15.7 °C, 3.1 m/s, 85.8 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāElektromobiļa vienīgais mīnuss – pārāk dārgs
Elektromobiļa vienīgais mīnuss – pārāk dārgs
20/05/2015

Šodien Jelgavā, Pasta salā, notiek Latvijas 1. elektrotransportlīdzekļu salidojums, kurā interesentiem apskatāmi un izmēģināmi apmēram 30 dažādi elektromobiļi un elektrovelosipēdi. «Mašīna ir ātra, klusa, ērta, bet braucieni ir jāplāno, jo Latvijā vēl nav tik daudz iespēju to uzlādēt. Tomēr, lai kādi arī ir ieguvumi, mašīna ir dārga un bez projektu līdzfinansējuma iegādāties to var retais,» spriež jūrmalniece Sandra, kuras ģimenei pieder «BMW» elektromobilis.

Ilze Knusle-Jankevica

Šodien Jelgavā, Pasta salā, notiek Latvijas 1.
elektrotransportlīdzekļu salidojums, kurā interesentiem apskatāmi
un izmēģināmi apmēram 30 dažādi elektromobiļi un elektrovelosipēdi.
«Mašīna ir ātra, klusa, ērta, bet braucieni ir jāplāno, jo Latvijā
vēl nav tik daudz iespēju to uzlādēt. Tomēr, lai kādi arī ir
ieguvumi, mašīna ir dārga un bez projektu līdzfinansējuma
iegādāties to var retais,» spriež jūrmalniece Sandra, kuras ģimenei
pieder «BMW» elektromobilis.

Sandra stāsta, ka ģimenei ir divas automašīnas – ir arī džips
(degviela), ko izmanto garākiem gabaliem un ģimenes braucieniem, jo
elektromobilim ir četras vietas, bet ģimenē ir pieci cilvēki. Tomēr
elektromobili viņi aktīvi izmanto ikdienā un četru mēnešu laikā pa
pilsētu ir jau nobraukuši 6000 kilometru. «Mājās elektromobili
lādējām pie parastās rozetes, un tas paņem desmit stundas.
Speciālajās uzlādes stacijās šis laiks ir īsāks – tur elektromobili
var uzlādēt 25 – 30 minūtēs,» norāda Sandra, bet citādi ar
elektromobili ģimene ir apmierināta. Viņi ir aprēķinājuši, ka, lai
nobrauktu 100 kilometrus, nepieciešamas 15 kilovatstundas
elektrības. Sandras ģimene ir atvērta pret jaunām tehnoloģijām un
zaļo enerģiju – viņiem mājās ir saules paneļi, elektriskais zāles
pļāvējs, elektrovelosipēds, tagad arī elektromobilis. «Kāpēc mums
tas ir svarīgi? Mēs esam par tīru gaisu, par saviem bērniem,
turklāt šīs jaunās tehnoloģijas ir ļoti ērtas lietošanā. Mājās es
esmu tā, kura pļauj zāli, un varu teikt, ka ar elektropļāvēju ir
daudz vieglāk un patīkamāk, nav jāstaipa degvielas kannas,
jālaistās un jāsmirdinās,» atklāta ir Sandra. Tāpat ģimenei ir
svarīga enerģētiskā neatkarība un fakts, ka ilgtermiņā šo ierīču
ekspluatācija tomēr ir lētāka.

Portāls www.jelgavasvestnesis.lv jau rakstīja, ka arī Jelgavas
pašvaldībā tiek izmantoti elektromobiļi – Pašvaldības policijā un
«Pilsētsaimniecībā». Pašvaldības policijas pārstāvis Māris Velve
norāda, ka elektromobilis ir ekonomisks, ātrs, kluss un viegli
vadāms, vienīgi ziemā ar vienu uzlādi var nobraukt mazāku attālumu,
jo mašīna enerģiju patērē apsildei. «Tehnoloģijas jau attīstās
strauji – elektromobiļi ir jaudīgāki, arī modeļi citādāki. Ja
elektromobilis būtu lētāks, es labprāt papildinātu mūsu autoparku
ar vēl kādu,» papildina Pašvaldības policijas priekšnieks Viktors
Vanags, norādot: viena elektromobiļa iegādes cena bija 27 000
eiro, un pa šo naudu sanāktu divas lētākas tradicionālas
mašīnas.

