15.6 °C, 5.3 m/s, 95.1 %

Pilsētā

Inkubatoru pamet pirmie uzņēmumi
05/02/2011

Šovasar Jelgavas biznesa inkubators svinēs pirmo «izlaidumu» – to plāno atstāt pirmie uzņēmumi, lai uzsāktu strādāt patstāvīgi. Galvenais iemesls, kāpēc pieņemts lēmums pamest inkubatoru, – uzņēmumiem, kas vecāki par diviem gadiem, būtiski samazinās pieejamās atlaides par inkubatora sniegtajiem pakalpojumiem, tādēļ šeit uzturēties vairs nav izdevīgi. Ja uzņēmums kaut cik nostājies uz kājām, šis ir laiks «pamest ligzdu». Biznesa inkubators ir tikai viens no atbalsta veidiem jaunajiem uzņēmējiem. Tajā var vērsties kā iesācējs – cilvēks ar biznesa ideju, un inkubatora speciālisti palīdz gan izstrādāt biznesa plānu, gan veikt tirgus izpēti, gan atrast finansējuma piesaistes instrumentus, gan dibināt uzņēmumu –, tā pieredzējis uzņēmējs. Pilnsabiedrība «JIC biznesa inkubators» dibināta 2007. gadā un uzvarēja Jelgavas domes izsludinātajā atklātajā konkursā par biznesa inkubatora operatoru Jelgavā. Pilnsabiedrības izpilddirektors Agris Ķipurs atgādina, ka biznesa inkubatora pamatfunkcija ir veicināt jaunu komersantu veidošanos, nodrošinot tos ar finansējumu komercdarbības uzsākšanai. Līdz šim biznesa inkubatorā Jelgavā izveidoti un atbalstīti 32 uzņēmumi. Būtiskākais atbalsts, ko uzņēmumi var saņemt, ir finansējums jaunu produktu izstrādei, papildu finansējuma piesaiste – pērn piesaistīti vairāk nekā četri miljoni latu – un atbalsts produkta virzībai tirgū. Šoreiz uzņēmēji stāsta, kādas grūtības saskata uzņēmējdarbības vidē, ko ieguvuši kā inkubatora uzņēmumi un kādi ir viņu nākotnes plāni.

Šovasar Jelgavas biznesa inkubators svinēs pirmo
«izlaidumu» – to plāno atstāt pirmie uzņēmumi, lai uzsāktu strādāt
patstāvīgi. Galvenais iemesls, kāpēc pieņemts lēmums pamest
inkubatoru, – uzņēmumiem, kas vecāki par diviem gadiem, būtiski
samazinās pieejamās atlaides par inkubatora sniegtajiem
pakalpojumiem, tādēļ šeit uzturēties vairs nav izdevīgi. Ja
uzņēmums kaut cik nostājies uz kājām, šis ir laiks «pamest
ligzdu».

Biznesa inkubators ir tikai viens no atbalsta veidiem
jaunajiem uzņēmējiem. Tajā var vērsties kā iesācējs – cilvēks ar
biznesa ideju, un inkubatora speciālisti palīdz gan izstrādāt
biznesa plānu, gan veikt tirgus izpēti, gan atrast finansējuma
piesaistes instrumentus, gan dibināt uzņēmumu –, tā pieredzējis
uzņēmējs. Pilnsabiedrība «JIC biznesa inkubators» dibināta 2007.
gadā un uzvarēja Jelgavas domes izsludinātajā atklātajā konkursā
par biznesa inkubatora operatoru Jelgavā. Pilnsabiedrības
izpilddirektors Agris Ķipurs atgādina, ka biznesa inkubatora
pamatfunkcija ir veicināt jaunu komersantu veidošanos, nodrošinot
tos ar finansējumu komercdarbības uzsākšanai. Līdz šim biznesa
inkubatorā Jelgavā izveidoti un atbalstīti 32 uzņēmumi. Būtiskākais
atbalsts, ko uzņēmumi var saņemt, ir finansējums jaunu produktu
izstrādei, papildu finansējuma piesaiste – pērn piesaistīti vairāk
nekā četri miljoni latu – un atbalsts produkta virzībai
tirgū.

