Šodien Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) notiek pavasarīgas spēka darbnīcas pedagogiem, kas uzlādēs pedagogus pirms eksāmeniem piepildītā mācību gada noslēguma. Pedagogi izzina skolotāja tēla veidošanas knifus pie Ginta Budes, gatavo eko kosmētiku, dekupē, modelē balonus. Skolotājas atzīst, ka šis ir ļoti vērtīgs pasākums, lai veicinātu radošumu, atietu no ikdienas, un labprāt tādā piedalītos biežāk.
Ritma Gaidamoviča
Spēka darbnīcās piedalās vairāk nekā 100 pilsētas pedagogu. Lielāko atsaucību iemantojis modes dizainera stila un apģērbu eksperta G.Budes pasniegtais seminārs «Veiksmīga vizuālā tēla veidošana», kurā ir iespēja saņemt vērtīgus padomus mūsdienīgam skolotājam.
Skolotājas portālam www.jelgavasvestnesis.lv atzīst, ka šis seminārs ir ļoti vērtīgs, jo viņām klases priekšā vienmēr labi jāizskatās, taču nenoliedz, ka dažkārt māc šaubas, vai tiešām viss uzvilktais piestāv. Tāpēc vērtīgi ir saņemt speciālista padomus, ko darīt vai nedarīt, lai koptēls patiešām būtu gaumīgs. G.Bude atzina, ka pedagogiem, saskaroties ar jauniešiem, vizuālais tēls ir ļoti svarīgs. «Vizuālais tēls skolotājai nozīmē būt lieliskai aktrisei, izmantojot kostīmu savā labā,» tā dizainers. Tiesa, pedagogs esot vienīgā profesija Latvijā, kurā vienmēr jābūt tīram, kārtīgam, labi ģērbtam, taču viņi nesaņem prēmiju vizuālā tēla veidošanai – pat ne tik lielu, lai pietiktu pulverim. «Tieši tāpēc vienmēr saku, ka labākos skolotājus varētu prēmēt vismaz ar četriem litriem «Persil». Ārstiem, policistiem un arī TV diktoriem nekad nav jādomā par to, ko vilks,» smaidot nosaka G.Bude. Viņš atgādināja, ka pedagogi nevar atļauties nevienu muļķīgu un arī emocionālu pirkumu. «Nevarat paļauties uz pārdevēju principa: ja gurnu līnijai pāriet, tad piestāv viss,» tā G.Bude, aicinot Jelgavas pedagogus neuzķerties uz merčendaizingu – pareizu preču izkārtošanu veikalā, lai cilvēks nopirktu, vai viņam to vajag vai nevajag. Būtiski atcerēties arī, ka skolā ir tikai lietišķā etiķete, bet, ja pēc skolas pulksten 19 skrien uz operu, tajā nedrīkst ierasties īsā kleitā, nevar domāt, «kā es no Jelgavas garā kleitā aizbraukšu uz Rīgu». Sliktākajā gadījumā pieļaujams bikškostīms, bet vispār: «Ja tev nav ko vilkt mugurā, nelien.» Viņš arī iezīmēja nelielu skolotāju ģērbšanās profilu, kas esot tipisks, taču nepareizs. Proti, kā matemātiķis var mācīt matemātiku, nostājoties klases priekšā punktotā vai rūtotā blūzītē, un nopietni prasīt, cik ir viens plus pieci, vai latviešu valodas un literatūras skolotājs mācīt īpaši izteikti svītrotā blūzītē, bet bioloģijas skolotājs – melnā blūzē ar baltiem ziediem. «Varam izvērtēt pat kurpju sprādzītes atbilstību jūsu mācītajam priekšmetam, tāpēc jums pret vizuālā tēla veidošanu jāizturas īpaši uzmanīgi, lai jūs bērniem patiktu un viņi jūs uztvertu nopietni. Muzikālais pedagogs var atļauties džemperi ar svītriņām, kur vēl bumbiņas var piezīmēt kā notis,» tā G.Bude. Viņš atgādina, ka skolotāja apģērbā nepietiks ar atbildi «man tā patīk», ja ir jautājums, kāpēc tev tas mugurā.
Tāpat liela aktivitāte bija manāma arī psihologa Kaspara Bikšes seminārā «Kāpēc sieviete nesaprot vīrieti un kāpēc vīrietis nesaprot sievieti?», kurā viņš dalījās zināšanās par šķēršļiem dzimumu komunikācijā.
Pedagogi izmantoja iespēju ne tikai gūt jaunas zināšanas, bet arī praktiski darboties, kopā ar centra speciālistiem apgūstot dekupāžas tehniku – dekupējot pakaramos, gatavojot eko kosmētiskos līdzekļus – roku krēmu, zobu pastu un skurbi mājas apstākļos.
«Ideja par šādām radošajām darbnīcām ir ļoti laba, tā ir sava veida meditācija, kur tiek atjaunoti radošie resursi. Es jau iepriekš gribēju iemācīties dekupāžu, taču visam nepietika laika. Manas vēlmes kāds sadzirdēja, un šodien man ir iespēja. Domāju, ka šis nebūs mans vienīgais darbs, pamēģināšu arī mājās,» tā 4. vidusskolas vēstures skolotāja Inita Zariņa. Vakaru (maiņas) vidusskolas skolotāja Olga Karasenko izmantoja iespēju darboties balonu modelēšanas darbnīcā. «Man pašai mājās ir bērni, tāpēc nepieciešamas idejas dažādām ballītēm, tāpat tas noderēs arī skolā,» tā O.Karasenko.
Jāpiebilst, ka personības pilnveidi rosinošas spēka darbnīcas ZRKAC organizē, lai sniegtu pedagogiem iespēju gūt enerģiju saspringtajam mācību gada noslēgumam.
Foto: Ivars Veiliņš