Hipotēku bankas Starta programma, ko finansē Eiropas Sociālais fonds, ļauj saņemt aizdevumu līdz 54 000 latu jaunajiem uzņēmējiem, kuri līdz šim ar uzņēmējdarbību nav nodarbojušies, kā arī tiem, kuri sākuši uzņēmējdarbību nesen. Tāpat šī programma piedāvā grantu iespējas un mācības. Līdz šim Latvijā šo programmu jau izmantojuši vairāk nekā 700 uzņēmēju, kopā apgūstot 8,5 miljonus latu. Viņu vidū ir arī tādi, kuri savu biznesu uzsākuši Jelgavā. Cik viegli ir pierādīt bankai savas biznesa idejas dzīvotspēju, saņemt aizdevumu uz izdevīgiem nosacījumiem un sākt attīstīt biznesu?
Egija Martinsone, SIA «Lateko food», bērnu pārtikas «Rūdolfs» ražošana: «Es gan neteiktu, ka tas ir tik vienkārši – aizej uz banku ar ideju un saņem naudu. Tas tomēr ir nopietns darbs, un tikai tad, ja tev ir labi izstrādāts biznesa plāns, kas atspoguļo biznesa reālo potenciālu, var cerēt, ka banka piedāvājumu izskatīs. Taču, tā kā mūsu valstī Starta programma ir praktiski vienīgā iespēja uzņēmējam iesācējam, mēģināt noteikti ir vērts, galvenais – jābūt pārliecībai par savu plānu. Un man tāda bija! Sava biznesa – bērnu pārtikas ražošanas – uzsākšanai saņēmu aizdevumu 17 000 latu apmērā. Vienīgais šīs programmas mīnuss ir: lai gan tiek reklamēts, ka kredīts tiek piešķirts bez ķīlas, realitātē man tomēr ķīla tika prasīta. Un, ja tā, tad ir skaidrs, ka ne katrs būs gatavs un spējīgs šo ķīlu piedāvāt. Vēl jo vairāk, ja biznesa interesēs ir jāapķīlā privāts īpašums. Varbūt manā gadījumā tas bija tāpēc, ka sākotnēji manu biznesa ideju banka novērtēja kā riska grupas projektu. Šodien, kad pagājis jau pusgads, kopš veikalos nopērkama mūsu bērnu pārtika «Rūdolfs», ir skaidrs, ka no riska grupas laikam esam tikuši ārā. Taču jāsaprot, ka tas darbs, kas ieguldīts līdz produkta tapšanai, ir ļoti darbietilpīgs un nopietns. Lai radītu savu Latvijas ekoproduktu – BIO augļu biezeņus bērniem no mūsu pašu bioloģiskām lauksaimniecības izejvielām –, veiksmīgi sadarbojāmies ar Augļkopības institūtu Dobelē, bet šoruden sadarbībā ar LLU Pārtikas tehnoloģijas fakultātes zinātniekiem piedāvāsim jaunus produktus – dārzeņu biezeņus.
Ja pirmajā pusgadā ar savu darbu esam spējuši panākt, ka mūsu produkts jau ir nopērkams tādos lielveikalos kā «Rimi», «Sky», «Stockmann», tad, manuprāt, tas ir labs rādītājs.
Runājot par biznesa attīstību, ir skaidrs, ka ar Latviju vien šādā segmentā ir par maz. Vidēji gadā mūsu valstī piedzimst ap 20 000 bērnu, kas ir mūsu produkcijas galvenie patērētāji, taču, lai veidotu augšupejošu uzņēmējdarbību, tirgus noteikti jāpaplašina. Tieši ar to arī šobrīd nodarbojamies un meklējam eksporta iespējas Krievijā, Lietuvā, Azerbaidžānā, uz Angliju jau esam gatavi nogādāt pirmo pasūtījumu.
