1.3 °C, 3.4 m/s, 85.2 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāCaur pilsētu diennaktī izbrauc 36 600 automašīnu
Caur pilsētu diennaktī izbrauc 36 600 automašīnu
07/12/2017

Pēdējos gados satiksmes intensitāte pilsētā pieaug – šā gada oktobrī Lielās ielas un Jāņa Čakstes bulvāra krustojumu diennaktī šķērsoja vidēji 36 000 transportlīdzekļu jeb par 7 procentiem vairāk nekā pirms gada. Lai maksimāli efektīvi plānotu satiksmes plūsmu pilsētā, pašvaldība strādā pie kartes izveides ar datiem par ielu noslodzi, lai vēl efektīvāk varētu pielāgot luksoforu signālplānus esošajai transporta plūsmai, tādējādi mazinot sastrēgumu veidošanos pilsētā.

Satiksmes kustības drošības komisijas priekšsēdētājs Jurijs
Strods norāda: pašvaldība nemitīgi uzlabo satiksmes drošību pilsētā
– iespēju robežās sakārto ielas, izmanto adaptīvo luksoforu vadības
sistēmu, kas ļauj pielāgot luksoforu signālplānus esošajai
satiksmes intensitātei, informē sabiedrību par braukšanas
apgrūtinājumiem sociālajos tīklos, izmanto mobilo lietotni «Waze»,
lai autovadītājus brīdinātu par satiksmes ierobežojumiem pilsētā.
«Pateicoties viedajai sistēmai, varētu teikt, ka Jelgavā tādu īstu
sastrēgumu, kādi ir, piemēram, Rīgā vai citās Eiropas pilsētās,
nemaz nav. Šogad pat Ledus skulptūru festivāla laikā, kad trijās
dienās pilsētas centrālo – Lielās ielas un Jāņa Čakstes bulvāra –
krustojumu šķērsoja 112 000 transporta vienību, sasniedzot
līdz šim lielāko transportlīdzekļu skaitu diennaktī – 40 000
–, satiksme netika paralizēta: jā, tā bija lēna, bet ne
apstājusies,» tā J.Strods. Viņš norāda, ka būtiski satiksmi pilsētā
atslogotu vien otrs tilts pār Lielupi, kura izbūvei šobrīd līdzekļu
nav, tomēr pašvaldība domā, kā uzlabot satiksmes kustību un drošību
pilsētā ik dienu.

Pielāgo luksoforu signālplānus

Pašvaldības iestādes «Pilsētsaimniecība» vadītājs Māris Mielavs
norāda, ka pilsētā nemitīgi tiek strādāts pie luksoforu režīmu
savstarpējas koordinācijas, izveidojot tā saukto zaļo vilni, lai
ātri un ērti varētu pārvietoties pa Lielo un Rīgas ielu, Pasta
ielu, Rūpniecības un Atmodas ielu, Raiņa ielu. Taču būtiski
uzsvērt, ka luksoforu sistēma tiek programmēta atbilstoši
normatīvajiem aktiem un ielas parametriem un autovadītājs,
pārkāpjot ceļu satiksmes noteikumus, šo sistēmu izjauc un pats arī
no tā cieš – piemēram, braucot nevis ar 40–50 kilometriem stundā,
bet ātrāk, autovadītājs nespēs iekļauties zaļajā vilnī, un viņam
būs jāstāv pie sarkanā signāla. Tāpat var notikt, ja autovadītājs
krustojumā neapstāsies vai neizbrauks to pēc noteikumiem.

«Luksoforu signālplāns mūsu pilsētā nav nemainīgs – izveidotā
sistēma ļauj to mainīt atkarībā no situācijas. Piemēram, 18.
novembrī, kad svētku pasākumu laikā bija slēgts Lielās ielas posms,
jau iepriekš izstrādājām speciālu signālplānu Akadēmijas ielai,
ļaujot ilgāk braukt transportam pa šo ielu un pie Trīsvienības
baznīcas torņa salāgojot to ar gājēju kustību. Tas ļoti labi
nostrādāja, un autovadītāji uz tilta varēja izbraukt gan pa Jāņa
Čakstes bulvāri, gan pa Akadēmijas ielu, neveidojot sastrēgumus,»
stāsta M.Mielavs.

