Šovasar Jelgavas biznesa inkubators svinēs pirmo «izlaidumu» – to plāno atstāt pirmie uzņēmumi, lai uzsāktu strādāt patstāvīgi. Galvenais iemesls, kāpēc pieņemts lēmums pamest inkubatoru, – uzņēmumiem, kas vecāki par diviem gadiem, būtiski samazinās pieejamās atlaides par inkubatora sniegtajiem pakalpojumiem, tādēļ šeit uzturēties vairs nav izdevīgi. Ja uzņēmums kaut cik nostājies uz kājām, šis ir laiks «pamest ligzdu». Biznesa inkubators ir tikai viens no atbalsta veidiem jaunajiem uzņēmējiem. Tajā var vērsties kā iesācējs – cilvēks ar biznesa ideju, un inkubatora speciālisti palīdz gan izstrādāt biznesa plānu, gan veikt tirgus izpēti, gan atrast finansējuma piesaistes instrumentus, gan dibināt uzņēmumu –, tā pieredzējis uzņēmējs. Pilnsabiedrība «JIC biznesa inkubators» dibināta 2007. gadā un uzvarēja Jelgavas domes izsludinātajā atklātajā konkursā par biznesa inkubatora operatoru Jelgavā. Pilnsabiedrības izpilddirektors Agris Ķipurs atgādina, ka biznesa inkubatora pamatfunkcija ir veicināt jaunu komersantu veidošanos, nodrošinot tos ar finansējumu komercdarbības uzsākšanai. Līdz šim biznesa inkubatorā Jelgavā izveidoti un atbalstīti 32 uzņēmumi. Būtiskākais atbalsts, ko uzņēmumi var saņemt, ir finansējums jaunu produktu izstrādei, papildu finansējuma piesaiste – pērn piesaistīti vairāk nekā četri miljoni latu – un atbalsts produkta virzībai tirgū. Šoreiz uzņēmēji stāsta, kādas grūtības saskata uzņēmējdarbības vidē, ko ieguvuši kā inkubatora uzņēmumi un kādi ir viņu nākotnes plāni.
Šovasar Jelgavas biznesa inkubators svinēs pirmo «izlaidumu» – to plāno atstāt pirmie uzņēmumi, lai uzsāktu strādāt patstāvīgi. Galvenais iemesls, kāpēc pieņemts lēmums pamest inkubatoru, – uzņēmumiem, kas vecāki par diviem gadiem, būtiski samazinās pieejamās atlaides par inkubatora sniegtajiem pakalpojumiem, tādēļ šeit uzturēties vairs nav izdevīgi. Ja uzņēmums kaut cik nostājies uz kājām, šis ir laiks «pamest ligzdu».
Biznesa inkubators ir tikai viens no atbalsta veidiem jaunajiem uzņēmējiem. Tajā var vērsties kā iesācējs – cilvēks ar biznesa ideju, un inkubatora speciālisti palīdz gan izstrādāt biznesa plānu, gan veikt tirgus izpēti, gan atrast finansējuma piesaistes instrumentus, gan dibināt uzņēmumu –, tā pieredzējis uzņēmējs. Pilnsabiedrība «JIC biznesa inkubators» dibināta 2007. gadā un uzvarēja Jelgavas domes izsludinātajā atklātajā konkursā par biznesa inkubatora operatoru Jelgavā. Pilnsabiedrības izpilddirektors Agris Ķipurs atgādina, ka biznesa inkubatora pamatfunkcija ir veicināt jaunu komersantu veidošanos, nodrošinot tos ar finansējumu komercdarbības uzsākšanai. Līdz šim biznesa inkubatorā Jelgavā izveidoti un atbalstīti 32 uzņēmumi. Būtiskākais atbalsts, ko uzņēmumi var saņemt, ir finansējums jaunu produktu izstrādei, papildu finansējuma piesaiste – pērn piesaistīti vairāk nekā četri miljoni latu – un atbalsts produkta virzībai tirgū.
Šoreiz uzņēmēji stāsta, kādas grūtības saskata uzņēmējdarbības vidē, ko ieguvuši kā inkubatora uzņēmumi un kādi ir viņu nākotnes plāni.
Matīss Hermanis, SIA «JTS» vadītājs: «Biznesa inkubatoru plānojam pamest līdz vasaras beigām, tāpēc šobrīd galvenais uzdevums ir piemērotu biroja telpu atrašana Jelgavā. Iestrādes šajā jomā jau ir, bet jāsaka, ka no visa piedāvājuma, ko esmu redzējis, kādas trīs vietas ir apspriežamas, bet labi ja viena – interesanta. Cenas gan mani nepārsteidz, jo tās ir atbilstošas ekonomiskajai situācijai, telpu stāvoklim un apmēram tādas, ar kādām esmu rēķinājies. Turklāt telpu īpašnieki vai pārvaldītāji šobrīd ir fleksibli un piedāvā dažādas vienošanās iespējas. Ņemot vērā ekonomikas dinamiku, sākotnēji plānojam slēgt līgumu uz gadu, bet principā neesam ieinteresēti skraidīt apkārt.
