15.7 °C, 1.3 m/s, 92.6 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāDēmonizējot padomju laikus, mēs graujam savu pašapziņu
Dēmonizējot padomju laikus, mēs graujam savu pašapziņu
23/08/2012

«Līdz šim veiktās aptaujas apliecina, ka 23. augusts lielākajai daļai Latvijas sabiedrības nav īpaši atzīmējams datums, kaut gan Eiropas kontekstā tieši šai dienai varētu būt vislielākais potenciāls, jo 23. augustā tiek pieminēti gan komunisma, gan nacisma upuri. Eiropas Parlamenta aicinājumam par 23. augusta iekļaušanu atzīmējamo dienu sarakstā atsaucās piecas Austrumeiropas valstis, tostarp Latvija,» stāsta Latvijas Universitātes pētnieks un komunikāciju zinātņu doktors Mārtiņš Kaprāns, kurš piedalījies arī integrācijas politikas pamatnostādņu izstrādē.

Jānis Kovaļevskis

«Līdz šim veiktās aptaujas apliecina, ka 23. augusts
lielākajai daļai Latvijas sabiedrības nav īpaši atzīmējams datums,
kaut gan Eiropas kontekstā tieši šai dienai varētu būt vislielākais
potenciāls, jo 23. augustā tiek pieminēti gan komunisma, gan
nacisma upuri. Eiropas Parlamenta aicinājumam par 23. augusta
iekļaušanu atzīmējamo dienu sarakstā atsaucās piecas Austrumeiropas
valstis, tostarp Latvija,» stāsta Latvijas Universitātes pētnieks
un komunikāciju zinātņu doktors Mārtiņš Kaprāns, kurš piedalījies
arī integrācijas politikas pamatnostādņu izstrādē.

M.Kaprāns atklāj, ka Jelgava, no integrācijas politikas viedokļa,
Latvijā bieži tiek minēta kā pozitīvais piemērs, jo šeit radikālās
idejas nav guvušas atsaucību. Par to, kā mainījusies sabiedrības
attieksme pret padomju laikiem un ar kādiem instrumentiem varētu
visefektīvāk veicināt sabiedrības saliedēšanos, sarunā ar jauno
zinātnieku.

Vai Latvijā salīdzinoši ar citām valstīm dažādu piemiņas un
atzīmējamo dienu nav par daudz?

Latvijā ir četras atzīmējamās dienas ar salīdzinoši līdzīgu saturu.
Tā ir Komunistiskā genocīda upuru piemiņas dienas 25. martā un 14.
jūnijā, decembra pirmajā svētdienā tiek atzīmēta Pret latviešu
tautu vērstā totalitārā komunistiskā režīma genocīda upuru piemiņas
diena, bet 23. augustā jau minētā Staļinisma un nacisma upuru
atceres diena. Savukārt 16. marts kā leģionāru atceres diena un 9.
maijs kā uzvaras diena pār nacistisko Vāciju nav oficiāli
atzīmējamas dienas, un pasākumi tiek organizēti uz brīvprātīgu
iniciatīvu pamata.

Piekrītu, ka cilvēkiem ir samērā grūti orientēties šajās atceres
dienās un rodas zināms apmulsums, īpaši tādēļ, ka ažiotāža ap
neoficiālajām atceres dienām ir daudz lielāka. Tomēr, ja mēs
vēlamies koncentrēt sabiedrības uzmanību, būtu jāvienojas par kādu
vienu no šiem datumiem. Pēc veikto aptauju rezultātiem, aptuveni 15
procenti cilvēku dažādā veidā piemin komunisma terora upurus 14.
jūnijā. Arī Represēto apvienība vairāk sliecas uz šo datumu, kaut
gan faktiski 25. martā uz Sibīriju izveda vairāk cilvēku nekā 14.
jūnijā.

Iepriekšējā Valda Dombrovska valdība pieņēma jaunas
integrācijas politikas pamatnostādnes, pie kurām kā ministres
Sarmītes Ēlertes padomnieks strādāji arī tu. Vai šis dokuments
joprojām ir aktuāls pēc referenduma par otro valsts
valodu?

