Rīt aprit nedēļa, kopš uz Latvijas ceļiem autovadītāju pārkāpumus fiksē četri pārvietojami fotoradari. Šajā laikā tie esot bijuši izvietoti arī uz Jelgavas rajona ceļiem – policija gan atsakās nosaukt precīzu vietu, kur tie darbojušies, kā arī atklāt, cik pārkāpēju mūsu rajonā fiksēts.
Zane Auziņa
Četri pārvietojamie fotoradari uz Latvijas ceļiem autovadītāju pārkāpumus fiksē kopš aizvadītās nedēļas trešdienas. Lai arī pagājušajā nedēļā ik vakaru policija informēja, uz kādiem ceļiem radari bijuši izvietoti un cik daudzus pārkāpējus tiem izdevies fiksēt, no šīs nedēļas šādas ziņas vairs netiek sniegtas.
Valsts policijas (VP) Preses un sabiedrisko attiecību biroja Preses nodaļas priekšniece Sintija Virse portālam www.jelgavasvestensis.lv apstiprina, ka šajā laikā fotoradari esot izmantoti arī uz kāda no ceļiem Jelgavas rajonā, taču precīzs ceļš netiek nosaukts – viņa atteicās arī apstiprināt vai noliegt ziņas par to, ka fotoradars izmantots uz ceļa Rīga – Jelgava – Lietuvas robeža, pa kuru ik dienu tūkstošiem jelgavnieku mēro ceļu uz darbu galvaspilsētā.
Iepriekš Jelgavas Ceļu policijas biroja priekšnieks Aivars Putniņš šo autoceļu nosauca kā vienu no pirmajiem, kur fotoradars būtu nepieciešams. S.Virse sarunā ar portālu www.jelgavasvestnesis.lv atteicās arī nosaukt, cik pārkāpēju Jelgavas rajonā fotoradariem izdevies fiksēt.
Savukārt A.Putniņš jau iepriekš atzina, ka fotoradarus Jelgavas rajonā būtu nepieciešams uzstādīt uz faktiski visiem maģistrālajām autoceļiem, kas no Jelgavas ved uz Rīgu, Dobeli, Bausku un Jūrmalu. Bet īpaši aktuāls ātruma pārsniegšanas jautājums esot uz autoceļa Rīga – Jelgava – Lietuvas robeža, kā arī uz Kalnciema ceļa pie krustojuma ar Liepājas šoseju. A.Putniņš atzīst, ka fotoradarus, kas fiksē atļautā braukšanas ātruma pārkāpējus, būtu nepieciešams uzstādīt arī vairākās ielās pilsētā. «Visvairāk šāds radars būtu nepieciešams Rīgas ielā, kur šoferi mēdz krietni ieskrieties, kaut Rīgas iela atrodas pilsētā un atļautais braukšanas ātrums ir 50 kilometri stundā. Daudz ātruma pārkāpēju ir arī Pasta ielā un citviet pilsētā,» sacīja A.Putniņš.
Viņš apstiprina, ka Jelgavas Ceļu policijas novērojumi par ielām un ceļiem, kur ir visvairāk ātruma pārkāpēju un kur fotoradara uzstādīšana būtu visvairāk nepieciešama, sniegti VP, kas organizē radaru izvietošanu.
Savukārt VP jau iepriekš informēja, ka radarus izmantos gan Rīgā, gan uz lielajām šosejām. To lietošanai speciāli apmācīti konkrēti darbinieki, kas arī veiks šo radaru uzstādīšanu un nepieciešamības gadījumā – pārvietošanu. Lai izvairītos no fotoradaru zādzību mēģinājumiem, netālu no tiem patrulēs arī policijas automašīna.
Policija klāsta, ka radars esot ļoti efektīvs līdzeklis cīņā ar ātruma pārkāpējiem. Divi fotoradari četru stundu laikā, piemēram, uz Bauskas šosejas fiksējuši 100 pārkāpējus, kas, pēc Ceļu policijas biroja priekšnieka Edmunda Zivtiņa sacītā, ir mēneša darbs vienam inspektoram. Vienlaikus izskanējušas ziņas, ka Bauskas šosejā izvietotajam fotoradaram nav izdevies fiksēt lielā ātrumā braucošu motociklistu. Tas fiksējis pārkāpēju – motociklistu, kas atļautā maksimālā ātruma 90 kilometri stundā vietā pārvietojies ar ātrumu 163 kilometri stundā –, tomēr motocikla numurs atrodas transportlīdzekļa aizmugurē, tādējādi fotoradars to nav fiksējis. Pretēji iepriekš teiktajam Ceļu policija nebija izvietojusi otru fotoradaru, kas būtu vērsts pretējā virzienā, līdz ar to ātruma pārkāpējs, kuram draudēja naudas sods no 150 līdz 300 latiem, izsprucis sveikā.
Vienlaikus Latvijas interneta vidē jau nedēļu notiek diskusija, kā apmānīt fotoradaru. Tiek izteikti dažādi priekšlikumi, piemēram, nosmērēt numuru ar dubļiem. Izskan arī dažādi mīti, piemēram, ka esot speciāla želeja, kas Ceļu policijas izmantotajai tehnikai neļauj fiksēt pārkāpēja numuru. Tiesa, Ceļu policija šādus apgalvojumus noliedz, skaidrojot, ka modernā tehnika numuru spēj saskatīt arī tad, ja tas ir nosmērēts ar dubļiem
Ātrumu pārsniegušo automašīnu īpašniekiem tiks nosūtīta vēstule ar protokolu un sodu, kas jāmaksā par pārkāpumu. Fotoradars nefiksēs autovadītāju un pasažieru sejas, tāpēc par pārkāpumu netiks piešķirti soda punkti un atņemtas tiesības. Sodīts tiks automašīnas īpašnieks, nevis vadītājs.
Ceļazīmes par radaru klātbūtni uz ceļiem tiks uzstādītas pie Latvijas un lielāko pilsētu robežas. Kad tiks uzstādīti pirmie stacionārie radari, zīmes par to klātbūtni noteikti būs, solīja Ceļu policijas biroja priekšnieks E.Zivtiņš, bet pagaidām tādas vēl nav nepieciešamas.
Patlaban iegādāti četri radari, taču tas ir par maz, lai kontrolētu situāciju uz valsts autoceļiem, tāpēc jau patlaban darba grupa meklē iespējas iegādāties vismaz 100 šādas ierīces.
Analizējot šā brīža konstatētos ātruma pārsniegšanas gadījumus, policija mēģina noskaidrot, par cik vidēji tiek pārkāpts braukšanas ātrums.
FOTO: www.leta.lv