14.8 °C, 3.4 m/s, 83.4 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāBažījas, vai jaunā sistēma neradīs augsni korupcijai
Bažījas, vai jaunā sistēma neradīs augsni korupcijai
14/11/2009

Satiksmes ministrija pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) ierosinājuma izstrādājusi jaunu transportlīdzekļa vadīšanas eksāmena vērtēšanas kārtību. Lai gan CSDD uzskata, ka jaunā kārtība topošā autovadītāja prasmes ļaus izvērtēt pēc būtības, auto instruktori bažījas, vai tā vērtēšanu nepadarīs vēl subjektīvāku un neradīs labvēlīgu vidi korupcijai.

Ilze Knusle-Jankevica

Satiksmes ministrija pēc Ceļu
satiksmes drošības direkcijas (CSDD) ierosinājuma izstrādājusi
jaunu transportlīdzekļa vadīšanas eksāmena vērtēšanas kārtību. Lai
gan CSDD uzskata, ka jaunā kārtība topošā autovadītāja prasmes ļaus
izvērtēt pēc būtības, auto instruktori bažījas, vai tā vērtēšanu
nepadarīs vēl subjektīvāku un neradīs labvēlīgu vidi
korupcijai.

Valsts sekretāru sanāksmē izsludināts Ministru
kabineta noteikumu projekts «Transportlīdzekļu vadītāja tiesību
iegūšanas un atjaunošanas kārtība, kā arī vadītāja apliecības
izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtība», kas paredz
izmaiņas esošajā transportlīdzekļa vadīšanas eksāmena vērtēšanas
sistēmā. Likumprojekts paredz ieviest kompetences vērtēšanas
principus – ja pašlaik par pārkāpumiem eksāmenā piešķir noteiktu
punktu skaitu, tad nākotnē iecerēts vērtēt topošā vadītāja prasmes
kopumā. «Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem, inspektors ne tikai
koncentrēsies uz kļūdām, bet arī izvērtēs, cik tās ir nopietnas un
vai tādu kļūdu pielaišana nākotnē radīs uz ielām bīstamību.
Piemēram, ja eksāmena laikā autovadītājs nepaskatās spogulī, par to
šobrīd pienākas četri soda punkti. Tātad, trīs reizes nepaskatās un
eksāmens nav nokārtots. Savukārt pēc jaunās sistēmas inspektors
varēs izvērtēt, vai konkrētajā situācijā nepaskatīšanas spogulī
tiešām radīja bīstamību un, ja nē, tad šo pārkāpumu varēs
diferencēt kā mazāk smagu,» skaidro CSDD Jelgavas nodaļas vadītāja
pienākumu izpildītājs Aigars Šadurskis. Viņš uzsver – ja cilvēku ir
droši vienu pie stūres laist ielās, viņš tiesības saņems. «Ir arī
cita situācija. Eksāmena laikā noslāpst mašīna un par to pienākas
viens soda punkts. Bet ja autovadītājs ilgi nevar mašīnu
iedarbināt, ilgi stāv un traucē satiksmi, tā ir reāla bīstamība,
kas nākotnē var apdraudēt gan viņu, gan citus satiksmes
dalībniekus,» tā A.Šadurskis. Viņš uzskata, ka tagadējā vērtēšanas
sistēma ir jau novecojusi, savukārt jaunā ļaus novērtēt
autovadītāja prasmes pēc iespējas objektīvāk.

Auto instruktori nav tik pārliecināti, ka
jaunā sistēma garantēs lielāku objektivitāti. «Ja noteikumos netiks
norādīti konkrēti vērtēšanas kritēriji, inspektoru vērtējums paliks
arvien subjektīvāks. Savukārt, jo subjektīvāks vērtējums, jo
lielāka iespēja korupcijai,» uzskata instruktors Ainārs Keišs. Arī
«Autoamatnieka» valdes loceklis Andris Ansons norāda, ka šobrīd
CSDD inspektoriem ir iespējams rīkoties pēc principa: gribēšu –
izlaidīšu, negribēšu – neizlaidīšu. Tomēr viņš atceras , ka
savulaik situācija bijusi vēl trakāka – katrs inspektors ceļu
satiksmes noteikumus traktējis pa savam un gadījies, ka vienādā
situācijā pie viena inspektora eksāmenu noliek, bet pie cita – nē.
«Tagad inspektori noteikumus traktē daudzmaz vienādi,» A.Ansons
piebilst, norādot – par to, cik jaunā sistēma labi vai slikti
strādā, varēs spriest vien tad, kad tā jau kādu laiku
darbosies.

Jāpiebilst, ka šāda vērtēšanas sistēma
darbojas jau šobrīd CSDD piedāvātajos izmēģinājuma braucienos. Te
tiek novērtētas autovadītāja satiksmes noteikumu zināšanas,
satiksmes drošības principu ievērošana, tehniskās iemaņas, atzīstot
tās par labām, vidējām vai sliktām. 

Foto: Ivars Veiliņš