0.8 °C, 1.1 m/s, 94 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāEkonomikas ministrs Daniels Pavļuts: «Eksportē vai mirsti!»
Ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts: «Eksportē vai mirsti!»
25/02/2012

«Jelgava ir viena no tām pašvaldībām, kam nav nepieciešami papildu stimuli uzņēmējdarbības sekmēšanai. Te jau darbojas virkne uzņēmumu, kuri izvēlējušies investēt Jelgavā, pateicoties pašvaldības atbalstam. Diemžēl lielā daļā Latvijas pašvaldību tas nav pašsaprotams,» uzsver ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts.

Jānis Kovaļevskis

«Jelgava ir viena no tām pašvaldībām, kam nav nepieciešami
papildu stimuli uzņēmējdarbības sekmēšanai. Te jau darbojas virkne
uzņēmumu, kuri izvēlējušies investēt Jelgavā, pateicoties
pašvaldības atbalstam. Diemžēl lielā daļā Latvijas pašvaldību tas
nav pašsaprotams,» uzsver ekonomikas ministrs Daniels
Pavļuts.

Pagājušās nedēļas nogalē ekonomikas ministrs D.Pavļuts viesojās
Jelgavā, lai tiktos ar studentiem, uzņēmējiem un biznesa inkubatora
pārstāvjiem. Viens no šīs vizītes mērķiem bija nepastarpināti
iepazīstināt ar šobrīd aktuālākajiem uzstādījumiem valsts
ekonomiskajā attīstībā, tostarp skaļi pieteiktās industriālās
politikas mērķiem.

Ar ko industriālās politikas pieteikums atšķiras no
iepriekšējā piedāvājuma, kad runājām par augstas pievienotās
vērtības ražošanas un pakalpojumu attīstību?

Līdz šim mēs esam izgājuši vairākus ekonomiskās dzīves ciklus.
Pēcpadomju sabrukumam sekoja virkne reformu, kuras pakāpeniski
ārējā kapitāla pieplūdes rezultātā noveda līdz tā sauktajai burbuļa
ekonomikai. Tagad ir pienācis laiks atgriezties pie pamatvērtībām,
saprotot, ka, lai nopelnītu, kaut kas ir arī jāsaražo un jāpārdod.
Krīzes ietekmē, sarūkot vietējam patēriņam, uzsvaru esam likuši uz
eksportu, un tā ir pareiza izvēle. Kaut gan ne vienmēr to varēja
nosaukt par izvēli, jo atsevišķiem uzņēmumiem tā bija izšķiršanās
starp eksportu un bankrotu. Pārorientācija uz ārējiem tirgiem
pēdējos gados notika samērā spontāni. Industriālā politika faktiski
ir ietvars, kā šīs lietas sistematizēt un plānot atbilstoši
starptautiski pieņemtiem standartiem. Tas ir veids, kā paskatīties
uz visu tautsaimniecību kopumā un definēt skaidrus mērķus. Tai pat
laikā mēs runājam ar katras nozares pārstāvjiem, lai saprastu, kādā
veidā virzīties uz to, lai mūsu precēm un pakalpojumiem būtu pēc
iespējas augstāka pievienotā vērtība.

Pēc statistikas datiem, trešdaļa strādājošo saņem minimālo
algu, bet bezdarbs tiek minēts kā problēma, kura būtu jārisina
nekavējoties. Tas nozīmē, ka ļoti liela daļa ekonomiski aktīvo
iedzīvotāju dzīvo zem iztikas minimuma vai barojas no pelēkās
ekonomikas. Kādu risinājumu šai problēmai piedāvā industriālās
politikas plāns?