Ja šobrīd biežāk sadarbojamies ar saviem partneriem un vairāk pērkam ārpakalpojumus, tad nākotnē domājam arī paši veidot savu ražotni. Kā attīstītos mūsu ideja, ja nebūtu Starta programmas? Tā nekur nepazustu, taču būtu jāmeklē citi attīstības ceļi. Viens gan ir skaidrs – uz tik ātru izaugsmi bez šāda atbalsta mēs cerēt nevarētu. Būtiski, ka šī programma piedāvā arī grantus – neatmaksājamo līdzekļu daļu, kas noteikti ir nozīmīgs atspaids.
Es nevarētu teikt, ka mana pārliecība par savu biznesa ideju laika gaitā būtu mainījusies – gluži pretēji, tā tikai nostiprinās. Vēl jo vairāk, ja produkta radītājs bija pašas dēls Rūdolfs, kurš kā mazulis bija ļoti prasīgs – viņam tika piedāvāts tikai pats labākais. Un kāpēc šo pieredzi nenodot citiem?»
Marta Riekstiņa, SIA «Dominuss», industriālais alpīnisms: «Viss sākās ar manu brāli Gunāru, kurš ir industriālais alpīnists. Protams, viņš bija algots darbinieks, arī es tobrīd biju algota darbiniece, bet cilvēkam pienāk tāds brīdis, kad ir jāizšķiras: tu visu mūžu gribi strādāt kā darbinieks vai radīt ko savu. Man šis signāls bija nepārprotams: es sapratu, ka nespēju akli izpildīt uzdoto – rodas pašai savas idejas, versijas par to, kā vienu vai otru problēmu atrisināt veiksmīgāk, un tad tu saproti, ka vieglāk būtu strādāt, ja pats sev esi noteicējs. Tā arī tapa ideja par sava uzņēmuma dibināšanu. Industriālais alpīnisms ir specifisks bizness, kur pats svarīgākais ir profesionāli darbinieki, profesionāls aprīkojums un darba drošība. Tieši tam arī sākotnēji mēs pievērsām vislielāko uzmanību – mūsu uzņēmumā strādā profesionāli alpīnisti ar septiņu astoņu gadu darba pieredzi. Protams, lai iegādātos profesionālu alpīnistu aprīkojumu, ir nepieciešams finansējums, tāpēc arī tapa pieteikums Starta programmai. Nav tā, ka bez programmas mēs nebūtu izšķīrušies par labu biznesam, bet programma noteikti ļāva justies stabilāk – 6000 latu aizdevums deva iespēju iegādāties aprīkojumu uzreiz un sākt strādāt. Ir pagājis tikai pusgads, kopš darbojamies, un šis ir pirmais mēnesis, kad jūtamies savā biznesā stabili. Citi to varbūt vēl nejūt pēc gada un ilgāk, tāpēc uzskatu, ka tas ir vērā ņemams sasniegums. Muļķīgi domāt, ka atliek nodibināt uzņēmumu un tev jau nauda nāk, – tas ir ļoti smags darbs, kur sevi jāiegulda par visiem 100 procentiem. Mūsu uzņēmumā brālis ir tas, kurš uzrauga alpīnisma darbus, bet es nodarbojos ar mārketingu, pārdošanu, grāmatvedību… Nav viegli, ja neesi profesionālis šajā jomā, bet es daudz mācos, pilnveidoju sevi, un, šķiet, mums izdodas: iegūstam jaunus klientus, mācāmies sevi pārdot. Tas, ko darām, aptver plašu spektru – sākot no logu mazgāšanas, caurteku tīrīšanas, krāsošanas, sniega tīrīšanas līdz celtniecībai augstumā.
Nevar teikt, ka šī joma valstī būtu tukša – darbojas daudz ēnstrādnieku, kuri neievēro darba drošību, nav profesionāli ekipēti, nepilda saistības pret valsti, taču tas ļauj viņiem pakalpojumu piedāvāt lētāk, un ar šādiem konkurentiem ir jāsacenšas – jāpierāda, ka esam labāki, profesionālāki.