Tas ir ilgtermiņa politikas plānošanas dokuments, kurš balstīts uz
pētījumu rezultātiem, tādēļ neredzu iemeslu, kā dēļ tas būtu
zaudējis savu aktualitāti. Pamatnostādnēs ir akcentētas trīs
būtiskas lietas: latviešu valoda un tās lomas nostiprināšana,
latviešu kultūrtelpas paplašināšana jeb kontaktu uzturēšana ar
diasporu un saliedētas kolektīvās atmiņas veidošana. Šīs
prioritātes nosaka pētījumu rezultāti, kuri atklāj, ka viena no
lielākajām problēmām ir tas, kādā veidā tiek realizētas
apstiprinātās izglītības programmas mazākumtautību skolās. Un te
nav runas par matemātiku, fiziku, ķīmiju vai pat par latviešu
valodu, ar šiem priekšmetiem viss ir kārtībā. Lielākie sarežģījumi
ir ar tādiem priekšmetiem kā vēsture, sociālās zinības, literatūra.
Lielā daļā gadījumu tā vide, kāda tiek uzturēta mazākumtautību
skolās, neveicina iekļaušanos. To varētu saukt arī par sociālu
pašizolāciju. Līdz ar to šiem jauniešiem veidojas zemāks
pilsoniskās izglītības līmenis. Tie ir secinājumi no starptautisku
ekspertu pētījumiem.

Jelgavā darbojas divas krievu kultūras biedrības – «Istok»
un «Veče», kuras savstarpēji nesaprotas un katra rīko savus
pasākumus. Piemēram, biedrība «Veče» uzsākusi parakstu vākšanu
vēstulei ar lūgumu Krievijas Federācijas prezidentam Vladimiram
Putinam piešķirt Jelgavai kara slavas pilsētas statusu. Vai tā
patiešām ir šo cilvēku pārliecība vai provokācija papildu
publicitātes iegūšanai?

Konkrēto gadījumu es nevarēšu komentēt, bet tas nav noslēpums, ka
krievvalodīgo kopiena daudzos aspektos nav saliedēta. Ir
pragmatiskāk un radikālāk noskaņoti cilvēki. Daudzi no viņiem
joprojām piekrīt padomju vēsturnieku kanoniem par to, ka 23.
augustā noslēgtais Molotova–Ribentropa pakts bija ģeopolitiska
nepieciešamība, ka deportācijas palīdzēja atbrīvoties no fašistu
atbalstītājiem un tā tālāk. Krievijas izpratnē svarīgākais vēstures
motīvs ir lepnums par nāciju. Viss pārējais, tajā skaitā staļinisma
noziegumu nosodīšana oficiālā līmenī, paliek ārpus borta un nav
svarīgs. Pēc šāda principa tiek veidota arī Krievijas kultūrtelpa,
kuras ietekmē atrodas arī liela daļa Latvijas pilsoņu un nepilsoņu,
tādēļ neizslēdzu, ka daļa mūsu līdzcilvēku varētu vākt parakstus
par Tēvijas kara slavas pilsētas statusu arī pārliecības dēļ. Cits
jautājums ir par to, ko mēs esam gatavi likt pretim, lai stiprinātu
savu kultūras telpu un aizstāvētu savas nacionālās intereses.

Pēdējos gados dažādā veidā tiek romantizēts padomju laiks,
arī atsevišķos pētījumos un aptaujās cilvēki atzīst, ka dzīve
bijusi labāka. Tās ir nostalģiskas atmiņas par jaunību vai jauns
fenomens?

Postkomunistiskajās sabiedrībās pēdējā desmitgadē ir novērojams
bēgums, kas izpaužas daudz iecietīgākā attieksmē pret dažādām
komunistiskajai iekārtai raksturīgām parādībām. Vācijā to sauc par
ostalģiju. Atbilstoši šai tematikai tiek veidotas dažādas izklaides
pro­grammas, parki un krodziņi. Uzreiz gan jāuzsver, ka to nevar
tulkot kā iedzīvotāju vēlmi pēc padomju režīma. Lielākoties šāds
piedāvājums, īpaši jau tūrisma un izklaides jomā, tiek veidots ar
vieglu ironijas piesitienu un mērķi nopelnīt. Jo­projām ļoti
daudziem padomju laiki saistās ar nozīmīgiem notikumiem personīgajā
dzīvē, sasniegumiem profesionālajā jomā, tādēļ mani nepārsteidz, ka
par vēlīnajiem padomju laikiem, no 60. līdz 80. gadiem, kas ir
nosacītas labklājības un stabilitātes laiks, daudziem ir
sentimentālas atmiņas. Tomēr ar šādiem secinājumiem publiskajā
telpā mums vajadzētu būt uzmanīgiem, jo Krievijas mediji to pārvērš
stāstā par to, cik ļoti latvieši mīl Padomju Savienību. 
 