Ielas platumu mainīt ir grūti

J.Strods norāda, ka pašvaldība iespēju robežās, piesaistot
līdzekļus, cenšas sakārtot infrastruktūru, tomēr jārēķinās ar esošo
pilsētas apbūvi – iespēju paplašināt brauktuves, it īpaši pilsētas
centrā, tikpat kā nav, turklāt, rekonstruējot ielu, jāparedz
infrastruktūra arī gājējiem un velosipēdistiem.

Nākamgad paredzēts rekonstruēt Loka maģistrāli, izbūvējot piecus
rotācijas apļus, kam ir lielāka caurlaides spēja nekā parastajiem
krustojumiem. Plānots sakārtot arī Garozas, Prohorova un Neretas
ielu, un Satiksmes ministrijā iesniegts projekts par Miera un
Aizsargu ielas rekonstrukciju.

Tomēr, lai satiksmi būtiski uzlabotu, pilsētai nepieciešams
alternatīvs ceļš – vēl viens šķērsojums pār Lielupi pilsētas
centrā. «Mūsu vienīgais tilts ir kā sašaurināts pudeles kakls, pa
kuru jāizbrauc visiem, kuri šķērso pilsētu. Šī problēma ļoti
spilgti parādījās 2013. gadā, kad ielu remont­darbu laikā pie
viesnīcas tika atrasts lādiņš. Saskaņā ar drošības prasībām bija
jāslēdz satiksme pār tiltiem. Lai gan tobrīd satiksmes plūsma pa
apvedceļu pieauga, daudzi tomēr neizvēlējās apvedceļu un gaidīja,
kamēr centrā tiks atjaunota satiksme,» norāda Satiksmes kustības
drošības komisijas priekšsēdētājs. Viņš uzsver: vislabākais
risinājums pilsētai būtu otra tilta – Ziemeļu šķērsojuma, kas
Jelgavas ģenerālplānā iekļauts jau kopš 1959. gada, – izbūve,
sadalot esošo satiksmes kustību pār upēm divās plūsmās. Tas ļautu
arī būtiski pārplānot sabiedriskā transporta maršrutus, padarot
ttos pievilcīgākus pilsētniekiem.

«Kad 2000. gadā rekonstruēja tiltu pār Driksu, lai iegūtu
finansējumu no valsts, pašvaldībai bija jāpierāda, ka satiksmes
plūsma pār tiltu ir atbilstoša tam, lai uz tā būtu četras joslas,
kā arī vieta gājējiem un velosipēdistiem. Toreiz šī norma knapi
tika izpildīta, bet šobrīd, redzot, kā pieaugusi satiksmes
intensitāte, ir skaidrs, ka tilta rekonstrukcija bija
nepieciešama,» norāda J.Strods. Viņš uzsver: katram ar satiksmes
organizāciju saistītam jautājumam ir vismaz divas puses, tāpēc ir
jāizsver visi plusi un mīnusi un jācenšas sabalansēt visu satiksmes
dalībnieku intereses, neaizmirstot par visneaizsargātākajiem –
gājējiem ar kustību problēmām.

Izvēlas rekonstruētās ielas

«Pilsētsaimniecības» satiksmes intensitātes dati liecina, ka
visbūtiskāk plūsma pieaug ielās, kas ir sakārtotas, jo braukt pa
tām kļūst ērtāk un drošāk. Piemēram, 2014. gadā pēc rekonstrukcijas
intensitāte Lielajā ielā pieauga par 20 procentiem. Tādi paši
novērojumi ir citās atjaunotajās ielās – Raiņa, Dambja, Akadēmijas,
Atmodas un Rūpniecības.

Tāpat izteikta ir tendence, ka vairāk brauc mācību gada laikā.
Piemēram, Lielās ielas un Jāņa Čakstes bulvāra krustojumu šī gada
jūlijā vidēji diennaktī šķērsoja 33 800 transportlīdzekļu, bet
septembrī – 36 600. «Sākoties mācībām un studijām, šajā
krustojumā satiksmes intensitāte pieauga par 8 procentiem,
salīdzinot ar vasaras mēnešiem,» norāda M.Mielavs. Līdzīga tendence
novērojama pat īsajos skolēnu brīvlaikos – oktobra brīvlaika nedēļā
satiksmes intensitāte Lielajā ielā samazinājās par 9 procentiem,
salīdzinot ar pārējām nedēļām šajā mēnesī.

