Satiksmes ministrija pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) ierosinājuma izstrādājusi jaunu transportlīdzekļa vadīšanas eksāmena vērtēšanas kārtību. Lai gan CSDD uzskata, ka jaunā kārtība topošā autovadītāja prasmes ļaus izvērtēt pēc būtības, auto instruktori bažījas, vai tā vērtēšanu nepadarīs vēl subjektīvāku un neradīs labvēlīgu vidi korupcijai.
Ilze Knusle-Jankevica
Valsts sekretāru sanāksmē izsludināts Ministru kabineta noteikumu projekts «Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība, kā arī vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtība», kas paredz izmaiņas esošajā transportlīdzekļa vadīšanas eksāmena vērtēšanas sistēmā. Likumprojekts paredz ieviest kompetences vērtēšanas principus – ja pašlaik par pārkāpumiem eksāmenā piešķir noteiktu punktu skaitu, tad nākotnē iecerēts vērtēt topošā vadītāja prasmes kopumā. «Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem, inspektors ne tikai koncentrēsies uz kļūdām, bet arī izvērtēs, cik tās ir nopietnas un vai tādu kļūdu pielaišana nākotnē radīs uz ielām bīstamību. Piemēram, ja eksāmena laikā autovadītājs nepaskatās spogulī, par to šobrīd pienākas četri soda punkti. Tātad, trīs reizes nepaskatās un eksāmens nav nokārtots. Savukārt pēc jaunās sistēmas inspektors varēs izvērtēt, vai konkrētajā situācijā nepaskatīšanas spogulī tiešām radīja bīstamību un, ja nē, tad šo pārkāpumu varēs diferencēt kā mazāk smagu,» skaidro CSDD Jelgavas nodaļas vadītāja pienākumu izpildītājs Aigars Šadurskis. Viņš uzsver – ja cilvēku ir droši vienu pie stūres laist ielās, viņš tiesības saņems. «Ir arī cita situācija. Eksāmena laikā noslāpst mašīna un par to pienākas viens soda punkts. Bet ja autovadītājs ilgi nevar mašīnu iedarbināt, ilgi stāv un traucē satiksmi, tā ir reāla bīstamība, kas nākotnē var apdraudēt gan viņu, gan citus satiksmes dalībniekus,» tā A.Šadurskis. Viņš uzskata, ka tagadējā vērtēšanas sistēma ir jau novecojusi, savukārt jaunā ļaus novērtēt autovadītāja prasmes pēc iespējas objektīvāk.
Auto instruktori nav tik pārliecināti, ka jaunā sistēma garantēs lielāku objektivitāti. «Ja noteikumos netiks norādīti konkrēti vērtēšanas kritēriji, inspektoru vērtējums paliks arvien subjektīvāks. Savukārt, jo subjektīvāks vērtējums, jo lielāka iespēja korupcijai,» uzskata instruktors Ainārs Keišs. Arī «Autoamatnieka» valdes loceklis Andris Ansons norāda, ka šobrīd CSDD inspektoriem ir iespējams rīkoties pēc principa: gribēšu – izlaidīšu, negribēšu – neizlaidīšu. Tomēr viņš atceras , ka savulaik situācija bijusi vēl trakāka – katrs inspektors ceļu satiksmes noteikumus traktējis pa savam un gadījies, ka vienādā situācijā pie viena inspektora eksāmenu noliek, bet pie cita – nē. «Tagad inspektori noteikumus traktē daudzmaz vienādi,» A.Ansons piebilst, norādot – par to, cik jaunā sistēma labi vai slikti strādā, varēs spriest vien tad, kad tā jau kādu laiku darbosies.
Jāpiebilst, ka šāda vērtēšanas sistēma darbojas jau šobrīd CSDD piedāvātajos izmēģinājuma braucienos. Te tiek novērtētas autovadītāja satiksmes noteikumu zināšanas, satiksmes drošības principu ievērošana, tehniskās iemaņas, atzīstot tās par labām, vidējām vai sliktām.
Foto: Ivars Veiliņš