Vienīgais veids, kā palielināt algas, ir kāpināt produktivitāti.
Mums jāaizmirst tie laiki, kad cilvēks bez izglītības un
profesionālās kvalifikācijas varēja strādāt celtniecībā un pelnīt
četru ciparu algu. Tā vairs nebūs. Ja cilvēki vēlas saņemt adekvātu
atalgojumu, mums jāaicina uzņēmēji strādāt produktīvāk un pašiem
jābūt gataviem mācīties strādāt efektīvāk. Tas nebūt nenozīmē, ka
jāstrādā vairāk, jo mēs jau tā strādājam pietiekami daudz,
iespējams, pat pārāk daudz, lai tas būtu produktīvi. Vienkārši mūsu
potenciāls bieži tiek pielietots nelietderīgi, mēs izniekojam savu
laiku. Lai celtu produktivitāti, nepieciešamas investīcijas
izglītībā, tehnoloģijās un inovācijā. Tieši tās ir jomas, kurās
būtu jāiegulda Eiropas nauda, lai sasniegtu maksimālo ekonomisko
labumu. Papildu efektu varētu dot arī nodokļu sloga samazināšana.
Jau no 2013. gada varētu paaugstināt neapliekamo minimumu. No tā
lielāko ieguvumu gūtu tieši iedzīvotāji ar zemiem ienākumiem. Otrs
solis varētu būt iedzīvotāju ienākuma nodokļa samazināšana par
diviem procentiem. Te gan vēl nepieciešama diskusija ar Finanšu
ministriju un uzņēmēju organizācijām. Vienlaikus gan jāapzinās, ka
šobrīd viens no ekonomiskās attīstības šķēršļiem ir tieši
nevienlīdzība un ekonomiskā noslāņošanās. Tādēļ attiecībā uz
izmaiņām nodokļu politikā primāri būtu jādomā tieši par mazo algu
saņēmējiem.

Vai mūsu nodokļu politika sekmē uzņēmējdarbības
attīstību?

Sabiedrībā diezgan populārs ir viedoklis, ka Latvijā nodokļi ir
pārāk lieli, tādēļ uzņēmēji ir spiesti doties pelēkās ekonomikas
zonā. Cita starpā, īpaši no veiksmīgiem uzņēmumiem, izskan arī
viedoklis, ka nodokļi nav mazi, bet, efektīvi strādājot, ir
samaksājami. Par to, ka mūsu uzņēmējdarbības vide nav nemaz tik
slikta, liecina arī Pasaules Bankas uzņēmējdarbības vides
novērtējuma indekss, kurā Latvija ierindota 21. vietā pasaulē. Līdz
ar to tas atkal ir stāsts par mūsu uzņēmēju spēju strādāt gudri un
produktīvi atbilstoši starptautiskiem standartiem. Tas ir jautājums
par investīcijām zināšanās, tehnoloģijās un personāla apmācībā. Tai
pat laikā vēlreiz vēlos uzsvērt, ka nodokļu slogs darbaspēkam būtu
jāsamazina. Tas ir viens no galvenajiem darba kārtības jautājumiem.
Trīs gadu laikā plānojam samazināt nodokļu slogu darbaspēkam par
deviņiem procentiem.

Valdības deklarācijā esat uzņēmušies radīt stimulus
pašvaldībām veidot pievilcīgu uzņēmējdarbības vidi savā teritorijā,
tādā veidā veicinot investīciju piesaisti. Kā tas saskan ar
pašvaldību referendumiem, jo līdzšinējā pieredze liecina, ka daudzi
investīciju projekti izgāzušies tieši sabiedrības spiediena
rezultātā?

Mums patiešām ir apņemšanās pārskatīt nodokļu politiku attiecībā uz
pašvaldībām, lai veicinātu uzņēmējdarbības attīstību. Jelgava šajā
ziņā jau šobrīd ir popularizējams piemērs, tomēr lielākajā daļā
pašvaldību tas tā nav. Daudzviet izvēle tiek izdarīta par labu
klusai un mierīgai dzīvei, veidojot guļamrajonus, bet nauda
pašvaldībās ieplūst no citviet saražotās pievienotās vērtības. Tas
nav īsti pareizi, tādēļ nākotnē būtu jāizstrādā jauns pašvaldību
finansēšanas modelis, lai tiešu labumu gūtu arī tās pašvaldības,
kuru teritorijā tiek attīstīta uzņēmējdarbība. Savukārt attiecībā
uz pašvaldību referendumiem esmu valdībā saņēmis solījumu, ka šī
iniciatīva nekļūs par slogu uzņēmējdarbībai. Tas ir ļoti svarīgs
jautājums, jo mēs nevaram runāt par ekonomisko politiku atrauti no
reģionālās politikas.