M.Mielavs uzsver: šobrīd liela nozīme satiksmes intensitātes
pieaugumā Lielajā ielā ir tam, ka Jelgavas Valsts ģimnāzija
pārcelta uz pili, jo tas nozīmē rītos lielāku kā transporta, tā arī
gājēju plūsmu. Īpaši jūtams tas ir pagriezienā uz Pilssalas ielu –
krustojumā esošo neregulēto pāreju šķērso gājēji, tas traucē
nogriešanos uz Pilssalas ielu un vienlaikus arī bremzē visu
satiksmi Lielajā ielā. Intensīva satiksme ir arī darbdienās no
pulksten 16 līdz 18, kad cilvēki atgriežas mājās no dienas gaitām,
tomēr plūsma nav tik liela kā no rīta.

3300 mašīnu stundā

Pīķa stundā – darbdienās no pulksten 7.30 līdz 8.30 – Lielās
ielas un Jāņa Čakstes bulvāra krustojumu izbrauc 9 procenti no
visiem transportlīdzekļiem, kas diennakts laikā to šķērso, un
vidēji tās ir 3300 vienības. Tas ir laiks, kad cilvēki dodas uz
bērnudārziem, skolām, darbu, un visi grib paspēt. Tāpat jāatceras,
ka Jelgava ir arī tranzītceļš uz Rīgu braucējiem no citām pilsētām.
«Kad remontēja A9 šosejas Rīga–Liepāja posmu un tiltu pār Lielupi
Kalnciemā, arī mēs to izjutām, jo daudzi izvēlējās braukt caur
Jelgavu,» norāda M.Mielavs.

Pēc «Pilsētsaimniecības» datiem, ļoti noslogots ir arī Lietuvas
šosejas un Miera ielas krustojums, ko diennaktī šķērso vidēji
16 500 transportlīdzekļu, bet tas skaidrojams ar tranzīta
plūsmu, kas tiek novirzīta pa apvedceļu.

«Pilsētsaimniecība» šoruden iegādājās arī mobilo satiksmes
intensitātes skaitīšanas ierīci – tā jau bija uzstādīta Satiksmes
ielā, kas ir viena no lielākajām pilsētas ielām. Iegūtie dati
liecina, ka šo ielu diennaktī šķērso vidēji 4500 transportlīdzekļu.
Šobrīd mobilā ierīce satiksmes intensitāti skaita Klijēnu ceļā.
«Jelgavā 23 krustojumi ir aprīkoti ar satiksmes intensitātes
uzskaites ierīcēm, bet, kur tādu nav, izmantojam mobilo ierīci, lai
iegūtu pēc iespējas pilnīgākus datus par visu pilsētu,» stāsta
M.Mielavs, piebilstot, ka jaunā ierīce ne vien uzskaita plūsmu, bet
arī spēj atšķirt vieglo, smago automašīnu un velosipēdu. Satiksmes
skaitītājs uzstādīts arī Lietuvas šosejā pie pilsētas robežas. Tas
gan fiksē transportlīdzekļu skaitu, apliecinot, ka satiksmes
intensitāte pieaug, gan arī vidējo braukšanas ātrumu. Diemžēl
daudzi joprojām neievēro atļauto ātrumu.

No iegūtajiem datiem ar laiku plānots izveidot pilsētas
satiksmes intensitātes karti, kas speciālistiem ļaus labāk analizēt
satiksmes izmaiņas ielās. M.Mielavs skaidro, ka karte atvieglotu
luksoforu signālplānu izstrādi, jo parādītu, kurās stundās konkrētā
iela ir visnoslogotākā, kā arī ielu projektēšanas darbus, kur jāņem
vērā smagā un vieglā transporta intensitāte, un tiktu izmantota arī
citos satiksmes plānošanas jautājumos.