Šoreiz uzņēmēji stāsta, kādas grūtības saskata
uzņēmējdarbības vidē, ko ieguvuši kā inkubatora uzņēmumi un kādi ir
viņu nākotnes plāni.

Grūtākais – atrast piemērotas telpas

 
Matīss Hermanis, SIA «JTS» vadītājs:
«Biznesa inkubatoru plānojam pamest līdz vasaras beigām, tāpēc
šobrīd galvenais uzdevums ir piemērotu biroja telpu atrašana
Jelgavā. Iestrādes šajā jomā jau ir, bet jāsaka, ka no visa
piedāvājuma, ko esmu redzējis, kādas trīs vietas ir apspriežamas,
bet labi ja viena – interesanta. Cenas gan mani nepārsteidz, jo tās
ir atbilstošas ekonomiskajai situācijai, telpu stāvoklim un apmēram
tādas, ar kādām esmu rēķinājies. Turklāt telpu īpašnieki vai
pārvaldītāji šobrīd ir fleksibli un piedāvā dažādas vienošanās
iespējas. Ņemot vērā ekonomikas dinamiku, sākotnēji plānojam slēgt
līgumu uz gadu, bet principā neesam ieinteresēti skraidīt
apkārt.

Šobrīd uzņēmumā strādā pieci cilvēki, un līdz ar aiziešanu no
biznesa inkubatora neplānojam darbā pieņemt vēl kādu. Lielākais
ieguvums, esot inkubatorā, bija konsultācijas reklāmas un
mārketinga jomā un grāmatvedības un juridisko pakalpojumu
izmantošana. Mārketinga speciālists mums ir pašiem, bet grāmatvedi
darbā nepieņemsim – šobrīd izdevīgāk ir izmantot ārpakalpojumu, jo
tas ir divas trīs reizes lētāk nekā pieņemt pastāvīgā darbā
grāmatvedi. Manuprāt, tās arī ir būtiskākās izmaiņas, kas mūs
sagaida – pašiem būs jāsāk maksāt par telpām un šiem pakalpojumiem,
par kuriem inkubatorā saņēmām atlaides.

Uzņēmums darbojas no 2008. gada jūlija, un visu šo laiku arī
bijām inkubatorā. Pats sākums ikvienam uzņēmumam ir grūts, jo ir
daudz nezināmā – ko, kā un kur darīt. Biznesa inkubatorā to visu
izskaidro, sākot jau ar uzņēmuma dibināšanu. Mūsu gadījumā būtiski
bija grāmatvedības un juridiskie pakalpojumi. Atceros, kad pirmo
reizi ieraudzīju grāmatvedības papīrus, man tā likās katastrofa,
bet grāmatvede visu izskaidroja, un šobrīd jau daudzos jautājumos
pats spēju orientēties. Ieguvām arī finansiālā ziņā, jo apmēram 80
procentus no izmaksām sedza inkubators. Gadā varējām ietaupīt
vairākus tūkstošus latu, un tā jaunam uzņēmumam ir liela nauda. Lai
veiksmīgāk pārdotu savu produktu – skaņu absorbējošas plātnes –,
veicām dažādus testus, kas ļauj to tirgū pozicionēt kā produktu, uz
ko var paļauties. Tāpat ietaupītos resursus varējām novirzīt, lai
safasētu paraugus, organizētu braucienus uz ārvalstīm un
popularizētu produktu ārpus Latvijas. Šobrīd esam nostājušies uz
kājām un gatavi uzsākt patstāvīgu dzīvi – apmēram 70 procentus
produkcijas eksportējam uz tādām valstīm kā Dānija, Holande,
Itālija, Šveice, Francija, Irāna, Izraēla, ASV.»