Esat uzsvēruši, ka turpmāk, plānojot valsts un ES
investīciju projektus, daudz lielāks uzsvars jāliek uz plānošanas
reģioniem. Kā tas izpaudīsies?

Kā jau minēju, viens no industriālās politikas mērķiem ir panākt,
lai plānošana, tai skaitā resursu plānošana, notiktu pēc iespējas
tuvāk pašvaldībām un tām vajadzībām, kādas ir katrā konkrētā
teritorijā. Līdz šim valsts politika tika realizēta pēc nozaru
ministriju plāniem, kuri nav devuši vēlamo rezultātu, jo
koordinācija bijusi nepietiekama. Proti, ieguldītie līdzekļi nav
devuši maksimālo atdevi. Mums ir jāpaplašina plānošanas reģionu
funkcijas, ļaujot tiem pašiem noteikt, kur būtu jāiegulda
nauda.

Pašvaldības izaugsmes potenciālu saskata infrastruktūras
attīstībā, tomēr bieži tiek saņemti pārmetumi, ka tas nedod
vajadzīgo ekonomisko efektu.

Ļoti svarīgi, lai ieguldītās investīcijas vienā vai otrā veidā
sniegtu atdevi un ļautu nopelnīt naudu. Protams, arī ieguldījumi
infrastruktūrā ļauj nopelnīt projektētājiem, būvniekiem,
būvmateriālu ražotājiem un citiem iesaistītajiem uzņēmumiem, tomēr
būtiski ir šīs lietas sabalansēt, lai primāri investīcijas tiktu
novirzītas tajās jomās, kuras veicina uzņēmējdarbības attīstību un
paplašina potenciālo nodokļu maksātāju loku. Īpaši svarīgas būtu
tās jomas, kuras ietekmē uzņēmumu darba produktivitāti. Diemžēl
attiecībā uz ES fondu līdzekļiem mums ir dominējusi naudas
apgūšana, nevis ieguldīšana, tādēļ turpmāk lielāku uzmanību
pievērsīsim investīciju koordinācijas pasākumiem.

Pēc dažādiem aprēķiniem, energoresursu cena kopš 2008. gada
ir pieaugusi par 30 līdz 40 procentiem, kas būtiski ietekmē mūsu
uzņēmēju konkurētspēju. Ne mazāk aktuāls jautājums ir lielas jaudas
elektropieslēgumu izbūve, kas ir birokrātiski sarežģīta un dārga.
Vai uzņēmēji šajā ziņā var cerēt uz kādiem
uzlabojumiem?

Ir jārēķinās ar to, ka energoresursu cenas pieaugs arī nākotnē.
Tāda ir šā brīža tirgus situācija. Tādēļ ir svarīgi pēc iespējas
vairāk importētos energoresursus aizstāt ar vietējiem, kā arī
lielāku uzmanību pievērst energoefektivitātes pasākumiem.
Jāapzinās, ka varam iegūt ne tikai nopelnot, bet arī ietaupot.
Kopumā esam samērā labās pozīcijās attiecībā uz atjaunojamo
energoresursu izmantošanu, lai gan vēsturiskā pieredze šajā ziņā
nav bijusi veiksmīga. Daļa no pieņemtajiem lēmumiem veicinājusi
spekulatīvu interesi par tā saukto «zaļās» enerģijas nozari.
Valstiski esam uzņēmušies saistības līdz 2020. gadam palielināt
atjaunojamo energoresursu īpatsvaru līdz 40 procentiem. Vienlaikus
gan atbalsta apjoms atjaunojamās enerģijas jomā būtu jāpārskata un
jāsamazina, lai mazinātu spekulatīvo interesi. Konkurenci enerģijas
tirgū varētu palielināt arī tas, ka gada otrajā pusē plānojam
pievienoties Ziemeļvalstu enerģijas tirgum – līdz ar to patērētājam
būs plašākas iespējas izvēlēties enerģijas piegādātāju. Savukārt
attiecībā uz elektropieslēgumu izbūvi ir izstrādāts mehānisms, kā
uzņēmējiem kompensēt tās izmaksas, kas veidojas, izbūvējot jaunus
vai paplašinot esošos elektropieslēgumus. Šiem uzņēmējiem tiks
piemērots samazināts tarifs.

Foto: Ivars Veiliņš