21.9 °C, 2.4 m/s, 81.4 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāCik viegli ir pierādīt bankai savas biznesa idejas dzīvotspēju?
Cik viegli ir pierādīt bankai savas biznesa idejas dzīvotspēju?
18/08/2012

Hipotēku bankas Starta programma, ko finansē Eiropas Sociālais fonds, ļauj saņemt aizdevumu līdz 54 000 latu jaunajiem uzņēmējiem, kuri līdz šim ar uzņēmējdarbību nav nodarbojušies, kā arī tiem, kuri sākuši uzņēmējdarbību nesen. Tāpat šī programma piedāvā grantu iespējas un mācības. Līdz šim Latvijā šo programmu jau izmantojuši vairāk nekā 700 uzņēmēju, kopā apgūstot 8,5 miljonus latu. Viņu vidū ir arī tādi, kuri savu biznesu uzsākuši Jelgavā. Cik viegli ir pierādīt bankai savas biznesa idejas dzīvotspēju, saņemt aizdevumu uz izdevīgiem nosacījumiem un sākt attīstīt biznesu?

Hipotēku bankas Starta programma, ko finansē Eiropas
Sociālais fonds, ļauj saņemt aizdevumu līdz 54 000 latu jaunajiem
uzņēmējiem, kuri līdz šim ar uzņēmējdarbību nav nodarbojušies, kā
arī tiem, kuri sākuši uzņēmējdarbību nesen. Tāpat šī programma
piedāvā grantu iespējas un mācības. Līdz šim Latvijā šo programmu
jau izmantojuši vairāk nekā 700 uzņēmēju, kopā apgūstot 8,5
miljonus latu. Viņu vidū ir arī tādi, kuri savu biznesu uzsākuši
Jelgavā. Cik viegli ir pierādīt bankai savas biznesa idejas
dzīvotspēju, saņemt aizdevumu uz izdevīgiem nosacījumiem un sākt
attīstīt biznesu?

Oriģinālu produktu rada mazulis

Egija Martinsone, SIA «Lateko food», bērnu pārtikas
«Rūdolfs» ražošana:

«Es gan neteiktu, ka tas ir tik vienkārši – aizej uz banku ar ideju
un saņem naudu. Tas tomēr ir nopietns darbs, un tikai tad, ja tev
ir labi izstrādāts biznesa plāns, kas atspoguļo biznesa reālo
potenciālu, var cerēt, ka banka piedāvājumu izskatīs. Taču, tā kā
mūsu valstī Starta programma ir praktiski vienīgā iespēja uzņēmējam
iesācējam, mēģināt noteikti ir vērts, galvenais – jābūt pārliecībai
par savu plānu. Un man tāda bija! Sava biznesa – bērnu pārtikas
ražošanas – uzsākšanai saņēmu aizdevumu 17 000 latu apmērā.
Vienīgais šīs programmas mīnuss ir: lai gan tiek reklamēts, ka
kredīts tiek piešķirts bez ķīlas, realitātē man tomēr ķīla tika
prasīta. Un, ja tā, tad ir skaidrs, ka ne katrs būs gatavs un
spējīgs šo ķīlu piedāvāt. Vēl jo vairāk, ja biznesa interesēs ir
jāapķīlā privāts īpašums. Varbūt manā gadījumā tas bija tāpēc, ka
sākotnēji manu biznesa ideju banka novērtēja kā riska grupas
projektu. Šodien, kad pagājis jau pusgads, kopš veikalos nopērkama
mūsu bērnu pārtika «Rūdolfs», ir skaidrs, ka no riska grupas laikam
esam tikuši ārā. Taču jāsaprot, ka tas darbs, kas ieguldīts līdz
produkta tapšanai, ir ļoti darbietilpīgs un nopietns. Lai radītu
savu Latvijas ekoproduktu – BIO augļu biezeņus bērniem no mūsu pašu
bioloģiskām lauksaimniecības izejvielām –, veiksmīgi sadarbojāmies
ar Augļkopības institūtu Dobelē, bet šoruden sadarbībā ar LLU
Pārtikas tehnoloģijas fakultātes zinātniekiem piedāvāsim jaunus
produktus – dārzeņu biezeņus.

Ja pirmajā pusgadā ar savu darbu esam spējuši panākt, ka mūsu
produkts jau ir nopērkams tādos lielveikalos kā «Rimi», «Sky»,
«Stockmann», tad, manuprāt, tas ir labs rādītājs.