Manam brālim ir gadiem uzkrāta pieredze industriālajā alpīnismā, viņš darbu tiešām pārzina. Starp citu – viņš strādāja alpīnistu komandā, kas no Pēterbaznīcas rekonstrukcijai nocēla gaili.»
Ilze Klaušmane, «Beauty Unique», izlejamo smaržu tirdzniecība t/c «Valdeka»: «Tajā brīdī, kad uzsāku savu biznesu, man bija tikai 22 gadi, vēl studēju. Protams, ka tad man nebija nekādu uzkrājumu, finanšu līdzekļu, ko ieguldīt biznesa veidošanā. Sākums? Pavisam vienkāršs! Televīzijā redzēju reklāmu par Hipotēku bankas Starta programmu un sāku interesēties. Aizgāju pie konsultantiem uz banku, guvu pārliecību, ka ir vērts mēģināt, un tā arī viss sākās – pati veidoju biznesa plānu, kārtoju dokumentus un varu apliecināt, ka to tiešām var izdarīt paša spēkiem. Nē, nē, man nav ekonomista, grāmatveža vai biznesa cilvēka izglītības – esmu latviešu valodas un literatūras skolotāja. Un tas jau vien pierāda: ja vien ir laba biznesa ideja, šajā programmā ir vērts startēt arī bez pamatīgām priekšzināšanām biznesā, jo programma piedāvā profesionālu speciālistu konsultācijas, kuri palīdz soli pa solim virzīties uz priekšu. Man ideja par savu biznesu atnāca jau 16 gadu vecumā. Tolaik biju devusies ceļojumā uz Horvātiju – man iepatikās turienes veikaliņi, kuros tirgoja tā sauktās izlejamās smaržas. Tāpat kā pie mums ir veikali «Kolonna», tā viņiem ir šādi izlejamo smaržu veikaliņi. Tas šķita tik feini! Atceros, ka jau tobrīd nodomāju – kāpēc Latvijā kas tāds nevarētu būt?! Tā šī doma par savu smaržu veikalu manī nostiprinājās – zināju, ka pienāks laiks un man būs pašai savs bizness. Starta programma šo iespēju paātrināja, jo tā šobrīd ir vienīgā iespēja mūsu valstī saņemt atbalstu neliela biznesa uzsākšanai. Starta kapitālam man bija nepieciešami 10 000 latu, ko, veiksmīgi aizstāvot savu biznesa plānu, no bankas saņēmu. Tagad jau vairāk nekā pusgadu tirdzniecības centrā «Valdeka» ir atvērts mans smaržu veikaliņš, kur var iegādāties «Nicole cosmetics» aromātu līnijas smaržas. Tās nāk no Horvātijas, un tām pievienotās ēteriskās eļļas rada to īpašo burvību. Es pati ticu šim produktam un ceru, ka tam tic arī mūsu pircēji. Protams, cilvēki ir dažādi, gaumes dažādas. Vienam vajag zīmolu, bet, manuprāt, svarīgāk par vārdu ir pati smarža, kuru tu izvēlies tāpēc, ka tev šis aromāts vienkārši šķiet patīkams. Pagaidām šī ir vienīgā vieta Latvijā, kur iespējams iegādāties šīs smaržas, bet, tā kā bizness nevar stāvēt uz vietas, padomā ir veikala atvēršana arī Liepājā. Patlaban manā nelielajā biznesā strādā trīs cilvēki, bet līdz ar otra veikala atvēršanu noteikti būs nepieciešams pieņemt vēl kādu. Ātri bagāts, protams, nekļūsi, bet ir nodarbošanās, kas patīk un kuru ir vēlme attīstīt, – tieši to man devusi šī bankas programma.»
Sagatavoja Kristīne Langenfelde, foto Anna Būmane un no personīgā arhīva