Kaut arī jaunie Ceļu satiksmes noteikumi (CSN) paredz velosipēdistu novirzīšanu no ietvēm uz brauktuvēm, Jelgavā lielākoties ir radīta infrastruktūra, lai velosipēdisti varētu pārvietoties pa īpaši izveidotiem gājēju un velosipēdu ceļiem. Uz tiem noteikta stingra kārtība, kā tiek organizēta satiksme.
Velobraucēji var izmantot ietves tikai atsevišķos gadījumos. Pilsētā šobrīd ir trīs veloceliņi, pa kuriem atļauts pārvietoties tikai velobraucējiem, taču šie noteikumi vēl netiek pilnvērtīgi ievēroti, jo veloceliņus atsevišķos gadījumos izmanto arī gājēji. Aptaujātie jelgavnieki piekrīt, ka liela loma satiksmes drošības nodrošināšanā ir ne tikai satiksmes noteikumu pārzināšanai, bet arī savstarpējai cieņai un sapratnei uz ceļa. Pēc Jelgavas autobraucēju domām, riteņbraucējiem tomēr būtu jāpārvietojas pa ietvēm, lai samazinātu ceļu satiksmes negadījumu iespējamības risku.
Maina noteikumus, lai mazinātu cietušo skaitu
CSN, kuru mērķis ir uzlabot ceļu satiksmes drošību, īpašu uzmanību pievēršot mazaizsargātākajiem satiksmes dalībniekiem – gājējiem un velosipēdistiem –, spēkā ir no šī gada 1. janvāra. Jaunie noteikumi paredz, ka velosipēdistiem ir jāpārvietojas pa tiem paredzēto infrastruktūru, bet, ja tādas nav, – pa brauktuvi vai izņēmuma gadījumā – pa ietvi, kur priekšroka vienmēr dodama gājējiem.
Viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ tika mainīti satiksmes noteikumi, ir ceļu satiksmes negadījumu, kuros iesaistīti velosipēdisti, skaita palielināšanās. Proti, 2014. gadā Latvijā bojā gājuši 13 riteņbraucēji, pērn – 16, tāpat palielinājies arī ievainojumus guvušo skaits. Arī Jelgavā 2014. gadā gājis bojā viens velosipēdists, ievainoti 17, bet pagājušajā gadā traumas guvuši 14 riteņbraucēji.
Jāpielāgojas gājēju ātrumam
Jelgavā par ietvju un brauktuvju infrastruktūru atbildīgās pašvaldības iestādes «Pilsētsaimniecība» vadītājs Māris Mielavs atzīst, ka jaunos CSN vērtē pozitīvi: «Jaunie noteikumi precīzāk nosaka gadījumus, kad velosipēdists drīkst braukt pa ietvi un kad tam ir jāpārvietojas pa brauktuvi. Gadās situācijas, kad, velosipēdistam pārvietojoties pa šaurāku ietvi, tiek traucēta gājēju kustība, kas var radīt gan gājēju, gan velobraucēju neapmierinātību. Priekšroka ir gājējiem, un intensīvas satiksmes apstākļos velobraucējiem jāpielāgojas gājēju pārvietošanās ātrumam.»
Jaunie noteikumi paredz, ka vietās, kur nav izbūvēta atbilstoša infrastruktūra, velobraucējiem jābrauc pa brauktuvi, taču ir izņēmuma gadījumi, piemēram, ja pārvietošanās pa brauktuvi ir apgrūtināta, bīstama vai to neatļauj meteoroloģiskie apstākļi. Tad velobraucējiem jāņem vērā gājēju intereses. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Kvalifikācijas nodaļas speciālists Lauris Kumpiņš atgādina, ka liela nozīme ir pašu satiksmes dalībnieku abpusējai sapratnei un pieklājībai: «Gan gājējiem, gan velobraucējiem pa ietvēm jāpārvietojas tā, lai viens otram netraucētu. Taču jebkurā gadījumā priekšroka ir gājējiem, un velobraucējiem ar to jārēķinās.»
Pilsētas centrā velobraucējus visbiežāk var redzēt uz gājēju un velosipēdu ceļiem, kas tapuši pēdējos gados un ir pietiekami plati, lai pa tiem pārvietotos gan gājēji, gan velobraucēji. Visbiežāk sastopami divu veidu gājēju un velosipēdu ceļi – tādi, kuros stingri noteikts, pa kuru pusi ir jāiet gājējiem un kādā virzienā jāpārvietojas velosipēdistiem, kā arī tādi, kas nenosaka kārtību, kādā tiek organizēta kustība, tāpēc te darbojas solidaritātes princips. Jelgavā velobraucēji jau pazīst, ka sarkani krāsotais bruģis domāts viņiem. Ja tomēr šī kārtība nav stingri noteikta, tad jāņem vērā: CSN 200. punkts nosaka, ka velosipēdu vadītājiem jābrauc pa attiecīgā virziena velojoslu, velosipēdu ceļu vai gājēju un velosipēdu ceļu iespējami tuvāk tā labajai malai.
Jelgavā – trīs veloceliņi
Jelgavā šobrīd ir trīs veloceliņi, pa kuriem var pārvietoties tikai velosipēdisti: Jāņa Čakstes bulvārī, Lielās ielas posmā no Jāņa Čakstes bulvāra līdz Uzvaras ielai un Brīvības bulvāra posmā no Garozas ielas līdz Izstādes ielai. Kā skaidro M.Mielavs, šī brīža pilsētas infrastruktūrā tiek meklēts kompromiss, lai vieta atrastos visiem satiksmes dalībniekiem. «Vairumā gadījumu pilsētas apbūve ļauj mums veidot pietiekami platas ietves, lai pa tām varētu pārvietoties gan gājēji, gan velosipēdisti. Jaunajos būvniecības objektos ļoti rūpīgi tiek izvērtēts, lai tiktu nodrošināta infrastruktūra visiem satiksmes dalībniekiem. Protams, drošākais un ērtākais risinājums ir izveidot atsevišķu infrastruktūru velosipēdistiem un gājējiem, taču tas bieži vien nav iespējams. Atsevišķās ielās jau vēsturiski būves izvietotas tuvu ielai, ieeja ēkās ir tūlīt no ietves vai pat ietves daļā ir izvietoti ieejas pakāpieni un pandusi, līdz ar to izmaiņu veikšana ir ierobežota. Ietve, pa kuru drīkst pārvietoties kā gājēji, tā velosipēdisti, ir kompromiss, lai tiktu nodrošināta droša infrastruktūra visiem satiksmes dalībniekiem un velosipēdistiem nebūtu jāizmanto brauktuve,» tā «Pilsētsaimniecības» vadītājs.
Kaut gan CSN skaidri nosaka kārtību, kādā visiem satiksmes dalībniekiem ir jāpārvietojas pa ielām, gājēju un velosipēdu ceļiem, kā arī ietvēm, liela nozīme ir arī dalībnieku savstarpējai sapratnei un pieklājībai. CSDD maijā uzsāka kampaņu «Pieklājība vieno», kuras laikā transportlīdzekļu vadītāji un gājēji tiek informēti par izmaiņām noteikumos, kā arī viņiem tiek atgādināts par savstarpējo cieņu un sapratni. Īpaša nozīme kampaņā pievērsta tieši velosipēdistu drošībai ceļu satiksmē.
Foto: no JV arhīva