Šodien Garozas ielā 15A notika paplašinātā «Anru motors» vēsturisko spēkratu muzeja atklāšana – jaunā piebūve ļāvusi to palielināt par 400 kvadrātmetriem, bet kolekciju papildinājuši vairāki līdz šim neredzēti vēsturiski spēkrati. «Pirmā muzeja atklāšana bija pirms pieciem gadiem. Jāatzīst, ka šajā laikā ir augusi gan mūsu kolekcija, gan muzeja telpas. Šobrīd kolekcijā apskatāmi vairāk nekā 20 autentiski spēkrati un katrs no tiem mums ir ļoti īpašs,» sakot paldies ģimenei un kolēģiem muzeja atklāšanas pasākumā uzsvēra «Anru Motors» līdzīpašnieks Ruslans Grigorovičs.
Šobrīd jelgavnieki muzejā var novērtēt vairāk nekā 20 padomju laika spēkratus – «VAZ», «GAZ», «ZAZ», «RAF», «Moskvičus» un citus, kurus R.Grigorovičs un viņa kolēģi paši uzmeklējuši, iegādājušies un restaurējuši. Kā atzīst autoservisa līdzīpašnieks – retro auto restaurācija ir viņa sirdslieta, tāpēc gadu gaitā kolekcija paplašinājās. Lai varētu brīvi to izvietot, uzņēmums iegādājās zemi pie autoservisa teritorijas un līdzās esošajai muzeja ēkai izbūvēja 400 kvadrātmetru plašu piebūvi. Šobrīd kopējā muzeja telpu platība ir ap 600 kvadrātmetriem. «Lai gan tā ir privātā kolekcija, būsim tikai priecīgi, ja šī vieta kļūs par jelgavnieku un tūristu iecienītu pieturpunktu,» tā R. Grigorovičs.
Kolekcijā ir dažāda gada gājuma un veida transports. «Vecākā automašīna ir 1955. gada «Pobeda» jeb «GAZ 20 », bet jaunākā – 1991. gada «Moskvičs 2141»,» teic R.Grigorovičs, papildinot, ka ir lepns par to, ka visām muzejā eksponētajām automašīnām piešķirts vēsturiskā spēkrata statuss, kas ir sava veida kvalitātes zīme. «Tā tiek piešķirta spēkratiem, kas vecāki par 30 gadiem, un tehniski, kā arī vizuāli ir par vismaz 95 procentiem saglabāti vēsturiski korektā stāvoklī – bez dažādām piebūvēm un uzlabojumiem. Katru automašīnu cenšos maksimāli pietuvināt tam, kāda tā izskatījās oriģinālā, tikko no konveijera,» tā viņš. R.Grigorovičs stāsta, ka no mūsdienu vēsmas spēkratos ienes tikai krāsojums, kas ir piesātinātāks nekā oriģinālā, kā arī jauns salons. «Bieži vien, lai saprastu, kāds spēkrats bijis pirmsākumos, nepieciešams vien ielūkoties – tehniski viss ir acīmredzams, savādāk nemaz nevar salikt. Protams, sākumā, pētot iespējamās kombinācijas, bija grūtāk. Ja salīdzinām pirmo un pēdējo restaurēto auto – nesenās restaurācijas paveiktas jau krietni augstākā līmenī,» tā viņš.
Raksturojot restaurācijas procesu, R.Grigorovičs atzīst – laikietilpīgi, dārgi, skrupulozi un nervozi. «Es šajā procesā iesaistos uz 110 procentiem – restaurēju brīvdienās, strādāju pa naktīm. Tā ir mana sirdslieta. Bet tāpat viss nenotiek tik ātri. Kamēr tiek sagādātas nepieciešamās rezerves daļas, notiek tehniskie darbi, vienam auto var veltīt no pusgada līdz pat vairākiem gadiem,» atzīst autoservisa līdzīpašnieks, papildinot, ka līdz šim tehniski sarežģītākā bijusi «RAF 997» restaurācija.
Jāpiebilst, ka muzeja kolekcijā ir eksponēti «VAZ», «GAZ», «ZAZ», «RAF» un «Moskviči». Tāpat atrodams arī 1987. gada «LuAZ 967M» modelis, kas ir speciālais transports – veidots pēc Desanta spēku pasūtījuma ievainoto transportēšanai. Kolekcijā ir arī «JAWA 350» – 1984. gada motocikls ar blakusvāģi. Jāpiebilst, ka apmeklētāju ērtībai pie katra spēkrata ir izvietots vēsturiskais apraksts, kā arī tehniskā specifikācija. Bet, uzturot padomju laika tematiku, muzejā atrodami arī dažādas tā laika raksturīgās piemiņas lietas – žurnāli, avīzes, telefona aparāti, bāku paraugs uzpildes stacijā, kā arī daudzi citi.
Jāpiebilst, ka ikdienā muzeja telpas ir slēgtas apmeklētājiem, tomēr, ja ir vēlme apskatīt privāto kolekciju, uzņēmums aicina sazināties un iepriekš vienoties par apmeklējuma laiku pa tālruni 29553492.
Foto: Ivars Veiliņš/ «Jelgavas Vēstnesis»