24.7 °C, 3.8 m/s, 44 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaDabaszinības mācās radoši – ar ogles pulveri ņem pirkstu nospiedumus
Dabaszinības mācās radoši – ar ogles pulveri ņem pirkstu nospiedumus
09/03/2018

Projekta nedēļas izskaņā, šodien Jelgavas 2. pamatskolā notika «Alternatīvā mācību diena», kuras gaitā skolas audzēkņi pievērsās dažādām tematiskām aktivitātēm. Piemēram, 5. un 6. klašu skolēni šo dienu aizvadīja «Prātnieku laboratorijā», praktiskās nodarbībās mācoties eksaktās zinātnes ar LU Starpnozaru izglītības inovāciju centra pārstāvjiem.

«Mūsu mērķis, rīkojot bērniem praktiskās nodarbības
«Alternatīvās mācību dienas laikā», ir parādīt, kā zināšanas noder
dzīvē, kā arī raisīt interesi par dažādiem mācību priekšmetiem,»
stāsta Jelgavas 2.pamatskolas direktores vietniece mācību darbā
Jeļena Rjazanceva, skaidrojot, ka, piemēram, 5. un 6. klašu skolēni
praktiskā nodarbībā ar LU pārstāvjiem, šodien iepazinās ar
dabaszinībām. «Prātnieku laboratorijas» pasākuma gaitā bērni ņēma
un salīdzināja pirkstu nospiedumu, mēģinot atmaskot ļaundari, kurš
nozadzis laboratorijas mikroskopu. LU Starpnozaru izglītības
inovāciju centra projekta «Prātnieku laboratorija» vadītāja Ilze
France stāsta, ka efektīvākā metode kā ieinteresēt bērnu un radīt
mācību procesam pievienoto vērtību, ir nevis stāstīt, vēlāk mēģinot
paveikt uzdevumu praktiski, bet gan sākt ar praktisko darbošanos,
bērnam darba procesā nonākot pie atklājuma un atziņas.

Piemēram, Jelgavas 2. pamatskolas 5. klases audzēkne Vladislava
Arhipova stāsta, ka nodarbības gaitā sapratusi, ka vēlas mācīties
ķīmiju. «Veikt eksperimentus ir ļoti aizraujoši. Mums pašiem bija
jādomā, kāda viela jāizmanto, lai pirkstu nospiedumu vispār varētu
noņemt,» tā meitene, skaidrojot, ka, izvēloties starp medu,
miltiem, joda šķīdumu, spirtu un ogles pulveri, ātri vien ņēmusi
ogli. Savukārt viņas klasesbiedrs Dmitrijs Gerasimčuks papildina,
ka nedaudz šaubījies par joda īpašībām, tomēr atskārtis, ka šāda
viela pirkstu nospieduma noņemšanai būtu pārāk šķidra. Tāpat
skolēni uzsvēra, ka bija jāpiedomā, lai saprastu, kā var pirkstu
nospiedumu uzklāt uz lapas tā, lai redzamas pat mazākās līnijas.
«Viss bija vienkārši – ar ogli noklātam pirkstam uzlikām skoču un
līme precīzi nokopēja pirksta nospiedumu,» skaidro 5. klases
audzēknis Soverins Bondarļuks. Bērni uzsvēra arī to, ka bija
nepieciešama liela precizitāte un koncentrācijas spējas, jo citādāk
nospiedums būtu neprecīzs un pierādījumus nevarētu izmantot.

LU Starpnozaru izglītības inovāciju centra «Prātnieku
laboratorijas» nodarbību vadītāja Dace Bērtule stāsta, ka
jauniešiem uzdevumā bija jāpielieto dažādas zināšanas un prasmes –
sākot ar vielu īpašībām, beidzot ar analītisko domāšanu. Piemēram,
lai varētu izvēlēties pareizāko vielu, saprast, kā pārcelt savu un
svešu pirksta nospiedumu uz lapas, kā darīt maksimāli precīzi un
vēlāk analizēt, salīdzinot uzreiz vairākus pirksta nospieduma
paraugus. «Galvenais ir tas, ka bērni domāja un darīja paši. Pat,
ja sākumā viņi kļūdījās, tā bija iespēja saprast un labot savu
kļūdu,» atzīst D.Bērtule.

Jāpiebilst, ka šonedēļ Jelgavas 2. pamatskolā norisinājās
projektu nedēļa, kuras tēma bija «Skolas vide». Nedēļas garumā
bērni izstrādāja projektus, prezentēja tos tematiskajās stacijās,
kā arī devās uz izzinošām nodarbībām ne vien skolā, bet arī
pilsētas uzņēmumos un pat Botāniskajā dārzā.

Foto: Ivars Veiliņš