Lai diskutētu par situāciju romu izglītības jomā Jelgavā, šonedēļ Jelgavā tikās valsts un pašvaldību institūciju, izglītības iestāžu un nevalstisko organizāciju pārstāvji. Diskusijas mērķis – veicināt Latvijas romu kopienas integrāciju izglītībā un sabiedrībā, sekmēt romu kopienas vajadzību un labās prakses izglītības jomā iekļaušanu valsts līmeņa politikas dokumentos un praksē.
www.jelgavasvestnesis.lv
Lai gan Jelgava ir viena no pirmajām Latvijas pilsētām, kas sākusi strādāt ar romu integrācijas jautājumiem un nu jau vairāk nekā desmit gadu garumā tiem pievērš pastiprinātu uzmanību, situācija izglītības jomā vēl arvien ir diezgan dramatiska. Šobrīd Jelgavā 50 procenti romu skolēnu mācās klasēs, kas neatbilst viņu vecumam, 30 skolēni mācās speciālās izglītības programmās, savukārt Nodarbinātības valsts aģentūrā Jelgavā šobrīd reģistrēti 68 romu tautības bezdarbnieki – 70 procentiem no viņiem nav pamatizglītības, 50 procenti ir uzskaitē ilgāk par gadu, informē diskusijas organizatora Sabiedrības integrācijas fonda eksperte Daiga Zaķe.
Lai mazinātu romu tautības pārstāvju sociālo atstumtību, kā arī iesaistītu viņus izglītību un nodarbinātību veicinošās aktivitātēs, Jelgavā īstenoti vairāki projekti, kuru ietvaros rīkotas dažādas interešu nodarbības bērniem un pieaugušajiem, sniegtas speciālistu lekcijas, rīkotas darba iemaņu prasmju attīstības nodarbības, kā arī organizēti apmācību kursi pieaugušajiem rakstītprasmes un lasītprasmes apguvei. Kā vienu no vērtīgākajiem ieguvumiem gan pašvaldības, gan izglītības iestāžu pārstāvji min projekta «Skola un sabiedrība čigānu bērnu iekļaušanai» apmācītos skolotāju palīgus, kas arī šobrīd strādā vairākās izglītības iestādēs Jelgavā, piedaloties mācību procesā, palīdzot pildīt mājas darbus, kā arī veicinot sadarbību starp skolu un vecākiem.
«Lai arī Jelgavā īstenotas vairākas veiksmīgas iniciatīvas, lielākā daļa no tām norisinās tikai projekta īstenošanas periodā. Trūkst ilgtermiņa integrācijas un attīstības programmas. Tāpat nepieciešams strādāt ar ģimenēm – iesaistīt vecākus apmācību procesā, lai veicinātu izpratni par izglītības lomu un nozīmi. Tomēr kā svarīgāko faktoru romu izglītības līmeņa celšanai vairāki diskusijas dalībnieki min motivācijas līmeņa uzlabošanu. Ir jāiegulda darbs, lai motivētu romus līdzdarboties savas sociālās situācijas uzlabošanai,» secina organizatori.
Jāpiebilst, ka diskusiju ciklu rīko Sabiedrības integrācijas fonds projekta «Dažādi cilvēki, atšķirīga pieredze, viena Latvija» Eiropas Kopienas nodarbinātības un sociālās solidaritātes programmas «Progress 2007 – 2013» sadaļas «Diskriminācijas apkarošana un dažādība» gaitā. Nākamās diskusijas notiks Ventspilī, Daugavpilī un Rīgā.