Šobrīd uzņēmumā strādā pieci cilvēki, un līdz ar aiziešanu no biznesa inkubatora neplānojam darbā pieņemt vēl kādu. Lielākais ieguvums, esot inkubatorā, bija konsultācijas reklāmas un mārketinga jomā un grāmatvedības un juridisko pakalpojumu izmantošana. Mārketinga speciālists mums ir pašiem, bet grāmatvedi darbā nepieņemsim – šobrīd izdevīgāk ir izmantot ārpakalpojumu, jo tas ir divas trīs reizes lētāk nekā pieņemt pastāvīgā darbā grāmatvedi. Manuprāt, tās arī ir būtiskākās izmaiņas, kas mūs sagaida – pašiem būs jāsāk maksāt par telpām un šiem pakalpojumiem, par kuriem inkubatorā saņēmām atlaides.
Uzņēmums darbojas no 2008. gada jūlija, un visu šo laiku arī bijām inkubatorā. Pats sākums ikvienam uzņēmumam ir grūts, jo ir daudz nezināmā – ko, kā un kur darīt. Biznesa inkubatorā to visu izskaidro, sākot jau ar uzņēmuma dibināšanu. Mūsu gadījumā būtiski bija grāmatvedības un juridiskie pakalpojumi. Atceros, kad pirmo reizi ieraudzīju grāmatvedības papīrus, man tā likās katastrofa, bet grāmatvede visu izskaidroja, un šobrīd jau daudzos jautājumos pats spēju orientēties. Ieguvām arī finansiālā ziņā, jo apmēram 80 procentus no izmaksām sedza inkubators. Gadā varējām ietaupīt vairākus tūkstošus latu, un tā jaunam uzņēmumam ir liela nauda. Lai veiksmīgāk pārdotu savu produktu – skaņu absorbējošas plātnes –, veicām dažādus testus, kas ļauj to tirgū pozicionēt kā produktu, uz ko var paļauties. Tāpat ietaupītos resursus varējām novirzīt, lai safasētu paraugus, organizētu braucienus uz ārvalstīm un popularizētu produktu ārpus Latvijas. Šobrīd esam nostājušies uz kājām un gatavi uzsākt patstāvīgu dzīvi – apmēram 70 procentus produkcijas eksportējam uz tādām valstīm kā Dānija, Holande, Itālija, Šveice, Francija, Irāna, Izraēla, ASV.»
Uzņēmums «JTS» darbojas akustisko un siltumizolācijas produktu jomā, piedāvājot savus tehnoloģiskos un dizaina risinājumus fibrolīta produkcijai. Produkta pielietojums saistīts ar skaņas un siltuma izolāciju, nodrošinot telpu labāku mikroklimatu, sākot ar birojiem, skolām, rūpnieciskajām telpām, šautuvēm, skaņu studijām un līdz pat dzīvojamām ēkām. Inovatīvos produktus pēc «JTS» pasūtījuma ražo cits uzņēmums, tāpēc pašiem savas ražošanas telpas nav nepieciešamas.
Raimonds Viļums, SIA «RR Ģeodēzija» līdzīpašnieks: «Domājot par nākotni, esam nolēmuši vairāk kooperēties ar citiem mērniekiem – mēs izmantosim viņu iekārtas, kādu nav mums, un otrādi, jo iegādāties jaunas ir ļoti dārgi. Piemēram, mūsu partnerim ir speciāls printeris – ploters, ko izmanto arhitekti, projektētāji, mērnieki. Pašiem tādu pirkt nav izdevīgi, jo pat lietots maksā ap 1000 latiem, bet to izmanto dažas reizes gadā. Tas būs izdevīgi abām pusēm, jo, apvienojot resursus, varēsim efektīvāk un lētāk strādāt.
Uzturoties inkubatorā, ietaupījām finanses – piemēram, lai apmēbelētu biroju, vien aizietu vairāki simti latu, ko ieguldījām uzņēmuma attīstībā. Mēs bijām vieni no pirmajiem Latvijā, kas ieguva sertifikātus mērniecības darbu veikšanai, bet ar šo gadu ir spēkā likums, kurš paredz: ar mērniecību drīkst nodarboties fiziskas personas, kam ir attiecīgs sertifikāts. Kā pirmie Jelgavā sākām arī strādāt ar jaunākās paaudzes instrumentu – mērniecības robotu –, kas joprojām Latvijā ir liels retums.