Runājot par biznesa attīstību, ir skaidrs, ka ar Latviju vien
šādā segmentā ir par maz. Vidēji gadā mūsu valstī piedzimst ap 20
000 bērnu, kas ir mūsu produkcijas galvenie patērētāji, taču, lai
veidotu augšupejošu uzņēmējdarbību, tirgus noteikti jāpaplašina.
Tieši ar to arī šobrīd nodarbojamies un meklējam eksporta iespējas
Krievijā, Lietuvā, Azerbaidžānā, uz Angliju jau esam gatavi nogādāt
pirmo pasūtījumu.

Ja šobrīd biežāk sadarbojamies ar saviem partneriem un vairāk
pērkam ārpakalpojumus, tad nākotnē domājam arī paši veidot savu
ražotni. Kā attīstītos mūsu ideja, ja nebūtu Starta programmas? Tā
nekur nepazustu, taču būtu jāmeklē citi attīstības ceļi. Viens gan
ir skaidrs – uz tik ātru izaugsmi bez šāda atbalsta mēs cerēt
nevarētu. Būtiski, ka šī programma piedāvā arī grantus –
neatmaksājamo līdzekļu daļu, kas noteikti ir nozīmīgs atspaids.

Es nevarētu teikt, ka mana pārliecība par savu biznesa ideju
laika gaitā būtu mainījusies – gluži pretēji, tā tikai nostiprinās.
Vēl jo vairāk, ja produkta radītājs bija pašas dēls Rūdolfs, kurš
kā mazulis bija ļoti prasīgs – viņam tika piedāvāts tikai pats
labākais. Un kāpēc šo pieredzi nenodot citiem?»

«Mans brālis nocēla Pēterbaznīcas gaili»

Marta Riekstiņa, SIA «Dominuss», industriālais
alpīnisms:

«Viss sākās ar manu brāli Gunāru, kurš ir industriālais alpīnists.
Protams, viņš bija algots darbinieks, arī es tobrīd biju algota
darbiniece, bet cilvēkam pienāk tāds brīdis, kad ir jāizšķiras: tu
visu mūžu gribi strādāt kā darbinieks vai radīt ko savu. Man šis
signāls bija nepārprotams: es sapratu, ka nespēju akli izpildīt
uzdoto – rodas pašai savas idejas, versijas par to, kā vienu vai
otru problēmu atrisināt veiksmīgāk, un tad tu saproti, ka vieglāk
būtu strādāt, ja pats sev esi noteicējs. Tā arī tapa ideja par sava
uzņēmuma dibināšanu. Industriālais alpīnisms ir specifisks bizness,
kur pats svarīgākais ir profesionāli darbinieki, profesionāls
aprīkojums un darba drošība. Tieši tam arī sākotnēji mēs pievērsām
vislielāko uzmanību – mūsu uzņēmumā strādā  profesionāli
alpīnisti ar septiņu astoņu gadu darba pieredzi. Protams, lai
iegādātos profesionālu alpīnistu aprīkojumu, ir nepieciešams
finansējums, tāpēc arī tapa pieteikums Starta programmai. Nav tā,
ka bez programmas mēs nebūtu izšķīrušies par labu biznesam, bet
pro­gramma noteikti ļāva justies stabilāk – 6000 latu aizdevums
deva iespēju iegādāties aprīkojumu uzreiz un sākt strādāt. Ir
pagājis tikai pusgads, kopš darbojamies, un šis ir pirmais mēnesis,
kad jūtamies savā biznesā stabili. Citi to varbūt vēl nejūt pēc
gada un ilgāk, tāpēc uzskatu, ka tas ir vērā ņemams sasniegums.
Muļķīgi domāt, ka atliek nodibināt  uzņēmumu un tev jau nauda
nāk, – tas ir ļoti smags darbs, kur sevi jāiegulda par visiem 100
procentiem. Mūsu uzņēmumā brālis ir tas, kurš uzrauga alpīnisma
darbus, bet es nodarbojos ar mārketingu, pārdošanu, grāmatvedību…
Nav viegli, ja neesi profesionālis šajā jomā, bet es daudz mācos,
pilnveidoju sevi, un, šķiet, mums izdodas: iegūstam jaunus
klientus, mācāmies sevi pārdot. Tas, ko darām, aptver plašu spektru
– sākot no logu mazgāšanas, caurteku tīrīšanas, krāsošanas, sniega
tīrīšanas līdz celtniecībai augstumā.

