Šodien Jelgavā, Pasta salā, notiek Latvijas 1. elektrotransportlīdzekļu salidojums, kurā interesentiem apskatāmi un izmēģināmi apmēram 30 dažādi elektromobiļi un elektrovelosipēdi. «Mašīna ir ātra, klusa, ērta, bet braucieni ir jāplāno, jo Latvijā vēl nav tik daudz iespēju to uzlādēt. Tomēr, lai kādi arī ir ieguvumi, mašīna ir dārga un bez projektu līdzfinansējuma iegādāties to var retais,» spriež jūrmalniece Sandra, kuras ģimenei pieder «BMW» elektromobilis.
Ilze Knusle-Jankevica
Sandra stāsta, ka ģimenei ir divas automašīnas – ir arī džips (degviela), ko izmanto garākiem gabaliem un ģimenes braucieniem, jo elektromobilim ir četras vietas, bet ģimenē ir pieci cilvēki. Tomēr elektromobili viņi aktīvi izmanto ikdienā un četru mēnešu laikā pa pilsētu ir jau nobraukuši 6000 kilometru. «Mājās elektromobili lādējām pie parastās rozetes, un tas paņem desmit stundas. Speciālajās uzlādes stacijās šis laiks ir īsāks – tur elektromobili var uzlādēt 25 – 30 minūtēs,» norāda Sandra, bet citādi ar elektromobili ģimene ir apmierināta. Viņi ir aprēķinājuši, ka, lai nobrauktu 100 kilometrus, nepieciešamas 15 kilovatstundas elektrības. Sandras ģimene ir atvērta pret jaunām tehnoloģijām un zaļo enerģiju – viņiem mājās ir saules paneļi, elektriskais zāles pļāvējs, elektrovelosipēds, tagad arī elektromobilis. «Kāpēc mums tas ir svarīgi? Mēs esam par tīru gaisu, par saviem bērniem, turklāt šīs jaunās tehnoloģijas ir ļoti ērtas lietošanā. Mājās es esmu tā, kura pļauj zāli, un varu teikt, ka ar elektropļāvēju ir daudz vieglāk un patīkamāk, nav jāstaipa degvielas kannas, jālaistās un jāsmirdinās,» atklāta ir Sandra. Tāpat ģimenei ir svarīga enerģētiskā neatkarība un fakts, ka ilgtermiņā šo ierīču ekspluatācija tomēr ir lētāka.
Portāls www.jelgavasvestnesis.lv jau rakstīja, ka arī Jelgavas pašvaldībā tiek izmantoti elektromobiļi – Pašvaldības policijā un «Pilsētsaimniecībā». Pašvaldības policijas pārstāvis Māris Velve norāda, ka elektromobilis ir ekonomisks, ātrs, kluss un viegli vadāms, vienīgi ziemā ar vienu uzlādi var nobraukt mazāku attālumu, jo mašīna enerģiju patērē apsildei. «Tehnoloģijas jau attīstās strauji – elektromobiļi ir jaudīgāki, arī modeļi citādāki. Ja elektromobilis būtu lētāks, es labprāt papildinātu mūsu autoparku ar vēl kādu,» papildina Pašvaldības policijas priekšnieks Viktors Vanags, norādot: viena elektromobiļa iegādes cena bija 27 000 eiro, un pa šo naudu sanāktu divas lētākas tradicionālas mašīnas.
Elektrovelosipēdus demonstrēja arī Jelgavas centralizētās siltumapgādes uzņēmums «Fortum». Uzņēmuma darbiniece Madara Andersone, kura ar elektromobili pārvietojas pusgadu, stāsta, ka dīvaina sajūta bijusi tikai pirmajā dienā, bet tagad viņa ir jau pieradusi un nemaz vairs negrib sēsties uz parastā velosipēda. «Ar elektrovelosipēdu var braukt pa jebkādu segumu un to nejust, var nobraukt lielus gabalus un izbaudīt ceļu,» tā Madara. Viņa stāsta, ka elektrovelosipēdu lādē 4 – 5 stundas un ar vienu uzlādi var izturēt apmēram četras dienas, dienā nobraucot ap 15 kilometriem. Interesenti labprāt izmēģināja paši pabraukt ar elektrovelosipēdu un uzdeva arī dažādus jautājumus. «Videi draudzīgi inovatīvi enerģētikas risinājumi un vietējo atjaunojamo resursu izmantošana enerģijas ražošanā ir vieni no «Fortum» darbības pamatprincipiem, kurus uzņēmums izmanto ne tikai enerģijas ražošanas procesā, bet arī darba ikdienā. Elektrodivriteņi ir ideāli piemēroti kā darba instruments, jo atšķirībā no parasta velosipēda pārvietošanās ar tiem neprasa fizisku piepūli. Tie ir arī saimnieciski izdevīgi no izmaksu viedokļa – 100 kilometri izmaksā apmēram septiņus centus par patērēto elektroenerģiju,» tā uzņēmuma komunikācijas vadītāja Guntra Matisa.
Elektrisko transporta līdzekļu salidojumu organizē Zemgales Reģionālā enerģētikas aģentūra (ZREA) sadarbībā ar Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrību Eiropas Komisijas programmas «Inteliģenta enerģija Eiropai» projekta «Ilgtspējīgas enerģētikas rīcības stratēģijas» ietvaros. Jāpiebilst, ka Jelgava ir iekļauta elektromobiļu maratona «Izbaudi Zemgali nesteidzoties 2015» maršrutā: Rīga–Āne (Ozolnieku novads)–Jelgava–Auce–Bauska–Rīga. Tālāk maratona dalībnieki dosies pulksten 15.
Atklājot salidojumu, ZREA direktore Inga Kreicmane norādīja, ka zaļās tehnoloģijas ir svarīgas visai ES, tāpēc ir būtiski dalīties pieredzē par to izmantošanu. «Zaļais transports ir nākotnes tehnoloģijas, kas palīdzēs mums kļūt zaļākiem, kā arī attīstīt ekonomiku, jo mēs neizmantojam pilnībā savus resursus – sauli, vēju, zemes siltumu, notekūdeņu attīrīšanas dūņas, no kā varētu ražot elektrību,» tā viņa. Savukārt Jelgavas domes priekšsēdētāja vietnieks Jurijs Strods uzsvēra, ka, svinot Jelgavas 750. gadu jubileju, ir būtiski ne tikai skatīties pagātnē, bet arī nākotnē un parādīt iedzīvotājiem iespējas, kā dzīvot videi draudzīgi.
Foto: Raitis Supe
Saistītās ziņas
Elektromobiļu izmaksas uz 100 kilometriem ir mazāk nekā pieci eiro
«Līčos» atklāj pirmo elektrotransporta uzlādes vietu ārpus pilsētas
«Fortum» darbinieki jau brauc ar elektrodivriteņiem
Pie viesnīcas «Zemgale» atklāj elektrotransporta uzlādes punktu