20.9 °C, 1.4 m/s, 90.1 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaĢeogrāfijas skolotāji studē interaktīvo karšu sistēmu
Ģeogrāfijas skolotāji studē interaktīvo karšu sistēmu
10/08/2011

Šodien Jelgavas 2. pamatskolā tikās mūsu pilsētas un tuvākās apkārtnes ģeogrāfijas skolotāji, lai apgūtu jaunu interaktīvo karšu sistēmu ģeogrāfijas pasniegšanai, ko mācību procesā plānots izmantot jau jaunajā mācību gadā. Tā ļauj sastādīt maršrutus, izrēķināt attālumus, mērogus, sniedz informāciju par objektiem. Skolotāji atzīst, ka materiāls ir labs un informācija bagātīga, taču viņus māc bažas, vai sistēmu mācību procesā pilnvērtīgi ļaus izmantot tehniskais nodrošinājums. Proti, programmu ļauts uzinstalēt tikai desmit skolas datoriem.

Ritma Gaidamoviča

Šodien Jelgavas 2. pamatskolā
tikās mūsu pilsētas un tuvākās apkārtnes ģeogrāfijas skolotāji, lai
apgūtu jaunu interaktīvo karšu sistēmu ģeogrāfijas pasniegšanai, ko
mācību procesā plānots izmantot jau jaunajā mācību gadā. Tā ļauj
sastādīt maršrutus, izrēķināt attālumus, mērogus, sniedz
informāciju par objektiem. Skolotāji atzīst, ka materiāls ir labs
un informācija bagātīga, taču viņus māc bažas, vai sistēmu mācību
procesā pilnvērtīgi ļaus izmantot tehniskais nodrošinājums. Proti,
programmu ļauts uzinstalēt tikai desmit skolas
datoriem.

Šī interaktīvā karšu sistēma, kas
pieļauj plašu darbības spektru – gan maršrutu sastādīšanu un
aprakstu veidošanu, gan koordināšu un platību noteikšanu, gan
ģeogrāfisku objektu raksturošanu un izpēti, izveidota Eiropas
Sociālā fonda projektā «Atbalsts valsts valodas apguvei un
bilingvālajai izglītībai» un skolām visā Latvijā tiek izplatīta bez
maksas. Šodien ģeogrāfijas skolotājiem bija iespēja iepazīties un
pašiem pamēģināt, kā strādāt ar jauno karšu sistēmu, ko no tās var
«dabūt laukā». Tiesa, skolotāji atzīst – pirms vēl darbā to
izmantos, daudz jāmācās. «Doma ir laba – padarīt mācību procesu
interaktīvāku. Jauniešiem jau patīk tehnoloģijas, un šīs kartes
darbojas līdzīgi kā navigācijas. Ar tām, piemēram, ir iespēja
noteikt mērogus, attālumus līdz noteiktai vietai, ar programmu var
aprēķināt, cik liels būs benzīna patēriņš, iegūt informāciju par
dažādiem objektiem, par to, cik cilvēku konkrētā vietā dzīvo.
Piemēram, man skolēni ir jautājuši, cik iedzīvotāju ir Ozolniekos.
Redz, to šajā sistēmā var uzzināt. Tas ir interesanti, taču bažas
māc tehniskais nodrošinājums,» atzīst Jelgavas 1. ģimnāzijas
skolotāja Valda Grunte. Proti, skolās ir labi nodrošinātas
datorklases, bet projekts paredz, ka šo sistēmu varēs uzinstalēt
tikai desmit skolas datoriem. «Bet klases taču skaita ziņā ir
lielas, un cik gan produktīvi ir strādāt trim četriem cilvēkiem pie
viena datora?!» piebilst Valsts ģimnāzijas skolotāja Dzintra
Beitāne. Viņa spriež, ka šī karšu sistēma varētu labi noderēt
skolotājiem, veidojot mācību ekskursijas. «Būtu jauki, ja arī
informātikas skolotājs to apgūtu un pastāstītu kolēģiem, kuri,
savukārt, šīs sistēmas priekšrocības varētu izmantot savu
ekskursiju maršrutu veidošanā,» spriež V.Grunte, atzīstot, ka ir
uzdevumi, par kuriem jau tagad zina – tos izmantos mācību procesā.
Taču skolotājas iesaka varbūt šo programmu dziļāk un pamatīgāk
izpētīt, izmantot tā priekšrocības kādā ar ģeogrāfiju, tūrismu
saistītā fakultatīvajā pulciņā. Gan Valsts, gan 1. ģimnāzijas un
arī 2. pamatskolas skolotāja Larisa Bļinova uzteic, ka šajā sistēmā
ir daudz informācijas par Latviju, par objektiem. «Tajā, piemēram,
ir redzami pat mazie ezeri, kuri drukātā kartē nav parādīti,» tā
L.Bļinova. Dz.Butāne piebilst, ka šī sistēma varētu palīdzēt arī,
piemēram, izstrādāt pētījumu par vietvārdiem.
  

Jauno mācību līdzekli skolas saņems bez
maksas, un tas noderēs ģeogrāfijas priekšmeta pasniegšanai 8. un 9.
klasei, kad mācās par Baltiju un Latviju, kā arī vidusskolā,
apgūstot tūrismu. Interaktīvā karšu sistēma izveidota sadarbībā ar
SIA «Karšu izdevniecība «Jāņa Sēta»». Tā veidota pēc jaunā Latvijas
administratīvā iedalījuma un ietver plašu vizuālu (1500 attēlu) un
tekstuālu informāciju par novadu dabas un kultūrvēsturiskajiem
objektiem.