15. septembrī Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrā norisinājās biznesa tehnoloģiju uzņēmumu platformas «BiSMART» konference par viedajām tehnoloģijām pilsētvidē. Jelgava šajā konferencē tika prezentēta kā pašvaldība, kas veiksmīgi izmanto tehnoloģiju iespējas, lai pilsētas pārvaldi padarītu iedzīvotājiem draudzīgāku, drošāku un efektīvāku.
Jelgavas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš uzsvēra, ka Jelgavas sauklis «Pilsēta izaugsmei» nav tikai vārdi, bet gan pieeja, kā tiek plānota pilsētas attīstība. «Pašvaldība ir pakalpojumu sniedzējs, un mūsu ziņā ir izvēlēties, kā to darīt, – atbilstoši 21. gadsimta prasībām, izmantojot tehnoloģiju sniegtās iespējas, vai ar tradicionāliem risinājumiem. Jau vairāku gadu garumā esam veidojuši sistēmu, kas šobrīd spēj nodrošināt atgriezenisko saiti starp iedzīvotājiem un pašvaldību. Ar tehnoloģiju starpniecību mēs sekojam līdzi drošības situācijai, satiksmei, ielu apgaismojumam, ūdens līmenim pilsētas upēs un daudzām citām lietām, kas ļauj reaģēt nekavējoties vai jau preventīvi novērst apdraudējumus,» tā A.Rāviņš.
Pētot cilvēku uzvedības modeļus, sociālantropologi ir pierādījuši, ka mūsdienās galvenais attīstības šķērslis pilsētvidē nav tehnoloģiskās attīstības ātrums, bet gan iedzīvotāju kultūras maiņa – veids, kā tehnoloģijas sasniedz iedzīvotājus un spēj vai nespēj mainīt sabiedrības ieradumus. Iespējams, tās ir bailes, ka tehnoloģijas atņems cilvēkiem darbu, kā tas jau noticis daudzās nozarēs. Pastāv uzskats, ka roboti drīzumā varēs aizstāt jebkuru darbu, kuru var precīzi aprakstīt. Tomēr, objektīvi novērtējot šābrīža ekonomisko un demogrāfisko situāciju valstī, jāatzīst, ka tieši tehnoloģijas var kompensēt trūkstošās darba rokas un nodrošināt straujāku ekonomisko izaugsmi.
To, ka tehnoloģijas spēj padarīt mūsu dzīvi ērtāku, apliecina daudzi piemēri. Digitalizācijas vēstnieks no globālā tehnoloģiju uzņēmuma «Cisco» Bass Borsma konferencē kā vienu no labākajiem digitālajiem risinājumiem satiksmes uzraudzībā minēja Dānijas galvaspilsētu Kopenhāgenu, kur viedā transporta vadības sistēma atkarībā no reālās satiksmes plūsmas jau regulē pat maksu par stāvvietu – jo mazāk brīvu stāvvietu, jo dārgāka tā kļūst. Tas ļaujot izvairīties no satiksmes sabiezinājumiem, un autovadītājs jau laikus var pārliecināties par to, kur ir brīva stāvvieta un cik maksās šis pakalpojums konkrētajā brīdī. Portāla www.jelgavasvestnesis.lv lasītājiem piedāvājam iepazīties ar konferencē izskanējušajiem viedokļiem.
Kas ir gudrā pilsēta?
Baiba Apine, uzņēmuma «PricewaterhouseCoopers» biznesa vadības konsultāciju direktore:
«Ja 1994. gadā Jelgava būtu tāda kā šobrīd, ļoti iespējams, ka Jāņa Joņeva populārajā romānā «Jelgava 94» aprakstītie notikumi nemaz nevarētu notikt, jo visu uzraudzītu pilsētas videonovērošanas sistēma. Kopš tā laika Jelgava ir strauji attīstījusies un pamatoti tiek uzskatīta par viedu pilsētu, kurā ir 135 bezvadu interneta piekļuves vietas, viedā satiksmes vadības sistēma, bezskaidras naudas norēķinu sistēma sabiedriskajā transportā un skolās, kā arī attīstīta videonovērošanas sistēma. Neapšaubāmi, pašvaldībai ir centrālā loma viedo tehnoloģiju ieviešanā, tomēr, lai attīstība notiktu straujāk, jāiesaistās arī privātajam sektoram.