Elektrovelosipēdus demonstrēja arī Jelgavas centralizētās
siltumapgādes uzņēmums «Fortum». Uzņēmuma darbiniece Madara
Andersone, kura ar elektromobili pārvietojas pusgadu, stāsta, ka
dīvaina sajūta bijusi tikai pirmajā dienā, bet tagad viņa ir jau
pieradusi un nemaz vairs negrib sēsties uz parastā velosipēda. «Ar
elektrovelosipēdu var braukt pa jebkādu segumu un to nejust, var
nobraukt lielus gabalus un izbaudīt ceļu,» tā Madara. Viņa stāsta,
ka elektrovelosipēdu lādē 4 – 5 stundas un ar vienu uzlādi var
izturēt apmēram četras dienas, dienā nobraucot ap 15 kilometriem.
Interesenti labprāt izmēģināja paši pabraukt ar elektrovelosipēdu
un uzdeva arī dažādus jautājumus. «Videi draudzīgi inovatīvi
enerģētikas risinājumi un vietējo atjaunojamo resursu izmantošana
enerģijas ražošanā ir vieni no «Fortum» darbības pamatprincipiem,
kurus uzņēmums izmanto ne tikai enerģijas ražošanas procesā, bet
arī darba ikdienā. Elektrodivriteņi ir ideāli piemēroti kā darba
instruments, jo atšķirībā no parasta velosipēda pārvietošanās ar
tiem neprasa fizisku piepūli. Tie ir arī saimnieciski izdevīgi no
izmaksu viedokļa – 100 kilometri izmaksā apmēram septiņus centus
par patērēto elektroenerģiju,» tā uzņēmuma komunikācijas vadītāja
Guntra Matisa.

Elektrisko transporta līdzekļu salidojumu organizē Zemgales
Reģionālā enerģētikas aģentūra (ZREA) sadarbībā ar Bezizmešu
mobilitātes atbalsta biedrību Eiropas Komisijas programmas
«Inteliģenta enerģija Eiropai» projekta «Ilgtspējīgas enerģētikas
rīcības stratēģijas» ietvaros. Jāpiebilst, ka Jelgava ir iekļauta
elektromobiļu maratona «Izbaudi Zemgali nesteidzoties 2015»
maršrutā: Rīga–Āne (Ozolnieku novads)–Jelgava–Auce–Bauska–Rīga.
Tālāk maratona dalībnieki dosies pulksten 15.

Atklājot salidojumu, ZREA direktore Inga Kreicmane norādīja, ka
zaļās tehnoloģijas ir svarīgas visai ES, tāpēc ir būtiski dalīties
pieredzē par to izmantošanu. «Zaļais transports ir nākotnes
tehnoloģijas, kas palīdzēs mums kļūt zaļākiem, kā arī attīstīt
ekonomiku, jo mēs neizmantojam pilnībā savus resursus – sauli,
vēju, zemes siltumu, notekūdeņu attīrīšanas dūņas, no kā varētu
ražot elektrību,» tā viņa. Savukārt Jelgavas domes priekšsēdētāja
vietnieks Jurijs Strods uzsvēra, ka, svinot Jelgavas 750. gadu
jubileju, ir būtiski ne tikai skatīties pagātnē, bet arī nākotnē un
parādīt iedzīvotājiem iespējas, kā dzīvot videi draudzīgi.

Foto: Raitis Supe

 

Saistītās ziņas

Elektromobiļu izmaksas uz 100
kilometriem ir mazāk nekā pieci eiro

«Līčos» atklāj pirmo
elektrotransporta uzlādes vietu ārpus pilsētas

«Fortum» darbinieki jau brauc
ar elektrodivriteņiem

Pie viesnīcas «Zemgale» atklāj
elektrotransporta uzlādes punktu