi klients var ierasties jebkurā laikā, bet otrās apkopes laiks
jāsaskaņo, jo prasa lielāku darba patēriņu.
Par papildu maksājumiem dīleri norāda, ka pakalpojumi, kas nav
obligāti garantijas laikā, ir un tiek saskaņoti ar klientu. Ikdienā
notiek dažādi. B.Ribaka stāsta gadījumu ar paziņu, kas iegādājusies
jaunu auto, ko Jelgavā nepiedāvā. «Kādā garantijas apkopē pie
reizes nomainīti arī bremžu kluči. Detaļām piešķirta atlaide, bet
darbiem – ne. Būdama kliente ar raksturu, viņa uzsvērusi, ka
darbības nav saskaņotas – kluču nomaiņa šajā apkopē nebija
paredzēta un īpašniece to neprasīja darīt. Pēc «trādi rīdi» servisā
kluči nomainīti atpakaļ.»
B.Ribaka uzsver, ka šādos gadījumos ar klientu ir jāstrādā,
jāinformē. «Vienmēr prasām klienta tālruņa numuru, lai vajadzības
gadījumā sazinātos. Izmantojam īsziņas, kurās informējam, ka esam
zvanījuši, lai klients nevarētu teikt, ka tas nav darīts. Tas
tāpēc, ka agrāk daudzi vienkārši atbildēja: jūs mums nezvanījāt.
Tagad mēģinām nodrošināties. Pret klientu cenšamies izturēties
labi, bet gadās atklāt arī viņa vainu. Garantijas laikā mašīnā,
piemēram, lietota lētā degviela, un filtrs ir ciet. Reizēs, kad
konstatēta klienta vaina, garantija visu nesedz. Klients toreiz
centās pastāvēt, ka visu ir ievērojis. Prasījām, lai savu rīcību
pierāda ar degvielas uzpildes staciju čekiem,» klāsta B.Ribaka.
T.Popova skaidro, ka garantijas laikā mašīnas piesaista noteiktam
servisam, kurš spēj nodrošināt konkrētā autoražotāja prasības un
nodrošinājis konkrētās markas remonta shēmas. Tā kā tās ir dārgas,
konkurence šo servisu vidū ir tāda, kāda ir.