Pilsētu var saukt par viedu, ja tā atbilst trīs pamatkritērijiem. Publisko pakalpojumu sniegšana jābalsta uz vienotu informācijas tīklu; ir jābūt attīstītai ģeogrāfiskās informācijas sistēmai, lai varētu plānot dažādus attīstības scenārijus reālā laika režīmā, savukārt sniegtajiem komunālajiem un sabiedriskajiem pakalpojumiem jābūt integrētiem vienotā sistēmā, lai dienesti savstarpēji varētu koordinēt darbu. Praksē tas nozīmē, ka cilvēki var izvēlēties, kad un kādus pašvaldības pakalpojumus vēlas saņemt, un paši lemt, kad, piemēram, izmantot apkuri, nevis gaidīt, kad kāds izdomās to pieslēgt.
Būtiskākās problēmas, kas līdz šim kavējušas viedo tehnoloģiju ienākšanu pilsētvidē, ir tehnoloģisko risinājumu sadrumstalotība, pilsētas infrastruktūras stāvoklis, kā arī finanšu un pieredzes trūkums. Zīmīgi, ka piesaistīt ES līdzfinansējumu viedo tehnoloģiju ieviešanai pilsētvidē līdz šim varēja tikai atsevišķās programmās, un iepriekš tā nav bijusi prioritāte. Latvijā viedo pilsētu ideja šobrīd ir tikai attīstības stadijā, un tai piemīt tā sauktās augšanas grūtības. Tehnoloģijas tiek ieviestas, pakāpeniski testējot dažādus risinājumus, kuri bieži vien savstarpēji nav savietojami, tādēļ jebkura tehnoloģija pirms ieviešanas ir jātestē un jāpārliecinās, ka izvēlētais risinājums atbilst pašvaldības un iedzīvotāju vajadzībām. Pasaulē ir daudz labu piemēru, kā pilsētas izvēlas digitālos risinājumus. Kā piemēru varu minēt Tallinā un Parīzē ieviesto «Ideju grāmatu». Tā ir pašvaldības uzturēta digitāla platforma, kurā iedzīvotāji salīdzinoši brīvā formā var piedāvāt savas idejas un skatījumu dažādu jautājumu risinājumiem. Tā ir vide, kurā diskutēt vēl pirms lēmumu pieņemšanas. Šādā veidā ir iespējams samazināt risku kļūdīties.»
Pilsēta, kā tu jūties?
Gints Reinsons, Jelgavas pilsētas pašvaldības operatīvās informācijas centra (POIC) vadītājs:
«Attīstoties pilsētas infrastruktūrai, aug arī iedzīvotāju prasības pret dzīves kvalitāti. Fiziski pārbaudot teritoriju, visam izsekot līdzi vairs nevar, tādēļ plaši izmantojam tehnoloģiju piedāvātās iespējas, kas 24 stundu režīmā mums ļauj sekot tam, kāda situācija ir pilsētā. Viedās tehnoloģijas sniedz iespēju tiešsaistē uzraudzīt pilsētas infrastruktūru, rūpēties par sabiedrisko kārtību un drošību. Savukārt ar bezskaidras naudas norēķinu sistēmas starpniecību tiek veikta arī sociālā funkcija, nodrošinot atvieglojumus dažādām iedzīvotāju kategorijām braukšanai sabiedriskajā transportā un ēdināšanai izglītības iestādēs.
