5.7 °C, 1.5 m/s, 89.1 %

Pilsētā

Būvuzrauga atbildība – formāla
16/10/2010

Gadījumos, kad nekvalitatīvi paveikta viena vai otra objekta būvniecība, vispirms izskan celtniecības firmas vārds un pēc tam pasūtītāja – it sevišķi, ja pasūtītājs ir valsts vai pašvaldība. Taču praktiski nekad nav dzirdams objekta būvuzrauga vārds, kurš tiešā mērā ir atbildīgs par celtniecības darbu kvalitāti. Vai būvuzraugs objektā ir tikai formāla prasība, ieliktenis, kurš saņem algu, bet par rezultātu neatbild – par to «Jelgavas Vēstnesis» diskutē ar Latvijas Būvinženieru savienības valdes priekšsēdētāju Mārtiņu Straumi.

Kristīne Langenfelde

Gadījumos, kad nekvalitatīvi paveikta viena vai otra
objekta būvniecība, vispirms izskan celtniecības firmas vārds un
pēc tam pasūtītāja – it sevišķi, ja pasūtītājs ir valsts vai
pašvaldība. Taču praktiski nekad nav dzirdams objekta būvuzrauga
vārds, kurš tiešā mērā ir atbildīgs par celtniecības darbu
kvalitāti. Vai būvuzraugs objektā ir tikai formāla prasība,
ieliktenis, kurš saņem algu, bet par rezultātu neatbild – par to
«Jelgavas Vēstnesis» diskutē ar Latvijas Būvinženieru savienības
valdes priekšsēdētāju Mārtiņu
Straumi.      

Celtniecības firma izveido tāmi, nodempingo cenu pašvaldības,
valsts iepirkumu konkursā vai ar pievilcīgu cenu vienkārši iegūst
privāto pasūtījumu, bet vēlāk izrādās, ka darbus nemaz nav spējīga
veikt – nav darbinieku, kas par nodempingotajām cenām būtu gatavi
strādāt, darbu izpildes termiņš kavējas, bet tas mazums, kas
izpildīts, neatbilst nekādiem kvalitātes kritērijiem. Cik dzirdēts,
ka tāmē parādās vieni materiāli, bet objektos izmanto citus;
projektā paredzēts viens risinājums, bet dabā – cits, lēts brāķis.
«Izķert» šādas haltūras ir būvuzrauga tiešais darba pienākums – tad
pasūtītājam nenāktos uzreiz pēc objekta nodošanas ekspluatācijā
secināt, ka jumts tomēr laiž garām, logi šķībi, sienas
plaisā…

Latvijas Būvinženieru savienības mājas lapā sarakstā
apkopoti visi būvuzraudzības speciālisti Latvijā – cilvēki, kas
sevi uzskata par būvuzraugiem un piedāvā savus pakalpojumus.
Patiesi pārsteidz, ka Jelgavā un bijušajā Jelgavas rajonā viņu
skaits sasniedz 117. Cik no šiem speciālistiem jūs kā savienības
priekšsēdētājs būtu gatavs ieteikt pasūtītājam, droši apgalvojot,
ka viņi ir sava amata lietpratēji?

Būšu godīgs – varbūt kādi 20 vai 25 no viņiem arī ir speciālisti ar
augstu atbildības izjūtu, kurus es droši varētu ieteikt. Bet tas
neattiecas tikai uz šiem 117 cilvēkiem. Latvijā kopumā tāds vai
citāds sertifikāts ir vairāk nekā 4000 cilvēkiem, bet, cik no
viņiem ir spējīgi savu darbu veikt profesionāli, ir jautājums.

Vai neiznāk mazliet absurdi – jūsu savienība ir tā, kas
izsniedz šos sertifikātus, bet par kvalitāti jūs galvojat tikai
apmēram piektdaļai no viņiem?

Nejēdzīgi? Jā, tā tas ir, bet mūsu uzdevums ir pārbaudīt šo cilvēku
zināšanas pirms sertifikāta ieguves, taču to, cik atbildīgi
speciālisti viņi būs pēc tam, mēs garantēt nevaram. Protams, ja
mums ir kaut mazākās aizdomas, ka pretendenta zināšanas nav tās
labākās, mēs varam uzlikt viņam uzraudzību uz gadu, taču, ja šajā
laikā nekonstatējam pārkāpumus, viņš turpina strādāt. Tāpat mēs
reaģējam uz katru sūdzību par konkrētu būvuzraugu, taču tādas mums
pārsvarā tagad nāk tikai no tiesām vai KNAB, kur problēmas jau ir
dziļākas nekā tikai būvuzrauga tiešie pienākumi.

Normāli šķistu, ja būvuzraugs kā centrālā figūra objektā ne
tikai ar savu reputāciju, bet arī ar tiesiskām sekām atbildētu par
celtniecības objekta kvalitāti, zem kā viņš pats ir «parakstījies».
Bet kā ir realitātē – vai būvuzraugs nes arī kādu atbildību par
savu darbu? 

