Vai Dievs ir? Kāpēc bija Jēzus Kristus? Kāpēc ir vajadzīga baznīca? Šie ir trīs galvenie jautājumi, kurus skaidrojot uz diskusiju par garīgām tēmām jelgavniekus vedināja arhibīskaps Jānis Vanags.
«Saskaroties ar domām par Dievu, vai katram kristietim dialogā ar sabiedrību nākas atbildēt uz šiem trīs lielajiem jautājumiem,» norāda Latvijas evaņģēliski luteriskās baznīcas arhibīskaps J.Vanags, piebilstot, ka pasaule kļūst arvien reliģiskāka. Viņš Jelgavā viesojās otrdienas vakarā Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centra rīkotā pasākumā «Iedvesmas telpa».
Lai atbildētu uz paša izvirzīto pirmo jautājumu par to, kas ir Dievs, arhibīskaps talkā ņēma zinātni, piebilstot, ka pēc izglītības ir dabaszinātņu skolotājs. «Pagājušā gadsimta 60. gados zinātniskajā domā notika liels apvērsums, jo parādījās teorija, ka Visums nevis ir bijis vienmēr, bet radies sprādziena rezultātā. Tā kā tam nav racionāla izskaidrojuma, lielais jautājums ir, kāpēc Visums sākās tā, kā sākās. Ir trīs iespējamie atbilžu varianti. Pirmais: tā ir nejaušība, kurai varbūtība, ka rezultāts būs tieši tāds, kāds ir, ir nulle. Otrais: multiversa teorija, kas uzskata, ka nepārtraukti rodas milzīgs daudzums visumu, un mūsējais vienkārši ir šāds. Bet to nevar ne konstatēt, ne pierādīt. Un trešais: aiz tā stāv nolūks. Patiesībā zinātnē ir ļoti daudz mājienu uz to, ka Visums ir varen liela saprāta darbs, kas liek ticēt Dieva esamībai, bet par to pārliecināt var tikai katra paša personīgā pieredze,» tā arhibīskaps.
Ja uz pirmo jautājumu daļai zālē sēdošo bija atbilde, tad ar otro jautājumu, kāpēc bija nepieciešams Jēzus Kristus, gāja grūtāk. «Dievu nevar nolikt uz galda un izpreparēt – mēs par Viņu varam zināt tikai to, ko Viņš pats mums par sevi atklāj. Un mēs kaut kādā mērā esam atbildīgi sava radītāja priekšā – mums jādod vērtējums par dāvanu, ko esam no viņa saņēmuši, – savu dzīvi: ko es esmu ar to izdarījis? Vairums no mums jūtas diezgan labi – mēs nelaupām, nenogalinām, neizvarojam, un mūsu labajiem darbiem būtu jābūt vairāk par sliktajiem; ar to vajadzētu pietikt. Bet tagad iedomājieties, ka es gaidu jūs ciemos un cepu omleti. Iesitu pannā 50 olas, bet tad pēkšņi patrāpās viens vanckars. Es nodomāju, ka tas jau nekas un labo olu bija vairāk, iemaisu to omletē un ceļu galdā. Jūs to ēdīsiet? Nē, teiksiet, ka smird. Tā arī ir ar mūsu dzīvi. Ja viņa priekšā stāsieties kaut ar vienu sliktu darbu, Dievs teiks tāpat,» par atbildību Dieva priekšā saistībā ar savu dzīvi stāsta J.Vanags. Viņš norāda, ka Bībelē ir 613 baušļi, kuri cilvēkiem jāievēro, bet vienkāršotajā variantā tiek postulēti vien desmit, bet arī to ievērošana cilvēkiem rada grūtības. «Baušļi ir definēti tāpēc, lai mēs cits citu nemocītu,» uzskata arhibīskaps. «Neviens nav bez grēka, tāpēc jautājums ir nevis par to, vai es grēkoju, bet cik reizes dienā es grēkoju. Piemēram, es, braucot uz Jelgavu, sagrēkoju trīs reizes. Viena no tām – es sadusmojos uz agresīvu braucēju savā priekšā. Tas nozīmē, ka es viņu ar dusmām nokāvu savā sirdī,» atzīst arhibīskaps. Viņš aprēķinājis, ka cilvēks 70 gadu dzīves laikā grēko 80 000 reižu. «Lai būtu nolādēts, pietiek ar vienu grēku, tāpēc rodas jautājums, ko mēs varam darīt lietas labā. Atbilde ir – neko, jo tas viss jau ir noticis. Tieši tāpēc, lai mēs varētu stāties Dieva priekšā, viņš sūtīja Jēzu Kristu, kurš nodzīvoja to perfekto bauslības piepildīto dzīvi,» stāsta arhibīskaps. Zālē izskanēja, ka cilvēks tomēr var kaut ko darīt lietas labā – nožēlot grēkus, tomēr arhibīskaps norādīja, ka arī grēksūdze darbojas tā paša iemesla dēļ, ka Kristus ir miris par mums. «Iedomājieties, ka jūs esat iegājis bankā, piedraudējis ar pistoli un atņēmis naudu. Izejot ārā, jūs sagūsta policija. Domājat, ka, pasakot, ka jums ir ļoti žēl un neviens taču nav cietis, un atdodot atpakaļ naudu, jūs izspruktu? Kāpēc lai Dievs to piedotu?» pārdomas rosina J.Vanags.
«Svētais Ignācijs no Lojolas ir aprakstījis sātana stratēģiju, kā cilvēkus dabūt pie sevis. Viņš izvirza trīs soļus. Pirmais – uzāķē cilvēku uz īpašuma. Otrais – panāk, lai cilvēks uzskata: tā dēļ, kas viņam pieder, viņam pienākas īpaša attieksme. Trešais – cilvēks sāk veidot savu identitāti uz tā pamata, kas viņam pieder: man pieder tas un tas, es esmu tas un tas. Un tad velns paņem cilvēku aiz deguna un vazā, kur patīk. Cilvēks netiek brīvs, jo viņam ir pārāk daudz šo pavedienu, kas piesaista,» norāda arhibīskaps. Te palīdzēt var iešana baznīcā, jo saskaņā ar Bībeli baznīca ir Kristus ķermenis šajā pasaulē. Tikai esot tajā, cilvēkam veidojas pareizas attiecības ar Dievu. «Cilvēks pats sev ir visinteresantākais, tomēr savu identitāti viņš iegūst tikai attiecībās. Ja mēs gribam uzzināt, kas patiesi esam, dziļāko būtību, jāskatās pēc mūsu attiecībām ar Dievu,» ir pārliecināts arhibīskaps.
Foto: Toms Grīnbergs, LU Preses centrs