Ieguvumu ir daudz, bet viens no lielākajiem – ar inkubatora palīdzību esam radījuši inovatīvu produktu, kas paredzēts ģeotelpiskās informācijas plūsmas kontrolei, tiesa, tirgū tas vēl nav pieejams, jo darbs pie tā pilnībā nav pabeigts. Uzreiz gan jāsaka, ka uz inkubatoru neatnācu tukšām rokām – jau vairākus gadus biju strādājis šajā jomā, man bija klientu loks, kā arī bankas piešķirts aizdevums instrumentu iegādei. Bijām dažas dienas veca firma, bet inkubatorā mums palīdzēja izveidot uzņēmumu un radīt firmas logo par minimālām izmaksām. Tāpat šeit tika piedāvātas dažādas iespējas ar samērā mazu līdzmaksājumu, kuras citkārt nemaz nebūtu izmantojis – vai nu nezinātu par tādām, vai domātu, ka man tas ir par dārgu. Ļoti vērtīga pieredze ir piedalīšanās biznesa simulācijas spēlē «Global Management Challenge» – mēs vadām virtuālu uzņēmumu, un galvenais uzdevums ir, sacenšoties ar citām komandām, gūt augstāko uzņēmuma akciju vērtību. Te var lieliski redzēt, kā tiek plānotas finanses citā mērogā, jo, lai gan nezaudējam naudu, principi ir tie paši kā realitātē – katram lēmumam ir sekas, kuras jācenšas paredzēt iepriekš.
Biznesa inkubatoru plānojam pamest līdz augustam, kad sāksies trešais mūsu sadarbības gads. Bāzēties turpināsim Jelgavā un jau esam atraduši vairākus variantus, kur varētu ierīkot biroju – mērniekiem nav nepieciešamas nedz noliktavas, nedz ražošanas telpas. Tikai jāatrod optimālākais variants.»
Uzņēmums «RR Ģeodēzija» sniedz dažādus pakalpojumus: veic ģeodēziskos darbus būvēs, pārbauda dažādu objektu novietnes, kolonnu, sienu vertikalitāti, veic dažādu veidu karjeros iegūto izrakteņu apjomu aprēķinus. Tāpat uzņēmums piedāvā visu veidu inženierkomunikāciju izpilduzmērījumus, topogrāfiskās izpētes darbus, aktualizētās topogrāfijas un tamlīdzīgi.
Artūrs Bernovskis, SIA «Imedia» vadītājs: «Drīz būs divi gadi, kopš esam inkubatorā. Ja uzņēmums atrodas inkubatorā ilgāk par diviem gadiem, mainās atbalsta apmērs, un tas vairs nav tik izdevīgi, tāpēc nolēmām, ka šis ir īstais brīdis, lai dotos prom. Šobrīd mums norit pārrunas ar investoru, un, ja tās būs veiksmīgas, ar papildu izmaksām saistītie jautājumi – telpu īre, grāmatvedības un citi pakalpojumi – būs atrisināti. Tiesa, skatāmies galvaspilsētas virzienā, jo Rīga tomēr ir biznesa centrs, kaut gan būtībā darbojamies globālajā tirgū un neesam piesaistīti konkrētai vietai. Tā kā darbojamies interneta komercijas jomā, mums galvenais ir, lai būtu interneta pieslēgums.
Lielākais ieguvums, esot inkubatora uzņēmumam, bija konsultācijas un padomi. Inkubatora speciālisti palīdzēja risināt dažādus juridiskus jautājumus, investoru piesaisti, uz mūsu piedāvāto pakalpojumu paskatījās it kā no malas, palīdzēja dibināt kontaktus ar citiem Latvijas uzņēmumiem. Tā kā sākotnēji bijām mazs uzņēmums un mums nebija plaša spektra speciālistu, tas, ka varam saņemt konsultāciju, mums bija svarīgi. Tāpat ikviens uzņēmums, kurš attīsta ideju, tajā ir teju vai iemīlējies un nespēj saskatīt problēmjautājumus, bet inkubatora speciālisti palīdz saprast, kā labāk savu pakalpojumu pozicionēt tirgū.
Mēs esam izstrādājuši internetā sistēmu, kas uzņēmumiem ar pamatīgām klientu datu bāzēm (virs 10 tūkstošiem) palīdz menedžēt e-pasta mārketingu, piemēram, izsūtīt atgādinājumus, piedāvājumus un tamlīdzīgi. Jāpiebilst, ka šobrīd tiek veidota arī pārstāvniecība Bangkokā, jo orientējamies uz Āzijas tirgu, bet Bangkoka ir nozīmīgs Āzijas biznesa centrs. Atskatoties uz paveikto, šķiet, ka vissarežģītākais jaunam uzņēmumam ir tieši nostabilizēšanās un attīstības stratēģijas izveide, mērķu izvirzīšana un sapratne, kādus soļus spert, lai tos sasniegtu.»
Uzņēmuma «Imedia» piedāvātais produkts/pakalpojums ir e-pastu mārketinga sistēma, kas piemērota maziem, vidējiem vai lieliem uzņēmumiem, kā arī privātam lietotājam – izveidot, pārvaldīt, izsūtīt, izsekot jaunumu e-pastus un e-pastu kampaņas.
Sagatavoja Ilze Knusle-Jankevica, foto Ivars Veiliņš un no A.Bernovska arhīva