Pilnīgi piekrītu – tā tam vajadzētu būt, bet diemžēl realitātē
būvuzrauga atbildība ir tikai formāla. Viņu pat tā īsti nevar
tiesai nodot! Citās valstīs atbildība par celtniecības objekta
kvalitāti vienlīdzīgi sadalīta starp visām pusēm – celtniekiem,
būvdarbu vadītāju, būvuzraugu, ēkas pieņēmējiem ekspluatācijā, bet
mūsu valstī, kā vienmēr, atbildīgos atrast ir grūti. Vēl vairāk –
kamēr mūsu savienība cīnās, lai ieviestu kārtību pašreizējā
sistēmā, valsts nospriedusi, ka būvniecības jomā ir pārāk daudz
birokrātijas, un jaunajā Būvniecības likumā jau piedāvā iestrādāt
normas, kas paredz virkni būvniecības un ekspluatācijas drošības
principu ignorēšanu. Tā, piemēram, konkrētiem speciālistiem vairs
nav plānots prasīt sertifikātu, arī būvuzraugiem. Tad jau sanāk, ka
par būvuzraugu varēs kļūt arī cilvēks bez zināšanām vai par
arhitektu – cilvēks bez apliecinošiem dokumentiem?! Ļoti
vienkāršoti sakot – augsto tiltu pār Daugavu varēs pieteikties
būvēt pretendents, kuram nav nekādas atbilstošas prakses un to
apliecinošs dokuments. Tas ir absurds! Jā, iespējams, to regulēs
nevis likums, bet Vispārējie būvnoteikumi, taču, kamēr mēs neredzam
to kompleksi, nespējam pieļaut, ka šāda likuma redakcija aiziet
tālāk. Tieši tāpēc jau septembrī mēs iesniedzām savu alternatīvo
likuma variantu, un tagad jaunajai Saeimai būs jāskata gan
Ekonomikas ministrijas (EM) sagatavotais, gan mūsējais. Brīžiem
šķiet, ka EM variantā ir bijusi viena vienīga vēlme kaut ko
novienkāršot, nedomājot par sekām, kādas šī vienkāršošana
nesīs.

Jūs sakāt, ka vēl nepieņemtā likuma sekas varam sākt izjust
jau šobrīd.

Tieši tā – ja, piemēram, tas pats būvuzraugs jau padzirdējis, ka
top jaunais likums, kas pret viņu prasības vēl vienkāršos, tad kāda
jēga censties?! Mēs to tiešām izjūtam jau šobrīd – nāk cilvēki
kārtot būvuzrauga sertifikātu, bet zināšanas kļūst arvien vājākas.
Viņi vairs neuzskata, ka jāpārzina būvnoteikumi, jāapgūst konkrētas
zināšanas, pirms ķerties pie darba, jo, iespējams, nākotnē viņiem
to neviens vairs neprasīs. Un tas ir lielākais absurds. Protams,
mēs katru šādu sertifikāta kārotāju vienkārši nepielaižam pie
eksāmeniem.

Nepietika jau ar to, ka likvidēja Valsts būvinspekciju, kura
vismaz kaut kā kontrolēja būvniecības procesu valstī. Tagad sanāk,
ka tas viss nogrūsts uz pašvaldību pleciem un mums izveidojušās 118
– tik, cik pašvaldību, – būvniecības politikas valstī. Par privāto
sektoru vispār nerunājot. Patiesībā tas, kas notiek šobrīd, ir
absolūta devalvācija, ko noteicis brīvais tirgus. Daudzviet
būvuzraugu pieņem darbā formāli, viņam ir vēl vismaz pieci citi
objekti, naudu viņš saņem, bet skrupulozi sekot līdzi celtniecības
gaitai nedz spēj, nedz var. To zina visi, bet reāla darbība neseko.
Un tas lielākais paradokss ir tas, ka būvniecības jomā iesaistītie
ir gatavi pārmaiņām, bet tām nav gatava politiskā vadība valstī.
Jau 2008. gadā mēs izveidojām Latvijas Būvindustrijas sabiedrisko
organizāciju koordinācijas centru, kurā ietilpst projektētāji,
tirgotāji, ražotāji, būvnieki utt. Mūsu galvenais uzdevums ir
izstrādāt vienotus priekšlikumus valdībai, kā risināt iestrēgušo
situāciju būvniecības kvalitātes jomā. Jā, mūsu priekšlikumus
uzklausīja un par labiem atzina gan tā laika ministru prezidents
Kalvītis, gan Godmanis, bet pie uzklausīšanas viss arī
apstājās…

Kā tad tam vienkāršajam cilvēkam iegūt garantiju tam, ka
par viņa naudu celtais objekts būs kvalitatīvs un viņš būs
samaksājis par to, ko bija pasūtījis? Ja skatāmies uz šābrīža
tirgu, tad ir skaidrs, ka «trekno» gadu būvniecības bums jau sen kā
noplacis un šobrīd vienīgais, kas vēl kustas, ir ēku siltināšana.
Taču tieši būvnieku sliktā reputācija un neticība darbu kvalitātei
ir tas, kas atbaida ne vienu vien daudzdzīvokļu namu iedzīvotāju no
izšķiršanās par labu ēkas siltināšanai, arī Jelgavā.