Nevar teikt, ka šī joma valstī būtu tukša – darbojas daudz
ēnstrādnieku, kuri neievēro darba drošību, nav profesionāli
ekipēti, nepilda saistības pret valsti, taču tas ļauj viņiem
pakalpojumu piedāvāt lētāk, un ar šādiem konkurentiem ir jāsacenšas
– jāpierāda, ka esam labāki, profesionālāki.

Manam brālim ir gadiem uzkrāta pieredze industriālajā alpīnismā,
viņš darbu tiešām pārzina. Starp citu – viņš strādāja alpīnistu
komandā, kas no Pēterbaznīcas rekonstrukcijai nocēla gaili.»

Biznesa ideja radās 16 gadu vecumā

Ilze Klaušmane, «Beauty Unique», izlejamo smaržu
tirdzniecība t/c «Valdeka»:

«Tajā brīdī, kad uzsāku savu biznesu, man bija tikai 22 gadi, vēl
studēju. Protams, ka tad man nebija nekādu uzkrājumu, finanšu
līdzekļu, ko ieguldīt biznesa veidošanā. Sākums? Pavisam vienkāršs!
Televīzijā redzēju reklāmu par Hipotēku bankas Starta programmu un
sāku interesēties. Aizgāju pie konsultantiem uz banku, guvu
pārliecību, ka ir vērts mēģināt, un tā arī viss sākās – pati
veidoju biznesa plānu, kārtoju dokumentus un varu apliecināt, ka to
tiešām var izdarīt paša spēkiem. Nē, nē, man nav ekonomista,
grāmatveža vai biznesa cilvēka izglītības – esmu latviešu valodas
un literatūras skolotāja. Un tas jau vien pierāda: ja vien ir laba
biznesa ideja, šajā programmā ir vērts startēt arī bez pamatīgām
priekšzināšanām biznesā, jo programma piedāvā profesionālu
speciālistu konsultācijas, kuri palīdz soli pa solim virzīties uz
priekšu. Man ideja par savu biznesu atnāca jau 16 gadu vecumā.
Tolaik biju devusies ceļojumā uz Horvātiju – man iepatikās turienes
veikaliņi, kuros tirgoja tā sauktās izlejamās smaržas. Tāpat kā pie
mums ir veikali «Kolonna», tā viņiem ir šādi izlejamo smaržu
veikaliņi. Tas šķita tik feini! Atceros, ka jau tobrīd nodomāju –
kāpēc Latvijā kas tāds nevarētu būt?! Tā šī doma par savu smaržu
veikalu manī nostiprinājās – zināju, ka pienāks laiks un man būs
pašai savs bizness. Starta programma šo iespēju paātrināja, jo tā
šobrīd ir vienīgā iespēja mūsu valstī saņemt atbalstu neliela
biznesa uzsākšanai. Starta kapitālam man bija nepieciešami 10 000
latu, ko, veiksmīgi aizstāvot savu biznesa plānu, no bankas saņēmu.
Tagad jau vairāk nekā pusgadu tirdzniecības centrā «Valdeka» ir
atvērts mans smaržu veikaliņš, kur var iegādāties «Nicole
cosmetics» aromātu līnijas smaržas. Tās nāk no Horvātijas, un tām
pievienotās ēteriskās eļļas rada to īpašo burvību. Es pati ticu šim
produktam un ceru, ka tam tic arī mūsu pircēji. Protams, cilvēki ir
dažādi, gaumes dažādas. Vienam vajag zīmolu, bet, manuprāt,
svarīgāk par vārdu ir pati smarža, kuru tu izvēlies tāpēc, ka tev
šis aromāts vienkārši šķiet patīkams. Pagaidām šī ir vienīgā vieta
Latvijā, kur iespējams iegādāties šīs smaržas, bet, tā kā bizness
nevar stāvēt uz vietas, padomā ir veikala atvēršana arī Liepājā.
Patlaban manā nelielajā biznesā strādā trīs cilvēki, bet līdz ar
otra veikala atvēršanu noteikti būs nepieciešams pieņemt vēl kādu.
Ātri bagāts, protams, nekļūsi, bet ir  nodarbošanās, kas patīk
un kuru ir vēlme attīstīt, – tieši to man devusi šī bankas
programma.»

Sagatavoja Kristīne Langenfelde,
foto Anna Būmane un no personīgā arhīva