20.9 °C, 1.9 m/s, 85.7 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāGarozas ielā paplašina vēsturisko spēkratu muzeju
Garozas ielā paplašina vēsturisko spēkratu muzeju
10/08/2018

Šodien Garozas ielā 15A notika paplašinātā «Anru motors» vēsturisko spēkratu muzeja atklāšana – jaunā piebūve ļāvusi to palielināt par 400 kvadrātmetriem, bet kolekciju papildinājuši vairāki līdz šim neredzēti vēsturiski spēkrati. «Pirmā muzeja atklāšana bija pirms pieciem gadiem. Jāatzīst, ka šajā laikā ir augusi gan mūsu kolekcija, gan muzeja telpas. Šobrīd kolekcijā apskatāmi vairāk nekā 20 autentiski spēkrati un katrs no tiem mums ir ļoti īpašs,» sakot paldies ģimenei un kolēģiem muzeja atklāšanas pasākumā uzsvēra «Anru Motors» līdzīpašnieks Ruslans Grigorovičs.

Šobrīd jelgavnieki muzejā var novērtēt vairāk nekā 20 padomju
laika spēkratus – «VAZ», «GAZ», «ZAZ», «RAF», «Moskvičus» un citus,
kurus R.Grigorovičs un viņa kolēģi paši uzmeklējuši, iegādājušies
un restaurējuši. Kā atzīst autoservisa līdzīpašnieks – retro auto
restaurācija ir viņa sirdslieta, tāpēc gadu gaitā kolekcija
paplašinājās. Lai varētu brīvi to izvietot, uzņēmums iegādājās zemi
pie autoservisa teritorijas un līdzās esošajai muzeja ēkai
izbūvēja 400 kvadrātmetru plašu piebūvi. Šobrīd kopējā muzeja
telpu platība ir ap 600 kvadrātmetriem. «Lai gan tā ir privātā
kolekcija, būsim tikai priecīgi, ja šī vieta kļūs par jelgavnieku
un tūristu iecienītu pieturpunktu,» tā R. Grigorovičs.

Kolekcijā ir dažāda gada gājuma un veida transports. «Vecākā
automašīna ir 1955. gada «Pobeda» jeb «GAZ 20 », bet jaunākā –
1991. gada «Moskvičs 2141»,» teic R.Grigorovičs, papildinot, ka ir
lepns par to, ka visām muzejā eksponētajām automašīnām piešķirts
vēsturiskā spēkrata statuss, kas ir sava veida kvalitātes zīme. «Tā
tiek piešķirta spēkratiem, kas vecāki par 30 gadiem, un tehniski,
kā arī vizuāli ir par vismaz 95 procentiem saglabāti vēsturiski
korektā stāvoklī – bez dažādām piebūvēm un uzlabojumiem. Katru
automašīnu cenšos maksimāli pietuvināt tam, kāda tā izskatījās
oriģinālā, tikko no konveijera,» tā viņš. R.Grigorovičs stāsta, ka
no mūsdienu vēsmas spēkratos ienes tikai krāsojums, kas ir
piesātinātāks nekā oriģinālā, kā arī jauns salons. «Bieži vien, lai
saprastu, kāds spēkrats bijis pirmsākumos, nepieciešams vien
ielūkoties – tehniski viss ir acīmredzams, savādāk nemaz nevar
salikt. Protams, sākumā, pētot iespējamās kombinācijas, bija
grūtāk. Ja salīdzinām pirmo un pēdējo restaurēto auto – nesenās
restaurācijas paveiktas jau krietni augstākā līmenī,» tā viņš.

Raksturojot restaurācijas procesu, R.Grigorovičs atzīst –
laikietilpīgi, dārgi, skrupulozi un nervozi. «Es šajā procesā
iesaistos uz 110 procentiem – restaurēju brīvdienās, strādāju pa
naktīm. Tā ir mana sirdslieta. Bet tāpat viss nenotiek tik ātri.
Kamēr tiek sagādātas nepieciešamās rezerves daļas, notiek tehniskie
darbi, vienam auto var veltīt no pusgada līdz pat vairākiem
gadiem,» atzīst autoservisa līdzīpašnieks, papildinot, ka līdz šim
tehniski sarežģītākā bijusi «RAF 997» restaurācija.

Jāpiebilst, ka muzeja kolekcijā ir eksponēti «VAZ», «GAZ»,
«ZAZ», «RAF» un «Moskviči». Tāpat atrodams arī 1987. gada «LuAZ
967M» modelis, kas ir speciālais transports – veidots pēc Desanta
spēku pasūtījuma ievainoto transportēšanai. Kolekcijā ir arī «JAWA
350» – 1984. gada motocikls ar blakusvāģi. Jāpiebilst, ka
apmeklētāju ērtībai pie katra spēkrata ir izvietots vēsturiskais
apraksts, kā arī tehniskā specifikācija. Bet, uzturot padomju laika
tematiku, muzejā atrodami arī dažādas tā laika raksturīgās piemiņas
lietas – žurnāli, avīzes, telefona aparāti, bāku paraugs uzpildes
stacijā, kā arī daudzi citi.

Jāpiebilst, ka ikdienā muzeja telpas ir slēgtas apmeklētājiem,
tomēr, ja ir vēlme apskatīt privāto kolekciju, uzņēmums aicina
sazināties un iepriekš vienoties par apmeklējuma laiku pa tālruni
29553492.

Foto: Ivars Veiliņš/ «Jelgavas Vēstnesis»