Tā nu tas ir, ka viens neveiksmīgs ēkas siltināšanas gadījums ir
varena antipropoganda siltināšanas programmai vispār. Cilvēki jau
vairs nevar būt droši, ka pie viņiem neatkārtosies tas pats. Tieši
tāpēc, kā jau minēju, mēs cīnāmies, lai atbildību par objekta
kvalitāti vienlīdzīgās daļās uzņemtos visas būvniecībā iesaistītās
puses. Taču, kamēr tas vēl nav valstiski nostiprināts, ir veidi, kā
jau šobrīd iedzīvotāji var nodrošināties. Vienkāršs piemērs – tiek
solīts, ka, nosiltinot māju, ietaupījums par apkuri būs tik un tik
procenti. Tātad ir projektētājs, kurš izstrādājis projektu un
garantējis, ka, šādā veidā nosiltinot māju, jūs saņemsiet tādu
ietaupījumu. Lūdzu – iekļaujiet līgumā punktu, kas paredz, ka
projektētājs dod garantiju savam darbam, bet jūs konkrētu daļu no
izmaksām par projektēšanu sedzat tikai pēc tam, kad jau pēc
nosiltināšanas ēkā ir veikts pirmais termoaudits, kad laukā valda
sals. Šis audits tad arī parādīs, vai projektētāja solītais ir
īstenojies un vai viņš savu naudu godam nopelnījis. Ja projektētājs
nav gatavs parakstīt šādu līgumu, jāsāk šaubīties, vai viņš ir
profesionālis, kurš spēj garantēt sava darba kvalitāti. Un tieši
pēc šādas shēmas var darboties gan ar celtniekiem, gan būvuzraugu,
jo viņiem tieši tāpat ir jāuzņemas atbildība par savu darbu.
Piemēram, Anglijā, ja būvnieks vienu, otru reizi nesasniedz
norādītos rādītājus, viņš uz mūžu tiek izslēgts no būvniecības
biznesa – vienkārši, bet iedarbīgi. Tieši par to arī mēs
iestājamies – viendienīšu firmām un halturšķikiem būvniecības
nozarē nav vietas, bet, kamēr viņus kāds vēl ņems darbā, viņi
pastāvēs un diezin vai kas mainīsies. Lielā mērā tas attiecas arī
uz publiskajiem iepirkumiem, kur bieži vien pietiek piedāvāt
nereāli zemu cenu, lai tikai tiktu pie pasūtījuma. Kas notiks pēc
tam, būvnieku īpaši neuztrauc. Tieši tāpēc mēs jau sen kā
piedāvājam izveidot, piemēram, zvērinātus ekspertus, kuri būtu
tiesīgi sniegt slēdzienu: konkrētā cena ir nodempingota, par tādu
pasūtīto objektu uzcelt nevar, pretendents no konkursa tiek
izslēgts. Tad mums nebūtu jācīnās ar tik nejēdzīgām sekām kā
šodien, kad virkne objektu stāv puspabeigti, bet diemžēl atkal
mūsos
neieklausās.          

Tā perspektīva izklausās diezgan
pesimistiska…

Varbūt tāpēc, ka mēs vairāk runājām par haltūrētājiem un
viendienīšiem, taču skaidrības labad jāsaka, ka ir jau arī valstī
profesionāli projektētāji, būvnieki un būvuzraugi, bet viņi, kā
likums, ir uz izķeršanu. Ļoti bieži, pirms uzsākt kāda objekta
būvniecību, lielas kompānijas lūdz mūsu rekomendācijas vienam vai
otram būvuzraugam. Arī tas ir veids, kā nodrošināties, jo, ja
izvēlēts kāds no mūsu ieteiktajiem profesionāļiem, parasti problēmu
ar kvalitāti nemēdz būt. Tāpat ir jāuzsaka vēl kāda tendence –
pēdējā laikā arvien lielāka interese ir par mūsu organizētajām
apmācībām būvuzraugiem, kurās viņiem ir iespēja paaugstināt
kvalifikāciju. It sevišķi jaunie būvuzraugi labprāt apmeklē šos
kursus – viņi vēlas celt savu kvalifikāciju, jo saskata labas
perspektīvas pretendēt uz būvuzrauga darbu ārzemēs. Bet, protams,
atkal paliek jautājums: kad viņi būs gatavi papildus ieguldīt sevī,
lai kļūtu konkurētspējīgāki nevis kaut kur aiz mūsu valsts robežām,
bet tepat Latvijā…