Pilsētas infrastruktūra un drošība tiek uzraudzīta ar 15 dažādu tipu sensoriem un vairākiem desmitiem dažāda tipa videonovērošanas kameru. Kopumā situācija pilsētā tiek monitorēta ar 1645 sensoriem. Tas ļauj pietiekami precīzi atbildēt uz jautājumu: «Pilsēta, kā tu jūties?», jo viedo sensoru tīkls sniedz iespēju sekot līdzi satiksmes situācijai, ūdens līmenim upēs, pilsētas apgaismojumam, svārstībām elektrotīklā, noteikt automašīnu numurzīmes, pārliecināties par iekārtu uzlādes līmeni un daudziem citiem parametriem. Savukārt izstrādātā ģeogrāfiskās informācijas sistēma ļauj 3D režīmā modelēt plūdu draudus, apbūves situāciju un dažādu komunikāciju pieejamību konkrētās vietās.
Pilsētā esam izbūvējuši pašvaldības optisko sakaru tīklu 14 kilometru garumā, kas visas sistēmas ļauj saslēgt vienā tīklā un pārraudzīt no POIC, kas uzrauga situāciju pilsētā un koordinē dienestu darbu. Iedzīvotāji ar saviem priekšlikumiem un problēmsituācijām pie mums var vērsties, zvanot pa diennakts bezmaksas tālruni 8787 vai izmantojot interaktīvo karti www.karte.pilsetsaimnieciba.lv. Tieši POIC ideja uzskatāma par būtiskāko inovāciju tehnoloģiju jomā Jelgavā, jo iedzīvotājiem šādā veidā tiek nodrošināta iespēja sasniegt visus pilsētas saimnieciskos un komunālos dienestus, kā arī Pašvaldības policiju. Šo pieredzi no mums vēlas pārņemt arī citas pašvaldības, bet šobrīd tieši Jelgavā ir modernākais šāda līmeņa centrs Baltijas valstīs.»
Arī Jelgavā testējam viedās autostāvvietas
Māris Mielavs, Jelgavas pilsētas pašvaldības iestādes «Pilsētsaimniecība» vadītājs:
«Lai operatīvi reaģētu uz satiksmes intensitātes izmaiņām tajās pilsētas ielās, kas nav aprīkotas ar viedo satiksmes organizācijas sistēmu, plānojam iegādāties mobilo iekārtu, kas spēs uzskaitīt automašīnas un velobraucējus. Tas atvieglotu mūsu darbu, gan plānojot jaunos objektus, gan novērtējot konkrētas ielas statusu atbilstoši reālajai satiksmes intensitātei.
Strādājam arī pie viedo stāvvietu risinājuma pilsētā. Šobrīd testa režīmā ar sensoriem esam aprīkojuši stāvvietu pie iestādes «Pilsētsaimniecība» Pulkveža Oskara Kalpaka ielā 16a. Piedāvātais risinājums ļauj elektroniski uzraudzīt, cik ilgi automašīna atrodas stāvvietā, kā arī to, vai konkrētā autostāvvieta ir aizņemta. Ar šādu risinājumu mēs varēsim efektīvāk uzraudzīt stāvēšanas laika ierobežojumus, kā arī identificēt brīvās stāvvietas pilsētā. Tiesa, lēmums par to, vai šis risinājums tiks izmantots arī plašāk, gan vēl nav pieņemts.»
Digitālie risinājumi satiksmē ir kļuvuši par nepieciešamību
Jurijs Strods, Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētāja vietnieks:
«Satiksmes uzraudzība ir viena no tām jomām, ko šobrīd pilsētā būtu grūti iztēloties bez viedajiem risinājumiem. 1999. gadā, kad tika projektēta Driksas un Lielupes tilta pārbūve, par atskaites punktu ņemts rādītājs, ka abus tiltus diennaktī šķērsos ne vairāk kā 20 tūkstoši automašīnu. Pēc skaitīšanas rezultātiem uz to brīdi faktiskā satiksmes intensitāte bija tikai 10 tūkstoši automašīnu dienā. Taču pašlaik atsevišķās dienās intensitāte sasniedz pat 40 tūkstošus automašīnu, kas šķērso Čakstes bulvāra un Lielās ielas krustojumu. Bez viedajiem risinājumiem satiksmes organizācijā pilsētā mēs izjustu vērā ņemamus satiksmes sabiezinājumus.»
Foto: Austris Auziņš