Uzņēmums «JTS» darbojas akustisko un siltumizolācijas produktu
jomā, piedāvājot savus tehnoloģiskos un dizaina risinājumus
fibrolīta produkcijai. Produkta pielietojums saistīts ar skaņas un
siltuma izolāciju, nodrošinot telpu labāku mikroklimatu, sākot ar
birojiem, skolām, rūpnieciskajām telpām, šautuvēm, skaņu studijām
un līdz pat dzīvojamām ēkām. Inovatīvos produktus pēc «JTS»
pasūtījuma ražo cits uzņēmums, tāpēc pašiem savas ražošanas telpas
nav nepieciešamas.

Inkubatorā iemācās kooperēties

Raimonds Viļums, SIA «RR Ģeodēzija»
līdzīpašnieks:

«Domājot par nākotni, esam nolēmuši vairāk kooperēties ar citiem
mērniekiem – mēs izmantosim viņu iekārtas, kādu nav mums, un
otrādi, jo iegādāties jaunas ir ļoti dārgi. Piemēram, mūsu
partnerim ir speciāls printeris – ploters, ko izmanto arhitekti,
projektētāji, mērnieki. Pašiem tādu pirkt nav izdevīgi, jo pat
lietots maksā ap 1000 latiem, bet to izmanto dažas reizes gadā. Tas
būs izdevīgi abām pusēm, jo, apvienojot resursus, varēsim efektīvāk
un lētāk strādāt.

Uzturoties inkubatorā, ietaupījām finanses – piemēram, lai
apmēbelētu biroju, vien aizietu vairāki simti latu, ko ieguldījām
uzņēmuma attīstībā. Mēs bijām vieni no pirmajiem Latvijā, kas
ieguva sertifikātus mērniecības darbu veikšanai, bet ar šo gadu ir
spēkā likums, kurš paredz: ar mērniecību drīkst nodarboties
fiziskas personas, kam ir attiecīgs sertifikāts. Kā pirmie Jelgavā
sākām arī strādāt ar jaunākās paaudzes instrumentu – mērniecības
robotu –, kas joprojām Latvijā ir liels retums.

Ieguvumu ir daudz, bet viens no lielākajiem – ar inkubatora
palīdzību esam radījuši inovatīvu produktu, kas paredzēts
ģeotelpiskās informācijas plūsmas kontrolei, tiesa, tirgū tas vēl
nav pieejams, jo darbs pie tā pilnībā nav pabeigts. Uzreiz gan
jāsaka, ka uz inkubatoru neatnācu tukšām rokām – jau vairākus gadus
biju strādājis šajā jomā, man bija klientu loks, kā arī bankas
piešķirts aizdevums instrumentu iegādei. Bijām dažas dienas veca
firma, bet inkubatorā mums palīdzēja izveidot uzņēmumu un radīt
firmas logo par minimālām izmaksām. Tāpat šeit tika piedāvātas
dažādas iespējas ar samērā mazu līdzmaksājumu, kuras citkārt nemaz
nebūtu izmantojis – vai nu nezinātu par tādām, vai domātu, ka man
tas ir par dārgu. Ļoti vērtīga pieredze ir piedalīšanās biznesa
simulācijas spēlē «Global Management Challenge» – mēs vadām
virtuālu uzņēmumu, un galvenais uzdevums ir, sacenšoties ar citām
komandām, gūt augstāko uzņēmuma akciju vērtību. Te var lieliski
redzēt, kā tiek plānotas finanses citā mērogā, jo, lai gan
nezaudējam naudu, principi ir tie paši kā realitātē – katram
lēmumam ir sekas, kuras jācenšas paredzēt iepriekš.

