Portāls www.jelgavasvestnesis.lv saņēma Karīnas vēstuli, kurā gadu un trīs mēnešus vecā dēliņa mamma pauž nozēlu par situāciju, ar kādu pilsētā nākas saskarties, ikdienā pārvietojoties ar bērnu ratiņiem. Visgrūtāk, viņasprāt, šobrīd ir pārvietoties Zemgales prospektā. Jāatgādina, ka šajā vietā notiek būvdarbi, taču būvnieks sola gājēju taciņas stāvoklim būvobjektā pievērst vēl lielāku uzmanību.
Sintija Čepanone
«Jelgavā ir daudzas vietas, kurās ar bērnu ratiem vai nu nemaz nevar tikt iekšā, vai arī rati ir jānes augšā pa trepēm,» raksta Karīna, kā piemēru minot gan Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru, gan mazos «stūra» veikaliņus. Taču viskritiskākā situācija pašlaik, viņasprāt, ir Zemgales prospektā – pārrakto ielu dēļ nokļūšana Zemgales Veselības centrā izvēršas par nopietnu pārbaudījumu. Viņa raksta: «Šī brīža paskats pie dzelzceļnieku slimnīcas ir tīrākās šausmas. Tur ratiem atvēlēts tikai viens ceļš, kurš ir ar dubļiem, lieliem akmeņiem, kā arī ceļa nelīdzenuma dēļ pastāv iespēja, ka pāris posmos rati var nobraukt no tā saucamās «gājēju taciņas». Saprotams, ka lietu mēs neviens nevaram novērst, bet es uzskatu, ka strādniekiem, kas tur veic ceļa remontus, vai pašvaldībai būtu jānodrošina ērta pārvietošanās līdz tik svarīgai vietai kā medicīnas iestāde. Gājēju taciņu varēja pārklāt ar kartona strēmelēm vai uztaisīt tiltiņu, vai arī vienkārši nepārrakt visus piekļuves ceļus vienā laikā. Kāpēc šeit augstāk vērtē visus ceļa darbus, nevis to, kā pilsoņi tiks līdz sev vajadzīgajam punktam?!»
«Mēs atvainojamies visiem, kuriem šobrīd notiekošie būvdarbi jau sagādājuši vai diemžēl arī turpmāk sagādās zināmas neērtības, kādas neizbēgami rodas, ja būvdarbu zonu, kā tas ir šajā gadījumā, nav iespējams pilnībā slēgt gan gājējiem, gan transportlīdzekļiem. Būvnieka pienākums ir veikt pasākumus, lai iedzīvotāju pārvietošanās šādos apstākļos ir maksimāli droša, tāpēc bieži vien, lai nokļūtu konkrētā vietā būvdarbu zonā, iepriekšējo ierasto un ērto maršrutu vietā tiek ieteikti citi,» iepazīstoties ar Karīnas vēstuli, norāda satiksmes termināļa izbūvei nepieciešamās ielu infrastruktūras izveides un sakārtošanas darbu veicējas CBF SIA «Binders» atbildīgais būvdarbu vadītājs Armands Sams.
Viņš gan norāda, ka no vēstules īsti nav saprotams, vai gājēja, lai nokļūtu Zemgales Veselības centrā, izmantojusi Zemgales prospekta posmu tuvāk pilsētas centram, kur šobrīd notiek intensīvi būvdarbi un sakoncentrēta būvtehnika, vai virzienu uz dzelzceļa staciju, kur apmēram 150 metrus no medicīnas iestādes ir gājēju pāreja, līdz kurai var nokļūt pa speciāli norobežotu joslu gājējiem. «Jāatzīst, ka pēc intensīvajām lietavām jebkāda pārvietošanās pa būvdarbu zonu kļuva problemātiska, tāpēc norobežotā gājēju josla tika noklāta ar šķembām, ko pieblietēja. Citi risinājumi šajā vietā diemžēl nebūs pietiekami efektīvi,» tā viņš.
A.Sams skaidro, ka būvnieki saņēmuši lūgumus tuvāk Zemgales Veselības centram ierīkot papildu gājēju pārejas vai tiltiņus. «Taču tam neesam piekrituši tikai viena vienīga iemesla dēļ – gājēju drošība, kas noteikti tiktu apdraudēta vēl vairāk, ja pārvietošanās notiktu tik tuvu zonai, kur šobrīd intensīvi strādā speciālā ceļu būves tehnika un pa kuru gājējiem vispār šobrīd nebūtu jāpārvietojas. Diemžēl darbu karstumā nevaram izsekot, kādu maršrutu nokļūšanai veselības centrā izvēlas katrs gājējs. Aicinām un lūdzam tomēr arī katru pašu izvērtēt apstākļus būvdarbu zonā, pa kuru esam spiesti pārvietoties, un izvēlēties maršrutus, kas šobrīd gājējiem atvēlēti, kā arī ievērot visas būvdarbu zonā izvietotās norādes un brīdinājumus,» tā viņš, akcentējot, ka turpmāk ar vēl lielāku rūpību būvnieki uzmanīs norobežotās gājēju taciņas stāvokli un cer uz pilsētnieku sapratni par to, ka «ielu izbūves teritorija būtībā ir liels būvlaukums, kurā gan būvnieku, gan iedzīvotāju piesardzības un uzmanības nekad nebūs par daudz».
Jāatgādina, ka dzelzceļa stacijas apkaimē tiek īstenots ERAF projekts «Satiksmes termināļa apkalpošanai nepieciešamās ielu infrastruktūras izbūve Jelgavā». Tā gaitā tiek rekonstruēti Zemgales prospekta, Stacijas ielas, Pasta, Jāņa un Palīdzības ielas posmi.
Savukārt invalīdu un viņu draugu apvienība «Apeirons» kopā ar «Babyroom» šovasar plāno pārbaudīt vairākus tūkstošus vides objektu visā Latvijā, tostarp jau apzināti objekti Jelgavā, lai pieejamākos no tiem vēlāk apkopotu mobilajā aplikācijā «Mapeirons». «Ar tās starpniecību būtu daudz vieglāk uzzināt par dažādiem objektiem, kuri ir pieejami un draudzīgi cilvēkiem ar īpašām vajadzībām un māmiņām ar bērnu ratiņiem,» aplikācijas ideju pamato «Apeirona» valdes priekšsēdētājs Ivars Balodis.
Foto: Ivars Veiliņš