Savā doktora disertācijā esi pētījis latviešu
memuārliteratūru, kā cilvēki tajā atceras padomju laiku. Kuri
jautājumi cilvēku atklāsmēs parasti tiek apieti un par ko mums
jo­projām dažādu iemeslu dēļ ir neērti runāt?

Jākonkretizē, ka esmu pētījis tikai publicēto un grāmatveikalos
pieejamo memuārliteratūru, kura atspoguļo bijušās sabiedrības
elites atmiņas, tādēļ šos secinājumus nebūtu pareizi vispārināt.
Tomēr zināmas kopsakarības tajā visā ir. Piemēram, cilvēki visai
atturīgi stāsta par to, kā piedalījušies dažādos padomju varas
rituālos – demonstrācijās, partijas pasākumos, kaut gan pieejamās
foto un video hronikas to atklāj. Piemēram, pirmais atjaunotās
Latvijas ekonomikas ministrs Jānis Āboltiņš savās atmiņās raksta,
cik grūti bijis savākt cilvēkus uz 1. maija parādi, jo daudzi
izmantojuši brīvdienu un līdz parādes sākumam jau bijuši viegli
muzikālā prātā. Par to saņemti aizrādījumi no partijas vadības.
Tikpat kā netiek runāts par to, kā tika rakstītas atskaites par
komandējumiem. Jūtams, ka cilvēki apzināti centušies izvairīties no
«stukača» jeb ziņotāja slavas, pret kuru sabiedrībā ir izteikti
negatīva attieksme. Cilvēki savās atmiņās nav rakstījuši arī par
to, kā iestājās partijā un kādi motīvi tam bijuši. Pamazām gan
sabiedrības attieksme mainās, jo arvien biežāk tiek uzsvērti arī
ieguvumi no sadarbības ar režīmu. Piemēram, slavenais Lietuvas ceļu
jautājums.

Kādu laiku politiskajā dienaskārtībā nav bijis «čekas
maisu» jautājums. Vai tam vēl varētu būt kāds neizsmelts
potenciāls, jo nesenā vēsturē daudzi centušies izmantot šo
kārti?

No sabiedrības viedokļa, šim jautājumam vajadzētu būt maznozīmīgam,
jo zināms, ka lielākā daļa no arhīva tika aizvesta vai iznīcināta.
Jāapzinās, ka ne jau ziņotāji īstenoja šīs represijas. Tie bija
konkrēti cilvēki, no kuriem daži ir stājušies tiesas priekšā, bet
daudzi ir miruši. Tie ir tādi personāži kā Alfons Noviks, kurš,
neskatoties uz to, ka bija vietējās drošības komitejas
priekšsēdētājs, pats piedalījās cilvēku spīdzināšanā un lika saviem
upuriem skaitīt līdzi, cik sitienu viņi ir saņēmuši…

Uzmanības lokā atkal ir ebreju kopienas īpašumu atgūšanas
jautājums. Vai ir korekti skatīt šādu jautājumu, ignorējot citu
mazākumtautību intereses? Arī romu kopiena tika pakļauta genocīdam,
bet neviens nav painteresējies par viņu iespējamajiem
īpašumiem.

Valsts uzdevums ir atjaunot vēsturisko taisnīgumu, ņemot vērā, ka
teju visa Latvijas ebreju kopiena Otrā pasaules kara laikā tika
iznīcināta. Kultūras biedrībām, cik zinu, nebija iespēju pretendēt
uz šiem īpašumiem likumā noteiktā kārtībā. Te noteikti būtu
jāievēro princips, ka īpašumus vai kompensācijas nedrīkst piešķirt
kādām fiziskām personām, tās varētu būt tikai nacionālās kultūras
biedrības. Šāds princips ir jāattiecina arī uz citām
mazākumtautībām. Savukārt par romu kopienu mums trūkst vēsturisko
pētījumu un faktu. Nepatīkamākais ir tas, ka ASV diplomāti šajā
ziņā uz Latviju izdara spiedienu, kaut gan tas ir jautājums, kas
būtu jāatrisina iekšējās diskusijās.

Foto: Anna Būmane