Biznesa inkubatoru plānojam pamest līdz augustam, kad sāksies
trešais mūsu sadarbības gads. Bāzēties turpināsim Jelgavā un jau
esam atraduši vairākus variantus, kur varētu ierīkot biroju –
mērniekiem nav nepieciešamas nedz noliktavas, nedz ražošanas
telpas. Tikai jāatrod optimālākais variants.»

Uzņēmums «RR Ģeodēzija» sniedz dažādus pakalpojumus: veic
ģeodēziskos darbus būvēs, pārbauda dažādu objektu novietnes,
kolonnu, sienu vertikalitāti, veic dažādu veidu karjeros iegūto
izrakteņu apjomu aprēķinus. Tāpat uzņēmums piedāvā visu veidu
inženierkomunikāciju izpilduzmērījumus, topogrāfiskās izpētes
darbus, aktualizētās topogrāfijas un tamlīdzīgi.

Meklē «bagāto tēvoci»

Artūrs Bernovskis, SIA «Imedia» vadītājs:
«Drīz būs divi gadi, kopš esam inkubatorā. Ja uzņēmums atrodas
inkubatorā ilgāk par diviem gadiem, mainās atbalsta apmērs, un tas
vairs nav tik izdevīgi, tāpēc nolēmām, ka šis ir īstais brīdis, lai
dotos prom. Šobrīd mums norit pārrunas ar investoru, un, ja tās būs
veiksmīgas, ar papildu izmaksām saistītie jautājumi – telpu īre,
grāmatvedības un citi pakalpojumi – būs atrisināti. Tiesa,
skatāmies galvaspilsētas virzienā, jo Rīga tomēr ir biznesa centrs,
kaut gan būtībā darbojamies globālajā tirgū un neesam piesaistīti
konkrētai vietai. Tā kā darbojamies interneta komercijas jomā, mums
galvenais ir, lai būtu interneta pieslēgums.

Lielākais ieguvums, esot inkubatora uzņēmumam, bija
konsultācijas un padomi. Inkubatora speciālisti palīdzēja risināt
dažādus juridiskus jautājumus, investoru piesaisti, uz mūsu
piedāvāto pakalpojumu paskatījās it kā no malas, palīdzēja dibināt
kontaktus ar citiem Latvijas uzņēmumiem. Tā kā sākotnēji bijām mazs
uzņēmums un mums nebija plaša spektra speciālistu, tas, ka varam
saņemt konsultāciju, mums bija svarīgi. Tāpat ikviens uzņēmums,
kurš attīsta ideju, tajā ir teju vai iemīlējies un nespēj saskatīt
problēmjautājumus, bet inkubatora speciālisti palīdz saprast, kā
labāk savu pakalpojumu pozicionēt tirgū.

Mēs esam izstrādājuši internetā sistēmu, kas uzņēmumiem ar
pamatīgām klientu datu bāzēm (virs 10 tūkstošiem) palīdz menedžēt
e-pasta mārketingu, piemēram, izsūtīt atgādinājumus, piedāvājumus
un tamlīdzīgi. Jāpiebilst, ka šobrīd tiek veidota arī
pārstāvniecība Bangkokā, jo orientējamies uz Āzijas tirgu, bet
Bangkoka ir nozīmīgs Āzijas biznesa centrs. Atskatoties uz
paveikto, šķiet, ka vissarežģītākais jaunam uzņēmumam ir tieši
nostabilizēšanās un attīstības stratēģijas izveide, mērķu
izvirzīšana un sapratne, kādus soļus spert, lai tos sasniegtu.»

Uzņēmuma «Imedia» piedāvātais produkts/pakalpojums ir e-pastu
mārketinga sistēma, kas piemērota maziem, vidējiem vai lieliem
uzņēmumiem, kā arī privātam lietotājam – izveidot, pārvaldīt,
izsūtīt, izsekot jaunumu e-pastus un e-pastu kampaņas.

Sagatavoja Ilze Knusle-Jankevica, foto Ivars Veiliņš un no
A.Bernovska arhīva