Sabiedriskā transporta josla neatmaksātos

Jau kādu laiku tiek diskutēts arī par sabiedriskā transporta
joslas izveidi. SIA «Jelgavas autobusu parks» valdes loceklis Gints
Burks norāda: Jelgavā autobusi ir tādi paši satiksmes dalībnieki kā
ikviens cits – arī autobusus ietekmē negadījumi, luksofori un
dzelzceļa pārbrauktuves. Tomēr atsevišķas sabiedriskā transporta
joslas izveide, kā tas ir, piemēram, Rīgā, viņaprāt, neattaisnotos.
«Mums šāda josla noderētu apmēram divas trīs stundas dienā, kad
satiksme ir visintensīvākā – rītos mēs strēgstam virzienā uz Rīgu,
bet no pulksten 17 – centra virzienā. Savukārt ap pulksten 19
pilsēta jau ir tukša,» tā viņš. Turklāt, ja vienu no divām viena
virziena joslām Lielajā ielā vai uz tilta pārveidotu par
sabiedriskā transporta joslu, pārējā satiksme tiktu novirzīta pa
vienu joslu un kustētos vēl krietni lēnāk nekā tagad.

Izbrauc piecas minūtes agrāk!

«Divi galvenie aspekti, no kā ir atkarīga drošība uz ceļiem, ir
satiksmes organizācija un satiksmes dalībnieku savstarpējās
attiecības. Kopumā braukšanas kultūra Jelgavas ielās uzlabojas,
tomēr, palielinoties satiksmes plūsmai, biežāk rodas dažādas
problēmsituācijas, it īpaši no rītiem, kad visi steidzas. Ja
Jelgavā nebūtu viedās luksoforu sistēmas un pirms padsmit gadiem
sakārtotu tiltu, pilsēta šobrīd stāvētu,» situāciju pilsētā vērtē
Valsts policijas Zemgales reģiona pārvaldes Kārtības policijas
biroja Patruļpolicijas nodaļas priekšnieks Aivars Putniņš.

Lai galamērķī nokļūtu laikā un bez lieka stresa, katram
autovadītājam vajadzētu rūpīgi izvērtēt, kur viņam jānokļūst un pa
kādu maršrutu, lai pīķa stundās iespēju robežās izmantotu mazākas
ielas vai apvedceļu. «Piemēram, braucot no Dobeles puses caur
pilsētas centru līdz A8 šosejai, ir 13,8 kilometri, bet,
nogriežoties pa Atmodas ielu un braucot pa apvedceļu – 19,8
kilometri. Tātad starpība ir seši kilometri, bet, ņemot vērā, ka uz
apvedceļa ir mazāk luksoforu un ir lielāks pieļaujamais braukšanas
ātrums, laika izteiksmē tās varētu būt vien dažas minūtes ilgāk,»
aprēķinājis M.Mielavs, piebilstot: tieši tāpēc atsevišķos posmos
atcelta savulaik ieviestā braukšana pa pilsētu ar ātrumu 70
kilometri stundā – aprēķini liecina, ka, to pašu posmu izbraucot ar
50 kilometriem stundā, laika atšķirība ir salīdzinoši maza, toties
satiksmes drošība būtiski iegūst. Tāpat, ja ir iespējams,
autovadītājiem no mājas vajadzētu izbraukt piecas minūtes agrāk,
īpaši no rīta. «Ik dienu braucu no Romas ielas rajona uz darbu
Meiju ceļā. Izbraucot ap pulksten 7.20, darbā esmu tikai 8, bet,
izbraucot kaut piecas minūtes ātrāk, darbā ierodos 20 minūtes
agrāk. Tas ir viens moments, kad no rītiem ielās sarodas mašīnas,»
novērojumos dalās «Jelgavas autobusu parka» vadītājs.

Rezultātu dod arī policijas klātbūtne – gan redzama, gan
neredzama – uz ielām, kas disciplinē satiksmes dalībniekus, un
radari, kuru darbības zonā sods nav apstrīdams. «Ceļu satiksmes
noteikumus zina visi, bet tik un tā tie tiek pārkāpti – līdz
brīdim, kamēr tas sāk sist pašam pa kabatu,» uzskata A.Putniņš.