Lai izmēģinātu kopīgu operatīvu darbību reālas avārijas gadījumā, šodien pie Lielupes un Driksas tilta notika VAS «Latvijas dzelzceļš» organizētās civilās aizsardzības praktiskās mācības, kurās tika simulēta situācija ar naftas produktu noplūdi Lielupē un Driksā.
Egija Grošteine
Saskaņā ar mācību scenāriju uz dzelzceļa tilta pār Lielupi ir notikusi vilciena avārija, kā rezultātā no vagonu sastāva Lielupē un Driksā izplūdusi dīzeļdegviela, tādēļ tiek veikta ekoloģisko avāriju seku likvidēšana un vides piesārņojuma mazināšana abu upju baseina teritorijā, informē Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) Zemgales reģiona brigādes komandieris Dainis Bērziņš. Lai veiktu noplūdes ierobežošanu un likvidēšanu, izveidoti divi darba iecirkņi: Viens – pie Lielupes tilta, kur par piesārņojuma apturēšanu virzībā lejā pa straumi un naftas produktu savākšanu, izmantojot skimerus, gādāja VUGD darbinieki, otrs – pie Driksas tilta, kur strādāja «Latvijas dzelzceļa» ugunsdzēsēji. Viss tika veikts tieši tāpat, kā tas būtu darīts reālā avārijas gadījumā.
D.Bērziņš atklāj, ka šādas mācības notiek ar mērķi pārbaudīt teorētiskās zināšanas, sadarbības iespējas starp iesaistītajām institūcijām, kā arī izvērtēt amatpersonu prasmi novērtēt situāciju un pieņemt lēmumus. Pēc mācībām tiks pārbaudīts, vai iesaistīto institūciju rīcība bijusi atbilstoša Valsts civilās aizsardzības plānā noteiktajiem pasākumiem, vietēja mēroga katastrofai, imitējot apdraudējumu, iesaistot personālu un tehniku.
VUGD Zemgales reģiona brigādes komandieris informē, ka viens no iemesliem, kādēļ šādu mācību norise Jelgavā ir svarīga, ir tas, ka pilsēta ar ļoti līdzīgu situāciju tai, kāda šodien tika imitēta, saskārās pirms diviem gadiem. 2013. gada martā no dzelzceļa sliedēm Jelgavā, aptuveni 300 metru attālumā no Dzelzceļa tilta (uz pilsētas pusi), nobrauca pieci vagoni. Trīs no tiem apgāzās. Toreiz, lai likvidētu avārijas sekas, operatīvie dienesti strādāja visu nakti.
Šādas avārijas seku likvidēšanā svarīga ir precizitāte, nevis ātrums, tādēļ sākumā rūpīgi ar speciālas mērierīces palīdzību tika veikta straumes ātruma mērīšana, lai aprēķinātu bonu līnijas uzstādīšanas leņķi un tās garumu. Tad ūdenī tika izvietotas norobežojošās bonas un veikta piesārņojuma savākšana.
Mācībās bija iesaistīti «Latvijas dzelzceļa» ugunsdzēsēji, VUGD, Valsts un Pašvaldības policija, kas rūpējās par satiksmes norobežošanu un organizēšanu mācību norises vietā, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Valsts vides dienests, kā arī Jelgavas pilsētas, Jelgavas un Ozolnieku novadu apvienotās civilās aizsardzības komisija.
Foto: Raitis Supe