5.7 °C, 2.4 m/s, 43.8 %

Pilsētā

Brokerim par darbu nav jāmaksā
23/01/2010

Arvien izplatītāki gan Jelgavā, gan Latvijā kopumā ir kļuvuši apdrošināšanas brokeri, kuri klientam piemeklē vēlmēm atbilstošāko piedāvājumu. «Klienta ieguvums ir laiks un ietaupītie naudas līdzekļi – lai apstaigātu visas apdrošināšanas kompānijas un iepazītos ar to piedāvājumu, paiet gandrīz diena, bet mēs viņam nodrošinām vienkopus visu kompāniju piedāvājumus,» tā par brokera darbu saka Māris Auziņš, SIA «Apdrošināšanas brokeru sabiedrība «MMZ»» izpilddirektors.

Ilze Knusle-Jankevica

Arvien izplatītāki gan Jelgavā, gan Latvijā kopumā ir
kļuvuši apdrošināšanas brokeri, kuri klientam piemeklē vēlmēm
atbilstošāko piedāvājumu. «Klienta ieguvums ir laiks un ietaupītie
naudas līdzekļi – lai apstaigātu visas apdrošināšanas kompānijas un
iepazītos ar to piedāvājumu, paiet gandrīz diena, bet mēs viņam
nodrošinām vienkopus visu kompāniju piedāvājumus,» tā par brokera
darbu saka Māris Auziņš, SIA «Apdrošināšanas brokeru sabiedrība
«MMZ»» izpilddirektors.

Viņš norāda, ka tikai ļoti mazai Latvijas sabiedrības daļai ir
skaidrs, kas īsti ir apdrošināšanas brokeris un ar ko viņš
nodarbojas. «Galvenais, kas jāpasaka, ir tas, ka brokeris no
klienta naudu par pakalpojumu neņem, jo apdrošināšanas kompānijas
viņam maksā procentus par katru noslēgto līgumu,» norāda M.Auziņš.
Viņš noraida pieļāvumu, ka līdz ar to brokeris ir ieinteresēts
pārdot tās kompānijas polisi, kura viņam vairāk maksā – informācija
par to, cik procentus brokeris saņem par polisi, nav konfidenciāla,
klients var to uzzināt. Lai palīdzētu klientam izvēlēties, brokeri
viņam pastāsta, kā katra kompānija aprēķina atlīdzību un cik ilgā
laikā to izmaksā, iepazīstina ar kompāniju reitingiem, summām,
kādas tās ir izmaksājušas prēmijās, un citu informāciju. Savukārt
SIA «Apdrošināšanas aģentūra «777»» valdes locekle Vija Kugra šo
procesu vienkāršoti salīdzina ar iepirkšanos. «Tas ir tāpat kā ar
iepirkšanos – vai nu cilvēks izvēlas doties uz lielveikalu, vai
staigā pa ielu un ieiet katrā mazajā veikaliņā. Lielveikalā
vienuviet pieejama informācija par to, kas tiek piedāvāts, kas ir
modē, kā arī diezgan īsā laikā var iegādāties visu nepieciešamo.
Brokeri ir kā lielveikals,» tā V.Kugra, piebilstot, ka
apdrošināšanas kompānijas darbinieks, pat zinot, ka konkurentam
attiecīgais produkts ir lētāks, klientam to teikt nedrīkst.
Lai gan gandrīz visas apdrošināšanas kompānijas pakalpojumus
piedāvā arī internetā, M.Auziņš nebaidās, ka brokeriem aptrūksies
darba. Pirmkārt, tāpēc, ka internets nekonsultē, bet cilvēkiem
vajag, lai kāds palīdz orientēties piedāvājumu jūklī, lai kāds cits
to izdara viņa vietā. Otrkārt, pasūtot polisi internetā, tāpat
jādodas uz apdrošināšanas kompāniju pēc zīmoga, jo daudzviet
ārzemēs, īpaši Lietuvā un Polijā, polises bez zīmoga rada liekas
aizķeršanās pāarunās ar policistiem. Treškārt, brokeris paskaidro,
kā rīkoties, ko darīt tad, kad iestājas apdrošināšanas atlīdzības
gadījums. «Šādās situācijās cilvēks parasti ir šokā un viņam
nepieciešams, lai kāds pasaka, kas tieši tagad jādara. Protams, var
jau meklēt internetā vai prasīt paziņām, bet, ja klients
apdrošinājies pie brokera, viņš arī palīdzēs ar padomu un neliegs
konsultāciju,» stāsta brokeris, piebilstot, ka šīs profesijas
pārstāvji klientiem pieejami 24 stundas diennaktī.
Nereti ir tādas situācijas, kad klients izvēlas lētāko piedāvājumu,
neiedziļinoties, kādos gadījumos viņam pienāksies atlīdzība.
Brokera darbs ir paskaidrot, ka, piemēram, apdrošinot nekustamo
īpašumu, nepieciešama arī iedzīves apdrošināšana un civiltiesiskā
apdrošināšana. «Piemēram, ir situācija – dzīvoklī izceļas
ugunsgrēks un, to dzēšot, tiek nopludināti kaimiņi. Ja nav
apdrošināta iedzīve, tad klients saņem atlīdzību tādā apmērā, lai
atjaunotu sienas to iepriekšējā stāvoklī. Savukārt, ja nav
civiltiesiskās apdrošināšanas, tad viņam var nākties segt arī
kaimiņiem nodarītos zaudējumus,» skaidro M.Auziņš.
Lai gan, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, Latvijā
apdrošināšanas brokeris ir samērā jauna profesija, V.Kugra uzskata,
ka brokeru skaits augs, palielināsies arī viņu klientu skaits un
apdrošināšanas kompānijas laika gaitā izvēlēsies strādāt tikai ar
brokeriem – par to liek domāt tas, ka daudzas apdrošināšanas
kompānijas jau sākušas pārstrukturēties un cenšas ietaupīt tieši uz
administratīvo izdevumu rēķina, slēdzot savas filiāles. Arī
apdrošināšanas brokeru sabiedrības «MMZ»» izpilddirektors ir
pārliecināts, ka nākotnē ar apdrošināšanu nodarbosies tikai
brokeri, jo apdrošināšanas kompānijām uzturēt telpas un algot
cilvēkus nebūs izdevīgi.