Kaut arī akciju sabiedrība «Rīgas Starptautiskā autoosta» vēl aizvien uzsver, ka pasažieru pārvadātājiem savus pakalpojumus neuzspiež un tie paši var izvēlēties, vai sadarbību turpināt, saņemti pirmie signāli, kas liecina: autoostas spiestas vairāk domāt par to, kā klientus tomēr noturēt. Viena no iespējām – vasaras mēnešos samazināt maksu par autobusu iebraukšanu autoostā.
Sintija Čepanone
Pieņemtie grozījumi noteikumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtību maršrutu tīklā pasažieru pārvadātāju uzņēmumiem devuši iespējas izvēlēties – turpmāk izmantot vai arī atteikties no autoostu pakalpojumiem. Pirmais šāds precedents mūsu pusē bija reģionālā pārvadātāja SIA «Migar» lēmums no 1. janvāra pārtraukt biļešu tirdzniecību Jelgavas autoostas kasē. Taču līgums par autobusu iebraukšanu autoostā gan pagarināts, jo, kā norāda SIA «Migar» valdes loceklis Aleksandrs Maļko, sabiedriskā transporta pakalpojuma pasūtītājs, šajā gadījumā plānošanas reģions, ar Jelgavas pašvaldību vēl nav saskaņojis citu pieturvietu pasažieru uzņemšanai, taču cer, ka tas ir tikai laika jautājums.
Tikmēr autoosta pasažieru pārvadātājiem plāno piedāvāt izdevīgākus nosacījums līgumā par autobusu iebraukšanu autoostā. Kā skaidro Jelgavas autoosta apsaimniekotāja Rīgas Starptautiskās autoostas Loģistikas daļas vadītāja Elita Lukjanoviča, pašreizējās aplēses liecina, ka iebraukšanas maksu varētu samazināt periodā no 1. aprīļa līdz 31. oktobrim. «Mūsu piedāvātais variants ir maksu par iebraukšanu autoostā samazināt no 2,30 līdz 2 latiem, neieskaitot PVN, lielajiem autobusiem un no 1,80 līdz 1,70 latiem bez PVN vidējas ietilpības autobusiem,» tā E.Lukjanoviča, gan akcentējot, ka šīs izmaiņas attiektos tikai uz vasaras mēnešiem, kad autoostas kopējās uzturēšanas izmaksas ir zemākas. «Samazinājums būtu iespējams, jo vasarā nav nepieciešami tik lieli ieguldījumi teritorijas uzkopšanā, piemēram, to nevajag atbrīvot no sniega, jāsedz apkures izmaksas,» piedāvājumu pamato E.Lukjanoviča, un šāds variants, meklējot kompromisu, arī piedāvāts SIA «Migar», ja uzņēmums atjaunotu biļešu tirdzniecību autoostā. «Taču šo samazinājumu varētu attiecināt arī uz citiem pasažieru pārvadātājiem,» tā viņa, gan uzsverot, ka pārvadātāji var izvēlēties arī citu pieturvietu, nevis autoostu.
SIA «Jelgavas Autobusu parks» (JAP) sadarbību ar Jelgavas autoostu pašlaik turpina gan biļešu tirdzniecībā, gan autoostas izmantošanā, taču uzņēmuma valdes loceklis Pēteris Salkazanovs norāda, ka jebkura iespēja ieekonomēt līdzekļus uz izmaksu samazinājuma ir vērtējuma pozitīvi, jo tas šajos apstākļos ļautu optimālāk strādāt. Savukārt A.Maļko spriež, ka piedāvātais samazinājums pašlaik ir pārāk niecīgs, lai uzņēmums mainītu savu nostāju. «Saskaņā ar likumu pašlaik mēs nevaram atteikties no autobusu iebraukšanas autoostā, taču ceram, ka tomēr tiks atrisināts jautājums par citas pieturvietas ierādīšanu, kas izdevumus ļautu samazināt uz autobusu iebraukšanas maksas, kas, manuprāt, ir neadekvāta. Optimālākais risinājums būtu 3. perons autoostā, kas atrodas uz pašvaldības zemes, un šādā gadījumā pat tiktu apsvērta iespēja atjaunot biļešu tirdzniecību kasēs, kas nodrošinātu lielākas ērtības mūsu pasažieriem,» tā viņš.
Jāatgādina, ka līdz ar grozījumiem Ministru kabineta noteikumos panākts, ka autoostas vairs neatrodas monopolstāvoklī un tām vairāk nākas rūpēties par klientu – pārvadātāju un pasažieru – piesaistīšanu, piedāvājot tiem plašāku un pievilcīgāku pakalpojumu par objektīvākām cenām.